Snabbkoll: Laddar du telefonen varje dag?

Permalänk
Melding Plague

Snabbkoll: Laddar du telefonen varje dag?

Har du som vana att koppla strömkabel till telefonen varje natt, eller väntar du längre mellan laddsessionerna?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja, laddar varje natt

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Med tanke på vilken sketen batteritid smartphones har? Ja.

Saknar fanimig dummobiler som man bara behövde ladda någon gång i veckan.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Jag laddar mobilen 2-3 gånger om dagen, en av gångerna är när jag går o lägger mig så man börjar nästkommande dag med 100% batteri

Permalänk
Medlem

Varannan dag blir det ungefär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Nokia 3110 va väl nästan bara 1 gång i månaden

Permalänk
Medlem

Med tanke på batteritiden i min OnePlus 8t så blir det minst en laddning per dag ofta flera....

Visa signatur

CPU : Intel Core i7-12700K GPU: MSI GeForce RTX 3070 Ti GAMING X TRIO 8G MB: MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB; Kingston FURY Beast DDR4 3600MHz 32GB SSD: SSD: Samsung SSD 980 1TB; Samsung SSD 980 PRO 2TB; KINGSTON SNV2S2000G 2TB; Samsung SSD 980 1TB Chassi: Fractal Design Define 7 TG Compact PSU: Seasonic Focus GX 850W CPU kylare: Noctua NH-U12A Skärmar: 2x Asus VG27AQ 27"TUF

Permalänk
Medlem

Laddar varje natt, men telefonen har inställningen att upphöra att ladda när den nått 80%. I idle så håller batteriet riktigt bra så om jag inte streamar CS2 så håller batteroet hela dagen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Jag laddar min lur 4-5 gånger om dagen

Visa signatur

Why would a dragon hoard gold? Because the dragon represents everything that you’re afraid of. What’s embedded in everything you’re afraid of? Absolutely everything that you need to find. Run from what you’re afraid of, run from exactly what you need to find. Dragons hoard gold because the thing you most need is always to be found where you least want to look. What happens if you go after the dragon? - Jordan Peterson

Permalänk
Medlem

Så fort jag kommer hem lägger jag mobilen på en köksbänk. Där ligger den tills jag lämnar lägenheten igen, med undantag för de ytterst få tillfällen när jag ringer mobilsamtal hemifrån. Använder alltså inte mobilen när jag är hemma, utan då är det datorn som gäller för i princip allt. Mobilen är ett extremt torftigt substitut, som bara har existensberättigande när datorn inte är tillgänglig, dvs utanför hemmet.

Den har laddsladden i större delen av tiden den ligger där, när jag är vaken.
Så nästan alltid varje dag.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

Varje 3-5 dag ungefär eller när den når ~30-40%.

Ser ingen poäng att ladda upp typ 10% efter en dags användning.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Nokia 3110 va väl nästan bara 1 gång i månaden

Nja, nä. Kanske två veckor på en laddning i standby, sen mindre än det om man ringde mycket.
Jag hade en Nokia 1100 efter 3110:an och den hade ungefär 10-12 dagar när den var ny.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Min Motorola Edge 50 neo säga ha väldigt dåligt batteri, och folk klagar. Är den fulladdad när jag går och lägger mig på söndag blir det oftast onsdag eftermiddag jag sätter på laddning. Ibland på tisdagen,men oftast på onsdagen. Så 2.5-3dygn ish.

Men då pratar jag kanske 15 min I telefon, kanske 30 min sängsurfa, och har inga appar som Facebook, Snapchat, TikTok, ingenting sånt installerat.

Visa signatur

Operativsystem: En bootbar Linux-container baserad på Fedora Kinoite som byggs av Github actions och kontrolleras av bootc på host! ---> github.com/sleepyoh/divine-desktop

Permalänk
Medlem

Alltid på natten, ibland en påfyllare på eftermiddagen. Jag tror mer det här är en fråga om hur mycket skärmtid man har.

Permalänk

Ja och mycket annat. Jag ser fram emot den dagen då man ersätter dessa litiumbatterier.

Permalänk
Medlem

Jag har inget emot att ladda varje dag. Laddar över natten då jag inte använder den. Samma med smartwatch.
Däremot är det irriterande att man nöter ut batteriet så fort och tappar kapacitet.
Särskilt med magsafe användning som nöter hårdare än laddning med kabel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Fick nog ladda oftare än så, men så var det lätt att byta batteri också så någon period hade jag två batterier så jag kunde byta. (för vem släpade med sig laddare?! )

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

De genererade för många inte lika mycket skärmtid (med viss marginal).

Jag måste ladda min iPhone 2020SE vars batteri jag fick bytt till ett "bra" tredjeparts av ett ställe här i stan för ett år sen en gång om dygnet för det håller inte längre. Min skärmtid är ca 45min / dag och den har aldrig nånsin blåtand på förutom en session varannan dag ca då jag synkar fitbiten för batteriet håller märkbart kortare tid med blåtand igång.
Har förvisso alltid laddat den trådlöst för att det är så praktiskt, så även om jag siktar på >0% -> <100% så är det vad man läser ibland inte helt optimalt för batteriet.

Denna tele var inte känd för bra batteritid när den lanserades och nåt sånt vill jag ej läsa om nästa.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Kör så att min mobil slutar ladda vid 84% men laddar den bara om den ligger nära 50% vid dagens slut.

Permalänk
Medlem

Oftast ja, men beror på användning. Håller upp till 2.5 dag med låg-medium use och max 1 dag annars.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Laddar typ varannan dag... Väntar till förbrukningen gått ner en hyfsad bit och det sker sällan på en dag.
(Iphone har hyfsad batteritid och jag använder inte telefonen så hårt)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Pendlar flera timmar om dagen och kör Android så ja, jag laddar flera gånger dagligen faktiskt.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk

En gång i veckan, max. Nuförtiden finns det ju faktiskt telefoner med hyfsad batteritid så länge man inte använder dem så mycket.

Visa signatur

/Hej hopp!

Permalänk
Rekordmedlem

Laddar vid behov så det kan bli flera gånger per dag eller mer sällan typ var 3de om jag bara låter telefonen ligga. Röstade alltså nej.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

De genererade för många inte lika mycket skärmtid (med viss marginal).

Jag måste ladda min iPhone 2020SE vars batteri jag fick bytt till ett "bra" tredjeparts av ett ställe här i stan för ett år sen en gång om dygnet för det håller inte längre. Min skärmtid är ca 45min / dag och den har aldrig nånsin blåtand på förutom en session varannan dag ca då jag synkar fitbiten för batteriet håller märkbart kortare tid med blåtand igång.
Har förvisso alltid laddat den trådlöst för att det är så praktiskt, så även om jag siktar på >0% -> <100% så är det vad man läser ibland inte helt optimalt för batteriet.

Denna tele var inte känd för bra batteritid när den lanserades och nåt sånt vill jag ej läsa om nästa.

Nja, det kan ju diskuteras. När jag växte upp så var kidsen runtom mig helt SMS-tokiga och lade ner minst lika mycket tid på att skicka meddelanden till varandra.

Det man måste komma ihåg är att smartphones är kompletta datorsystem i fickformat som ska kunna klara av i princip allt som en dator kan göra och det kräver rejält mer energi än en ändamålsenlig enhet som enbart är till för kommunikation över telenätet och inget annat.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Jepp, brukar ladda den varje kväll.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li 217/Seasonic Vertex 850/ Wobkey Crush80
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fiio FT1

Permalänk
Medlem

Det där med att bara ladda till 80% för att inte nöta på batteriet har jag inte riktigt förståelse för.
Laddar man fullt varje dag så tappar batteriet kapacitet och landar efter ett par år på 85% eller något liknande.
Men man väljer istället att ha lägre kapacitet varje dag för att inte få lägre kapacitet om 2-3 år?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har en qi hållare vid datorn, så den sitter där nästan hela tiden när jag jobbar. Satt 80% som gärns ihopp om att den tycker bättre om livet så.

Jag slutade ladda på natten ett tag, men är på kontoret mer nu så blev lite fel ibland att vakna upp med kanppt nått batteri så laddar den på natten också.

Permalänk
Medlem

Förstår fortfarande inte varför folk laddar på natten istället för innan läggdags eller när en går upp.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Det där med att bara ladda till 80% för att inte nöta på batteriet har jag inte riktigt förståelse för.
Laddar man fullt varje dag så tappar batteriet kapacitet och landar efter ett par år på 85% eller något liknande.
Men man väljer istället att ha lägre kapacitet varje dag för att inte få lägre kapacitet om 2-3 år?

Jag laddar alltid till 100 %, och jag har aldrig märkt av batteriförsämring ens efter flera år. Möjligen finns den där, men den är då så liten, kanske 5-10 %, att det är försumbart.

Visa signatur