Vinn nätagg från Seasonic

Microsoft: Windows 11-datorer upp till 220 procent snabbare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asken12345:

1. Vem har 1000 bilder i en katalog?
2. Visa mig ett os aom inte har provlem att visa 1000 bilder inen katalog

Antar att du inte använder din dator till något seriöst? Hamnar ofta på mellan 500-1000 bilder efter en intensiv fotosession med systemkameran.

Tar även lokal backup på mitt bilder från telefonen emellanåt, där jag nu har nära 14000 bilder.

Har aldrig haft några problem med varken Windows 10, macOS eller Ubuntu. Däremot så är File Explorer i Windows 11 en mindre mardröm att jobba med.

Även på jobbdatorn så har Windows 11 problem med prestandan på våra shares.

Ett av flera inlägg om prestandaproblemen i File Explorer i Windows 11:
https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/windows...

Permalänk
Skrivet av walkir:

Antar att du inte använder din dator till något seriöst? Hamnar ofta på mellan 500-1000 bilder efter en intensiv fotosession med systemkameran.

Tar även lokal backup på mitt bilder från telefonen emellanåt, där jag nu har nära 14000 bilder.

Har aldrig haft några problem med varken Windows 10, macOS eller Ubuntu. Däremot så är File Explorer i Windows 11 en mindre mardröm att jobba med.

Även på jobbdatorn så har Windows 11 problem med prestandan på våra shares.

Ett av flera inlägg om prestandaproblemen i File Explorer i Windows 11:
https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/windows...

Jag har använt Windows proffesionellt sen det släpptes. Att man lägger 14000 bilder på ett ställe är som sagt wtt "you problem".

Det finns inget os som klarar dumhet...

Visa signatur

Gaming, work: 14700k | 4070 ti super | 64GB RAM | 4+1TB nvme
Sim racing, flight sim: 49" Samsung, Quest 3, 3xAOC 1440p 144Hz

Bahnhof 10GbE (8/7) | Unifi UDM SE | 10GbE | WIFI 6e | TrueNAS 24TB | Proxmox computes | Plex Intel Quick Sync Video encoding
Sim servers: DCS, IL-2, ACC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asken12345:

1. Vem har 1000 bilder i en katalog?
2. Visa mig ett os aom inte har provlem att visa 1000 bilder inen katalog

Gissar på att du trollar eller bara använder din dator till mejl, surf och gaming.

Har själv tiotusentals bilder lagrade på min dator. Bara min kamerarulle från mobilen, har över 4000 bilder. Varken Windows 10 eller Windows XP har några som helst problem med att visa upp innehållet för mig.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Skrivet av Alexraptor:

Gissar på att du trollar eller bara använder din dator till mejl, surf och gaming.

Har själv tiotusentals bilder lagrade på min dator. Bara min kamerarulle från mobilen, har över 4000 bilder. Varken Windows 10 eller Windows XP har några som helst problem med att visa upp innehållet för mig.

Som sagt... det finns inget os som hanterar det smidigt och snabbt. Att skylla på windows är tramsigt. Själv synchar jag till nextcloud automatiskt och sen backup i molnet så det låter fortfarande som ett "you problem". Att skylla på ett os för din egen inkompetens är bara löjligt. Vem har ens bilder på sin egen maskin och kallar det en bra lösning?

Rookie...

Edit: tror jag hade 16k bilder sist jag kollade. Jag har faktiskt inte koll på det längre....

Visa signatur

Bahnhof 10GbE (8/7) | Unifi UDM SE | 10GbE | WIFI 6e | TrueNAS 24TB | Proxmox computes | Plex Intel Quick Sync Video encoding

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asken12345:

...Vem har ens bilder på sin egen maskin och kallar det en bra lösning?

Och där tappade allt du hade att säga om saken, sitt värde fullständigt.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Skrivet av Alexraptor:

Och där tappade allt du hade att säga om saken, sitt värde fullständigt.

Det är intressant att höra att du sitter och scrollar i en katalog med 4000 foto...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skrev lite om filskrivnings och filläsningstester för några år sedan med en rubysnurra med ursprungsfrågan vilket var snabbast - platt filsystem eller hiearkisk filsystem att öppna en fil i (svaret var att den platta filsystemet faktiskt var lite snabbare att söka i för OS).

windows presterar helt enkelt uselt gentemot många andra OS filsystem, är defender igång så är det dessutom dubbla tiden

Ganska mastig textblock nu när man såhär läser några år senare och varje försök utfördes med innan testet TRIM/discard-körd och nyformaterad SATA-SSD av samsung-fabrikat.

Men mer kortfattat:

Skrivning 10 miljoner filer av 32 byte storlek (samma hashvärde i HEX som filnamnet för filen):

NTFS med win 10, avstängd defender: 3950,09 sekunder
NTFS med Linux och dess gamla version av NTFS som kördes i userland via FUSE: 3470.90 sekunder
ext4 med linux: 384.94 sekunder
BTRFS med Linux: 377.34 sekunder

Skrivmängden data i uppdatering av $MFT under skrivning av 10 miljoner filer under windows tagen av SMART-värden före och efter på den fysiska disken: nära 100 GByte

Skrivmängden data i uppdatering av $MFT under skrivning av 10 miljoner filer under Linux tagen av SMART-värden före och efter på den fysiska disken: nära 13 GByte

13 GByte är också den slutliga storleken på $MFT för 10 miljoner filer och är en permanent förbrukad plats även när filerna raderas senare då $MFT inte krymper igen när filer raderas, platsen i $MFT återanvänds dock när nya filer skapas, men bara 1 kByte per nyskapad fil. Skall man få tillbaka utrymmet igen för att lagra sammanhängande data så måste filsystem formateras om igen.

För ext4 och BTRFS så ökar/minskar metadatan dynamisk i storlek efter hur mycket filer det fins på disken och det som förbrukas i metadata för 10 miljoner filer blir åter igen skrivbar diskutrymme när det sedan har raderats.

Läsning av filer med direktadresserad sökväg:
NTFS med win 10, avstängd defender: 3377.10 sekunder (med defender så tar det mer än dubbel tid) - en core i CPU mättad för att hantera $MFT men syns inte i CPU-övervakning mer än att en core fattas i kapacitet... CPU-förbrukningen för att hantera $MFT är dold.

NTFS med Linux och dess gamla version av NTFS som kördes i userland via FUSE: 3200.29 sekunder - är också CPU-begränsat då det verkar vara enkeltrådad hantering mot NTFS.

ext4 med linux: 764.13 sekunder, - här var det rubysnurran som var mättat
BTRFS med Linux: 433.85 sekunder. - här var det rubysnurran som var mättat

---

Om man tycker att WIN10 är snabb i filhantering gentemot Win11 så måste man lagt på ytterligare lager av processning mellan klientprogrammets förfrågan av data innan data börja levereras, en sak som potentiellt kan påverka förutom defender är VSS - Volume shadow copy system som är normalt osynligt för användaren och i win11 kanske ytterligare några lager som det skall igenom.

Är medveten att värden ovanför är lite gammalt och inte på win11-plattform och gäller via SATA-SSD och inte NVMe - men något är 'fel' när väldigt mycket CPU-tid används för att hantera $MFT (NTFS viktigaste systemfil, som dessutom självrefererar sig) med nära på faktor 10 ggr långsammare hantering som att skapa en fil och läsa en fil än motsvarande operationer i 2 av linux vanligaste använda filsystem, och att det skriver nära på 10 ggr mer data för metadatat när det administrerar filer än motsvarande för Linux.

Permalänk

Windows 11 vs Linux desktop med samma nvme är i princip likvärdigt i hastighet men Windows använder mer minne. Windows läser tom stora filer snabbare än Linux i vissa fall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Tycker en dator jag har med Windows 10 har blivit långsammare och långsammare i takt med nya uppdateringar till operativsystemet. Nu är det säkert inbillning, och den var kanske lika långsam från början, men operativsystemet har i alla fall inte blivit rappare eller mindre bloatat. Självklart skulle nyare hårdvara göra att den datorn skulle kännas mycket rappare. Att installera Windows 11 på den i stället för ny hårdvara skulle däremot inte ha samma effekt.

Inbillar mig att du inte inbillar dig, åtminstone över längre tid. Min upplevelse är att de tidiga buildsen var betydligt rappare, väldigt märkbart så på lite äldre hårdvara, och att det blivit slöare och slöare för varje build oavsett om man gjort nyinstallation eller ej.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

När en fil väl är öppnad och man börja läsa så är nog skillnaden mellan windows och linux mycket mindre och det har lite med cachningsfilosofier vem som når målsnöret först gissar jag. Utan problemet ligger i adminstrationen som att öppna, skriva, läsa och söka på en filnamn då det verkar vara väldigt mycket mer overhead i windows innan det kommer igång med själva dataskyfflingen oavsett liten eller stor fil, undra hur mycket av tiden som fastnar i windows rättighetshantering och dess ACL-hantering???

Men det som irriterar folk är inte en bulkinhämtning av stor fil (utom möjligen laddningstider för spelfolket) utan tex. en filsökfunktion går idag långsammare i windows på en datorplattform som nog snuddar på 100-tal gånger snabbare än i NT3.51 med en tidig 386-propp med sökning på en snurrdisk 1994 - typ - så vad är det som gått trasigt i windowsvärlden??

Tror det tog runt 5 sekunder att gå igenom 10 miljoner filer när jag gjorde sökning med 'find' i linux på filerna som genererades i 10-miljoner filer-testet - förvisso filsystemdatat redan insugit i diskcache i RAM i samband när filerna skrevs, men det är lite så jag skulle vilja ha det jämt och alltid i en dator - en sökning så snabb att man knappt hinner får ned tangentbordsknappen i botten när det är klar och utan att använda sig av speciella indexfiler som är förladdade och tar diskutrymme som 'Everything' och motsvarande produkter - utan helt förlita sig på filsystem med dess standard av anrops-API, systemets diskcache etc. på dess grundläggande nivå för att svaret som levereras alltid skall på millisekunden vara purfärsk för filen ifråga.

och detta är något man önskar ännu mer hetare när man söker på server över nätverk och med SMB-protokollet som den smala sugröret i sökningen.

Det är mer en en gång jag har SSH:at in på servern för att söka med 'find' istället när det är en rad sökningar som skall göras istället för via windows och sökklient i denna och hinner med 10-15 olika helfilsystems-sökningar när man via windows inte kommit igenom den första ens.

Permalänk
Skrivet av xxargs:

Men det som irriterar folk är inte en bulkinhämtning av stor fil (utom möjligen laddningstider för spelfolket) utan tex. en filsökfunktion går idag långsammare i windows på en datorplattform som nog snuddar på 100-tal gånger snabbare än i NT3.51 med en tidig 386-propp med sökning på en snurrdisk 1994 - typ - så vad är det som gått trasigt i windowsvärlden??

Indexeraren i Windows funkar hur bra som helst. Rätt bra att den indexerar innehåll också. Vill man hotta upp det lite kan man köra PowerToys och få en bättre "launcher".

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Spekulationer om vilket operativsystem som är snabbast.Något som irriterar mej mer är allt strul innan man vant sig vid den nya varianten. Gärna modernt operativsystem men behåll utseende och menyer från det man är van vid. Kanske inte W 2,7? Men W7 eller W2000?

Permalänk

Det har hänt en hel del på processorsidan helt klart, men det största måste väl ändå vara SSD. Vad laddade en mekanisk disk runt 2008? 50mb/sek? Prestandan i Windows XP var blixtrande snabb. Nu finns det SSD som laddar 7000mb/sek.

Ibland, men bara ibland kan man få intrycket att det bara handlar om business. Att världen ska skrota alla Windows 10-datorer måste vara det största miljömässiga slöseriet i mannaminne.

Visa signatur

IT-farbror 53år från Gävle, driver IT-bolag sen 2010 på heltid. Jobbar mycket med Unifi.
--
www.phs-itservice.se

Permalänk

Kan man inte uppgradera till 11?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asken12345:

Kan man inte uppgradera till 11?

De flesta datorerna som är under 15 år gamla kan göra det, dock inte på officiellt sätt. Jag har Windows 11 på en 13 år gammal dator. Använder Rufus programmet för att skapa en installationsdisk som inte kontrollerar systemkraven och kan då installera 11:an på datorer som inte har officiellt stöd

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

De flesta datorerna som är under 15 år gamla kan göra det, dock inte på officiellt sätt. Jag har Windows 11 på en 13 år gammal dator. Använder Rufus programmet för att skapa en installationsdisk som inte kontrollerar systemkraven och kan då installera 11:an på datorer som inte har officiellt stöd

Ja, det var ju mer att det inte blir skrot nödvändigtvis. TPM 2.0 kom 2014 och det är ändå rätt gammal hårdvara.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag körde in W11 på en gammal dator med hjälp av Rufus. Den har varit igång några år men för ett tag sedan kom det ett meddelande att det inte blir fler uppdateringar. Ogint av Microsoft. Det skadar ju inte Microsoft om gamla datorer är igång. Har dom sämre säkerhet för att De inte uppfyller Microsofts krav är det ju användarnas problem. Man borde få månatliga uppdateringar även till gammal dator. Det var bara för att kolla hur W11 såg ut som jag testade. Datorn används av min grabb när han kommer hem. Med min ordinarie dator med W10 är det tvärsom. Hade W10 och var nöjd. Utan mitt medgivande kom uppgradering till W11. Undrade vad som hänt innan jag fattade. Tog ett tag att vänja sig och få ordning. Inte nöjd. Det var bättre med W10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Jag körde in W11 på en gammal dator med hjälp av Rufus. Den har varit igång några år men för ett tag sedan kom det ett meddelande att det inte blir fler uppdateringar.

Antar att du kört med en gammal Feature Release?

Både Version 21H2 samt 22H2 har slutat att få uppdateringar sedan ett tag tillbaka. 23H2 blir också övergiven nu i höst.

Du bör göra en in-place upgrade med Windows 11 24H2 för att köra vidare i ett par år till.

Så länge du kör med en supportad Feature Release, så får du uppdateringar varje månad.