Veckans fråga: Vad gör du mest på datorn under sommaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Ett tidigare gammalt intresse kom tillbaka i våras.

Använder Youtube och lär mig musikteori som sedan praktiseras med midi-keyboard och Ableton. Kollar även reviews på modulära syntar (expanders) och trummaskiner.

Tidigare somrar hade jag svarat CAD och 3D-printers men intressena kommer i vågor.

Roligt att se andra plocka upp liknande hobbys som sig själv. Köpte Akai MPK Mini Mk3 själv i våras som jag lär mig lira på just nu under sommaren. Jag röstade för övrigt på "sidoprojekt" 😊

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Detsamma som resten av året, dvs streamar TV, betalar räkningar och söker jobb. Men jag passar på när det regnar. När man är slav under Arbetsförmedlingen har man inga semesterdagar.

Permalänk
Medlem

Nästan 30C inne så blir mest slösurfning. Skulle väl kunna dra igång Terraria eller något som inte ger från sig så mycket värme men orkar inte tänka.

Permalänk
Medlem

spelar path of exile såklart

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Som vanligt, surfar runt, frågar AI massa saker och spelar Clair Obscure E33

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem

Samma saker som vanligt fast i lite större utsträckning. Lite annorlunda detta året då semesterprojektet består av att av-Microsofta och av-Googla datorn så mycket som möjligt.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D CO -15 FCLK 2133MHz 1,25VSoC | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill 2x16GB 6000MT/s@6400MT/s 1:1 CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem

Sätter laptoppen på bordet i uterummet på kvällen och ser på någon serie. Blir inte mycket användande alls.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem

Efter en veckas tältande, så blev det dags att äntligen fixa till hemmakontoret:

Min "gamla" Mac Mini M2 har änligen fått en plats under min 34" Odyssey OLED G8.

Har även roat mig med att testa iPadOS 26 Developer Beta 3 & 4 på min iPad Mini. Känns riktigt stabilt nu och med bättre batteritid än iPadOS 18.

Tänkte även testa Fedora 42 på min Dell XPS 13 nu i dagarna, men blir lätt att jag fastnar framför min Switch 2 istället.

Permalänk
Medlem

Inte mycket lite mail och strösurf är allt det blir på sommaren.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem

Ingen större skillnad mot resten av året
Spelar spel, kollar youtube och slösurfar lite

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li 217/Seasonic Vertex 850/ Wobkey Crush80
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fiio FT1

Permalänk

Lirar lite då och då. Men grejar med en unRAID server också. Annars blir det rätt minimalt då jag haft endel annat att stå i och även njuta av andra saker utomhus🙂

Visa signatur

Asus rog crosshair VII Hero x470. AMD 5800x Be quiet dark rock pro 4 cpu kylare. Corsair 3600mhz minne 32gig. Asus tuf 3080 oc grafikkort plus några ssd och mekaniska hårddiskar. Be quiet pure base 500DX vit datorlåda. En samsung G7 32 curved 240hz skärm plus en samsung 24 tum 60hz. Epos hörlurförstärkare. Epos H6pro closed hörlurar. Asus ROG mus och tangentbord

Permalänk
Medlem

Streamat film och serier hela sommaren. Kanske har 20h Diablo 4 på det oxå.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Asus Rog Strix B850-A | Thermalright Peerless Assassin 120 SE Vit ARGB | G.Skill Trident Z5 Royal Silver 32GB @6400Mhz | Crucial P3 M.2 NVMe SSD 4TB | WD Black 7200RPM 4Tb| Fractal Torrent Compact Vit RGB | Thermaltake 850W Snow | LG 1440p @144Hz | Radeon RX 9070 XT Reaper

Permalänk
Medlem
Skrivet av Han_stog_still:

Spelar, kollar porr. Lyssnar på musik.

Same, bro. 😂

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kibbo:

Samma saker som vanligt fast i lite större utsträckning. Lite annorlunda detta året då semesterprojektet består av att av-Microsofta och av-Googla datorn så mycket som möjligt.

Najs! Är tanken att gå över helt till ett Linux-distro?

Visa signatur

MB Gigabyte Z690 UD DDR4 CPU Intel i5 12600K @ 4.90GHz GPU RTX 3060 RAM Corsair 32 GB DDR4 3600Mhz (OC) SSD WD_BLACK SN770 1TB / Samsung 860 QVO 1TB PSU Seasonic 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av CMIYC:

Najs! Är tanken att gå över helt till ett Linux-distro?

Ja, Windows ska ut och Linux ska in på heltid. Inte första gången jag pillar med Linux, har dual bootat en del genom åren, men nu känns det som att det är dags att lämna Windows helt för min del.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D CO -15 FCLK 2133MHz 1,25VSoC | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill 2x16GB 6000MT/s@6400MT/s 1:1 CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem

På semestern ska det ju jämnt göras en massa annat, så när jag väl får tid vid datorn blir det spel

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Brukar vilja "städa" datorn under sommaren, lägga in bilder i rätt album/mapp, radera >90% av download-foldern etc. Men brukar inte riktigt hinna.
Sonen har fått en ny (begagnad) dator som vi ska greja med veckan innan skolan börjar.

Annars var det roligaste datormässiga att jag från en segelbåt, lyckats boota om en raspberry pi jag inte fick kontakt med hemma i lägenheten. Stängde av elen till den, och satte sedan på elen, varpå den bootar och jag lyckades gå in i den via raspberry connect i Firefox på min mobil.

Lättroad är man som tur är.

(har satt smarts plugs till ett par datorer, så jag kan starta om dem remote, de bootar när strömmen slås på och sedan kör man teamviewer eller raspberry connect eller vad man nu vill/har satt upp)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Tokknarkar Blocket då jag försöker hitta en ny (för mig alltså) bil innan hösten

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ungefär samma saker som övriga delar av året. Mycket YouTube, främst om Blender, elbilar, programmering och politik.

Största skillnaden är väl att jag när jag gör det under sommaren har jag en större känsla av dåligt samvete för att jag borde använda tiden bättre. Främst känner jag att jag borde ”jobba” på huset samt göra lite turistiga saker…

/GC