Strul med begagnat rx 7900xtx

Permalänk
Medlem

Strul med begagnat rx 7900xtx

Tjena! I höstas köpte jag en begagnad dator på blocket av en enligt mig tillförlitlig kille. Till en början fungerade datorn kanon och var skitnöjd! För ett par månader sedan har det dock uppstått grafikkortsrelaterade problem och bara (vad jag vet) när jag spelar cs2. Spelet fryser och skärmen blinkar svart en stund innan det kraschar och jag måste starta om. Letade länge en lösning på problemet men hittade inget. Nu i veckan har det blivit ännu mer strul och senast igår så inaktiverades hela grafikkortet från ingenstans när jag spelade?!

Jag vet inte vad jag ska göra, har sökt på trådar över hela nätet men hittar ingen lösning på något av problemen som fungerar. Det folk verkar säga är att det är dålig mjukvara på amd korten och att det är många som har liknande problem.

Jag funderar på en lösning, går det att reklamera kortet till proshop då jag har kvittot (fick av förra ägaren i samband med köpet, en företagsfaktura) även fast jag inte är orginalköparen?

Går det att sälja vidare kortet även fast det håller på att strula för mig på det här sättet?

Är tacksam för alla svar och tips, och är det någon med ett radeon kort som haft liknande problem som har någon lösning?

Permalänk
Medlem

(Mer om problemet och saker jag provat)

När spelet kraschar kommer en felsökningsflik upp från amd där det står något i stil med ”AMD software detected that a driver timeout has occurred”. Krachen kan inträffa när som helst, kan vara efter 10 minuters spelande eller efter 2h spelande. Tycker det är konstigt då cs2 knappast är ett krävande spel, och har pressat grafikkortet mycket mer i spel som baldurs gate 3, RDR2 och minecraft med shaders.

För att lösa problemet har jag testat:
- Återställa windows (flera gånger)
- Återställa bios
- Ominstellera amd adrenaline
- Sänkt spänningen på grafikkortet
- Sänkt max mhz på grafikkortet
- Ändrat standardupplösningen på datorn till samma som cs2 (ända spelet jag spelar med annan upplösning än native 1440p så tänkte att det kanske kunde vara en anledning till att det bara kraschar i cs2)
- Fysiskt tagit ut och in grafikkortet från datorn

Permalänk
Medlem

Vad har du för temperaturer på cpu och grafikkortet, vid spel då.

Vad har du för nätaggregat?

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Vad har du för temperaturer på cpu och grafikkortet, vid spel då.

Vad har du för nätaggregat?

Brukar aldrig vara över 70 grader på varken gpu eller cpu, utan brukar ligga runt 60-70 som högst.

Jag har ett ASUS ROG Loki SFX-L 1000W Platinum

Permalänk
Medlem

Har du en webbläsare eller annat program som visar grafik på i bakgrunden? Jag hade mycket problem med mitt 7900XT på liknande sätt och om jag förstått det rätt så kan windows få för sig att grafikdrivaren timear ut även om ett inaktiv eller lågt prioriterat fönster inte renderar "i tid". Jag ställde upp timeouten till 60 sekunder via ett register hack (har tyvärr inte länken tillgänglig mobilt) och då minskade i alla fall problemen.

Sen försvann de helt när jag uppgraderade resten av datorn och installerade om från scratch (men jag har fortfarande med mig ändringen från default 5s till 60 sekunder i timeout).

Permalänk
Medlem

Steam overlay på eller av? Testa det

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Har du en webbläsare eller annat program som visar grafik på i bakgrunden? Jag hade mycket problem med mitt 7900XT på liknande sätt och om jag förstått det rätt så kan windows få för sig att grafikdrivaren timear ut även om ett inaktiv eller lågt prioriterat fönster inte renderar "i tid". Jag ställde upp timeouten till 60 sekunder via ett register hack (har tyvärr inte länken tillgänglig mobilt) och då minskade i alla fall problemen.

Sen försvann de helt när jag uppgraderade resten av datorn och installerade om från scratch (men jag har fortfarande med mig ändringen från default 5s till 60 sekunder i timeout).

Programen som jag alltid bruka köra i bakgrunden är discord och bara ibland nån chrome flik med något på, sällan youtube eller liknande. Min erfarenhet är att det inträffat oavsett om jag har något eller inte.

Har ställt upp ”timeouten” nu från default till 30 att börja med för att testa. Har i samma veva åter igen återställt datorn och bios samt laddat ner ”drivers only” versionen av gpu drivers istället för hela ”amd adrenaline” programmet. Ska testa och se om krascherna minskar! Ska även testa undvika att ladda ner mjukvara som razer synapse och hyper nguity en stund för att se om de kanske bråkar med amd drivers på något sätt.

Permalänk
Medlem

Vad är det för märke och modell av 7900XTX?
Vad är det för övriga komponenter?

Hur ser det ut med temperaturen på CPU:n? tänker spontant så det inte är något annat som orsakar en timeout på grafikkortet.
Om det är en AMD-CPU, prova för enkelhets skull att ansluta eventuellt USB-kablage till uttag på frontpanelen.

Av erfarenhet kan jag säga att jag vid ett tillfälle hade en SATA-HDD som när den började bli dålig, vid uppvaknande från viloläge ibland fick bildskärmen att blinka till och ibland orsakade en direkt omstart av datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Charles Finley:

Steam overlay på eller av? Testa det

REDIGERING (trodde du menade big picture mode)

Använder steamoverlay i spel, kan testa ha av det och se om det gör någon skillnad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Vad är det för märke och modell av 7900XTX?
Vad är det för övriga komponenter?

Hur ser det ut med temperaturen på CPU:n? tänker spontant så det inte är något annat som orsakar en timeout på grafikkortet.
Om det är en AMD-CPU, prova för enkelhets skull att ansluta eventuellt USB-kablage till uttag på frontpanelen.

Av erfarenhet kan jag säga att jag vid ett tillfälle hade en SATA-HDD som när den började bli dålig, vid uppvaknande från viloläge ibland fick bildskärmen att blinka till och ibland orsakade en direkt omstart av datorn.

Det är en 7900xtx sapphire nitro+.

De övriga komponenterna:
- Ryzen 7 7800X3D
- Arctic Liquid Freezer III 360
- ASUS TUF GAMING B650M-PLUS WIFI
- G.Skill Trident Z5 Neo RGB 32GB (2x16GB)
- Kingston KC3000 M.2 2TB
- ASUS ROG Loki SFX-L 1000W Platinum
- ASUS PRIME AP201

CPU: brukar ligga runt 60-70 grader som varmast.

Har anslutit 2/3 usb kablar till fronten av chassit nu.

Har ingen SATA-HDD utan bara en m2 ssd så i mitt fall borde det inte ha något med den att göra tänker jag?

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Arre13:

Tjena! I höstas köpte jag en begagnad dator på blocket av en enligt mig tillförlitlig kille. Till en början fungerade datorn kanon och var skitnöjd! För ett par månader sedan har det dock uppstått grafikkortsrelaterade problem och bara (vad jag vet) när jag spelar cs2. Spelet fryser och skärmen blinkar svart en stund innan det kraschar och jag måste starta om. Letade länge en lösning på problemet men hittade inget. Nu i veckan har det blivit ännu mer strul och senast igår så inaktiverades hela grafikkortet från ingenstans när jag spelade?!

Jag vet inte vad jag ska göra, har sökt på trådar över hela nätet men hittar ingen lösning på något av problemen som fungerar. Det folk verkar säga är att det är dålig mjukvara på amd korten och att det är många som har liknande problem.

Jag funderar på en lösning, går det att reklamera kortet till proshop då jag har kvittot (fick av förra ägaren i samband med köpet, en företagsfaktura) även fast jag inte är orginalköparen?

Går det att sälja vidare kortet även fast det håller på att strula för mig på det här sättet?

Är tacksam för alla svar och tips, och är det någon med ett radeon kort som haft liknande problem som har någon lösning?

https://github.com/GpuZelenograd/memtest_vulkan

Kör detta test för att se om minnet gett upp på ditt 7900xt

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem

Långsökt men pröva stänga av gsync/freesync.

Visa signatur

Spelar spelet väldigt väl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel H.:

Långsökt men pröva stänga av gsync/freesync.

Det är redan avstängt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

https://github.com/GpuZelenograd/memtest_vulkan

Kör detta test för att se om minnet gett upp på ditt 7900xt

Körde 5 minuters testet och minnet värkar funka som det ska :), är det värt att köra 2h testet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arre13:

Det är en 7900xtx sapphire nitro+.

De övriga komponenterna:
- Ryzen 7 7800X3D
- Arctic Liquid Freezer III 360
- ASUS TUF GAMING B650M-PLUS WIFI
- G.Skill Trident Z5 Neo RGB 32GB (2x16GB)
- Kingston KC3000 M.2 2TB
- ASUS ROG Loki SFX-L 1000W Platinum
- ASUS PRIME AP201

CPU: brukar ligga runt 60-70 grader som varmast.

Har anslutit 2/3 usb kablar till fronten av chassit nu.

Har ingen SATA-HDD utan bara en m2 ssd så i mitt fall borde det inte ha något med den att göra tänker jag?

Det kanske är lite otympligt, men en rekommendation är att prova att ha tangentborde anslutet till en av portarna på baksidan så det inte är mus eller eventuellt headset då det är mycket vanligare att det blir glapp i dessa kablage.

Sedan kan jag inte uttala mig om ifall en BIOS-uppdatering skulle hjälpa eller inte.
För ett par månader sedan (februari), kom en BIOS-uppdatering där användare uppmanas uppdatera till nyare chipset-drivrutiner efter att de kört in uppdateringen.
Jag har ingen aning vad resultatet skulle kunna vara om du fått in de nya drivrutinerna via Windows update men fortfarande sitter på en äldre version av BIOS.

Min första tanke är dock att det är frågan om något värmerelaterat problem, särskillt då problemen ökat med sommarens intåg. Kolla även vad temperaturen på M.2-disken är så det inte är den som går varm.

Permalänk
Medlem

Har du fler än en skärm? Skummade men såg inget. Det var tydligen en vanlig anledning till kraschar för ca 2 år sedan. Går aldrig utesluta nåt när det kommer till datorproblem. Kan även kika om det finns någon ny firmware du kan flasha gpun med.

Visa signatur

Spelar spelet väldigt väl.

Permalänk
Medlem

Jag hade exakt samma problem med ett 6800xt som jag köpte begagnat för ca ett år sedan. Hade problem i vissa spel, mestadels i cs2, men inte alla spel. Testade allt som du listar i ditt inlägg utan förbättring. Det slutade med att jag lämnade tillbaka kortet till köparen.

Tror inte du kan reklamera kortet mot proshop, men du kan ju testa att kontakta tillverkarens support och se om du kan få hjälp där.

Permalänk
Medlem

Det är en ganska grav nackdel med företagsköpta begagnatvaror, Proshop ger bara 1 års garanti/reklamationsrätt på företagsköp vs. 3 års reklamationsrätt som privatkund (egentligen bara mot ursprungliga säljaren, men jag har fått igenom reklamationer mot bla Inet med andra ägares kvitton, så det är nog upp till butiken hur noga de är). Så om kortet är över 1 år gammalt kan det bli tufft, men som någon nämnde, värt att testa direkt mot tillverkaren.
Sälja vidare ett strulande kort bäddar ju för såväl dåligt samvete som för struligt ärende mot köparen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Det kanske är lite otympligt, men en rekommendation är att prova att ha tangentborde anslutet till en av portarna på baksidan så det inte är mus eller eventuellt headset då det är mycket vanligare att det blir glapp i dessa kablage.

Sedan kan jag inte uttala mig om ifall en BIOS-uppdatering skulle hjälpa eller inte.
För ett par månader sedan (februari), kom en BIOS-uppdatering där användare uppmanas uppdatera till nyare chipset-drivrutiner efter att de kört in uppdateringen.
Jag har ingen aning vad resultatet skulle kunna vara om du fått in de nya drivrutinerna via Windows update men fortfarande sitter på en äldre version av BIOS.

Min första tanke är dock att det är frågan om något värmerelaterat problem, särskillt då problemen ökat med sommarens intåg. Kolla även vad temperaturen på M.2-disken är så det inte är den som går varm.

Testat det du skrev i första stycket men verkar inte göra någon skillnad för mig.

Uppdaterade min bios igår kväll, hade tydligen en version från 2023, då jag måste missat att uppdatera bios när jag köpte datorn… Ska fortsätta testa datorn när jag kommer hem från jobbet och se ifall den fungerar bättre!

Har svårt att tro att det skulle vara något värmeproblem med m.2-disken men om biosuppdateringen inte gjort saken bättre ska jag ladda ner ett program för att kika tempen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel H.:

Har du fler än en skärm? Skummade men såg inget. Det var tydligen en vanlig anledning till kraschar för ca 2 år sedan. Går aldrig utesluta nåt när det kommer till datorproblem. Kan även kika om det finns någon ny firmware du kan flasha gpun med.

Testat både en och två skärmar ingen skillnad tyvärr

Permalänk
Medlem
Skrivet av elfving:

Jag hade exakt samma problem med ett 6800xt som jag köpte begagnat för ca ett år sedan. Hade problem i vissa spel, mestadels i cs2, men inte alla spel. Testade allt som du listar i ditt inlägg utan förbättring. Det slutade med att jag lämnade tillbaka kortet till köparen.

Tror inte du kan reklamera kortet mot proshop, men du kan ju testa att kontakta tillverkarens support och se om du kan få hjälp där.

Hemskt att problemet verkar vara så vanligt utan någon tydlig lösning… Tror inte killen jag köpte ifrån kommer va så sugen att ta tillbaka kortet få det är ca 7 månader sen jag köpte det. Och det fungerade som det skulle till en början.

Har tänkt tanken att kontakta tillverkan (blir sapphire antar jag?) och se om jag kan få hjälp från det hållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

Det är en ganska grav nackdel med företagsköpta begagnatvaror, Proshop ger bara 1 års garanti/reklamationsrätt på företagsköp vs. 3 års reklamationsrätt som privatkund (egentligen bara mot ursprungliga säljaren, men jag har fått igenom reklamationer mot bla Inet med andra ägares kvitton, så det är nog upp till butiken hur noga de är). Så om kortet är över 1 år gammalt kan det bli tufft, men som någon nämnde, värt att testa direkt mot tillverkaren.
Sälja vidare ett strulande kort bäddar ju för såväl dåligt samvete som för struligt ärende mot köparen.

Kortet är inköpt i slutet av 2023 så lär bli tufft med reklamationen dårå

Jo precis har inte samvete att sälja vidare något som inte fungerar som det ska. Funderar på att testa kortet i lillebrorsans dator för att se om samma problem dyker upp.

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem med mitt 7900XTX, jag hittade lösningen i den här tråden: #20756792

För mig har det inte inträffat sedan jag genomförde förändringarna

Permalänk
Medlem

Det kan vara relaterat till drivrutinen, framförallt då om Windows sitter och installerar gamla drivare ovanpå din nuvarande. Det här är ett problem som existerat under lång tid och lett till instabilitet och andra underligheter såsom att grafikkortet avaktiveras. Det som löste problemet för mig i Windows var att stänga av att Windows automatiskt installerar drivrutiner, avinstallera den nuvande drivrutinen, köra DDU (Display Driver Uninstaller) efteråt för att rensa systemet och sedan installera en färsk grafikdrivare manuellt.

Permalänk
Medlem

@Arre13 hur har det gått?

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

@Arre13
Här är ett absurt förslag, men det är något som ändå kan vara värt att prova.
Min personliga åsikt är att detta inte bör göra skillnad, men vem vet.

Vid närmare granskning av din PSU så har du 1st 12VHPWR som splittas till 2st 8pin samt en ensam 8pin.
Med tanke på alla kommentarer och artiklar om 12VHPWR-kontakten och snedbalanserad last i de olika ledarna så är mitt förslag att skriva ner vilken kontakt som går från PSU till vilken kontakt på grafikkortet och sedan prova att möblera om kontakterna som ansluts till grafikkortet. (Höger halva 12VHPWR, vänster halva, 8pin, så att säga.)
Eventuellt kan det hjälpa att ta ut 12VHPWR-kontanten en eller två gånger från PSU:n också.

Tanken är helt enkelt att vid plötsligt ökat strömuttag så kanske du inte får tillräckligt med ström via en av kontakterna på grafikkortet.
Stiften och kontakthylsorna i 12VHPWR-kontakten är trots allt tunnare och skulle i värsta fall eventuellt kunna snedbalansera strömmen.
Du har även en 4:e 12V-matning via PCIe-porten på moderkorrtet.

Du skulle kunna testa är att köra tex y-cruncher för att belasta CPU:n och sedan samtidigt dra igång tex Unigine Heaven eller något annat grafikkrävande benchmark-program för att se om du får samma typ av krash.
https://www.numberworld.org/y-cruncher/
https://benchmark.unigine.com/heaven

Krashar det så prova starta programmen i omvänd ordning.

Sedan har moderkortet 1st 8pin + 1st 4pin, är båda anslutna? om inte, prova anslut en kontakt till den extra 4pin.

Permalänk
Medlem

Kom du någonvart med våra förslag på lösning? @Arre13

Permalänk
Medlem

Jag ser tre scenarier:

(Om du nu inte varit inne och meckat med annat i burken) Då kanske det kan vara power kablar som nån varit inne på.

1. Det har fastnat massa damm i grafikkortet - blås rent med tryckluft (finns på burk)

2. Nån uppdatering i Windows, drivrutiner eller spelet har installerats som ställer till det. Om installera sött för sig.

3. Kortet har tyvärr under de här 7 månaderna gått sönder. Tycker inte köparen är ansvarig då det funkat bra i flera månader. Se om garantin fortfarande gäller.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies