Vinn nätagg från Seasonic

RAMverket-uppdatering - juni 2025

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Dock ska man nog inte köpa en 5700x3d, bättre att köpa en 5800x3d om man sitter på am4, men det kanske inte heller spelar så stor roll?

Förutsatt att man kan hitta en 5800X3D då den inte produceras längre

Det var mitt problem, 5700X3D i lager överallt för ~2K, medans 5800X3D antingen var slut överallt eller så begärdes runt 4k (om man inte tar chansen att kika på beganat)

Skiljer bara någon enstaka % mellan dom båda så stor priskillnad där inte befogad på långa vägar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X3D | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk
Medlem

Skulle säga att det är bättre att köra på Thermalright Peerless Assassin 120 SE på alla setups. Kyler min 7800x3d utan problem

Tänkte köra den på en 9800X3D, bär inte vara ett problem? Du som har den, hur upplever du ljudnivån?

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
PC - Potatis

Permalänk
Skrivet av ZimpanX:

Förutsatt att man kan hitta en 5800X3D då den inte produceras längre

Det var mitt problem, 5700X3D i lager överallt för ~2K, medans 5800X3D antingen var slut överallt eller så begärdes runt 4k (om man inte tar chansen att kika på beganat)

Skiljer bara någon enstaka % mellan dom båda så stor priskillnad där inte befogad på långa vägar.

Visste inte att det var så svårt att få tag i 5800x3d, men den har väl slutat tillverkade och 5700x3d är trasiga 5800x3d som dom måste bli av med.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av daskedennis:

Tänkte köra den på en 9800X3D, bär inte vara ett problem? Du som har den, hur upplever du ljudnivån?

Den är bra ingen skillnad mot en noctua kylare, dock drar en 9800x3d rätt mycket mer ström än en 7800x3d speciellt med PBO

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Det låter ändå som en intressant målgrupp att spåna vidare på! Jag skriver upp det inför nästa RAMverk.

Något i stil med ”billigaste som orkar driva ett xx60 till 90%”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Sådär! Nu är artikeln uppdaterad 2025-06-24 med ny hårdvara, priser, samt en helt ny persona - Rastermästaren! Denne är ute efter riktigt bra rastrerad prestanda i 4K UHD, och placerar sig någonstans mellan Min-maxaren och Ray-tracern i frågan prestanda per krona och premiumupplevelse.

Vi behöver fortf. en kategori där man snabbt kan hitta ramverket och liknande artiklar

Permalänk
Medlem

Riktigt bra guide. Hoppas att ni uppdaterar den varje kvartal!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: AMD Radeon™ RX 9070 XT Taichi 16GB OC Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Meshify 2 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

Super nice!!!

Bra kategorinamn.

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

Phantom har bättre ljud än pearless, allt över 40% med pearless är inge kul och ett hvete över 60+

Jag har pearless på 7800x3d och låst fläkt kurva på under 40% och går alldeles utmärkt

Jag har phantom på ena datorn och 2 pearless på 2

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av Jagers:

Vi behöver fortf. en kategori där man snabbt kan hitta ramverket och liknande artiklar

Det tycker vi med! Vi diskuterar internt var, men det känns klubbat så länge som det inte ställer till med problem för användarupplevelsen.

Permalänk
Medlem

Den är bra ingen skillnad mot en noctua kylare, dock drar en 9800x3d rätt mycket mer ström än en 7800x3d speciellt med PBO

Skrivet av Panthro:

Phantom har bättre ljud än pearless, allt över 40% med pearless är inge kul och ett hvete över 60+

Jag har pearless på 7800x3d och låst fläkt kurva på under 40% och går alldeles utmärkt

Jag har phantom på ena datorn och 2 pearless på 2

Tack ska ni ha! 👍

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
PC - Potatis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Det tycker vi med! Vi diskuterar internt var, men det känns klubbat så länge som det inte ställer till med problem för användarupplevelsen.

Samma ställe som man skulle vilja enkelt se artiklarna från datorbyggarguiden och annat som är väldigt långlivat innehåll

Permalänk
Medlem

Skulle vilja se något förslag i mITX format.

Permalänk
Medlem

Härlig artikel!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amd81:

Spontant trist att instegsgamern behöver lägga 10,5k + skärm + mus/tgb + headset.
Kostar att vara med!

Mjo men vad lägger de flesta på sina felletåner och bilar nuförtiden? Men jag förstår dig, de senaste åren som student och arbetslös så hade denna dator varit en dyr dröm

Visa signatur

anti-fascist antiX Linux på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intels fabrik på mark tagen av Israel

Permalänk
Skrivet av daskedennis:

Tack ska ni ha! 👍

Det viktigaste tycker jag är att ha bra luftflöde in it ett chassi, och då spelar det ingen roll vilken kylare man har, alla dubbeltorn luft kylare funkar. Kan tipsa om Fractal Design Torrent. Varför folk köper Thermalright Peerless Assassin är för att den är 300 kr billigare än liknande från Noctua och dark rock. https://youtu.be/ltNDbgDDLPs?t=757 "All in seeing is Thermalright demolishing price/perf in those graphs"

Kolla recensioner på https://www.inet.se/produkt/8308822/thermalright-peerless-ass... alla ger den 5/5, av mig får den nog 4/5, tycker att min låter lite mycket under max load, men inget som hörs om man har hörlurar.

40 kronor billigare om du tar en med rbg https://www.inet.se/produkt/8308823/thermalright-peerless-ass...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Förutom grafikkort, är jag rejält förvånad över priset för ett nätagg förr kunde du få ett bra för strax under 1000kr dessutom modulärt.

Förr låg priset runt 1kr watten och runt 1.4kr för modulärt högkvalitativ då.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar