AI gör oss sämre på att tänka själva

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Vad baserar du det på? Nu har förvisso inte jag heller något direkt underlag för mitt påstående, mer än personlig erfarenhet, och det är att väldigt få, även bland utvecklare/programmerare inom främst web som är en stor målgrupp för dagens chatbottar/assistent, har förståelse för hur en "ai" modell tränas och vad det innebär. Nu är jag definitivt nybörjare själv, så beklagar verkligen om jag låter dryg, men att "folk faktiskt förstår tekniken" tror jag inte på. Alls.

LLM:er är inte magi, det finns travar med forskningsartiklar tillgängligt om dem och deras algoritmer. LLM:er är en form av maskininlärning, ett forskningsområde som funnits sedan 1950-talet.

Visst, de flesta som använder dessa chattbottar har inte det blekaste aning om hur de funkar och tror verkligen att det handlar om nåon form av faktiskt intelligens, istället för statistikst framslumpade svar. Intressant nog så är det oftast de, som är jättepositivt inställda mot "AI", medan de som är insatta och förstår tekniken, är de, som ofta är mer negativt inställda.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-4960X 4GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Gör du - lär du dig verkligen? Kan du tillämpa det du läst på om genom AI, utan digitala hjälpmedel? Kan du hålla ett föredrag i ämnet utan extern hjälp, där avancerade koncept görs lättbegripliga?

Tvivlar på att du ens får korrekt information genom AI-verktygen.

Detta är samma som vara emot google och wikipedia också. För självklart kan det finnas fel information där, och detta kan lura folk som är okritiska till att tro de lär sig mer om saker än vad de faktiskt gör. Men som allt, handlar det om hur du använder saker. Wikipedia har gett mig mycket kunskap över åren där jag har kollat upp saker hit och dit. Men varför behöver ribban vara att jag ska kunna hålla föredrag om det och slänga utan digitala hjälpmedel i sopkorgen för att det ska ha gett mig värde över att gå till biblioteket varje gång jag vill veta något och dubbelkolla varje referens?

Om jag ska göra en avhandling eller lära mig något djupt, då tar jag till de verktygen som just det kräver. Och ja jag tror att man också där kan använda google eller tiom ai för att leta efter information eller bolla ideer, det är okej att ha många verktyg i verktygslådan. Om du är rädd för att ai säger mer fel än något annat finnes det lösningar på det också, söka flera gånger eller fråga den på olika sätt, eller skriv med två ai samtidigt.

Permalänk

Dumburken (tv) gör folk dummare
Umgås med stadsbor gör folk dummare
Internet gör folk dummare
Och nu sist AI gör folk dummare

AI och LLM är tekniker som kommer. Man kan välja att vara med och stå utanför precis som industrialismen slutet på 1800 talet. Oavsett vilket val man gör, så kommer omvärlden välja det de tror är bäst och de ska man konkurrera emot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heymelon:

Detta är samma som vara emot google och wikipedia också. För självklart kan det finnas fel information där, och detta kan lura folk som är okritiska till att tro de lär sig mer om saker än vad de faktiskt gör. Men som allt, handlar det om hur du använder saker. Wikipedia har gett mig mycket kunskap över åren där jag har kollat upp saker hit och dit. Men varför behöver ribban vara att jag ska kunna hålla föredrag om det och slänga utan digitala hjälpmedel i sopkorgen för att det ska ha gett mig värde över att gå till biblioteket varje gång jag vill veta något och dubbelkolla varje referens?

Om jag ska göra en avhandling eller lära mig något djupt, då tar jag till de verktygen som just det kräver. Och ja jag tror att man också där kan använda google eller tiom ai för att leta efter information eller bolla ideer, det är okej att ha många verktyg i verktygslådan. Om du är rädd för att ai säger mer fel än något annat finnes det lösningar på det också, söka flera gånger eller fråga den på olika sätt, eller skriv med två ai samtidigt.

Nej, det är det verkligen inte. Med sökmotorer väljer du dina källor och Wikipedia är hårt granskat. AI kan fabulera vilt och ofta märker man inte hur jävla fel den har om man inte redan är expert.
Vidare pratar han om att lära sig, vilket är en helt annan sak än att memorera information.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte varför jag inte blir lika impad som alla andra. Använder det dagligen, men så snabbt jag slipper avstår jag.

Jag tror verkligen att det tar lika mycket tid att tex koda om man använder AI som när man gör det med goggle. Om man räknar in omtag, fel, granskning av koden man fick. All bloat som man sedan måste ta bort mm.

I början var det som magi, men sedan när jag lärde mig mer och mer själv blev det massa städning.

Men jag vet inte. Det finns mycket bra med det med. Man slipper googla och leta i 10 första sidor antar jag.

Men summa summarum har det varken gett eller tagit tror jag.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Exakt, folk innehar en rationell rädsla för kärnvapen för att de känner deras effekter, med andra ord: Rädsla född ur förståelse.

Finns olika typer av rädslor också och dessutom respekt inblandat just för man har kunskapen runt detta.

Men inom AI så har de flesta ingen kunskap, utan tror alla kan ersättas med en dator. En bild som förstärks av media.

I detta fallet är det inte någon rationell rädsla. För än så länge är den för dum för vara pålitlig utan mänsklig inblandning.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

AI är plast i IT-form.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Jag vet inte varför jag inte blir lika impad som alla andra. Använder det dagligen, men så snabbt jag slipper avstår jag.

Jag tror verkligen att det tar lika mycket tid att tex koda om man använder AI som när man gör det med goggle. Om man räknar in omtag, fel, granskning av koden man fick. All bloat som man sedan måste ta bort mm.

I början var det som magi, men sedan när jag lärde mig mer och mer själv blev det massa städning.

Men jag vet inte. Det finns mycket bra med det med. Man slipper googla och leta i 10 första sidor antar jag.

Men summa summarum har det varken gett eller tagit tror jag.

En sak AI oftas lyckas med är rensa upp min spaghetti till kod Men även generera kod brukar den inte lägga till mycket extra krafs, men däremot kan den ibland hitta på metoder/klasser som borde finnas rent logiskt.

Jag brukar köra med små bitar, just för de blir mindre fel och enklare analysera vad som skapas.

Men de är ju ingen magisk lösning. Utan man måste kunna programmera, annars kan de bli ganska galet. Dels hur prompten är utformad och man inte heller kan verifiera vad som spottas ut.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Medlem
Skrivet av NDanielN:

Jag tycker detta stämmer väl överrens med även andra tekniska hjälpmeddel. Hur många uppvuxna med google maps hittar bra i tex Stockholm. Jämför med de som är 60+ så kan de garanterat bättre hur alla Stockholms stadsdelar hänger ihop.

Jag tycker även att internet och Google som sådant har haft en likande effekt. Man litar blint på det som Google ger som svar och all information finns en sökning bort. Förr hade man uppslagsverk och var tvungen att själv lägga ihop 1+1 för att komma fram till ett svar. Det kritiska tänkandet och resonerandet till om något man läser faktiskt är rimligt försvinner mer och mer.

Jag är "ändå" snart 40 och har ofta tänkt hur fan jag skulle klara mig utan Google Maps. Finns inte en chans.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 32GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | LG Ultragear 27GP850 | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av omxz24:

AI ger snabb åtkomst till nästan allt och intresset för att lära sig saker har större fördel om det är mindre insats. Personligen suger jag in information som en tvättsvamp med hjälp av AI.

Allt jag läser, lär jag mig och memorerar. Precis som vilken bok eller arbetsuppgift som helst. Skulle det göra att jag tänker mindre?

Låter som propaganda.

Vad bra att du har fotografiskt minne, du är en på 20, kanske Tänk på de andra mindre begåvade.

Vad använder vanligt folk AI till? Göra AI musik utan musikalisk kunskap, göra roliga bilder utan att kunna rita, säga åt en dator ge mig en dikt/historia på de här orden utan att kunna skriva.
Italian Brainrot finns med i Roblox där man snabbt ska lista vilken Ballerina Cappuccina kommer härnäst, och den som är snabbast vinner. Skillnaden är att i Wow för 15 år sedan är man tvingad att samarbeta för att döda The Lich King.

Om vi börjar med att skriva med en penna, det är jobbigt, vi lär oss forma orden på papper, vi lär oss finmotorik och det vi skapar fastnar djupare då det tar längre tid med vår motorik än om vi bara klickar på ett ord eller söker på internet! En kille på jobbet som är i 20 års åldern säger att han fick börja med papper och penna i skolan, idag vet inte ens folk hur de skriver sin signatur för hand då det räcker med ett kryss på en padda när du signerar din nya mobiltelefon. Propaganda?

Skrivet av ThomasLidstrom:

Hmmm
Är det här samma forskare som påstod att;
- miniräknaren skulle göra oss oförmögna att räkna
- rollspel skulle göra alla tonåringar till mördare
- slappare restriktioner kring alkoholimport skulle göra oss till alkoholister
- mobiltelefonen skulle ge oss cancer i skrevet och hjärnan
- videokassetten skulle döda filmindustrin
....

Vi är väl inte ens helt inne i "AI-eran". Tror man behöver samla data över en så där 10-50 år innan man kan dra några kliniska slutsatser. Men men, sensajournalism säljer...

Rollspel är det absolut bästa en person med svårigheter att vara abstrakt på kan vara med om, raka motsatsen till AI. Hade jag bara läst mer böcker än sett på tv hade jag nog haft förmågan att skapa mina karaktärer bättre men frågan är nog mer, hur många spelar rollspel idag?

Kognitiva förmågan är bara en aspekt, kognitiv empati är minst lika viktig och den saknar många på internet.

Skaparen av AI blir intervjuad
Tänk då att det finns inga restriktioner för AI inom försvarsindustrin.
Godfather of AI: I Tried to Warn Them, But We’ve Already Lost Control! Geoffrey Hinton

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

En sak AI oftas lyckas med är rensa upp min spaghetti till kod Men även generera kod brukar den inte lägga till mycket extra krafs, men däremot kan den ibland hitta på metoder/klasser som borde finnas rent logiskt.

Jag brukar köra med små bitar, just för de blir mindre fel och enklare analysera vad som skapas.

Men de är ju ingen magisk lösning. Utan man måste kunna programmera, annars kan de bli ganska galet. Dels hur prompten är utformad och man inte heller kan verifiera vad som spottas ut.

På allvar?

Vad använder du för LLM?

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem

Jag tar tillfället i akt och slinker in med ett ganska passande "Degenerative AI".

Nää, AI får gärna lösa alla våra problem så vi kan skapa massa nya.

Hepp gubbar, nu ska jag och min AI-flickvän ta en snabbis... hmm, var är min fleshlight?

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

På allvar?

Vad använder du för LLM?

Inget speciellt egentligen, utan chatgpt mestadels (deras mer avancerade). Mycket handlar om hur man beskriver de man vill ha hjälp med, men inte alltid den lyckas utan ibland får man ge upp och experimentera själv för få fram rätt resultat. Sen verkar de fungera bättre om man har ett konto (jämfört med köra utan konto).

De viktigaste är att man tar de i små steg och inte försöker skriva hel klas eller projekt på en gång. Men om de behövs så kan man visa upp sin struktur och bara be om hjälp med liten del i taget.

Har sällan fått bra resultat om de är mer avancerad typ av problem att lösa och ber den fixa allt, inte alltid de blir en lyckoträff. Men kan ge en start, jag är rätt bra på att se om koden ens är användbar, annars ger mig i alla fall en ide att jobba ifrån (även om koden blir dramatisk annorlunda emot vad denna kommer med).

Annan som jag tycker är rätt bra idag är gemini. Den var hopplöst efter största konkurrenten från början, enda bra var den gav alternativ och tar ofta med källor. Nu har de skrotat just den biten med tre olika svar, men lägger ofta till källor.

Hade varit kul med europeisk alternativ, men antar vi är rätt långt bakom mjukvaruutvecklingen av en AI.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berduf:

”Gruppen som använde AI uppvisade lägre kognitiv aktivitet än både sökmotoranvändare och de som arbetade helt utan digital hjälp.”

Hur vet dom att det inte bara är dom som är lite dummare som valt AI av rent naturliga skäl?
Som olja som skingrar sig ifrån vatten.
Eller har dom gjort före och efter tester?

En annan inställning som dom verkar ha är att hjärnan ska vara så aktiv och effektiv det bara går, men varför? Vi har ju ansträngt oss för att vara så smarta vi bara kan vara för att utveckla industrier och produkter i samhället, men inget av detta är ett måste och synnerligen inte ett naturligt tillstånd.

Vad spelar det för roll om våran kognitiva förmåga sänks? Har vi misslyckats då? Går allting åt helvete då? Och vart på den här skalan befinner vi oss nu? Allting är ju relativt men bara för att vi anser att något är smart i våra mått mätt så betyder inte det att det är något särskilt intelligent i andra sammanhang. Vem vet vad det finns för smarta livsorganismer där ute?

Och trots denna självhyllade narcissistiska nivå av belåtenhet över våran intelligens så är vi den enda livsorganismen som inte lever i det habitat som vi är utvecklade för att leva i. Vi är dessutom den enda livsorganismen som förstör habitatet för allt liv som vi känner till och hur intelligent är det?
Ställ detta i kontrast till notisen om att våran kognitiva förmåga sänks, hur mycket spelar det egentligen roll?
Jag förstår inte denna hets och stress om att folk ska prestera så mycket, är det de livet går ut på?
Är en ko till för att mjölkas? Är vi till för att arbeta och prestera?

Naturen söker alltid den lägsta energi punkten och sedan optimerar den. Dom som använt AI i detta test kanske är dom som är närmast naturen?
😁

Kan ju vara svårt att komma på nya ideer, uppfinningar, lösningar om man bara använder sig, som inte kan detta..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Nu när jag tänker på det så såg jag ju video-film på 80-talet. Borde kanske spontant gå ut och göra lite karate-sparkar. (för det var vad man oroade sig för på den tiden. på riktigt.)

Vi hade våldsamma ungdomsgäng som strödde runt på stan och attackerade folk med det de lärde sig av gränslösa kampsportsinstruktörer, så det är inte som att det inte var ett faktiskt problem dock, om än aningen överblåst.

Permalänk

Att argumentera för hur en LLM kan hjälpa en idag är precis samma som att argumentera för hur internet kan hjälpa en för 30år sedan. Där det kommer precis samma argument emot hur opåtlig och dålig informationen från dessa källor är. Och att starta datorn för att gå ut på internet är bara slöseri på tid, under den tid så hade man plockat fram informationen från ens uppslagsverk (Nationalencyklopedin) för länge sedan.

Min åsikt är släpp fokus på hur LLM är idag, se att den utvecklas i rasande fart som internet också gjorde på 90talet. På dataforum runt 2005 var det så populärt att klanka ner på alla som köpte smartphones, liksom vill man ha information från nätet så går man bara hem och sätter på datorn och kollar.
Det var helt omöjligt att förklara för dessa datanördar som sa detta att utvecklingen går framåt, smartphones kommer att bli bättre.

Permalänk
Medlem

Som rent uppslagsverk är AI inte alls pålitligt, det är som att fråga nån som vill ge sken att vara tvärsäker och bara hittar på det den inte vet på riktigt, och man får ingen indikation vad som är hittepå och inte av det man får ut.

Enkla uppgifter som att räkna antalet bokstäver av en viss typ i ett ord brukar också kunna ge rätt fantasifulla svar. Kanske detta blivit bättre?

Det jag tycker kan funka är uppgifter där den får använda "fantasin" utan krav på sanningshalt eller logisk korrekthet, såsom att att ge ett gäng förslag på rim, skriva klatschiga slogans eller berättelser.

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Skrivet av lossah:

Jag är "ändå" snart 40 och har ofta tänkt hur fan jag skulle klara mig utan Google Maps. Finns inte en chans.

Hade du behövt hade du kunnat. Så enkelt är det.

Permalänk
Medlem

Vår planet om typ 30år

Visa signatur

PC - AR X870E-Nova | 98003DX 5.2GHz | 32GB | RTX5090 | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 9900K 5GHz | 64GB | LSI9211 | 80TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem

USA är redan där

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Varenda gång man ser något negativt kring AI på Reddit så kan man känna sig säker i att ni kommer repetera det här.

Det har nog inte varit en enda positiv nyhet kring AI på Sweclockers på flera år nu.

Med all rätt kanske?

Be en AI att lista världsstäder som slutar på bokstaven n

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andelf:

Kan ju vara svårt att komma på nya ideer, uppfinningar, lösningar om man bara använder sig, som inte kan detta..

Va? Vadå om man bara använder sig, som inte kan detta? Du syftar på AI?

Jag vet inte om man behöver anstränga sig särskilt mycket för att komma på nya idéer, uppfattningar eller lösningar med AI? Och utan AI då? Ptja förmodligen mer än med AI, men hur mycket ansträngning behövs? Ligger forskarna och tänker sig blå inom cutting edge teknologin? Eller behöver dom bara tänka på det, diskutera det sinsemellan, räkna lite på det och framförallt allt ge det tid?

Jag tror att om för mycket ansträngning krävs så forcerar man något som inte är ämnat för det användningsområdet. Så det är inte fel på fyrkanten att den inte passar i triangelhålet, det är fel på den som förväntar sig att det ska gå ändå och om man trycker bankar och slår så kommer det att gå. Bara viljan finns! Och står man där slutligen och inser att det inte går så är det ändå fyrkantens fel för den ansträngde sig inte tillräckligt? (Lite analogi om skolan och samhället i övrigt, detta ÄR folks mentala och emotionella inställning).

Personligen så är jag lite mer åt det andra hållet, funkar det inte tämligen omgående så måste man ta det lugnt, helst ligga mer, låta det ta tid medan man tänker ut något nytt. Ibland behövs direkt tankeverksamhet, ibland så ploppar idéer och lösningar bara upp. Är det de undermedvetna som har arbetat på i det tysta?

Om man ger utvecklingen tid, utan stress så kommer det att gå mycket bättre. En miljon år i taget låter som en god idé.
Det är väl ingen som har bråttom härifrån eller?
Gör saker med kvalitet istället så att behovet av en ny minskas till minimala nivåer så ska du/ni se att det kommer bli mycket enklare att tänka ut nya ting och förbättringar.

Men! Den stora boven i dramat, elefanten i rummet, den heliga guden som man inte får skända, kritisera, ifrågasätta eller annat dylikt sitter i vägen för riktig utveckling, harmoni och trivsel. Guden som stressar, pressar och tvingar folk att skapa sämre och sämre ting jämt och ständigt, hörn måste rundas annars når inte ändarna ihop och gudanådas om det inte sker, då blir det inte kul!

Jag tror att AI kan komma att ställa många traditionella idéer på ända och utmana dessa med argument och retorik som prästerskapet inte kan stå emot. Samtidigt som det löser massor med arbetsuppgifter för människor i vardagen och mänskligheten i stort.

Huruvida jag eller andra måste vara skitsmarta är egentligen en ganska korkad idé som aldrig någonsin har behövts tidigare för varken vår trivsel eller överlevnad.

Visa signatur

En god och ädel man bör avhålla sig från varje som helst kontakt med arbetslivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesam2k:

Med all rätt kanske?

Be en AI att lista världsstäder som slutar på bokstaven n

Om du seriöst inte kan se några framsteg för AI och dess utveckling senaste åren så är det en ideologisk förvrängning du har valt, och som Sweclockers uppenbarligen stödjer.

Alla seriösa AI-system tillgängliga idag hade löst det på samma sätt som en person hade gjort. Istället för att försöka skapa en uttömmande uppräkning från minne så hade de refererat till en resurs över städer och filtrerat den med kod.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

No shit!

Krävs ingen raketforskning.

Google har vid flera tillfällen gett mig svar som jag sökt efter. Oftast ger den mig ett svar som är positivt. Och uteslutet negativa aspekter.

Så jag har stängt av Google Ai search

Var stänger du av den skiten, jag hatar den mer än, eller ja - det är en av alla nya saker jag hatar, höll nästan på att säga windows 11 där ett tag... hah

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Medlem

AI är (just nu iaf) ett verktyg, och som alla verktyg är den bra en del saker och dålig på andra.
Sen är ett verktyg sällan bättre än den som håller i det.

Visa signatur

If buying isn't owning, then piracy isn't stealing.
Smarter machines will create dumber humans.
I'm not rude, I have Aspergers. Deal with it.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berduf:

Va? Vadå om man bara använder sig, som inte kan detta? Du syftar på AI?

Jag vet inte om man behöver anstränga sig särskilt mycket för att komma på nya idéer, uppfattningar eller lösningar med AI? Och utan AI då? Ptja förmodligen mer än med AI, men hur mycket ansträngning behövs? Ligger forskarna och tänker sig blå inom cutting edge teknologin? Eller behöver dom bara tänka på det, diskutera det sinsemellan, räkna lite på det och framförallt allt ge det tid?

Jag tror att om för mycket ansträngning krävs så forcerar man något som inte är ämnat för det användningsområdet. Så det är inte fel på fyrkanten att den inte passar i triangelhålet, det är fel på den som förväntar sig att det ska gå ändå och om man trycker bankar och slår så kommer det att gå. Bara viljan finns! Och står man där slutligen och inser att det inte går så är det ändå fyrkantens fel för den ansträngde sig inte tillräckligt? (Lite analogi om skolan och samhället i övrigt, detta ÄR folks mentala och emotionella inställning).

Personligen så är jag lite mer åt det andra hållet, funkar det inte tämligen omgående så måste man ta det lugnt, helst ligga mer, låta det ta tid medan man tänker ut något nytt. Ibland behövs direkt tankeverksamhet, ibland så ploppar idéer och lösningar bara upp. Är det de undermedvetna som har arbetat på i det tysta?

Om man ger utvecklingen tid, utan stress så kommer det att gå mycket bättre. En miljon år i taget låter som en god idé.
Det är väl ingen som har bråttom härifrån eller?
Gör saker med kvalitet istället så att behovet av en ny minskas till minimala nivåer så ska du/ni se att det kommer bli mycket enklare att tänka ut nya ting och förbättringar.

Men! Den stora boven i dramat, elefanten i rummet, den heliga guden som man inte får skända, kritisera, ifrågasätta eller annat dylikt sitter i vägen för riktig utveckling, harmoni och trivsel. Guden som stressar, pressar och tvingar folk att skapa sämre och sämre ting jämt och ständigt, hörn måste rundas annars når inte ändarna ihop och gudanådas om det inte sker, då blir det inte kul!

Jag tror att AI kan komma att ställa många traditionella idéer på ända och utmana dessa med argument och retorik som prästerskapet inte kan stå emot. Samtidigt som det löser massor med arbetsuppgifter för människor i vardagen och mänskligheten i stort.

Huruvida jag eller andra måste vara skitsmarta är egentligen en ganska korkad idé som aldrig någonsin har behövts tidigare för varken vår trivsel eller överlevnad.

Jag menar att AI kan, per definition, inte komma på nya lösningar - endast varianter på befintliga. Att tänka utanför boxen har inte med hur smart man är, men man måste kunna tänka fritt.
Ofta söker man svar på fel fråga. Detta kan inte AI hjälpa med

Permalänk
Medlem
Skrivet av andelf:

Jag menar att AI kan, per definition, inte komma på nya lösningar - endast varianter på befintliga. Att tänka utanför boxen har inte med hur smart man är, men man måste kunna tänka fritt.
Ofta söker man svar på fel fråga. Detta kan inte AI hjälpa med

Jaså? Dom använder väl AI för att designa nya molekyler inom läkemedelsindustrin? Som ett exempel.

Jag tror att du är för skeptiskt inställd till AI med möjligen för stunden lite för höga krav.
Se på utvecklingen av datorer och allting kring det sedan Alan Turings dator 1939-40? Det är typ 80 år sedan och massor har hänt på dessa 80 år. Långt bortom fantasin.
Ge AI 80 år så ska du få se på fan, utvecklingen kommer vara brantare än vad den har varit hitintills.

Huruvida våran kognitiva förmåga sänks eller ej är inte särskilt intressant för AI kommer vara massor av gånger smartare än oss ändå. Och för våran egna del så spelar habitatet väldigt stor roll för hur utvecklingen av hjärnan ser ut.
Dom uppskattar att våran hjärna har krympt med 3-4% det senaste 100 åren? Jag minns inte riktigt, men vi är redan där med att vara dummare än våra förfäder. Och ändå lutar vi runt och tycker att vi är jättesmarta, mer nu än förr faktiskt. Och vi pekar på tekniken som det ultimata exemplet på detta.

Det finns andra saker som stimulerar tillväxt av hjärnan såsom fysisk aktivitet, god kost, sociala aktiviteter, positiva energier, djur och natur.
Vårat välmående spelar en stor roll till hur effektiva vi är med vår hjärna. Så mobbning, depression, droger, skräpmat, passivitet, TV/dator/datorspel är betydligt värre.
Nog för att det finns indikationer på att dataspel kan ha positiva effekter inom vissa ting såsom att träna elitsoldater i prickskytte. Men det kommer inte ut några Einsteins ifrån CS eller WoW -världen och det är av goda skäl.

AI kommer inte vara det magiska som förstör för oss. Tvärtom så ser jag en social värld där folk förbereder sig inför dagen med att äta i mer sociala och avstressade sammanhang, där människor har tid att ta ett parti schack mot varandra på morgonkvisten eller förmiddagen. Läsa en bok, umgås med barnen, vara en mentor åt barnen! Att faktiskt känna sina grannar och att ha en god och nära relation till naturen när vi inte längre behöver forma och viga våra liv efter industribandets rytm.

Visa signatur

En god och ädel man bör avhålla sig från varje som helst kontakt med arbetslivet.

Permalänk
Medlem

Enligt ChatGPT så tycker jag såhär om detta:

Jag tycker att AI-verktyg som ChatGPT kan påverka vår kognitiva förmåga både positivt och negativt. Om vi använder dem passivt finns det en risk att vi tänker mindre själva – men om vi använder dem reflekterande kan de faktiskt hjälpa oss att utveckla vårt tänkande.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: X2 CRAZYLIGHT Wireless PXR
Mousepad:
Artisan Type-99 Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Man blir inte mer "effektiv" om slutresultatet är sämre. Man blir helt enkelt bara sämre.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Kommer o tänka på matteläraren som sa att man blir sämre på huvudräkning om man använder miniräknare hela tiden😅