Permalänk
Medlem

Detta med annonser och spårning...

Jag hoppade på fyndet som erbjöds med AdGuard för fyra dagar sedan när jag upptäckte det här hos SweC "Dagens Fynd", inga konstigheter fixade det på min telefon samt på datorn och som tillägg på Chrome.

Nu, när jag tittar statistiken på telefonen så blir jag lite mörkrädd. Har aldrig reflekterat över hur mycket man syns på nätet, men nu börjar jag ju bekymra mig över det...

På då 4 dagar har endast appen på telefonen gett statistiken:

79 900 annonser
6 600 spårare
149 100 förfrågningar

Detta är ju sinnessjukt? Eller vafan?

Snapchat toppar listan med tio gånger mer än andraplats... Men alltså är detta normalt eller vad är det frågan om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Detta är ju sinnessjukt? Eller vafan?

Snapchat toppar listan med tio gånger mer än andraplats... Men alltså är detta normalt eller vad är det frågan om?

Ja. Du litar på en rysk applikation med stängd källkod (Adguard) och du använder Snapchat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Ja. Du litar på en rysk applikation med stängd källkod (Adguard) och du använder Snapchat.

Så vad menar du? Ad guard är skit?

Permalänk
Medlem

En gång i tiden (när det var nytt) undrade jag vad google egentligen tjänade sina pengar på och hur de kunde värderas så högt - nu vet jag mer.

I samband med en stämning mot google för ett antal år sedan då de samlat information från användare i chrome under några månader när de surfade i "inkognito läge" trots att de påstod att de inte gör det - uppskattades värdet på den informationen till ca 50 miljarder kronor (från de som stämde google, $5 Billion - jag kan ha missuppfattat värdet)

Cookies var en gång i tiden ganska harmlösa men har nu blivit fruktansvärda.

Någon gång roade jag mig med att titta genom leveranstörslistan på hur många företag som tog del av min information om jag tryckte på "godkänn alla cookies" och fick ihop det till ca 3000 företag - för att besöka en enda hemsida.

Permalänk
Medlem

När det är gratis är det du som är produkten.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Skaffa Brave webbläsare. Inte bara den bästa och säkraste webbläsaren utan också bäst reklamblockerare. Inte sett reklam sedan jag började använda Brave. Är 100% gratis.

Permalänk
Medlem

Mullvad erbjuder Dns servrar gratis som erbjuder bl.a. blockar "Ads" "Trackers" ,"Malware" som t.ex. deras Dns server base.dns.mullvad.net - 194.242.2.4. En del forummedlemmar hävdar att VPN leverantörer säljer uppgifter till höger & vänster, Mullvads "Trackrecords" är vad jag känner till klanderfritt !

Ett annat vettigt alternativ är använda Pi-hole på t.ex. en Raspberry Pi !