Rykte: King ersätter utvecklare med AI

Permalänk
Medlem

För c.a. 6 år sedan vart jag på intervju för konsultuppdrag hos King, de vart inte intresserade (är ingen spelprogrammerare) men jag har viss förståelse för att de "kan" ersätta utvecklare med AI. Svaren på mina frågor imponerade inte.

Permalänk
Medlem

Det verkar vara mycket tryck på att överrapportera ”utvecklare” som ersätts av AI. När Microsoft säger upp diverse administratörer skrivs det om till ”tech workers”, och här översätts ”level designers” till utvecklare. Tråkigt med ohederlighet och så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drenmi:

Det verkar vara mycket tryck på att överrapportera ”utvecklare” som ersätts av AI. När Microsoft säger upp diverse administratörer skrivs det om till ”tech workers”, och här översätts ”level designers” till utvecklare. Tråkigt med ohederlighet och så.

Äsch, AI rapporterar om AI..

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agamemnon_71:

Jag rensar hjärnan med nåt som bara behöver fokuserat enkelt tänkande för mig.
Som Waffle eller Sudoku.
Men jag är inte neurotypisk.

Alla är olika, vissa äter pannkakor med ketchup andra med sylt 🙂
Att bedöma någon efter ett spel tyder snarare på din brist än deras iQ

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Vet inte om man ska skratta eller gråta när det kommer till den indirekta tillväxtlagen.
Hade det inte varit krav på tillväxt så hade de anställda kunnat vara kvar.

Hade vi förbjudit tillväxt 1970 hade vi fortfarande åkt runt i volvo 144 tillverkad med metoder från 60-talet. Du kan inte ha kakan och äta den. Modernisering och tekniska framsteg är direkt knutet till tillväxt.
"Tillväxtlagen" är den naturliga utveckling av samhället vi ser som drivs på av människors egna beslut som konsumenter, och företags utveckling och anpassningar till konsumenter och konkurrenter. Enda sättet att bli av med det är att förbjuda tillväxt och frysa utvecklingen. Det har testats och inte varit hållbart.
AI-anpassningen är inte så väsenskilt från att använda office-paketet istället för papper och penna. Eller var du emot det också?
Finns mycket att vara orolig över med AI, men effektiviseringen i industrin bör inte vara ett av dem.

Skrivet av LeonHart:

Jag håller med i vad du menar men varför är det gött? Att gilla när folk blir av med jobbet känns ganska elakt.

Problemet med detta är också att pengafördelningen blir ännu mer obalanserad. Mer pengar till megaföretagen och mindre till gemene man. Inte så gött om man frågar mig.

Effektiviseringar i samhället är det som gör att vi inte lever på forntidsnivå. Det är gött att vi kommit dit att företag kan använda AI till effektiviseringar.
Det är inte så att AI ersätter medarbetare. AI-verktyg gör att färre personer kan göra mer jobb. De som får gå ersätts alltså av befintliga arbetare som effektiviserats. Tillgången på programmerare äts snart upp av att företag växer på grund av effektiviseringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Alla är olika, vissa äter pannkakor med ketchup andra med sylt 🙂
Att bedöma någon efter ett spel tyder snarare på din brist än deras iQ

Tror nog att var man finner mental stimulans är ganska knutet till intelligens. I alla fall i högre utsträckning än huruvida man äter pannkakor med ketchup eller sylt. Dessutom så är det ju bara människor med riktigt tom blick och skrapmärken på knogarna som äter pannkakor med ketchup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Det är inte så att AI ersätter medarbetare. AI-verktyg gör att färre personer kan göra mer jobb. De som får gå ersätts alltså av befintliga arbetare som effektiviserats.

Innan AI: team på 10 personer
Efter AI: team på 5 personer + AI

Skillnaden är att AI har ersatt 5 personer?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem

Sitter och väntar på dagen då vi kan ersätta VD positioner och diverse mellanchefer med AI, där snackar vi om besparningar och det måste ju aktieägarna älska.

Permalänk
Medlem

Finns väl alltid marknad för den typen av dåliga produkter som King producerar, gör kanske inte så stor skillnad hur produkterna utvecklas. Mobilspels-marknaden är redan översvämmad av skräp i min mening, och tydligen går det att tjäna pengar på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Innan AI: team på 10 personer
Efter AI: team på 5 personer + AI

Skillnaden är att AI har ersatt 5 personer?

Du förstod alltså inte skillnaden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Jag har ingenstans sagt att jag skulle vara finare än någon annan så det får stå för dig. För det andra så påverkas jag inte personligen.

Jag är väl medveten om att denna utveckling inte på något sätt är ny och att man inte kan göra annat än att anpassa sig, men man måste inte gilla det.

Hela världen blir bara mer och mer beroende av ett fåtal personer som äger för mycket och har för mycket makt.

Nej jag menade inte just dig personligen men klagandet är ett återkommande fenomen.
Det gick bra att automatisera jobb för folk i blåställ. Don kunde ju utbilda sig istället och skaffa ett "riktigt jobb" 🙄. Nu när det händer kontrosnissarna är det inte lika kul.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonhed:

Tillverkare av cyklar/moppar i Helsingborg, blev senare Fram - King.

Såldes till Monark Crescent 1986.
Fabriken i Helsingborg lades ner 1988.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Musikälskare

Code vibin' hard

Nej men seriöst, detta kommer vi få se mera av och det är här för att stanna imo

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Vad gör du när mattan du står på slukas upp, du ramlar och alla tillgångar du trodde att du ägde visar sig vara påhittade?

Kronor är också en påhittad tillgång. Har du ångest över det?

Skrivet av Rixxz:

Min poäng är mer att man inte bör spotta på folk som egentligen sitter i samma båt som en själv.

Vem spottar på någon annan? Din poäng går verkligen inte att utläsa från ditt första svar.

Min kommentar handlade om att vi måste hänga med på trenden för att få åtminstone något tillbaka i takt med att AI blir mer kompetent och tar fler jobb.

Händer det oss behöver vi hitta en ny inriktning där vi kan göra nytta. Maskiner tog jobb men skapade även jobb i form av att bygga, underhålla samt designa nya. För att inte nämna alla andra jobb kring maskiner och dess möjligheter som skapades.

Det är klart att det blir en osäker period men förhoppningsvis hittar vi något motsvarande även med AIs intåg.

Just nu känner jag mig inte hotad men har samtidigt i bakhuvudet att mitt jobb mycket väl i värsta fall kan tas över av AI i framtiden när den blir bättre, i bästa fall blir den ett komplement för att göra mer på kortare tid.

Skrivet av InteIdiot:

Det kan jag hålla med om.Men om man ska vara i en roddbåt så är man ju hellre kapitalet än den som ror så att svetten lackar. Om man får välja.

För oss vanliga arbetare handlar det mer om att rida på vågen för att inte hamna för långt efter utvecklingen.

Permalänk
Medlem

Mobilspel är redan slask så det blir åtminstone inte så stor skillnad när de börjar med AI-slask.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Tillverkare av cyklar/moppar i Helsingborg, blev senare Fram - King.

Såldes till Monark Crescent 1986.
Fabriken i Helsingborg lades ner 1988.

Haha!

Visa signatur

i7 12700k oc+delid under utveckling | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | RX 7800xt
https://valid.x86.fr/uudh64 (gammal, men trevlig, cpu-z validator)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Jag insinuerar ingenting, men helt orelaterat så kan jag bara anta att hemmaboende, folk på A-kassa och/eller socialbidragstagare har svårt att sympatisera med folk som förlorar sitt arbete till följd av en destruktiv marknadsutvecklingen där vinstintressen går före allt annat.

Det borde väl vara mer tvärtom att personer som sitter i den skiten förstår hur personerna som nu blir av med jobben känner? Det är en sak om det är cheferna som blir av med jobben när de ät de som styrt företaget åt det hållet, men folket längst ner som knackar koden är knappast orsaken till utvecklingen som lett till vad som händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Millikin:

Det borde väl vara mer tvärtom att personer som sitter i den skiten förstår hur personerna som nu blir av med jobben känner? Det är en sak om det är cheferna som blir av med jobben när de ät de som styrt företaget åt det hållet, men folket längst ner som knackar koden är knappast orsaken till utvecklingen som lett till vad som händer.

Mmm, sant, stryker A-kassan från den listan.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Jag håller med i vad du menar men varför är det gött? Att gilla när folk blir av med jobbet känns ganska elakt.

Problemet med detta är också att pengafördelningen blir ännu mer obalanserad. Mer pengar till megaföretagen och mindre till gemene man. Inte så gött om man frågar mig.

Skulle säga att det är precis tvärtom. Snart kan vem som helst göra vad som helst, eller hur tänker du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Skulle säga att det är precis tvärtom. Snart kan vem som helst göra vad som helst, eller hur tänker du?

Det är du som får utveckla för jag fattar absolut inget alls av vad du menar.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

Jag var nyligen på en konferens där Github/Microsoft/Docker och alla andra gick all-in på AI. Men nu är det AI-agenter som är det nya heta. Ge dem en uppgift från er issue-tracker, den löser allt via ’chain of thought’… alla demos jag såg failade totalt än så länge, men det finns ju gott om demo-spöken också

Det kommer mer och mer ai som är mer som en tjänst, triggar och övervakar andra ai, mäter olika modeller mot varandra, optimerar resultat baserat på kriterier, röstar om vem som har rätt

Ärligt talat känns det galet, om man nu som utvecklare ska få en ny roll som granskare och inte alls längre skriva kod… visst för en stund låter det kul, dubbel eller tiodubbel produktion, men sen ska ju allt detta mög underhållas och lagas när det går åt skogen i produktionsmiljön, vem tar ansvar mot kunden?

Vilka nya utvecklare kan läras upp att granska och köra över tid. Alla saker som sker i verkliga världen också, hur ska en digital ai leka med nfc/ble/wifi…

Jag tror inte alls övergången kommer bli så enkel/effektiv/lätt, jag tror vissa kommer gå in helhjärtat och fall på ansiktet (kolla Klarna nu senast: Artikel)

Ai är inte redo idag, utvecklingen känns som den stannat av, kvaliteten ökar inte markant längre, jag ser det inte alls som uppenbart att den ska kunna ta över större delar fort. Snarare är det ai-bolag som invaderat mycket som vill att vi ska köpa deras grejer

Men vi får se, jag är öppen för att bli överbevisad

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Det är du som får utveckla för jag fattar absolut inget alls av vad du menar.

Att vem som helst får tillgång till AI-agenter med superkrafter. T.ex. att vem som helst kan bygga appar på timmar istället för veckor, utan att ens kunna programmera. Det finns en "liten" anledning till att nVidia nu är värt mer än 4 triljoner dollar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Att vem som helst får tillgång till AI-agenter med superkrafter. T.ex. att vem som helst kan bygga appar på timmar istället för veckor, utan att ens kunna programmera. Det finns en "liten" anledning till att nVidia nu är värt mer än 4 triljoner dollar.

Skulle vilja påstå att du överdriver en del nu men jag förstår vad du menar.

Men detta styrker väl bara det jag skrev? Mer pengar och mer makt till färre individer är resultatet av värdet på de här bolagen.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Klart dem vill det. Extremt lönsamt.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]