Oanvänd Samsung Galaxy Watch8 Classic 46mm

Permalänk
Medlem

Oanvänd Samsung Galaxy Watch8 Classic 46mm

Hej,

Häromdagen fick jag feeling och beställde en ny smartwatch då min gamla AmazeFit är på upphällningen. Valet föll på en Galaxy Watch8 Classic då jag tidigare haft goda erfarenheter av Samsungs smarta klockor men jag gjorde uppenbarligen inte min research tillräckligt. Efter två timmars fruktlösa försök att koppla klockan till den iPhone jag numera får från min arbetsgivare tog jag till Google och informerades om att senare Galaxy Watch-modeller inte är kompatibla med Apples telefoner.

Fantastiskt.. och än mer så när jag inte får returnera den då förpackningen öppnats och de förseglande partierna kasserats.

Nypriset på den här badboyen är 5890 riksdaler (uppdatering: det går för tillfället att köpa den för 4890 som medlem hos Inet) och jag kan vid förfrågan tillhandahålla order- och leveransbekräftelse som visar att den hämtades ut i dag (17/7 2025). Jag har ingen aning om vad jag kan tänkas få för den (semi-)begagnad så jag sätter den på budgivning och hoppas på mer än den mentala tillfredställelse jag gissningsvis får om jag svingar en hammare mot den i frustration.

Läs hela annonsen här

Permalänk
Medlem

Segt att det inte fungerade med iPhone. Tidigare så har grundläggande funktioner fungerat.
Är det med eller utan esim?

Har sett att den redan säljs för 4890kr på Inet.

Permalänk
Medlem

Konsumenträtten är mycket långtgående. Har du köpt varan på distans, och i egenskap av konsument (privatperson), har säljaren mycket små möjligheter att neka dig att använda den lagstadgade 14-dagars ångerrätten. En öppnad/skadad förpackning är absolut inte något som fråntar dig denna rättighet.

Du har all rätt att öppna och undersöka varans egenskaper och funktion. Har du använt varan i större utsträckning än detta, så kan säljaren ha rätt till ersättning för eventuell värdeminskning som uppkommit som ett resultat av detta användande.
För mer info, se Distansavtalslagen 2 kap 10-15 §

Eventuellt (har såvitt jag vet inte prövats rättsligt) kan en trasig förpackning innebära en sådan värdeminskning, men bara om 1. det varit möjligt att undersöka varan utan att skada förpackningen och 2. förpackningen anses vara en väsentlig del av varan (alltså inte den typ av förpackning som normalt kasseras).

Säljaren får dock bara ta ut en sådan värdeminskningsersättning om denne fullgjort sin informationsplikt. Se Distansavtalslagen 2 kap 2 § (primärt punkt 10).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ariex:

Segt att det inte fungerade med iPhone. Tidigare så har grundläggande funktioner fungerat.
Är det med eller utan esim?

Har sett att den redan säljs för 4890kr på Inet.

Ja, det var lite oväntat. Klart att det ligger på mig att undersöka men jag tog för givet att ingen tillverkade smarta klockor som inte fungerade med iPhone. Det ska tydligen finnas en halvtaskig workaround där man behöver en androidtelefon (vilket jag inte har tillgång till) för att köra den initiala uppsättningen av klockan och därefter kan man köra någon app, som tar ut en månadskostnad, för att få en begränsad funktionalitet. Vet inte om jag är intresserad av det krånglandet för att få en ej helt fungerande produkt där jag dessutom behöver betala varje månad till en tredje part.

Kollade på inet nu och vad jag kan se ligger den fortfarande på 5890. Det är 46mm med endast BT på den här modellen, inte eSim. Men du får gärna länka om du hittar den till ett markant lägre pris så uppdaterar jag texten så att det inte framstår som att jag försöker vilseleda någon.

Skrivet av PeCe:

Konsumenträtten är mycket långtgående. Har du köpt varan på distans, och i egenskap av konsument (privatperson), har säljaren mycket små möjligheter att neka dig att använda den lagstadgade 14-dagars ångerrätten. En öppnad/skadad förpackning är absolut inte något som fråntar dig denna rättighet.

Du har all rätt att öppna och undersöka varans egenskaper och funktion. Har du använt varan i större utsträckning än detta, så kan säljaren ha rätt till ersättning för eventuell värdeminskning som uppkommit som ett resultat av detta användande.
För mer info, se Distansavtalslagen 2 kap 10-15 §

Eventuellt (har såvitt jag vet inte prövats rättsligt) kan en trasig förpackning innebära en sådan värdeminskning, men bara om 1. det varit möjligt att undersöka varan utan att skada förpackningen och 2. förpackningen anses vara en väsentlig del av varan (alltså inte den typ av förpackning som normalt kasseras).

Säljaren får dock bara ta ut en sådan värdeminskningsersättning om denne fullgjort sin informationsplikt. Se Distansavtalslagen 2 kap 2 § (primärt punkt 10).

Tack för infon. Får kanske ta en ytterligare strid med Samsung gällande detta om jag inte får sålt den.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Difiv3:

<Uppladdad bildlänk>

Tack! Är inte medlem/inloggad så jag såg bara deras ordinarie pris. Har uppdaterat i annonsen nu.

Permalänk

Hej du vill inte byta den mot Apple Watch 7 45mm LTE med nytt blått band samt Nike grönt loop band
Min klocka har knappt används då jag kör Android samt skärm skydd suttit på sen dag 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av williamwojin:

Hej du vill inte byta den mot Apple Watch 7 45mm LTE med nytt blått band samt Nike grönt loop band
Min klocka har knappt används då jag kör Android samt skärm skydd suttit på sen dag 1

Hej,

Det skulle kanske kunna vara ett alternativ - trots allt är det en iPhonekompatibel smartwatch jag ville åt. Tycker bara i ärlighetens namn att de flesta Apple Watch är ganska fula, men den bör ju åtminstone fungera. Har du möjlighet att skicka en bild på den?

Permalänk
Medlem

Annars har jag en Apple Watch series 9 om det är intressant. Det är en 45mm enbart Bluetooth. Några små skavanker men i övrigt fint skick.

Permalänk
Permalänk
Nytt bud: 3 000 kr + f
Gå till annonsen för att lägga ett bud.
Permalänk
Nytt bud: 3 200 kr +frakt
Permalänk
Medlem
Nytt bud: 3 300 kr
Permalänk
Medlem
Nytt bud: 3 200 kr Hej, jag är väldigt intresserad. Jag har dock inte varit medlem i 7 dagar vilket man måste vara för att skicka ett meddelande. Jag är ifrån Malmö och kommer gärna hämta den. Finns det något sätt att kontakta dig utöver Sweclockers? Mvh
Permalänk
Medlem
Nytt bud: 3 350 kr + frakt
Permalänk
Nytt bud: 3 500 kr
Permalänk
Medlem
Nytt bud: 3 600 kr +frakt
Permalänk
Nytt bud: 3 700 kr
Permalänk
Medlem
Nytt bud: 3 800 kr
Permalänk
Medlem
Nytt bud: 3 900 kr + frakt
Permalänk
Medlem

Är det köp via nätet är det Precis som PeCe säger har du all rätt att öppna och undersöka funktion.

Butiken kanske kan säga att dom inte tillåter att du lämnar tillbaka enligt deras egna villkor.

Men förtydligar du att du vill använda dig av lagen för distansköp har dom ingen rätt att neka dig.

INET är absolut experter på att inte följa svensk lagstiftning om du inte är otroligt tydlig att du väll använda dig av konsumentköplagen. Men är du tydlig med det och är tydlig med att du endast har använt den i utsträckning för att undersöka funktion ska det gå bra att returnera.

Permalänk
Medlem

Jag tar tillbaka mitt bud