Youtube vill sätta stopp för AI-skräpvideor

Permalänk
Melding Plague

Youtube vill sätta stopp för AI-skräpvideor

Nya regler gör det svårare att tjäna pengar på massproducerat innehåll, ett tydligt svar på AI-videor som fyller plattformen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra att dom försöker rensa upp lite i träsket.

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, the palace instead becomes a circus.”

Permalänk
Medlem

Skulle gissa att Youtube Shorts är fyllt med dylikt skräp så kanske kunde de börja med att ta bort det eländet.

Permalänk
Medlem

Bra. Majoriteten av AI-relaterade videos/bilder jag sett är fult skräp som ofta försöker ge intrycket av att vara "på riktigt" eller som bara ger mig en känsla av "...jaha?".

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Låter bra 👍

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Mycket välkommet!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det finns en ironi i det här.

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur AI videorna har såpass bra stats, finns en hel del "djur historier" typiskt att de skadat sig och sen återhämtar sig och blir vän med deras skötare, däremot tycks folk t.o.m. missa att de kan byta skepnad för att inte nämna massa onaturliga rörelser osv. Ignorance is bliss eller vad man ska säga. Nä usch, bra om de börjar reglera sånt skräp.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem

Ge oss även en inställning som kan dölja allt som har med Shorts att göra också...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Bra. Majoriteten av AI-relaterade videos/bilder jag sett är fult skräp som ofta försöker ge intrycket av att vara "på riktigt" eller som bara ger mig en känsla av "...jaha?".

Ja, hela poängen är ju att kunna massproducera klick billigare än att spela in saker själv. Om det behöver finnas faktisk substans sabbas ju den ekvationen snabbt

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Generativ AI är det absolut värsta som någonsin hänt Internet. Det har totalt förpestats med värdelös skräpdata.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Kommer de börja slåss mot AI-tjuvar med som stjäl klipp ur videos och talar över dem med en AI-röst? Eller endast "AI Slop".

@Joppis tyvärr är shorts något som kommer pushas ännu hårdare. Youtube tjänar mycket mer pengar på Shorts och kreatörer en bråkdel av riktiga videos. Varför youtube pushar sina shorts i algoritmen och nästintill förtrycker många kanaler som vägrar göra shorts regelbundet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Skulle gissa att Youtube Shorts är fyllt med dylikt skräp så kanske kunde de börja med att ta bort det eländet.

Jag brukar scrolla shorts när jag sitter på bussen osv, och det är helt sinnessjukt hur mycket AI-skit som kommer trots att jag klickar på rekommendera inte detta till mig varenda gång. Algoritmen på shorts verkar helt skita i vad jag vill se.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Rapporterar alla uppenbara genererade videos i mitt feed, jag vill inte se skiten. LLMs har förorenat Internet, behövs en LLM tränad för att sortera bort skräpet, helst som ett tillägg i Firefox.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Jag brukar scrolla shorts när jag sitter på bussen osv, och det är helt sinnessjukt hur mycket AI-skit som kommer trots att jag klickar på rekommendera inte detta till mig varenda gång. Algoritmen på shorts verkar helt skita i vad jag vill se.

Kollar sällan shorts själv men min dotter gör det och det är väldigt mycket AI skräp. Jag försöker få henne sluta se det men då blir det ofta bråk.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Jag är generellt för att hårdare regler införs, men undrar hur det slår på LTT:s kanal PSU Circuit? Det är en kanal där man ingående testar olika nätaggregat, men genererar manus och voiceover med hjälp av AI för att presentera resultaten i en video. Kan tycka att det är ett av få fall där AI-innehåll känns helt okej.

Permalänk
Medlem

Youtube borde ha en ikon som kan synas på thumbnailen när en kreatör bockat i "använder AI" och kanske också en gradering till vilken nivå det används (automatiserad röst till LTT:s PSU videor t.ex jämfört med helt AI genererad bild/video och tal)

Även regler för hur mycket/antal videor per dag, vecka eller månad från en kanal.

Laddas en video upp som använder AI som inte markerats som det så blir det en strike.

Och möjlighet för "report video" att ha "contains AI" eller rent av "AI slop"/"AI random nonsense" lol.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Joppis tyvärr är shorts något som kommer pushas ännu hårdare. Youtube tjänar mycket mer pengar på Shorts och kreatörer en bråkdel av riktiga videos. Varför youtube pushar sina shorts i algoritmen och nästintill förtrycker många kanaler som vägrar göra shorts regelbundet.

Mmm.. man börjar bli van med att tillhöra en äldre generation som inte prioriteras längre. De yngre verkar inte reflektera över ämnet eller ha åsikten att det är "sorglig utveckling". Men det är väl livets gång. När jag var ung hade vi kanske motsvarande grejer som dåvarande äldre suckade över

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Så länge de inte drar alla övervsamma kam så är det bara att köra på. Är mycket ai slop där ute, men finns även de som försöker göra bra vider med hjälp av ai.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Hoppas man kan få betala en slant om man vill se dessa videos.

Jag kollar på de dagligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Jag är generellt för att hårdare regler införs, men undrar hur det slår på LTT:s kanal PSU Circuit? Det är en kanal där man ingående testar olika nätaggregat, men genererar manus och voiceover med hjälp av AI för att presentera resultaten i en video. Kan tycka att det är ett av få fall där AI-innehåll känns helt okej.

Varför inte bara skriva manus och lägga in voiceover?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Generativ AI är det absolut värsta som någonsin hänt Internet. Det har totalt förpestats med värdelös skräpdata.

Klassar dessa värre. (iaff första).

Cockiefråga dårskapet
"hjälpsamma" AI-infosidor som (svarar spammar 20 sidor med självklarheter och ibland felaktigt svammel.
https://thetechy.life/how-to-measure-laptop-keyboard-size/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Det finns en ironi i det här.

Om du menar att Youtube/Google tränar AI via Youtube så ja, otrolig högt mått av ironi, kanske rent av hyckleri från Youtubes sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Mmm.. man börjar bli van med att tillhöra en äldre generation som inte prioriteras längre. De yngre verkar inte reflektera över ämnet eller ha åsikten att det är "sorglig utveckling". Men det är väl livets gång. När jag var ung hade vi kanske motsvarande grejer som dåvarande äldre suckade över

Ja, data/TV-spel i allmänhet var en sån sak. För att inte prata om TV. Så många bortkastade liv i TV-soffan

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk

På tal om "AI Slop"!

På tal om det; Hur förhåller sig Sweclockers mot eventuella inklistrade LLM-svar i vissa trådar här på forumet? Vissa svar/inlägg i vissa trådar har jag tolkat starkt att vara inklistrade LLM-svar då jag använder LLM:er dagligen så mönstren lyser igenom åtminstone för min del.

Jag har valt att ännu inte börjat rapportera sådant förrän Sweclockers forumredaktion(?) har tagit en offentlig ställning över vad som gäller. Kanske en uppdatering i användarvillkoren för forumet kan vara värt nu under den pågående LLM:ernas Gyllene Tidsålder!?

Mvh,
WKF.

Visa signatur

(V)ulnerabilities
(I)n
(B)asically
(E)verything
Programming

Permalänk
Medlem

Superbra ju!
Träffar på massor med videos man efter ett tag inser att men vänta nu detta är ju eller väl inte äkta och man blir bara trött att det kostar en tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Ja, data/TV-spel i allmänhet var en sån sak. För att inte prata om TV. Så många bortkastade liv i TV-soffan

Boomers klagar på att unga spelar spel, när de sitter och tittar på TV dagarna in och ut... Tid man njuter av att spendera är inte slösad tid. Men shorts/tiktok är fan mögel för hjärnan. Det värsta är den inbakade propagandan och folk är för korkade för att inse vad som är AI genererat och inte.

För inte allt för länge sedan "informerade" en nära mig om något bullshit om att Ryssland bombat Tyskland för att de skickat vapen till Ukraina..... ... ... .... vadfan? Och visar ett AI klipp där uffe fördömer Ukraina på Tiktok.
Det var inte ens en fråga om att det var AI genererat, det skrek "AI" med felaktiga ansiktsutryck, mun som rör sig men ansiktsmuskler som inte följer talet, extremt monoton röst.

Och där satt han och rakt av trodde på skiten.

Permalänk
Medlem

Det finns nog bara ett sätt att stoppa detta; inför krav på "type of production", human only, part human part AI, AI only och ha stränga straff om det visar sig att man ljuger, tex avstängning i 6 månader följt av 24 månader utan möjlighet till kapitalisering av videos

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Bra att dom försöker rensa upp lite i träsket.

Tror tyvärr det är för sent.
Vill minnas att 2016 var året då bottar stod för mer aktivitet på internet än människor.
Så gissar att "kreationer" kommer följa samma spår

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thelias:

Varför inte bara skriva manus och lägga in voiceover?

Linus förklarade varför i en video:

https://youtu.be/7h6kUNlC6cs?t=803&si=rtRVFxAfho4F6-1V

Kortfattat så beror det på att det blir väldigt många recensioner att publicera, och de drar inte in speciellt mycket pengar. Det kostar tid och pengar att skriva manus och anställa någon för voiceover, som då alltså inte kan täckas av kanalens intäkter.