Konsumenträtten är mycket långtgående. Har du köpt varan på distans, och i egenskap av konsument (privatperson), har säljaren mycket små möjligheter att neka dig att använda den lagstadgade 14-dagars ångerrätten. En öppnad/skadad förpackning är absolut inte något som fråntar dig denna rättighet.
Du har all rätt att öppna och undersöka varans egenskaper och funktion. Har du använt varan i större utsträckning än detta, så kan säljaren ha rätt till ersättning för eventuell värdeminskning som uppkommit som ett resultat av detta användande.
För mer info, se Distansavtalslagen 2 kap 10-15 §
Eventuellt (har såvitt jag vet inte prövats rättsligt) kan en trasig förpackning innebära en sådan värdeminskning, men bara om 1. det varit möjligt att undersöka varan utan att skada förpackningen och 2. förpackningen anses vara en väsentlig del av varan (alltså inte den typ av förpackning som normalt kasseras).
Säljaren får dock bara ta ut en sådan värdeminskningsersättning om denne fullgjort sin informationsplikt. Se Distansavtalslagen 2 kap 2 § (primärt punkt 10).