Efter 24 år: Nexus Mods byter ägare

Permalänk
Melding Plague

Efter 24 år: Nexus Mods byter ägare

Grundaren Dark0ne lämnar över tyglarna – Nexus Mods får ny ledning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Well får hoppas på att detta blir bättre än skräpet som blev av Curse som idag är fullt av massa skräp och bloat!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Hoppas att det blir mindre censur med nya ledningen.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: AMD Radeon™ RX 9070 XT Taichi 16GB OC Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Meshify 2 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

Mycket som blivit skit när kostym nissar som enbart bryr sig om pengar tar över.
Så verkar det dock inte vara här men man vet aldrig någons långsiktiga motiv.
Kolla många spelstudios som började i pojkrum med djupt intresse och inte enbart pengar, idag är det pengamaskiner där de flesta inte ens vet vad ett spel är.
Räddningen för oss där var moddningen. Hoppas det blir bra.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Jag är out of the loop, har NexusMods varit kraftigt censurerat? Är det sexuellt innehåll som har censurerats då eller är det våld/rasism?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ackwell:

Jag är out of the loop, har NexusMods varit kraftigt censurerat? Är det sexuellt innehåll som har censurerats då eller är det våld/rasism?

I stort sett får du (med skydd av/från moderatorteamet).

1. Byta alla flaggor i spel till LGBT+ *
2. Ändra Heterosexulla karaktärer till gay.**
3. Modda spel så de har 100 extra "pronomen" ***

Och liknande, men gör du något åt andra hållet så blir modden bannad, ev blir moddarens konto bannat med.

* Spiderman 2, m.fl.

** Panam får bli romansad av en female V, men Judy får inte bli romansad av en male V
Vet inte om det blev tillåtet båda hållen tillslut eller om det fortfarande är bannat åt ett håll.

*** Kom upp mods som tog bort alla pronomen förutom han/hon till Starfield m.fl., men blev bannat direkt, men mods som lägger till finns uppe för hur många spel som helst.

Visa signatur

| R7 5700x3D | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Kingston 2x16GB @ 3200mhz cl16 |
| Asus ProArt RTX 4070 Ti Super | Kingston NVMe 512GB + 1TB + 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ackwell:

Om jag inte minns fel förbjöds en mod till Spiderman som tog bort en prideflagga. Och tydligen blev skaparen permanent bannad.

Visa signatur

Gigabyte FO32U2P | RX 9070 XT | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | 5TB NVMe | 80TB NAS | Seasonic Focus GX 1000 3.1 | Audeze LCD2 Classic | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

https://www.reddit.com/r/pcmasterrace/comments/1ld3d9t/nexus_...

Reddit verkar ha grävt fram att det är ett riskbolag med fokus på tillväxt och monitisering. Blir säkert jättebra det här...

Visa signatur

|| Ryzen 5900X || Asus Rog B550-f Strix || MSI 6800 XT || Ripjaws V 3600mhz-CL16 (b-die) || NOCTUA NH-U12A || NZXT C850W || WD Black SN750 1tb ||WD Black SN850 1tb || Crucial MX300 525gb || Seagate 3tb 7200rpm || LG 27GS95QE || LG 27GL850 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av ackwell:

Det var precis nyligen som man gick på krigsstigen mot moddar till Oblivion Remastern, som återställde valet av kön (istället för Body Type 1 och 2) som fanns is det ursprungliga spelet. Men kritiken blev så omfattande att man var motvilligt tvungen att vika sig.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithos:

I stort sett får du (med skydd av/från moderatorteamet).

1. Byta alla flaggor i spel till LGBT+ *
2. Ändra Heterosexulla karaktärer till gay.**
3. Modda spel så de har 100 extra "pronomen" ***

Och liknande, men gör du något åt andra hållet så blir modden bannad, ev blir moddarens konto bannat med.

* Spiderman 2, m.fl.

** Panam får bli romansad av en female V, men Judy får inte bli romansad av en male V
Vet inte om det blev tillåtet båda hållen tillslut eller om det fortfarande är bannat åt ett håll.

*** Kom upp mods som tog bort alla pronomen förutom han/hon till Starfield m.fl., men blev bannat direkt, men mods som lägger till finns uppe för hur många spel som helst.

Ahaaa...
Men får man byta ut t.ex. en tysk flagga till en naziflagga eller tillåts heller inte det? Tänker att det rimligtvis finns regler mot nazism/rasism också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ackwell:

Ahaaa...
Men får man byta ut t.ex. en tysk flagga till en naziflagga eller tillåts heller inte det? Tänker att det rimligtvis finns regler mot nazism/rasism också.

Swastikor tillåts.
https://www.nexusmods.com/warthunder/mods/33

Däremot råder också väldigt inkonsekvent moderering när det gäller ras/hudfärg. T.ex mods som ändrar på vita karaktärer till andra etniciteter tillåts, men att göra tvärtom är förbjudet.
https://www.nexusmods.com/witcher3/mods/2404

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Censur är när en stat begränsar. Detta är inte en stat, de är i sin fulla rätt att bestämma vilka mods de vill ha på sin sida.

Samma som med forum. Forumregler kan sättas upp hur som helst och vi är tvungna att följa

Sen blir människor sura och kallar det censur för de blir stötta

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Jag hade alltid för mig att nexus mods var fritt men med hudfärger och läggningar verkar det vara hårt moddererat.
Allt annat verkar ju typ fritt?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Censur är när en stat begränsar. Detta är inte en stat, de är i sin fulla rätt att bestämma vilka mods de vill ha på sin sida.

Samma som med forum. Forumregler kan sättas upp hur som helst och vi är tvungna att följa

Censur (av latinets censere, granska) är förhandsgranskning eller retroaktivt avlägsnande av innehåll i kommunikation via olika kanaler, såsom TV, radio, internet, litteratur, film, teater, brev och emejl i syfte att förhindra spridning av uppgifter, åsikter eller värderingar som enligt de styrande inte bör komma till allmän kännedom.[1][2][1][3][4] Tidningar och andra massmedier kan censurera sig själva, så kallad självcensur, men vanligtvis syftar ordet censur på statlig censur, som i regel är lagstadgad.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Censur

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Censur (av latinets censere, granska) är förhandsgranskning eller retroaktivt avlägsnande av innehåll i kommunikation via olika kanaler, såsom TV, radio, internet, litteratur, film, teater, brev och emejl i syfte att förhindra spridning av uppgifter, åsikter eller värderingar som enligt de styrande inte bör komma till allmän kännedom.[1][2][1][3][4] Tidningar och andra massmedier kan censurera sig själva, så kallad självcensur, men vanligtvis syftar ordet censur på statlig censur, som i regel är lagstadgad.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Censur

Ja, det finns även självcensur...jag har läst den där sidan jag också

Men att ett forum begränsar vad som får skrivas är inte censur.
Eller syftade du på nått annat med att länka in Wiki sidan?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag hade alltid för mig att nexus mods var fritt men med hudfärger och läggningar verkar det vara hårt moddererat.
Allt annat verkar ju typ fritt?

Ja jag tänkte väl det jag med, att allt möjligt verkade tillåtas. Fast det spelar heller ingen roll för mig om ägaren har egna regler som behöver efterföljas (vem fan bryr sig om en Pride-flagga är med i ett spel liksom). Men vill man ha total moddningsfrihet utan restriktioner kan det ju bli ett problem, om det inte finns några alternativ till NexusMods. Men det måste väl finnas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ackwell:

Ja jag tänkte väl det jag med, att allt möjligt verkade tillåtas. Fast det spelar heller ingen roll för mig om ägaren har egna regler som behöver efterföljas (vem fan bryr sig om en Pride-flagga är med i ett spel liksom). Men vill man ha total moddningsfrihet utan restriktioner kan det ju bli ett problem, om det inte finns några alternativ till NexusMods. Men det måste väl finnas?

Ja det finns alternativ till Nexus mods.
Nu för tiden finns det en del alternativ.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Njae, liksom många andra ord har även censur fått en utökad betydelse:
https://internetkunskap.se/artiklar/nathat-och-yttrandefrihet...

ex: "Jo, enligt Svenska Akademins ordbok kan ordet censur faktiskt användas för flera former av förhandsgranskning som resulterar i att en åsikt stoppas. När till exempel en internetleverantör blockerar vissa sajter, Facebook stoppar inlägg som innehåller kvinnliga bröstvårtor eller en tidningssajt stoppar vissa kommentarer kan man tala om censur i ordets utökade betydelse. I alla fall om granskningen sker på förhand av en moderator eller algoritm, och spridningen av innehållet stoppas."

Permalänk
Medlem

Får se om det blir bättre eller sämre än vad det blivit.
Lämnar många användare så kan det bli bättre då ett vinstdrivande företag nästan bara tänker pengar.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Förutom vad som nämts tycker jag inte om att:
1: krävs konto
2: krävs orimligt långt & komplicerat lösenord som om någon skulle vilja hacka mitt konto där jag laddar ner mods från...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ackwell:

Haha nej sexuella moddar och moddar där du låser upp möjligheten att mörda barn i Skyrim är helt ok och alltid varit men om du tar bort LGBTQ flaggor eller ändra "body type 1-2" till "male-female" så blir du borttagen.

Blev en så sjuk storm av detta och det verkar som dom backade på det mesta, men det faktum att det hände med tanke på alla andra moddar som tillåts talar en hel del.

Permalänk
Medlem

Känns oroväckande. Riskkapitalistbolag känns inte som rätt ägare för en moddsida.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Haha nej sexuella moddar och moddar där du låser upp möjligheten att mörda barn i Skyrim är helt ok och alltid varit men om du tar bort LGBTQ flaggor eller ändra "body type 1-2" till "male-female" så blir du borttagen.

Blev en så sjuk storm av detta och det verkar som dom backade på det mesta, men det faktum att det hände med tanke på alla andra moddar som tillåts talar en hel del.

Har väl främst att göra med att ta bort HBTQ-flaggor ses som erasure och därför ses som hatiskt material.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Har väl främst att göra med att ta bort HBTQ-flaggor ses som erasure och därför ses som hatiskt material.

Inte riktigt. Såhär skriver dom angående borttagandet av pride falggor is Spder Man remastered:

"In regards to the replacement of Pride flags in this game, or any game, our policy is thus: we are for inclusivity, we are for diversity. If we think someone is uploading a mod on our site with the intent to deliberately be against inclusivity and/or diversity then we will take action against it."

Så det är väll helt enkelt något dom bestämt, vilket är helt okej. Dom får ha vilka regler dom vill. Tycker bara att det blir extremt sjukt att nästan allt annat är tillåtet.

Edit: Borttagande av alla andra flaggor i världen verkar vara tillåtet. Edit igen: Det är tillåtet att byta ut Amerikanska flaggan till pride flaggan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Jag har ingen koll på de andra fallen, men just Oblivion-modden för att ändra body type togs bort för att skaparen av den blev avstängd p.g.a. sitt beteende och försök att skapa drama. De sa redan när användaren stängdes av att modden i sig inte var ett problem, och den laddades upp av en annan användare strax efter och ligger fortfarande kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

Njae, liksom många andra ord har även censur fått en utökad betydelse:
https://internetkunskap.se/artiklar/nathat-och-yttrandefrihet...

ex: "Jo, enligt Svenska Akademins ordbok kan ordet censur faktiskt användas för flera former av förhandsgranskning som resulterar i att en åsikt stoppas. När till exempel en internetleverantör blockerar vissa sajter, Facebook stoppar inlägg som innehåller kvinnliga bröstvårtor eller en tidningssajt stoppar vissa kommentarer kan man tala om censur i ordets utökade betydelse. I alla fall om granskningen sker på förhand av en moderator eller algoritm, och spridningen av innehållet stoppas."

Jo, med tid utökas uttryck, det köper jag.

EDIT: Dom tolkar nog lite själv när dom skriver stycket du citerar. Står inget om internet i SAOB. (men den är publicerad 1903...)
https://www.saob.se/artikel/?unik=C_0001-0079.4hg7

Men att något kan kallas censur är inte detsamma som att yttrandefriheten har begränsats vilket är vad många argumenterar för.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Jag har ingen koll på de andra fallen, men just Oblivion-modden för att ändra body type togs bort för att skaparen av den blev avstängd p.g.a. sitt beteende och försök att skapa drama. De sa redan när användaren stängdes av att modden i sig inte var ett problem, och den laddades upp av en annan användare strax efter och ligger fortfarande kvar.

Jo det låter så i alla fall. När dom radderade liknande moddar till StarField så sa dom.

"“Hosting this mod was not for us and it is certainly within our rights not to host content on our platform,” says Nexus Mods. "We stand for diversity and inclusion in our community and the removal of diversity, while appealing to many, does not promote a positive modding community [...] Frankly, we are not sad to see them go.”"

Vilket dom har rätt i. Jag försöker inte diskutera bort deras rätt att modderera deras sida som dom vill, försöker bara upplysa folk vad för typ av plattform Nexux är.

Permalänk
Medlem

Nexus Mods har blivit (varit) för stora för sitt eget bästa tror jag. Någonstansfrån ska nu ännu mer pengar in och att ta betalt för moddar är inget som är främmande för företag/bolag, exempelvis Bethesda. Givetvis kommer det bli slutet för Nexus Mods.

Permalänk
Skribent
Skrivet av ErikDah:

https://www.reddit.com/r/pcmasterrace/comments/1ld3d9t/nexus_...

Reddit verkar ha grävt fram att det är ett riskbolag med fokus på tillväxt och monitisering. Blir säkert jättebra det här...

Skrivet av Sarato:

Känns oroväckande. Riskkapitalistbolag känns inte som rätt ägare för en moddsida.

Tror inte vi kommer se några större förändringar, i alla fall inte inom den närmaste tiden eller de kommande åren. Det är fortfarande samma personer i grunden som styr verksamheten. Lifetime Premium kommer finnas kvar som utlovat, betalda moddar ska inte införas, och modereringen fortsätter mer eller mindre som tidigare. Moddare behåller dessutom full äganderätt till sina moddar. Finns en FAQ att läsa tillsammans med det officiella tillkännagivandet.

Såklart kan saker förändras längre fram. Men de som driver Nexusmods – inte bara den tidigare ägaren – har god förståelse för hur sajten fungerar och hur moddingcommunityt reagerar på olika typer av förändringar. Att börja peta i äganderätt, införa betalda mods eller andra saker som folk oroar sig för vore att köra sajten rakt ner i avgrunden – och det är något de är fullt medvetna om, oavsett hur ägarstrukturen ser ut.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem

En sak som jag inte vet om folk vet om...

"Modden" att ta bort LGBT+ flaggorna i Spiderman 2, var skapade av... Sony/Insomniac.
Den är inbyggt i spelet så de kan släppa spelet i vissa regioner i världen, så vad "Moddaren" på Nexus gjorde vara bara att ändra en setting så regionen av spelet anv. den branchen internt i spelet istf. den som normal väljs i "väst".

Visa signatur

| R7 5700x3D | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Kingston 2x16GB @ 3200mhz cl16 |
| Asus ProArt RTX 4070 Ti Super | Kingston NVMe 512GB + 1TB + 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |