Permalänk
Medlem
Skrivet av IoWa01:

Haha yes snyggt

Den rumpan har lämnat oförglömliga spår 😂

Mitt bidrag:

Visa signatur

Intel i7 10700KF | RTX 3070 OC | ASUS ROG Strix Z490-F GAMING | Corsair Vengeance LPX 4x8 3200 mhz | Phanteks Eclipse P600S | ADATA XPG SX8200 Pro 2tb | Corsair RM850 | Acer Predator X34P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Warcry:

Den rumpan har lämnat oförglömliga spår 😂

Mitt bidrag:
<Uppladdad bildlänk>

Rätt säker på att det är this guy från HOMM men osäker på vilken iteration? Första?

Bilder från mitt fysiska brädspel

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Rätt säker på att det är this guy från HOMM men osäker på vilken iteration? Första?

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Bilder från mitt fysiska brädspel

Helt rätt! Och det är från 1:an.
Häftigt med brädspelet! Jag har varit sugen på att införskaffa det 😄

Visa signatur

Intel i7 10700KF | RTX 3070 OC | ASUS ROG Strix Z490-F GAMING | Corsair Vengeance LPX 4x8 3200 mhz | Phanteks Eclipse P600S | ADATA XPG SX8200 Pro 2tb | Corsair RM850 | Acer Predator X34P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Warcry:

Helt rätt! Och det är från 1:an.
Häftigt med brädspelet! Jag har varit sugen på att införskaffa det 😄

Gör't - om så bara för nostalgins skull

Kör vidare på en lättis, dock beskuren!

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Gör't - om så bara för nostalgins skull

Kör vidare på en lättis, dock beskuren!

Konstigt bekant. Är det när man vinner ett lopp i Supercars?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Konstigt bekant. Är det när man vinner ett lopp i Supercars?

Supercars 2, annars rätt Jääädrar vad vi nötte det spelet. Vet inte om det var fel på just mitt spel men hade ett grafiskt fel på sista banan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Supercars 2, annars rätt Jääädrar vad vi nötte det spelet. Vet inte om det var fel på just mitt spel men hade ett grafiskt fel på sista banan.

Tyckte det var bekant
Blandar alltid ihop ettan och tvåan - de är rätt lika men tvåan kändes lite "färggladare", actionfylldare och mer omväxlande eller hur man nu ska säga. (plus var väl bara tvåan som hade split screen multiplayer?)

Hmm, får bli klassiskt arkadspel i brist på bättre idéer:

Visa signatur

Permalänk
Medlem

... och såhär ser det ut när man dör (tror jag):

En (kanske onödig) hint: typ ursprungliga twin stick shootern!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Den här glömde jag nästan bort - har ingen tagit den än?? Finns typ ingen mer klassik twin stick shooter ju
(kanske inte helt lätt att identifiera på bild dock)
Såhär ser det ut när man lämnar en bana:

Hintar:
- utspelar sig ca 60 år fram i tiden
- skapat av samma kille som gjorde Defender
- Publisher är Williams

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lätt med hintarna. Robotron: 2084. Faktiskt aldrig hört talas om - inte så lätt att gissa då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av badboll:

Lätt med hintarna. Robotron: 2084. Faktiskt aldrig hört talas om - inte så lätt att gissa då!

Jepp rätt! Då blev det här en liten historielektion då

Jag har knappt spelat originalet själv ska jag erkänna
... men jag lirade Jeff Minters Atari ST-klon Llamatron en hel del. Klart underhållande

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jepp rätt! Då blev det här en liten historielektion då

Historielektioner är kul! Lär mig mycket nytt i den här tråden, många spel som jag aldrig hört talas om som figurerar. Robotron var ett.

Jag kör en musiksnutt från ett betydligt nyare spel: https://vocaroo.com/1mbZnR8km7j4

Permalänk
Medlem
Skrivet av badboll:

Historielektioner är kul! Lär mig mycket nytt i den här tråden, många spel som jag aldrig hört talas om som figurerar. Robotron var ett.

Jag kör en musiksnutt från ett betydligt nyare spel: https://vocaroo.com/1mbZnR8km7j4

Låter spöklikt, chansar på............luigi's mansion

Permalänk
Medlem
Skrivet av badboll:

Ingen aaaning vad det är men skön mystisk känsla!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vi tar en låt till från samma spel: https://vocaroo.com/1in1doeHyiHT

Kompositören har en stil man kanske känner igen från ännu äldre spel - en stil som slår igenom lite tydligare i det här klippet kan jag tycka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av badboll:

Vi tar en låt till från samma spel: https://vocaroo.com/1in1doeHyiHT

Kompositören har en stil man kanske känner igen från ännu äldre spel - en stil som slår igenom lite tydligare i det här klippet kan jag tycka.

Det där låter som första diablo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimafor:

Det där låter som första diablo

Håller med!
Gissar det är samma kompositör…
Kan spelet vara torchlight 2?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Kan spelet vara torchlight 2?

Nej, men är det inte Torchlight 2 så är det...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av badboll:

Nej, men är det inte Torchlight 2 så är det...?

Torchlight 1?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Torchlight 1?

Det stämmer! Musiken är från gruvan (första dungeonen) och byn/hubben man börjar i.

Samma kompositör som för Diablo 1 & 2 - Matt Uelmen. Vet inte om jag tycker hans musik riktigt passar ihop med Torchlights mer färggranna och glättiga stil. Eller om det är TL som inte passar musiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av badboll:

Det stämmer! Musiken är från gruvan (första dungeonen) och byn/hubben man börjar i.

Samma kompositör som för Diablo 1 & 2 - Matt Uelmen. Vet inte om jag tycker hans musik riktigt passar ihop med Torchlights mer färggranna och glättiga stil. Eller om det är TL som inte passar musiken.

Minns inte ens musiken fast jag körde ettan en hel del... Men var ju rätt många år sen nu
Kan hålla med det inte riktigt matchar grafiska stilen, men ändå riktigt bra musik som ändå höjer stämningen!

Hmm, en lite obskyr "klon" av ett mer känt arkadspel får det bli den här gången:

(Ber om ursäkt för de lite väl udda gamla spelen - hade några på lager till den här tråden men de är nästan slut nu )

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Spelet var alltså arkadspel från början men släpptes även på ett gäng 16-bitars och 8-bitars konsoller.
Såhär såg slutsekvensen ut på C64 tex:

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nån hint till innan natten:
Det är en Gauntlet-klon och yes, det är Data East igen

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hmm, för att göra det lite enklare så bifogar jag en beskuren bild av titeln med delar av texten synlig.

Och som bilden visar så släpptes spelet 86.

Den här var kanske lite ovanlig? Spelet hängde med i powerpaket när man köpte Atari ST vill jag minnas, så kompisen hade en kopia...

Lovar att nästa spel inte blir ett Data East arkadspel

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hmm, för att göra det lite enklare så bifogar jag en beskuren bild av titeln med delar av texten synlig.
<Uppladdad bildlänk>
Och som bilden visar så släpptes spelet 86.

Den här var kanske lite ovanlig? Spelet hängde med i powerpaket när man köpte Atari ST vill jag minnas, så kompisen hade en kopia...

Lovar att nästa spel inte blir ett Data East arkadspel

Noll koll på arkadspel men med ledtrådarna och lite letande så chansar jag på shackled, kan det vara rätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimafor:

Noll koll på arkadspel men med ledtrådarna och lite letande så chansar jag på shackled, kan det vara rätt?

Yes, det kan absolut vara rätt - bra letat och chansat!
Din tur

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ok här kommer mitt bidrag

https://vocaroo.com/1ddmRVSBulbu

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Drar en vild gissning på Hugo 🙃

Permalänk
Medlem
Skrivet av IoWa01: