Datorn kraschar varje gång försöker spela (problem med drivrutiner, Oblivion och annat)
Lite om datorn:
Nvidia Geforce RTX 3080 10 GB
AMD Ryzen 9 5900X
Windows 10
Datorn har alltid fungerat helt felfritt och jag har absolut inte haft några krascher på evigheter. Sedan jag flyttade till en ny lägenhet har jag provat att streama spel från datorn med Steam Link till ett annat rum där jag har en Nvidia Shield TV Pro kopplad till min TV, överlag med väldigt bra resultat.
Tills jag installerade Oblivion Remastered...
Det funkade bra några dagar men sedan började krascherna komma när jag spelade. Det var inget jättestort problem, bara att starta spelet igen. Jag var lite osäker på om det berodde på något knas med uppkopplingen och nätverket för det verkade som att Shield TV pro möjligen tappade kontakten med värddatorn.
Enstaka gånger gick det dock inte att starta spelet igen eftersom Windows kraschade, skärmen blev svart och gick ej att få kontakt med. Jag började felsöka och insåg att jag inte hade uppdaterat grafikkortets drivrutiner på länge - det var minst 6-7 månader sedan eller kanske mer. Jag spelar nämligen inte så himla ofta och om allting fungerar brukar jag inte ändra något..
Ja, det var ju dumt att börja i den änden istället för att kolla nätverket.
Så, jag uppdaterade till Nvidias senaste drivrutiner vilket var ett stort misstag. Efter det kraschar nästan varje spel jag försöker starta och datorn dör fullständigt och går icke att få kontakt med. Det går att köra enstaka äldre spel, t ex Alice Madness Returns som kör Directx9, vilket kanske är skälet varför det funkar?
Alla spel jag har som kör Directx version 12 eller 11 ger svart skärm direkt.
Furmark - svart skärm direkt (jag tänkte testa OpenGL)
Prime95 funkar fint om någon undrar så processorn är det inget fel på.
Grafikkortets fläktar fungerar som de ska när jag låter dem varva upp med MSI Afterburner.
Efter att ha googlat lite har jag förstått att Nvidias drivrutiner numera verkar vara ungefär som rysk roulette i det här avseendet.
Så, jag installerade DDU och rensade grafikkortsdrivrutinerna och installerade först samma drivrutin som jag körde tidigare (minns inte nu vilken version det var) - ingen skillnad. Allt kraschar på precis samma sätt. Jag provade igen men installerade nu version 566.36 som många tycks rekommendera men ingen skillnad, så fort jag startar ett spel blir skärmen svart.
(Jag har ingen återställningspunkt)
Tips och idéer på hur jag kan gå vidare?
Dator.