Får ingen bild när datorn ska in i Windows

Permalänk
Hedersmedlem

Får ingen bild när datorn ska in i Windows

Hej,

Det har uppstått ett märkligt problem med min dator som fram till för någon vecka sedan fungerat utan problem (datorn byggd av mig själv 2022). Efter att stängt av skärmen fick jag ingen bild. Startade om datorn och fick fortfarande ingen bild.

Efter att ha låtit datorn "vila" lite startade jag den igen. Fick bild till post och förbi Asus-loggan, men så fort det var meningen att windows-inloggningen skulle dyka upp blev det svart bild. Testade att byta HDMI-port och rycka ur strömsladden till datorn och lyckades till slut få bild igen.
Några dagar senare hände det vid två tillfällen igen. Återigen lyckades jag få bild genom att byta HDMI-port och göra lite andra småsaker.

Nu har det hänt en fjärde gång och nu får jag ingen bild. Ibland när jag startar upp (vanligen efter att jag stängt av en stund) kan jag gå in i BIOS.
Jag har testat att återställa BIOS, men problemet kvarstår. Det är som att bilden "bryts" så fort Windows ska starta upp.
Jag har också testat att flytta om ram-stickorna.

Någon som vet vad orsaken till detta problem kan vara? Det närmsta liknande problemet jag sett någon ha är denna tråd på Reddit som är ganska lång vilket indikerar att många haft problemet.

Jag har tyvärr ingen intern grafik på CPU:n att testa bild på.

Visa signatur

🖥️ MAIN: 13600KF • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 FILSERVER: 13600K • GTX 1060 • 32GB DDR4 • 1TB NVMe • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 BÄRBART: MacBook Air M1
🎮 SOFFSLACK: Xbox Series X

Permalänk
Hedersmedlem

Har du senaste versionen av drivrutinerna? Om inte så prova att uppgradera. Alternativt prova att back en eller två versioner för att se om problemet försvinner.

Provat en annan kabel till skärmen?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Testa uppdatera kortets firmware via UEFI-vertkyget. Koppla in kortet först till HDMI-porten sedan uppdatera.

https://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/5411/?=&l...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av giplet:

Har du senaste versionen av drivrutinerna? Om inte så prova att uppgradera. Alternativt prova att back en eller två versioner för att se om problemet försvinner.

Provat en annan kabel till skärmen?

Tack för svar! Jag fick vid ett tillfälle igång bilden igen, men det känns som helt random om jag ska vara ärlig... Jag har precis uppdaterat till senaste drivrutinerna från Nvidia och ska se vad detta kan göra.

Jag har provat en annan kabel till skärmen med samma problem.

Skrivet av Lorault:

Testa uppdatera kortets firmware via UEFI-vertkyget. Koppla in kortet först till HDMI-porten sedan uppdatera.

https://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/5411/?=&l...

Tack för tipset - det kände jag inte till.
Dock har ju det hela fungerat i flera år, fram till sistone.

Sedan står det följande i beskrivningen: To ensure compatibility with certain UEFI SBIOSes, an update to the NVIDIA GPU firmware may be required. Without the update, graphics cards in certain motherboards that are in UEFI mode could experience blank screens on boot until the OS loads. This update should only be applied if blank screens are occurring on boot.
Jag får (oftast) bild vid boot (jag har ju kunnat gå in i BIOS och pilla där), men det är när Windows ska laddas in som bilden försvinner. Eller ska uppdateringen även användas i dessa lägen?

Edit: Har nu gjort följande...
... uppdaterat till senaste drivrutinerna från Nvidia (från maj 2025).
... uppdaterat till senaste versionen av bios från Asus (från maj 2025).
... testat med annan skärm (dock med samma kabel).
Men inget av ovanstående har hjälpt.

Vid en av omstarterna fick jag dock den "snurrande cirkeln" i Windows som stod och tuggade, men ingen bild.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Du har bara en skärm kopplad till datorn?

Är du säker på att Windows startar när du får blank skärm? Hör du Windows startljud från högtalare eller liknande?
Om du söker efter ett program som heter Visa Tillförlitlighetshistorik på datorn, visar det programmet några problem. Om ja, vad för problem?
Uppdatera alla drivrutiner på datorn till senaste. Det finns program som gör detta till dig. Jag brukar använda ett program som heter Driver Booster, men finns fler. Jag brukar avinstallera programmet när det gjort sitt jobb. Jag använder bara gratisfunktionen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Tror ts är inne på ett spår med att drivaren byts under bootprocessen.

Vad jag vet körs en generic fram till nån gång under windowsbooten för att sen fortsätta med den riktiga nvidia drivaren och låter ju som att nvidia drivaren inte initieras som den ska.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@Najk är det RTX4080-kortet som nämns i din signatur?
Har du inte en "13600K" som nämns i din signatur? Den har integrerad grafikkrets.
Om den integrerade grafikkretsen inte stängts av i UEFI/BIOS så finns det en risk att Windows av någon anledning växlar över till denna och därmed inte ger bild på grafikkortet.
Om signaturen inte stämmer överens med hårdvaran det är frågan om så skadar det inte att nämna vad det är frågan om för hårdvara i det första inlägget.

Spontant låter det som hårdvarufel på grafikkortet även om drivrutinsrelaterat fel inte skall utesluta men då brukar det bli ganska mycket brus i media ganska fort.
Förmodligen är det en lödning som spruckit eller så är det något relaterat till strömförsörjningen som gått sönder.
Med tanke på din beskrivning har jag en större misstanke om en kass lödning än en kass mosfet, men en kass mosfet ska inte uteslutas.

Det kan vara värt att prova med en DP-kabel om möjligt.

Jag har själv mer än en erfarenhet av just det du beskriver, att det fungerar i BIOS och även i Windows ända tills drivrutinen initeras.
Jag skulle börja med att inspektera strömkontakten som ansluts till grafikkortet, det är ju tyvärr ingen myt att dessa har en tendens att smälta.

Steg två är att försöka få tag i ett annat grafikkort och testa, alternativt testa grafikkortet i en annan dator.
Skulle ditt kort fungera felfritt i en annan dator så finns det risk att du har problem med moderkortet...

Permalänk
Hedersmedlem

Tack för svar!

Skrivet av giplet:

Du har bara en skärm kopplad till datorn?

Är du säker på att Windows startar när du får blank skärm? Hör du Windows startljud från högtalare eller liknande?
Om du söker efter ett program som heter Visa Tillförlitlighetshistorik på datorn, visar det programmet några problem. Om ja, vad för problem?
Uppdatera alla drivrutiner på datorn till senaste. Det finns program som gör detta till dig. Jag brukar använda ett program som heter Driver Booster, men finns fler. Jag brukar avinstallera programmet när det gjort sitt jobb. Jag använder bara gratisfunktionen.

Skrivet av Rouge of Darkness:

Tror ts är inne på ett spår med att drivaren byts under bootprocessen.

Vad jag vet körs en generic fram till nån gång under windowsbooten för att sen fortsätta med den riktiga nvidia drivaren och låter ju som att nvidia drivaren inte initieras som den ska.

Då jag ville få bort drivrutinsmisstankarna ur felsökningsprocessen så startade jag i felsäkert läge. Installerade därefter Display Driver Uninstaller och tog bort Nvidias gamla drivrutiner samt installerade om dem. Då fungerade det igen.

Skrivet av Viita:

@Najk är det RTX4080-kortet som nämns i din signatur?
Har du inte en "13600K" som nämns i din signatur? Den har integrerad grafikkrets.
Om den integrerade grafikkretsen inte stängts av i UEFI/BIOS så finns det en risk att Windows av någon anledning växlar över till denna och därmed inte ger bild på grafikkortet.
Om signaturen inte stämmer överens med hårdvaran det är frågan om så skadar det inte att nämna vad det är frågan om för hårdvara i det första inlägget.

Spontant låter det som hårdvarufel på grafikkortet även om drivrutinsrelaterat fel inte skall utesluta men då brukar det bli ganska mycket brus i media ganska fort.
Förmodligen är det en lödning som spruckit eller så är det något relaterat till strömförsörjningen som gått sönder.
Med tanke på din beskrivning har jag en större misstanke om en kass lödning än en kass mosfet, men en kass mosfet ska inte uteslutas.

Det kan vara värt att prova med en DP-kabel om möjligt.

Jag har själv mer än en erfarenhet av just det du beskriver, att det fungerar i BIOS och även i Windows ända tills drivrutinen initeras.
Jag skulle börja med att inspektera strömkontakten som ansluts till grafikkortet, det är ju tyvärr ingen myt att dessa har en tendens att smälta.

Steg två är att försöka få tag i ett annat grafikkort och testa, alternativt testa grafikkortet i en annan dator.
Skulle ditt kort fungera felfritt i en annan dator så finns det risk att du har problem med moderkortet...

Jag har varit slarvig i min sign, det är inte en K utan en KF = ingen integrerad grafikkrets.

Som jag skrev ovan så har jag fått det att fungera igen genom att rensa bort gamla drivrutiner och installera om dem. Med det sagt är det inte säkert att det fungerar stabilt och skulle det vara hårdvarufel kanske det fungerar "ett tag" för att sedan sluta fungera igen... Det återstår att se och då får jag ta i beaktning det som tagits upp av dig.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Najk:

Tack för svar!

Då jag ville få bort drivrutinsmisstankarna ur felsökningsprocessen så startade jag i felsäkert läge. Installerade därefter Display Driver Uninstaller och tog bort Nvidias gamla drivrutiner samt installerade om dem. Då fungerade det igen.

Skrivet av Najk:

Som jag skrev ovan så har jag fått det att fungera igen genom att rensa bort gamla drivrutiner och installera om dem. Med det sagt är det inte säkert att det fungerar stabilt och skulle det vara hårdvarufel kanske det fungerar "ett tag" för att sedan sluta fungera igen... Det återstår att se och då får jag ta i beaktning det som tagits upp av dig.

Nvidias drivare har ju varit ganska ostabila sedan typ nån gång strax innan releasen av RTX 5000 serien och inget som jag tror någon som normalt hänger här har missat så kan ju mycket väl vara att du var en av de som lyckades pricka in en av deras buggar i drivarna.

men återkommer det så får du börja kolla på potentiella hårdvaruproblem som gör att drivaren inte kan initieras för kan ju trots allt vara ett hårdvaruproblem .

men samtidigt ganska troligt att det bara är ett problem med drivaren och skulle inte nojja mig för är det ett faktiskt hårdvaruproblem lär du bli varse det en dag och du kommer inte äns få bild under post eller iaf en förvrängd eller full med artefakter bild även under post om kortet gör felberäkningar pga hårdvarufel.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Nvidias drivare har ju varit ganska ostabila sedan typ nån gång strax innan releasen av RTX 5000 serien och inget som jag tror någon som normalt hänger här har missat så kan ju mycket väl vara att du var en av de som lyckades pricka in en av deras buggar i drivarna.

men återkommer det så får du börja kolla på potentiella hårdvaruproblem som gör att drivaren inte kan initieras för kan ju trots allt vara ett hårdvaruproblem .

men samtidigt ganska troligt att det bara är ett problem med drivaren och skulle inte nojja mig för är det ett faktiskt hårdvaruproblem lär du bli varse det en dag och du kommer inte äns få bild under post eller iaf en förvrängd eller full med artefakter bild även under post om kortet gör felberäkningar pga hårdvarufel.

Nvidia har ju en historia av stabila drivrutiner och jag har ägt olika varianter av deras kort över ett spann av 25 år. Hade någon sagt till mig för ett år sedan att rensa drivrutiner hade jag nog inte trott att det hjälpt men efter den senaste tidens problem var detta något som naggade mig lite och ledde till att jag provade denna lösning nu.

Förhoppningsvis har du rätt, att det bara var drivrutiner. Är det hårdvara är läget lite surare.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Najk:

Nvidia har ju en historia av stabila drivrutiner och jag har ägt olika varianter av deras kort över ett spann av 25 år. Hade någon sagt till mig för ett år sedan att rensa drivrutiner hade jag nog inte trott att det hjälpt men efter den senaste tidens problem var detta något som naggade mig lite och ledde till att jag provade denna lösning nu.

Förhoppningsvis har du rätt, att det bara var drivrutiner. Är det hårdvara är läget lite surare.

samma här har typ stött på problem med Nvidia drivaren typ 2 gånger sen 2010 eller nått.

sist var den ökända backscreen buggen med nån drivare för några månader sen och som enligt vad jag förstått fortfarande inte är helt löst om man läser vad de fixat och vilka problem som de vet om.

och nån random dålig drivare till typ mit gtx 460 eller gtx 970 minns inte exakt vilket kort.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

samma här har typ stött på problem med Nvidia drivaren typ 2 gånger sen 2010 eller nått.

sist var den ökända backscreen buggen med nån drivare för några månader sen och som enligt vad jag förstått fortfarande inte är helt löst om man läser vad de fixat och vilka problem som de vet om.

och nån random dålig drivare till typ mit gtx 460 eller gtx 970 minns inte exakt vilket kort.

Tyvärr dök samma problem upp igen för några dagar sedan, helt utan förklaring.

Jag har ägnat mycket tid åt att felsöka. Det verkar vara ganska uppenbart att det specifika problemet (svart skärm i Windows) har att göra med drivrutinerna då det finns mängder av diskussioner kring detta på till exempel Nvidias forum och Reddit som i stora delar beskriver samma problem som jag har.

Har provat att återställa drivrutiner, ändra till äldre versioner, göra systemåterställning och lite andra saker utan lycka. Det som "räddat" mig är att jag kunnat komma åt bild i Windows genom att ansluta via Anydesk. Då har jag kunnat jobba virtuellt i Windows och därifrån starta i felsäkert läge eller rensa drivrutiner. Man undrar vad tusan Nvidia håller på med nu för tiden...

För en liten stund sedan gjorde jag en systemåterställning vilket inte hjälpte. Jag bytte till slut också HDMI-port i bak på TV:n till en annan i brist på bättre. På något sätt fick jag bild då, men det känns ju så där lagom stabilt då jag inte har en aning om jag bara haft tur eller gjort något som faktiskt löst problemet. Jag har enligt DDU den näst senaste drivrutinen från Nvidia. Det jag gjort också är att skapa en systemåterställningspunkt, men det är allt.

Allt detta strul gör att jag verkligen kommer snegla mer på andra alternativ till GPU nästa gång. Tur att vi har så otroligt många olika aktörer på den marknaden att välja bland... :S

Visa signatur