Varför har Sonos blivit värdelöst?

Permalänk
Medlem

Varför har Sonos blivit värdelöst?

Hej,

Har 6 st Sonos Play:1 som kanske inte fungerat perfekt men helt okej över åren, kostat strax under 10 000 så ändå relativt mycket pengar. Bytte router för några månader sedan, lyckades få över dem till nya routern och det fungerade okej men nu är systemet helt borta? Jag kan se på enheterna att de klarar av att koppla upp sig mot wifi (lyser konstant grönt) men appen hittar inte något system.

Försöker skapa nytt system och lägga till dem på nytt men beskrivningarna som finns fungerar inte? Ibland klarar telefonen att koppla upp sig mot högtalarens wifi, ibland inte, även om man kommer vidare så slutar högtalaren svara efter man angett RÄTT lösenord för wifi.

Jag vet att Sonos skrev om sin app för något år sen och det var många som hade problem, trodde dock de hade fixat det vid detta laget!? Gjorde faktiskt liknande procedur hos mina föräldrar för några veckor sen då de bytt router, det tog nog över 1 timme att lyckas koppla upp 1 st Play:1. Hade det inte varit för att man ändå lagt närmare 10 000 kr på det så hade det åkt i på återvinngen nu.

Följande instruktioner fungerar inte alls : https://support.sonos.com/en/article/set-up-your-sonos-play-1

Så hur ska det gå till egentligen? Någon som har en enkel och bra beskrivning hur jag får in mina Sonos Play:1 igen?

PS: Japp, jag är endast kopplad till 2.4 Ghz wifi.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av Neon:

Hej,

Har 6 st Sonos Play:1 som kanske inte fungerat perfekt men helt okej över åren, kostat strax under 10 000 så ändå relativt mycket pengar. Bytte router för några månader sedan, lyckades få över dem till nya routern och det fungerade okej men nu är systemet helt borta? Jag kan se på enheterna att de klarar av att koppla upp sig mot wifi (lyser konstant grönt) men appen hittar inte något system.

Försöker skapa nytt system och lägga till dem på nytt men beskrivningarna som finns fungerar inte? Ibland klarar telefonen att koppla upp sig mot högtalarens wifi, ibland inte, även om man kommer vidare så slutar högtalaren svara efter man angett RÄTT lösenord för wifi.

Jag vet att Sonos skrev om sin app för något år sen och det var många som hade problem, trodde dock de hade fixat det vid detta laget!? Gjorde faktiskt liknande procedur hos mina föräldrar för några veckor sen då de bytt router, det tog nog över 1 timme att lyckas koppla upp 1 st Play:1. Hade det inte varit för att man ändå lagt närmare 10 000 kr på det så hade det åkt i på återvinngen nu.

Så hur ska det gå till egentligen? Någon som har en enkel och bra beskrivning hur jag får in mina Sonos Play:1 igen?

Det kan inte vara så att routern hindrar enheter på nätverket från broadcasting eller på annat sätt försöker isolera dem från varandra som någon form av missriktad säkerhetsfunktion?

Permalänk
Medlem

Routern är en Asus GT-AX6000 med så gott som standardinställningar. Tänker att om jag inte kan koppla upp en Sonos Play:1 i den miljön så undrar jag hur de mer otekniska ska lyckas koppla upp sina Play:1. Antar att Sonos vill att man ska köpa nytt men då blir det ju inte Sonos iallafall.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Moderator
Testpilot

Testa att ladda ner en app som heter Sonify, den är inte officiellt lanserad så du måste gå via Apples Testlab eller vad det heter.

Fungerar så mycket bättre och är bevis för att de främst handlar om bloatad mjukvara från Sonos. Håller med om att Sonos helt tappat det med åren. Funkade helt klockrent i många år men efter att de startade att utveckla sitt produktsegment och krånglade till det med S1 och S2-mjukvaran med mera så har det bara gått utför.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Det kan inte vara så att routern hindrar enheter på nätverket från broadcasting eller på annat sätt försöker isolera dem från varandra som någon form av missriktad säkerhetsfunktion?

Första träffen på Google. Hjälper detta dig?

https://support.sonos.com/sv-se/article/asus-rt-and-ax-series...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xophile:

Tack, det är dock redan "Disabled" och eftersom jag inte rört det sen den fick ny firmware så är det numera standard inställning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Testa att ladda ner en app som heter Sonify, den är inte officiellt lanserad så du måste gå via Apples Testlab eller vad det heter.

Fungerar så mycket bättre och är bevis för att de främst handlar om bloatad mjukvara från Sonos. Håller med om att Sonos helt tappat det med åren. Funkade helt klockrent i många år men efter att de startade att utveckla sitt produktsegment och krånglade till det med S1 och S2-mjukvaran med mera så har det bara gått utför.

Jag kör Android, så jag har tillgång till Sonos-appen.

Jag minns att man förr behövde koppla högtalaren till nätverket med kabel, eftersom Wi-Fi-installationen redan då var långt ifrån smidig. Så jag testade det: gjorde en reset på min Sonos-högtalare, startade om, öppnade appen, valde att lägga till en ny enhet. Den letar, hittar min Play:1, spelar en liten trudelutt och går vidare, men fastnar där. Den står bara och väntar på att kommunicera med högtalaren, men inget händer. Om man hoppar ur måste man göra om allt från början.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Okay, routern har faktiskt strulat lite och jag har provat gå tillbaka en firmware eftersom den fungerat bra tidigare, det har ändå varit lite strul som jag pratat om i en annan tråd. Nu testade jag installera Merlin firmware och det hoppade igång så gott som direkt!? Så kanske var det inte Sonos utan Asus kassa firmware, tiden får avgöra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Routern är en Asus GT-AX6000 med så gott som standardinställningar. Tänker att om jag inte kan koppla upp en Sonos Play:1 i den miljön så undrar jag hur de mer otekniska ska lyckas koppla upp sina Play:1. Antar att Sonos vill att man ska köpa nytt men då blir det ju inte Sonos iallafall.

Kontrollera att routern har aktiverat b/g, i vissa nya routrar/APs aktiveras bara n och senare. Dvs 802.11g och 802.11b

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Okay, routern har faktiskt strulat lite och jag har provat gå tillbaka en firmware eftersom den fungerat bra tidigare, det har ändå varit lite strul som jag pratat om i en annan tråd. Nu testade jag installera Merlin firmware och det hoppade igång så gott som direkt!? Så kanske var det inte Sonos utan Asus kassa firmware, tiden får avgöra.

Wow, tack!
Mina sonoshögtalare har stått och samlat damm i ett par år då de inte hittades av sonos-appen. Varken med Asus- eller Unifi gateway ultra -routrar. Så jag trodde det var kört. Jag har dock i år köpt Flint 2-router så jag blev inspirerad av ditt inlägg. Och vips! högtalarna hittades på ett par sekunder.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem

Satt själv med Sonos och router problem för ett par dagar sedan. De gillar verkligen inte router omstart, uppdateringar eller byten. Tror ett av mina problem var att jag körde separata wifi nätverk för 2.5 och 5ghz. Mobilen körde 5ghz och då ville Sonos appen också det men det ville tydligen inte Arc/Sub.. Så jag var tvungen att slå på wifi Smart Connect eller vad de heter som slår ihop näten i routern.

Men satt så länge å resetta och dona i över en timme så minns inte riktigt exakt vad som faktiskt var problem eller lösning. Kör för övrigt också GT-AX6000 (Med Merlin).

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: X2 CRAZYLIGHT Wireless PXR
Mousepad:
Artisan Type-99 Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X