Datorn kraschar varje gång försöker spela (problem med drivrutiner, Oblivion och annat)

Permalänk

Datorn kraschar varje gång försöker spela (problem med drivrutiner, Oblivion och annat)

Lite om datorn:

Nvidia Geforce RTX 3080 10 GB
AMD Ryzen 9 5900X
Windows 10

Datorn har alltid fungerat helt felfritt och jag har absolut inte haft några krascher på evigheter. Sedan jag flyttade till en ny lägenhet har jag provat att streama spel från datorn med Steam Link till ett annat rum där jag har en Nvidia Shield TV Pro kopplad till min TV, överlag med väldigt bra resultat.

Tills jag installerade Oblivion Remastered...

Det funkade bra några dagar men sedan började krascherna komma när jag spelade. Det var inget jättestort problem, bara att starta spelet igen. Jag var lite osäker på om det berodde på något knas med uppkopplingen och nätverket för det verkade som att Shield TV pro möjligen tappade kontakten med värddatorn.

Enstaka gånger gick det dock inte att starta spelet igen eftersom Windows kraschade, skärmen blev svart och gick ej att få kontakt med. Jag började felsöka och insåg att jag inte hade uppdaterat grafikkortets drivrutiner på länge - det var minst 6-7 månader sedan eller kanske mer. Jag spelar nämligen inte så himla ofta och om allting fungerar brukar jag inte ändra något..

Ja, det var ju dumt att börja i den änden istället för att kolla nätverket.

Så, jag uppdaterade till Nvidias senaste drivrutiner vilket var ett stort misstag. Efter det kraschar nästan varje spel jag försöker starta och datorn dör fullständigt och går icke att få kontakt med. Det går att köra enstaka äldre spel, t ex Alice Madness Returns som kör Directx9, vilket kanske är skälet varför det funkar?

Alla spel jag har som kör Directx version 12 eller 11 ger svart skärm direkt.
Furmark - svart skärm direkt (jag tänkte testa OpenGL)
Prime95 funkar fint om någon undrar så processorn är det inget fel på.
Grafikkortets fläktar fungerar som de ska när jag låter dem varva upp med MSI Afterburner.

Efter att ha googlat lite har jag förstått att Nvidias drivrutiner numera verkar vara ungefär som rysk roulette i det här avseendet.

Så, jag installerade DDU och rensade grafikkortsdrivrutinerna och installerade först samma drivrutin som jag körde tidigare (minns inte nu vilken version det var) - ingen skillnad. Allt kraschar på precis samma sätt. Jag provade igen men installerade nu version 566.36 som många tycks rekommendera men ingen skillnad, så fort jag startar ett spel blir skärmen svart.

(Jag har ingen återställningspunkt)

Tips och idéer på hur jag kan gå vidare?

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem

Det första jag skulle göra är att skippa nvidia shield/spela över nätverk helt o hållet.
O se hur det fungerar då.

I andra hand hade jag avinstallerat o skippat steam link då det enligt https://store.steampowered.com/news/app/353380?updates=true inte har uppdaterats sedan 2019 (om det stämmer vet jag inte alls).
Även om du inte kör med shielden så kan ju steam link vara igång o göra nåt därav avinstallatera.
O se om det funkar bättre.

Har själv aldrig provat steam link men har för mig att jag hört en del mindre bra saker om stabilitet/krascher/osv!
Så kanske dags o titta på nåt/några av alternativen?
Dom jag vet om är dessa.
1, Moonlight/Sunshine.
Sunshine är det du installerar på spelburken, moonlight är till den enhet du "spelar" på.
Detta är opensource/vidareutvecklingen på steam links kod.
2, Apollo/Artemis En annan och "nyare" opensource/vidareutveckling än moonlight/sunshine, och dom ska vara lite enklare att ställa in/kopplas ihop.
Har inte provat artemis då jag bara provat windows på båda sidorna och artemis finns ej till windows.
3, https://parsec.app/ Inte provat själv men många säger att parsec har lite mindre lagg vs sunshine/moonlight/apollo/artemis.

Jag kör apollo på min htpc och sen moonlight på min spelburk (JA bakvänt) då jag inte har tbord/mus inkopplat på htpc och dom två gånger om året det behövs så är det enklare och sparka igång moonlight o styra htpc genom apollo.
Provade först sunshine/moonlight men hade nåt problem som jag ej kommer ihåg vad det var, men provade apollo istället och det hoppade igång o funkade skitbra.
Har INTE provat att spela med detta dock!

I värsta fall så kan det ju vara nåt i din burk som börjar säga upp sig som cpu/gpu/ssd/hd/nätagg.
Och JA en döende ssd kan skapa stora halvt omöjliga problem.
Vad har du för nätagg då 5900x är ett par år nu om du köpte den när dom släpptes.
Och en del sämre nätagg kan mycket väl vara på väg att säga upp sig då!
Därav att först prova att skippa streaming helt o hållet, så du får reda på om det är streamingen heller nåt annat som är boven.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Sitter du på windows 11 24H2?

Permalänk
Medlem

Testa att uppdatera BIOS kanske om det inte är gjort på år och dar?

Permalänk
Skrivet av grizzly666:

Det första jag skulle göra är att skippa nvidia shield/spela över nätverk helt o hållet.
O se hur det fungerar då.

I andra hand hade jag avinstallerat o skippat steam link då det enligt https://store.steampowered.com/news/app/353380?updates=true inte har uppdaterats sedan 2019 (om det stämmer vet jag inte alls).
Även om du inte kör med shielden så kan ju steam link vara igång o göra nåt därav avinstallatera.
O se om det funkar bättre.

Har själv aldrig provat steam link men har för mig att jag hört en del mindre bra saker om stabilitet/krascher/osv!
Så kanske dags o titta på nåt/några av alternativen?
Dom jag vet om är dessa.
1, Moonlight/Sunshine.
Sunshine är det du installerar på spelburken, moonlight är till den enhet du "spelar" på.
Detta är opensource/vidareutvecklingen på steam links kod.
2, Apollo/Artemis En annan och "nyare" opensource/vidareutveckling än moonlight/sunshine, och dom ska vara lite enklare att ställa in/kopplas ihop.
Har inte provat artemis då jag bara provat windows på båda sidorna och artemis finns ej till windows.
3, https://parsec.app/ Inte provat själv men många säger att parsec har lite mindre lagg vs sunshine/moonlight/apollo/artemis.

Jag kör apollo på min htpc och sen moonlight på min spelburk (JA bakvänt) då jag inte har tbord/mus inkopplat på htpc och dom två gånger om året det behövs så är det enklare och sparka igång moonlight o styra htpc genom apollo.
Provade först sunshine/moonlight men hade nåt problem som jag ej kommer ihåg vad det var, men provade apollo istället och det hoppade igång o funkade skitbra.
Har INTE provat att spela med detta dock!

I värsta fall så kan det ju vara nåt i din burk som börjar säga upp sig som cpu/gpu/ssd/hd/nätagg.
Och JA en döende ssd kan skapa stora halvt omöjliga problem.
Vad har du för nätagg då 5900x är ett par år nu om du köpte den när dom släpptes.
Och en del sämre nätagg kan mycket väl vara på väg att säga upp sig då!
Därav att först prova att skippa streaming helt o hållet, så du får reda på om det är streamingen heller nåt annat som är boven.

Aha jag var nog otydlig - sen jag uppdaterade drivrutinerna går det alltså inte att starta något spel överhuvudtaget - lokalt på datorn, oberoende av streamingen. Visst, jag har tänkt på att någon komponent kan vara döende, men då är det märkligt att allt har fungerat 100% perfekt fram tills dess att jag uppdaterade drivrutinerna för grafikkortet?

Nätagget är ett väldimensionerat från Corsair.

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Skrivet av L4lleN:

Testa att uppdatera BIOS kanske om det inte är gjort på år och dar?

Har senaste.

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Skrivet av root:

Sitter du på windows 11 24H2?

Nix, Windows 10.

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem

Det kan tyvärr var så enkelt att ditt grafikkort blev skadat i flytten. Det syns inte alltid.
Har sett massor med videos på grafikkort som fått små små sprickor i sin pcb som orsakar glapp i ledningar.

Prova att ta ut kortet och sätt in det igen och starta datorn när den ligger på sidan.
Långsökt, men prova ändå.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Det kan tyvärr var så enkelt att ditt grafikkort blev skadat i flytten. Det syns inte alltid.
Har sett massor med videos på grafikkort som fått små små sprickor i sin pcb som orsakar glapp i ledningar.

Prova att ta ut kortet och sätt in det igen och starta datorn när den ligger på sidan.
Långsökt, men prova ändå.

Sure, jag kan testa. Men jag har alltså spelat en hel del i perioder sen flytten - den var i början av januari. Det fungerade alltid 100% perfekt (utöver Oblivion!) fram till dess att jag uppdaterade drivrutinerna och nu startar ingenting, oavsett vilka drivrutiner jag använder. Jag spelade rätt så intensivt dagarna innan drivrutinerna uppdaterades och det enda som någonsin har kraschat är Oblivion Remastered.

Men visst, om någonting pajade så kan det ju ha blivit gradvis värre tills det tog stopp. Men det måste ju ha någonting med dessa nya drivrutiner att göra, eller?

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sparriskrigaren:

Sure, jag kan testa. Men jag har alltså spelat en hel del i perioder sen flytten - den var i början av januari. Det fungerade alltid 100% perfekt (utöver Oblivion!) fram till dess att jag uppdaterade drivrutinerna och nu startar ingenting, oavsett vilka drivrutiner jag använder. Jag spelade rätt så intensivt dagarna innan drivrutinerna uppdaterades och det enda som någonsin har kraschat är Oblivion Remastered.

Men visst, om någonting pajade så kan det ju ha blivit gradvis värre tills det tog stopp. Men det måste ju ha någonting med dessa nya drivrutiner att göra, eller?

Ja det kan mycket väl vara drivrutinerna, dom är tydligen inte så bra för närvarande.
Men är det glapp i kretskortet så kan det fungera bra ena stunden och inte alls i nästa.
Det kan även vara ditt nätagg.
Det är jättesvårt att hitta rätt utan att kunna byta delar och prova i annan dator.
Mycket felsökning är ren killgissning.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

testa nån skitgammal drivrutin från typ innan 4000 eller iaf innan releasen av 5000 serien.

t.ex.
https://www.nvidia.com/en-us/drivers/details/212701/

vet inte exakt när optimeringar för för 5000 serien började men 552.74 (juli 2024) hade iaf optimeringar för 5000 serien så troligen nånstans runt slutet 2023 till slutet första kvartalet eller nått är där där den sista drivaren utan stöd för 5000 serien är.

de här med svartskärm har väl varit problem till och från på alla 30xx-50xx kort sedan dyp releasen av 5000 serien och optimeringar gjorda för den generationen.

har fått det till och från med med oförutsedda intervall på mitt 3070ti.

oftast har en omstart löst det men även hänt att t.om drivare som tidigare fungerat uppvisat samma symptom trots drivarrensning efter att ha kört en ostabil drivare.

min lösning har hittills varit att läsa in en systemåterställning från typ några dagar till nån vecka innan jag testade uppdaterade drivaren och vips har det fungerat igen.

men givetvis så kan ju inte hårdvarufel helt uteslutas kortet är ju trots allt lite till åren vid detta laget.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Nätagget är ett väldimensionerat från Corsair.

Säger tyvärr inte så mycket!
Hög watt är inte allt när det gäller åldrande mindre bra nätagg.
Och tyvärr har Corsair haft en del dåliga och medelmåttiga nätagg under åren, inga katastrofalt dåliga dock.
Tex deras CS serie var under en hel del år ganska dåligt med en hel del som dog runt 2-5års ålder och ett fåtal som dog inom ett år.
Deras första RMx serie hade en felaktig fläktkurva och stekte sig själva på kort tid om det fick jobba hårt.

Visa signatur

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Skrivet av grizzly666:

Säger tyvärr inte så mycket!
Hög watt är inte allt när det gäller åldrande mindre bra nätagg.
Och tyvärr har Corsair haft en del dåliga och medelmåttiga nätagg under åren, inga katastrofalt dåliga dock.
Tex deras CS serie var under en hel del år ganska dåligt med en hel del som dog runt 2-5års ålder och ett fåtal som dog inom ett år.
Deras första RMx serie hade en felaktig fläktkurva och stekte sig själva på kort tid om det fick jobba hårt.

Nej jag förstår Jag har ingen möjlighet att kolla exakt modell just nu, men jag valde ett som hade högsta betyg, rekommenderades av många samt hade stora marginaler enligt konstens alla regler. Men oavsett så fungerade det perfekt att spela fram till dess att jag uppdaterade drivrutinerna och nu blir skärmen svart så fort jag startar samtliga spel förutom gamla directx9-titlar - oavsett vilken drivrutin jag försöker använda. Så jag har svårt att se att det skulle bero på nätagget?

Men jag kom på att jag bara har testat grafikkortets HDMI-utgång och inte displayportutgångarna så det måste jag göra. Skärmen blir som sagt svart men jag vet ju inte vad som händer i Windows - datorn stänger ju inte av sig.

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem

Problem med hdmi/dp kablar/kontakter är lätt att kolla genom att köra med lägre upplösning och/heller lägre HZ.
Kör du tex med 60hz istället för 120hz (oavsett vilken upplösning som används!) så halveras bandbredden som hdmi/dp kabeln behöver klara av.
Och hdmi/dp kablar/kontakter kan få kontakt problem om dom aldrig kopplas i/ur det är väldigt ovanligt dock, men var bandbredden som behövdes just på rätt sida av gränsen så behövs det inte mycket innan gränsen har paserats.

Visa signatur

Permalänk

Om någon är nyfiken så lyckades jag lösa det hela 🙂 - det var hela tiden drivrutinerna som var problemet.

Jag började misstänka att Windows automatiskt uppdaterade drivrutinen när jag hade rensat bort den med DDU så jag såg till att hindra detta samt drog ur nätverkskabeln under hela processen. Märkligt, för jag vill minnas att jag gjorde det tidigare också men tydligen inte, nåja.

Sen rensade jag än en gång bort drivrutinen och installerade version 566.36 och voilà - nu funkar det perfekt igen. Tack för goda försök och förslag, jag inser att jag förklarade problemet väldigt rörigt och opedagogiskt.

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem

Om någon är nyfiken så lyckades jag lösa det hela 🙂 - det var hela tiden drivrutinerna som var problemet.

Jag började misstänka att Windows automatiskt uppdaterade drivrutinen när jag hade rensat bort den med DDU så jag såg till att hindra detta samt drog ur nätverkskabeln under hela processen. Märkligt, för jag vill minnas att jag gjorde det tidigare också men tydligen inte, nåja.

Sen rensade jag än en gång bort drivrutinen och installerade version 566.36 och voilà - nu funkar det perfekt igen. Tack för goda försök och förslag, jag inser att jag förklarade problemet väldigt rörigt och opedagogiskt.

Härligt att du fick rätt på det. Ha en fin spelsommar. 😊

Visa signatur