Är ett avtal som ej har underskrift giltigt?

Permalänk
Medlem

Är ett avtal som ej har underskrift giltigt?

Hej, långa historier. Skrev på en ett papper "Beställning Privatleasing" för en ny bil den 14/7. Jag noterade redan när jag skrev på detta, att säljföretagets företrädare aldrig skrev på mitt ex och inte heller deras ex (jag skrev under bådas). Det var bara jag som gjorde det, och detta papper "Beställning privatleasing" har alltså bara en signatur. I de bifogade villkoren står det:

"2. Beställning av leasingbil.
A. Denna beställning är bindande för båda parter när det har undertecknats av beställaren och en behörig företrädare för leverantören.
B. Har endast beställaren undertecknat beställningen, blir leverantören bunden när beställningen har undertecknats av en behörig företrädare. Om leverantören accepterar beställningen ska den undertecknade beställningen eller orderbekräftelsen skickas till beställaren senast en vecka efter beställningsdagen. Beställaren är bunden när leverantören har skickat undertecknad beställning eller orderbekräftelse till beställaren.
C. Leasingavtal är bindande när det undertecknats av leasetagaren och leasegivaren. I leasingavtalet regleras bl.a. frågor rörande körsträcka, leasingavgift, uppsägning och leasetagarens ansvar för bilen."

Det står också:

"5. Avbeställning. En beställare har rätt att avbeställa före leverans mot ersättning enligt p. 6.
6. Avbeställningskostnad av beställd leasingbil.
Avbeställer beställaren bilen (innan bindande leasingavtal ingåtts eller i övrigt inte fullföljer leasingavtalets ingående) inom en vecka efter det att undertecknat beställning av leasingbil har ingåtts, har leverantören rätt till ersättning med 1.5% av bilens gällande listpris (dvs det pris som tillverkaren/importören anger på sin hemsida), dock lägst 3 000 kr för en ny bil och 1 500 kr för en begagnad bil. [---] Vid senare avbeställning har leverantören rätt till ersättning med 7%, dock lägst 3 000 kr."

Frågor:
1. Då mitt avtal inte är underskrivet, är det giltigt? Eller kan säljaren åberopa att jag satt en kråka på deras, även om de själva vid ett senare tillfälle kan sätta sin kråka på det, så att det är giltigt?
2. Måste jag betala något för att dra mig ur detta?

Jag har icke-triviala skäl att dra mig ur, har hittat en mycket bättre lösning. Märket är Toyota och bilen ska levereras först om ca 1.5 månad, den var beställd till Sverige tillsammans med säkert 20st liknande i en drive som de hade, och var redan på väg till Sverige innan jag beställde.

Permalänk
Medlem

Min lekmannabedömning är att i 2A och B står det att det blir giltigt först när båda har skrivit under. Men 6 är inte lite ful, eftersom det inte ingåtts något bindande avtal (eftersom säljaren inte skrivit under än) så ska man väl inte behöva betala något om man avbeställer inom en vecka? Det låter som det tar ut det som skrivs under 2A och B.

Men logiskt sett så har det ju inte ingåtts något avtal i och med att han inte har skrivit under och skickat bekräftelse till dig inom en vecka . Så jag fattar inte punkt 6

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Min lekmannabedömning är att i 2A och B står det att det blir giltigt först när båda har skrivit under. Men 6 är inte lite ful, eftersom det inte ingåtts något bindande avtal (eftersom säljaren inte skrivit under än) så ska man väl inte behöva betala något om man avbeställer inom en vecka? Det låter som det tar ut det som skrivs under 2A och B.

Men logiskt sett så har det ju inte ingåtts något avtal i och med att han inte har skrivit under och skickat bekräftelse till dig inom en vecka . Så jag fattar inte punkt 6

Avtalsvillkor (t.ex. nr 6) kan ju knappast gälla om inget avtal föreligger...

TS borde dock vara beredd på att kontakta en jurist, leasingbranschen är full av oseriösa aktörer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Avtalsvillkor (t.ex. nr 6) kan ju knappast gälla om inget avtal föreligger...

TS borde dock vara beredd på att kontakta en jurist, leasingbranschen är full av oseriösa aktörer.

Precis, så punkt 6 verkar vara nån fuling tycks det som.. men jurist är nog det bästa om man vill vara säker.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem

Avtalet är antagligen giltigt, oavsett underskrifter. Bil-leasing har inga formkrav. Båda parter verkar ha haft intention att ingå ett avtal och meddelat varandra om det, det räcker.

Sedan reglerar avtalet med villkor vad som gäller med och utan underskrifter.

Citat:

Beställaren är bunden när leverantören har skickat undertecknad beställning eller orderbekräftelse till beställaren.

Andra avtalsvillkor i texten må motsäga detta, men du är konsument och det är motparten som har formulerat avtalet, så du har antagligen tolkningsföreträde och detta tycks vara det mest fördelaktiga avtalsvillkoret. Det tycks finnas en öppning för att du kan dra dig ur om du inte får ett brev poststämplat innan du dragit dig ur. Eller annat meddelande. Så att dra sig ur fort kan spela roll.

Vad blir kostnaden av att dra sig ur?

Citat:

Avbeställer beställaren bilen (innan bindande leasingavtal ingåtts eller i övrigt inte fullföljer leasingavtalets ingående) inom en vecka efter det att undertecknat beställning av leasingbil har ingåtts, har leverantören rätt till ersättning med 1.5% av bilens gällande listpris (dvs det pris som tillverkaren/importören anger på sin hemsida), dock lägst 3 000 kr för en ny bil och 1 500 kr för en begagnad bil.

Den här texten kan jag knappt tyda. Lyder den verkligen så? Läser man texten utan parantesen så är det tydligt att du blir skyldig pengar. Med parantesen blir texten rätt konstig, men säger antagligen fortfarande samma sak.

Edit: Nyckelmeningen är ”efter det att undertecknat beställning av leasingbil har ingåtts”. Notera att det är precis vad som hänt när du undertecknade avtalet.

Din motpart kommer antagligen kräva dig på detta om du meddelar att du vill dra dig ur. Det är i så fall inte säkert att du kommer kunna backa från att dra dig ur.

Slutsatsen blir att du sitter pyrt till eftersom du skrivit under/ingått ett avtal som du inte begriper och som du inte vill fullfölja. Avtalstexten är jävligt skräpig och det kan vara en fördel för dig, men kompensationen får du nog räkna med att tvingas betala om du drar dig ur.

Lång text för att säga: Killgissnig, fråga någon som jobbar med sådant här.

Permalänk
Medlem

Förmodligen har säljaren digital signering.
Så har det varit mina senaste inköp.

Permalänk
Medlem

Tack för svar! Oaktat vilka signaturer jag har, eller inte har, står det i punkt 2b:

"Om leverantören accepterar beställningen eller orderbekräftelsen ska den undertecknade beställningen eller orderbekräftelsen skickas till beställaren senast en vecka efter beställningsdagen"

Jag har inte fått någon undertecknad beställning eller orderbekräftelse per mail eller fysiskt. När jag kör detta genom AI säger den: "Då ingen undertecknad orderbekräftelse eller signerad beställning har skickats till dig inom en vecka från beställningsdatumet, enligt punkt 2B i de bifogade villkoren, har något bindande avtal inte uppstått."

Därför betraktar ChatGPT det som en "återkallelse av ej bindande beställning", och att detta inte är en "avbeställning".

Jag vet att AI inte är allsmäktigt. Men den föreslår att jag bara mailar säljchefen:

"Hej,

Jag återkallar härmed min underskrift och avbryter beställningen av leasingbil som undertecknades av mig datum DD/MM/ÅÅ.

Då ingen undertecknad orderbekräftelse eller signerad beställning från er sida har skickats till mig inom en vecka från beställningsdatumet, enligt punkt 2B i de bifogade villkoren, har något bindande avtal inte uppstått.

Jag betraktar ärendet därmed som avslutat utan några kostnader eller förpliktelser för mig.

Med vänlig hälsning,
[Ditt namn]
[Ev. kundnummer eller reg.nr om du har det]"

Men jag håller med dig KAD, man ska vara försiktig så man inte står där och de tolkar ett mail som en "avbeställning", med en överraskningsnota på tio tusen procent av nybilspriset.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Jag skulle säga att @KAD har rätt här. Om du både muntligen och skriftligen har meddelat säljaren att du accepterar erbjudandet så har du ingått ett avtal om att leasa bilen. Eftersom det dessutom har gått en tid blir det svårt att hävda att du har rätt att dra dig ur utan betala någon som helst ersättning.

Det som möjligtvis kan bestridas är ersättningens storlek (dvs. att det är oskäliga villkor), men då är det nog bäst att ta hjälp av en jurist.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem

Generellt brukar inte avtal ingås innan man får bekräftelse (den du inte har fått) så tycker absolut du bör kontakta firman att du vill drag dig ur pga 2b. Vissa fack föreningar har gratis jurist rådgivning också

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop