Hemsida hos Freenom har försvunnit, vad gör jag nu?

Permalänk
Medlem

@Northpower97

Ett alternativ skulle kunna vara GitHub Pages. Då får du addressen https://username.github.io där username är ditt användarnamn. Det är helt gratis och du får inte massa reklam eller annat på köpet.

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northpower97:

Inleed, HostUp och Egensajt är väl de som i nuläget ser mest attraktiva ut.

Fördel med Inleed och HostUp är att de har lite större utrymme. 2GB mot Egensajts 1 GB. Min sida ligger för närvarande på 50MB men den har ju växt sakta under årens lopp så det kan vara bra att ha lite utrymme.

Måste man använda deras mallar eller kan jag bara lägga in sidan som den var då den fanns hos Freenom? För det första skulle det spara tid och för det andra är jag inte så nöjd med dessa färdiga mallar. Jag har jobbat med sådana och kände mig ganska bunden av dem.

Jag har inte testat någon av dessa leverantörers webbhotell så det kan jag tyvärr inte svara på. Jag tolkar det som att man åtminstone i de första två fallen kan köra vad man vill, inte är begränsad till några mallar. Du kan ju dock alltid dra iväg en fråga till deras support och beskriva din specifika teknikstack så kan de säkert säga om det funkar bra.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

@Northpower97

Ett alternativ skulle kunna vara GitHub Pages. Då får du addressen https://username.github.io där username är ditt användarnamn. Det är helt gratis och du får inte massa reklam eller annat på köpet.

Ja, det är ju faktiskt ett alternativ. Man behöver givetvis lära sig git, men det är ju inte så svårt när man väl förstår hur det är uppbyggt. Kräver väl dock lite mer tekniskt kunnande än ett regelrätt webbhotell.

Det går ju att peka en egen domän dit också.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northpower97:

Det där med egen server vill jag undvika. Ska jag ha en dator igång permanent i huset så kommer min elräkning att bli orimlig. För att inte tala om att jag bor i ett område där åska är ett problem. Inte så kul om man är borta och blixten slår ned i servern.

När åskan går stänger jag omedelbart av datorn, har dessutom UPS som ger mig tid att stänga ned om det blir strömavbrott.

Vad hostar du som är så viktigt att det aldrig får gå ner, men samtidigt måste vara typ gratis?
Är det en enkel hemsida bara så kan du köpa en Raspberry pi för någon hundring eller två. Det kanske kan vara kul att lära sig hur self hosting funkar också?
Dynamisk DNS är nästan alltid gratis, jag använder duckdns.org

Permalänk
Skrivet av immutable:

@Northpower97

Jag ska ta en titt på den!

Skrivet av blunden:

Jag har inte testat någon av dessa leverantörers webbhotell så det kan jag tyvärr inte svara på. Jag tolkar det som att man åtminstone i de första två fallen kan köra vad man vill, inte är begränsad till några mallar. Du kan ju dock alltid dra iväg en fråga till deras support och beskriva din specifika teknikstack så kan de säkert säga om det funkar bra.

det kommer jag att göra!

Skrivet av blunden:

Ja, det är ju faktiskt ett alternativ. Man behöver givetvis lära sig git, men det är ju inte så svårt när man väl förstår hur det är uppbyggt. Kräver väl dock lite mer tekniskt kunnande än ett regelrätt webbhotell.

Det går ju att peka en egen domän dit också.

Som sagt, den ska jag kolla upp.

Skrivet av m4gnify:

Vad hostar du som är så viktigt att det aldrig får gå ner, men samtidigt måste vara typ gratis?
Är det en enkel hemsida bara så kan du köpa en Raspberry pi för någon hundring eller två. Det kanske kan vara kul att lära sig hur self hosting funkar också?
Dynamisk DNS är nästan alltid gratis, jag använder duckdns.org

Att saker kan "gå ned" någon gång kan jag förstå. Men har jag en sida så vill jag ändå att den ska vara tillgänglig för det mesta.

Problemet som jag tog upp var det där med att ha en dator igång dygnet runt i det egna hemmet med tanke på elräkningen och risken med åskväder som kan slå ut denna dator vilket kan ställa till stora problem.

Det behöver inte vara gratis, jag har lärt mig att gratissidor inte är att lita på. men jag måste hålla ett litet öga på eventuella utgifter, framför allt för att många webhotell inte är så ärliga när det handlar om vad det verkligen kan kosta.

Permalänk

Nu har jag bråkat med detta i en vecka och det enda jag fått är huvudvärk.

OK, jag har några tänkbara alternativ jag tittar på, som Inleed, HostUp, Egensajt, Hostinger, Stratos och några till.

Men den information jag får då jag gå in på de sidor jag letat på (över 25 just nu) är väldigt vag och förvillande.

Ta bara detta med priser. Vid första anblick ser det lockande ut. Men sedan visar det sig att det blir betydligt dyrare efter en tid. Ett ingångspris på 20 kr första året åker upp till hundralappen nästa.

Sedan är det detta med domän, där har vi en kostnad till.

Det verkar också som om webhotellen helst vill tvinga på en sina egna designer med mallar och liknande. Det är jag inte det minsta intresserad av.

Det där med utrymme är också konfunderande. den sida jag vill lägga upp är på 50MB. Hur mycket utrymme ska det då finnas på webbhotellet? Notera att min sida har växt under årens lopp.

Börjar man sedan leta bland alla omdömen som finns ute på nätet om respektive webhotell så blir det väldigt förvillande. Sysslar webhotellen med sponsrade länkar eller liknande eftersom vissa webbhotell kommer så högt upp i sökningarna trots vissa "begränsningar"? Har de sina egna "agenter" som skriver recensionerna eftersom vissa alltid får orimligt positiva omdömen?

Hur kommer det sig annars att samma gamla skitskräpiga Wix ligger så högt upp vad gäller omdöme trots sina rigida regler vad gäller utseende på sidan och sin underliga prissättning?

Går det inte hitta ett enda webhotell där man, precis som en gång i tiden bara kan lägga upp sin sida och köra. Som Geocities där jag en gång startade den sida som jag nu desperat försöker rädda?

Går det inte längre att bara göra en hobby-grej? Måste man vara rik och storföretagare för att kunna göra en hemsida?

Hur är det med Google Sites? Bra eller dåligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northpower97:

Nu har jag bråkat med detta i en vecka och det enda jag fått är huvudvärk.

OK, jag har några tänkbara alternativ jag tittar på, som Inleed, HostUp, Egensajt, Hostinger, Stratos och några till.

Men den information jag får då jag gå in på de sidor jag letat på (över 25 just nu) är väldigt vag och förvillande.

Ta bara detta med priser. Vid första anblick ser det lockande ut. Men sedan visar det sig att det blir betydligt dyrare efter en tid. Ett ingångspris på 20 kr första året åker upp till hundralappen nästa.

Sedan är det detta med domän, där har vi en kostnad till.

Det verkar också som om webhotellen helst vill tvinga på en sina egna designer med mallar och liknande. Det är jag inte det minsta intresserad av.

Det där med utrymme är också konfunderande. den sida jag vill lägga upp är på 50MB. Hur mycket utrymme ska det då finnas på webbhotellet? Notera att min sida har växt under årens lopp.

Börjar man sedan leta bland alla omdömen som finns ute på nätet om respektive webhotell så blir det väldigt förvillande. Sysslar webhotellen med sponsrade länkar eller liknande eftersom vissa webbhotell kommer så högt upp i sökningarna trots vissa "begränsningar"? Har de sina egna "agenter" som skriver recensionerna eftersom vissa alltid får orimligt positiva omdömen?

Hur kommer det sig annars att samma gamla skitskräpiga Wix ligger så högt upp vad gäller omdöme trots sina rigida regler vad gäller utseende på sidan och sin underliga prissättning?

Går det inte hitta ett enda webhotell där man, precis som en gång i tiden bara kan lägga upp sin sida och köra. Som Geocities där jag en gång startade den sida som jag nu desperat försöker rädda?

Går det inte längre att bara göra en hobby-grej? Måste man vara rik och storföretagare för att kunna göra en hemsida?

Hur är det med Google Sites? Bra eller dåligt?

Du har redan fått billiga förslag. 170kr/ år för webbhotell och valfri domän från 100kr/år. Samma förslag tillåter dig att ladda upp alla filer samtidigt. Om din hemsida är 50MB stor så räcker självklart 1000MB väldigt länge.

Om du tycker att 270kr/år för din hobby är för dyr så kommer vi inte kunna hjälpa dig vidare.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Nej Google Sites är inte lämpligt, där är det klicka och dra som gäller för att bygga en sida.

Förstår inte vad du tycker är så krångligt?
Skaffa din egna domän, du har fått fler förslag där du kan köpa domänen.
Signa upp hos Cloadflare för att använda dom för DNS.
Signa upp på Github och använd Github Pages och pusha din sida dit.

Hos din registrar där du köpt domänen pekar du namnservrarna till Cloudflare.
Cloudflare är rätt enkelt att komma igång med, otroligt populärt så det finns hur mycket som helst skrivet för att komma igång.
Följ Githubs guide för att koppla mot egen domän.

Ovan ger dig en årskostnad för domänen, du får lägga lite tid för att klicka igång ovan men sedan rullar det ✅

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Du har redan fått billiga förslag. 170kr/ år för webbhotell och valfri domän från 100kr/år. Samma förslag tillåter dig att ladda upp alla filer samtidigt. Om din hemsida är 50MB stor så räcker självklart 1000MB väldigt länge.

Om du tycker att 270kr/år för din hobby är för dyr så kommer vi inte kunna hjälpa dig vidare.

Jag förmodar att det är egensajt.se som du syftar på här. Den är väl en av de webhotell som ligger bäst till på min lista.
50MB är storleken på den mapp jag har sidan liggande för närvarande på en extern hårddisk, en back-upp så att säga.
270 är ett fullt acceptabelt pris för mig.
Det är också några till som jag ska gå igenom innan jag bestämmer mig.
Anledningen till min "huvudvärk" är snarast den grumliga information som finns på många av de sidor som jag går igenom när det gäller priser, utrymme, hastighet och annat samt det faktum att det där med hemsidor är något som bara företag håller sig med numera. det tar en väldans tid att gå igenom de "finstilta" och jag vänta på mailsvar från några tänkbara webbhotell.

Nog saknar jag de gamla tiderna, hade fem sidor igång ett tag, samtliga offer för "utvecklingen" (eller vad man nu ska kalla det).

Skrivet av breakman:

Nej Google Sites är inte lämpligt, där är det klicka och dra som gäller för att bygga en sida.

Förstår inte vad du tycker är så krångligt?
Skaffa din egna domän, du har fått fler förslag där du kan köpa domänen.
Signa upp hos Cloadflare för att använda dom för DNS.
Signa upp på Github och använd Github Pages och pusha din sida dit.

Hos din registrar där du köpt domänen pekar du namnservrarna till Cloudflare.
Cloudflare är rätt enkelt att komma igång med, otroligt populärt så det finns hur mycket som helst skrivet för att komma igång.
Följ Githubs guide för att koppla mot egen domän.

Ovan ger dig en årskostnad för domänen, du får lägga lite tid för att klicka igång ovan men sedan rullar det ✅

Jag ska ta en titt på GitHub också, verkar lite rörigt vid förts anblick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northpower97:

Jag förmodar att det är egensajt.se som du syftar på här. Den är väl en av de webhotell som ligger bäst till på min lista.
50MB är storleken på den mapp jag har sidan liggande för närvarande på en extern hårddisk, en back-upp så att säga.
270 är ett fullt acceptabelt pris för mig.
Det är också några till som jag ska gå igenom innan jag bestämmer mig.
Anledningen till min "huvudvärk" är snarast den grumliga information som finns på många av de sidor som jag går igenom när det gäller priser, utrymme, hastighet och annat samt det faktum att det där med hemsidor är något som bara företag håller sig med numera. det tar en väldans tid att gå igenom de "finstilta" och jag vänta på mailsvar från några tänkbara webbhotell.

Nog saknar jag de gamla tiderna, hade fem sidor igång ett tag, samtliga offer för "utvecklingen" (eller vad man nu ska kalla det).

Jag ska ta en titt på GitHub också, verkar lite rörigt vid förts anblick.

Nja, det finns ju en hel del som gör egna hemsidor fortfarande, men det tenderar att främst vara utvecklare och/eller teknikintresserade så de kan lika gärna sätta upp miljön själv på en VPS eller en server hemma för att kontrollera hela stacken. Då får de tillfälle att lära sig lite mer om de bitarna ifall de inte redan kan dem.

Visa signatur