Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Pga fusk av jättar som Electrolux finns dessa ej på 240V marknaden. De är standard på marknader med 120V elnät i asien till exempel. Så de som existerar är ej kompatibla med vårt elnät.

Faktum är att en riktig luftvärmepump + installation är billigare än en portabel lösning.

Här i EU har vi värdelöst fusk av alla tillverkare, och en enstaka tvådelad modell. Finns inget mellan skiten och guldet.

Ursäkta, men hur tänkte vi nu?
Det där är i princip som en luft/luft värmepump med skillnaden att här ser jag ingenstans vart kondensvattnet från inomhusenheten tar vägen samt verkningsgraden är så löjligt kass mot en riktig luft/luft. Men skaffa gärna en sådan som länken visar om man vill samla vatten på golvet.

Köpte in en Canvac för ett antal år sedan och borrade ett 125mm hål extra i väggen på 2a våning när jag ändå gjorde nya ventilationshål huset. Varmluften med kondensvattnet åker ut ur ventilen och har inte tömt en droppe vatten under alla dessa år från ACn och absolut ingen fukt eller mögel i vägg eller ventil som en massa förståsigpåare å det bestämdaste försöker hävda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

den har "varma" delen ute, precis som en fast installerad AC/Värmepump.

så den orsakar inget undertryck som en vanlig portabel AC.

I sverige säljer jula modeller likt denna som heter portasplit.

Men kräver nästan att man har altan/balkong för du får troligen inte montera den hängande utanför ett fönster.

Inga problem i lägenhet utan balkong om man ska tro marknadsmaterialet. Här balanseras den i förnsterkarmen 😮

Notera 😮😮😮😮 Det ser farligt ut tycker jag.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pincett:

Ursäkta, men hur tänkte vi nu?
Det där är i princip som en luft/luft värmepump med skillnaden att här ser jag ingenstans vart kondensvattnet från inomhusenheten tar vägen samt verkningsgraden är så löjligt kass mot en riktig luft/luft. Men skaffa gärna en sådan som länken visar om man vill samla vatten på golvet.

Köpte in en Canvac för ett antal år sedan och borrade ett 125mm hål extra i väggen på 2a våning när jag ändå gjorde nya ventilationshål huset. Varmluften med kondensvattnet åker ut ur ventilen och har inte tömt en droppe vatten under alla dessa år från ACn och absolut ingen fukt eller mögel i vägg eller ventil som en massa förståsigpåare å det bestämdaste försöker hävda.

<Uppladdad bildlänk>

Kondensvattnet pumpas ut genom ute-delen. Precis som med portasplit varianten. Och riktiga luftvärmepumpar.

Permalänk
Medlem

Hm.. jag tror man får montera sitt varmluftsutblås enligt ovan bild, alldeles utmärkt.

Fönster för slangtillgång till omvärlden är nog både lagligt samt ett måste, för ens ac-enhet dvs.

Men detta försöker jag mig bara gissa mig till.

Av någon anledning nåt jag hört av en vän; plexiglas för fönsterutblås kan vara mer populärt, än säg en 'airblock 360' gjord i tyg med blixtlås, om man trots värmeböljan önskar ett helt genomskinligt fönster dvs.
Populärt i typ Kanada.

Edit: syftar på Sunefreds bild.

syftar på Sunefreds bild över hur som nog både är lagligt och möjligt att göra.
Visa signatur

Gapar ofta efter galen fågel i fel tunna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunefred:

Inga problem i lägenhet utan balkong om man ska tro marknadsmaterialet. Här balanseras den i förnsterkarmen 😮

https://www.proshop.se/Images/1600x1200/3321305_55e308466814.jpg

Notera 😮😮😮😮 Det ser farligt ut tycker jag.

Generellt sett inte tillåtet här i Sverige vad jag förstått, i Tyskland där de huvudsakligen marknadsför den produkten är det tillåtet vad jag förstått.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Sapphire RX 9070 XT Pure | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

Sakfel av mig, förlåt.

Window mounted fan, AC unit, SO not the same thing.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibrand:

Hm.. jag tror man får montera sitt varmluftsutblås enligt ovan bild, alldeles utmärkt.

Fönster för slangtillgång till omvärlden är nog både lagligt samt ett måste, för ens ac-enhet dvs.

Men detta försöker jag mig bara gissa mig till.

Av någon anledning nåt jag hört av en vän; plexiglas för fönsterutblås kan vara mer populärt, än säg en 'airblock 360' gjord i tyg med blixtlås, om man trots värmeböljan önskar ett helt genomskinligt fönster dvs.
Populärt i typ Kanada.

Edit: syftar på Sunefreds bild.

Nej du får inte ens ha blomlådor utåt på balkongen, än mindre en icke fast installerad ac...

Modellen fungerer om du kör balkong, bor i villa/radhus eller har bottenvåningen. Resten av boendeformerna får du inte montera något utan tillåtelse av fastighetsägaren.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Att leda ut varmluften från en portabel AC genom väggen är inget problem.

Problemet är om luften, som är väldigt varm, blir kall. Då får inte vattnet som den innehåller mindre "plats" för vatten och kondenserar.
(du får inte kondens i slangen ur acn för den är för kort för att luften ska hinna bli kall och kondenseras)

Har man bara ett hål i väggen på säg, 10cm djup, så ska det inte orsaka problem såvida väggarna är extremt kalla.

Det som är faran är att pumpa luften in i ett ventilationshål som går flera meter in i väggen eller till en central ventilationsanläggning, då kommer kondensvattnet hamna i väggarna och orsaka problem. Det kan vara flera liter vatten i timmen det handlar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Nej du får inte ens ha blomlådor utåt på balkongen, än mindre en icke fast installerad ac...

Modellen fungerer om du kör balkong, bor i villa/radhus eller har bottenvåningen. Resten av boendeformerna får du inte montera något utan tillåtelse av fastighetsägaren.

Helt korrekt, lika lite som man får borra i en balkong.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

Precis!

Fungerar AC i ordning så skickar den ut fukten med frånluften så behöver inte tömmas något kondensvatten.
Står dock i min manual att den har en intern behållare på 1 liter och den säger till ifall den skulle bli full. Ska dock inte behövas om den fungerar i ordning (har aldrig behövt tömma på 5år)

Minns min gamla från ca 2004. Den hade en behållare som blev full rätt snabbt och behövde tömmas varje dag.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Någon som testat köra en Chillflex direkt med röven ut ut fönstret? Sett att några i tråden gör detta!
Kan ju nog fixa till en ställning...

Permalänk
Medlem

Har 44C i köket på dagarna med stängd dörr (och stängda fönster såklart).

Låter dumt att ha stängda fönster om det är 44C inomhus (såvida det inte du bor nånstans där det är ännu varmare utomhus).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag har den och kör ut den på min franska balkong, lösningen du fungerar men den kommer inte orka kyla hela lägenheten. Min är 65kvm och jag stänger vissa dörrar för att kyla de delar jag vill ha kylda. Ihop med en fläkt som vispar runt luften blir det avsevärt bättre också, vilket jag inte gör iår men gjort tidigare.

Enda problemet jag har på min balkong är att kitttet inte får plats under så måste dela rutorna så den klämmer så får de inte lika tätt som jag vill.

Tack, ja det med fläkt lät vettigt för att få runt den kalla luften.

@doccia

Räkna med att den endast kommer kyla rummet den står i, och direkt när den stängs av skjuter temperaturen upp igen.

Tyvärr är det så med enslangs-ACs.

Hm, ja det var detta jag var orolig över..

Skrivet av dave:

Ser ut som du har mycket bra förutsättningar med bottenvåning osv för en "riktig" tvådels-AC. Du kommer inte kunna kyla hela lägenheten med portabel enhet. Har en liknande lägenhet och portabel AC används i sovrummet för att få dräglig sovtemperatur och en oas om dagarna de varmaste dagarna.

Kolla blocket, amazon.de etc hade jag gjort. Med en ordentlig enhet kan du då kyla hela lägenheten på riktigt med helt annan effektivitet och prisvärdhet. Samt även värma upp och allmänt "konditionera luften"

Blir dyrare såklart men behöver inte bli så mycket dyrare.

Detta är kanske en lösning, tack. Ställde frågan till chatgpt och den föreslog en tvådelad. Kanske också blir svårt att kyla hela lägenheten men blir mer jämnare. Tror att det är uterummet som gör att lägenheten värms upp, har ca 40 grader, solen ligger på mellan kl 11:00 - 19:00 isch. Nu när det har varit så pass varmt så är det ca 25-30 grader i uterummet på morgonen, hinner inte kylas ner. Sidan vi har våra sovrum på har vi sol till kanske kl 9-10 på morgonen. Så de är lite svalare än övriga lägenheten vid normala temperaturer. Nu när lägenheten är så pass varm känner jag ingen skillnad. Så funderar på om jag skall ha AC i uterummet, kyla ner den och se vad resultatet blir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av doccia:

Tack, ja det med fläkt lät vettigt för att få runt den kalla luften.

Hm, ja det var detta jag var orolig över..

Detta är kanske en lösning, tack. Ställde frågan till chatgpt och den föreslog en tvådelad. Kanske också blir svårt att kyla hela lägenheten men blir mer jämnare. Tror att det är uterummet som gör att lägenheten värms upp, har ca 40 grader, solen ligger på mellan kl 11:00 - 19:00 isch. Nu när det har varit så pass varmt så är det ca 25-30 grader i uterummet på morgonen, hinner inte kylas ner. Sidan vi har våra sovrum på har vi sol till kanske kl 9-10 på morgonen. Så de är lite svalare än övriga lägenheten vid normala temperaturer. Nu när lägenheten är så pass varm känner jag ingen skillnad. Så funderar på om jag skall ha AC i uterummet, kyla ner den och se vad resultatet blir.

<Uppladdad bildlänk>

Tror inte det är omöjligt att den kan kyla allt så det blir ok beroende på hur den är placerad. Kanske också kan ställa lite fläktar som blåser in luft på ett bra sätt i rummen så det blir mer effektivt. BTU brukar ligga på 10-15k på installationer nere vid medelhavet i Spainen osv och då kyler de allt så länge det är tätt men kan ta lite tid.

Tex
https://www.amazon.de/-/en/Ultra-Conditioner-ECO-Smart-Self-C...

Eller
https://www.proshop.se/Vaermepumpar/Bosch-Climate-3000i-35-WE...

Bra priser och kräver lite diverse meck tror jag som kanske kostar något mer men inget gemene swecmedlem inte kan lösa

Alternativt typ proffsvärmepump installerad för runt 20-25k som kommer kyla hela lägenheten garanterat bra. Men andra priser då (och kommer ta mer tid).

Permalänk

Att nybyggda lägenheter inte har central AC är fan skandal i Sverige. Går använda som värmepump de kalla månaderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Att nybyggda lägenheter inte har central AC är fan skandal i Sverige. Går använda som värmepump de kalla månaderna.

Det är för att de är för dyrt att bygga. Vissa där fjv inte finns kör gemensamt värmepump och ftx men oftast ingen kyla

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Någon som vet om denna delade enheten är värd sitt pris? En full-stor luftpump blir för stor och bråkig.

Alternativt, om man skulle ha en vanlig portabel modell så har jag lite funderingar kring mod. Har två kattvindar + altan i anslutning till sovrummet.

Skulle det vara en idé:

1. Att suga luft från kattvinden och skicka ut varmluft via altan (eller tvärtom)

2. Placera AC'n på kattvinden och skicka kalluften till sovrumet med stos genom väggen och varmluft ut genom ventil på fasad

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Någon som vet om denna delade enheten är värd sitt pris? En full-stor luftpump blir för stor och bråkig.

Alternativt, om man skulle ha en vanlig portabel modell så har jag lite funderingar kring mod. Har två kattvindar + altan i anslutning till sovrummet.

Skulle det vara en idé:

1. Att suga luft från kattvinden och skicka ut varmluft via altan (eller tvärtom)

2. Placera AC'n på kattvinden och skicka kalluften till sovrumet med stos genom väggen och varmluft ut genom ventil på fasad

Bättre med en riktig som jag länkade ovan och modda för din setup. 5000 BTU är inte mycket och den kostar dessutom samma typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dave:

Bättre med en riktig som jag länkade ovan och modda för din setup. 5000 BTU är inte mycket och den kostar dessutom samma typ.

Blir lite för stort tror jag och vad är det för moddar du syftar på?

Visa signatur

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunefred:

Låt mig försöka förstå vad du föreslår. Istället för att ta in luft från lägenheten och kyla den, så har du ett slutet system där innerluften cirkulerar genom kyl-elementet. Ytterluften i sin tur cirkulerar också för att driva kyl-elementet och då behövs både in och ut. Är det så jag ska förstå det?

Finns det sådana att köpa till konsumentpriser, i så fall får du gärna rekommendera!

Enligt min förståelse är det så det funkar. Jag kan det dock inte i detalj.

Det finns. Har dock inte sett sådana i Sverige.

Med en snabb sökning hittade jag dessa:
https://airconditionerlab.com/portable-ac-buying-guide/

https://www.youtube.com/watch?v=0fSpuKm_2B4

Permalänk
Medlem

Snart kanske det finns bra 2-delade saker för normala pengar, men fram till dess, är det nån som testat Biltemas och kan säga om den är värd det pris/prestanda?

https://www.biltema.se/hem/flaktar-och-inomhusklimat/luftkond...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kriistoffer:

Snart kanske det finns bra 2-delade saker för normala pengar, men fram till dess, är det nån som testat Biltemas och kan säga om den är värd det pris/prestanda?

Visste inte att Biltema sålde ACs, hade varit kul att se en review.

Permalänk
Medlem

Har nu provat den med 9000 BTU som jag köpte här tidigare i vår, behövde en något smidigare till annan ort.
Visst kyler den till viss del, även om den får kämpa rejält, men långt ifrån min andra med 14000 BTU och även den kan kännas något klen.
Klart rekommenderat med en kraftigare!
Ingen av de är tyst, så ska man ha i sovrum är öronproppar ett krav.
Gäller även att hitta bra lösning för utblåset, inkl fönstertätning, samt ev skaffa längre slang än vad som följer med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kriistoffer:

Satt precis och pratade med en kompis som var tvungen att kyla ett rum på kanske 20 kvadratmeter på kontoret som har stora fönster och även husets AC har problem med (Har vart i det rummet själv för två somrar sedan och det var nästan som en bastu). De skulle ha kunder över och insåg att de behövde göra något åt värmen i just det rummet.

Han var och panikköpte en AC från Jula:

https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/varme-och-ventilati...

De körde den några timmar innan kunderna kom dit och det blev tydligen väldigt behaglig temperatur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av harmacy:

Satt precis och pratade med en kompis som var tvungen att kyla ett rum på kanske 20 kvadratmeter på kontoret som har stora fönster och även husets AC har problem med (Har vart i det rummet själv för två somrar sedan och det var nästan som en bastu). De skulle ha kunder över och insåg att de behövde göra något åt värmen i just det rummet.

Han var och panikköpte en AC från Jula:

De körde den några timmar innan kunderna kom dit och det blev tydligen väldigt behaglig temperatur.

5.5A för 9000 btu är dock väldigt dålig effektivitet. Kyleffekten är enbart 2300W.
Enda positiva är priset

Om man vill få en bättre värdering på kylning kolla SEER värdet,
Inga av de billigare brukar visa det värdet

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sista dagen som detta erbjudande gäller:

13 999.-
Spara 3 000.-

Exkl. moms: 11 199,20

Tidigare pris: 16 999.-

Kampanjpriset gäller t.o.m. 2025-07-23

Permalänk
Medlem

Finns 2st midea portasplit kvar på Bauhaus i Järfälla för 12990kr.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Nån som vet en inte allt för dyr modell med tillgängliga stl filer för slangmod?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Nån som vet en inte allt för dyr modell med tillgängliga stl filer för slangmod?

Jag har sett att det finns till Electrolux Chillflex. De är väl dock i övre prissegmentet.

https://www.thingiverse.com/thing:5421906
https://www.thingiverse.com/thing:6745319

Finns säkert mer att hitta där!

Edit: länk två verkar vara ett försök till en mer generell lösning som passar flera olika märken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av planders:

Jag har sett att det finns till Electrolux Chillflex. De är väl dock i övre prissegmentet.

https://www.thingiverse.com/thing:5421906
https://www.thingiverse.com/thing:6745319

Finns säkert mer att hitta där!

Edit: länk två verkar vara ett försök till en mer generell lösning som passar flera olika märken.

Såg den till Chillflex. Är ju lite dyrare som sagt. Men kanske värd priset?

Ska kolla lite mer på detta

Visa signatur