Ang. köp av miniräknare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fakta
....

Favoriten: http://www.dynatech.de/data/bilder/CS_FX_4500_PA_GG.JPG
Größe: (H x B x T) 9,2 x 73 x 141,5 mm
Gewicht: ca. 90 g
http://www.taschenrechner.biz/prod-207.html
Kostar 29.90EUR i Tyskland. Grafräknare ser ut som dubbelmackor i jämförelse, men det är upp till var och en vad man är ute efter

Men då gör jag som så, att jag lånar brorsans Ti81x (årsm -92).
Köper sedan en ny när jag börjar kurs E. Då den inte stöder komplexa tal.
De du föreslog, har de stöd för komplexa tal?

Visa signatur

=[ Be Quick Or Be Dead ]=

Permalänk
Medlem
Citat:

att man behöver en avancerad miniräknare är VÄLDIGT överreklamerat... jag hade en vanlig miniräknare för 20 spänn genom gymnasiet (a,b,c...) och det är först nu till högskolan jag valde en grafritare, inte för att jag behöver den för kursen utan för att jag slipper räkna mycket då miniräknaren gör det åt mej...

Vissa av oss läser a,b,c,d,e, problemlösning samt diskret matematik...(Jag är en av dom)

Permalänk
Avstängd

Vänner,

Om man behöver funktioner som ens egen räknare inte har kan man ladda ner följande program[*] och köra andra räknare på ens egen dator. Man behöver ROM:et från den räknare man vill emulera.

Jag hade stor nytta av detta program, då jag pluggade på högskola, för jag kunde, genom att emulera en TI-89, få fram facit till övningsuppgifter.

Tyvärr är jag alltför alkoholpåverkad för att skriva något mer väsentligt.

[*] http://www.ticalc.org/archives/files/fileinfo/84/8442.html

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av smurfen87
Fick den för 1200kr eftersom familjen har gardinaffär, då köper
vi den genom den. Företagspris kan man säga.
Sen drar vi av momsen med. 300kr ungefär.
Så slutpris blir väl omkring 900 med frakt.
[/B]

Bara jag som reagerar på detta? Det är ju faktiskt ett lagbrott han berättar om...

---

Citat:

Vissa av oss läser a,b,c,d,e, problemlösning samt diskret matematik...(Jag är en av dom)

Jag läste a-d på gymnasiet... man behöver inte en grafritare till det... det går bara snabbare med en... E vet jag inte hur det är...

Nu när jag började på Högskolan så "älgade" läraren på i ett mycket hgre tempo och jag kände att jag inte hann sitta 5 minuter + på varje uppgift, därför köpte jag en grafritare så jag kan fuska lite...

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Discharged
Jag läste a-d på gymnasiet... man behöver inte en grafritare till det... det går bara snabbare med en... E vet jag inte hur det är...

E kursen behöver man hellre ingen grafrittande miniräknare på. Men det är skillnad på att måste ha eller behöva, är man inte värsta mattegeniet så underlättar en bra miniräknare mycket. Dock så behöver man inte ha så märkvärdig, det viktigaste är de tekniska funktionerna +graf +komplexa tal. Sedan om det är färgdisplay eller hur stort minnet är kvittar!

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Discharged
Bara jag som reagerar på detta? Det är ju faktiskt ett lagbrott han berättar om...

Nix inget lagbrott, eftersom jag är med i firman.
"Anställd" kan man säga. Sen kommer familjen säkert använda den vid bokföring och såvidare också.

Sen tycker jag du är grymt grymt, en av de fånigaste på hela Sweclockers om du menar allvar på detta. Fyfan egentligen för alla små "snillen", alltså på andra forum finns det inte personer som du, som sitter och "letar fel". Om du tycker det är så illa, anmäl mig. Snälla!
Eller håll klaffen.

Så innan du vet alla fakta, så SNÄLLA ****.

Permalänk
Medlem

smurfen, jag sitter inte på något sätt och "letar fel" jag har följt denna tråden ända från början... jag bara reagerade på att du faktiskt skriver något sånt här på ett publikt forum då det hur du än vänder och vrider på det är olagligt... Det var alltså det jag reagareade på, att man skriver något sånt... att man gör det skiter jag i, men det är väl lite dumt att skriva det

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Inaktiv

okej
nee men jag tror inte det är olagligt om företaget faktiskt använder den.
det är ju klart att om ett företag köper en miniräknare, och man faktiskt
har nytta för den i skolan också. så använder man den där också ?

finns ju bönder som köper mopeder som fyrhjulingar till sina 15åringar liksom. och drar av momsen.

/d

Permalänk

Det är olagligt fast företaget använder den lite, även om du hade ägt företaget och köpt den för privat bruk. Sedan varför bry sig alla håller på med fusk på något sätt. Det är likadant med datorer, en företagsdator får igentligen inte familjen använda för skojs skull. Men hur många lyder det?

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Märklig inställning du har till inlärning. Det känns 1870 på något sätt. Problemet ligger inte i om man har en avancerad räknare eller inte. Det handlar om att lärarna inte bryr sig om, om man inte förstår. De har skapat sitt eget dilemma, bl.a. mitt favoritexempel när matteläraren skulle förklara hur en grafisk avbildning av ett andragradspolynom ser ut. Istället för att gå in på talteori så plockar han fram sin grafritande räknare, ritar upp en avbildning av -x^2 och säger att det är en sur gubbe och därefter ritar upp en av x^2 och förklarar att det är en glad gubbe. Den pedagogiken har ingenting med om eleverna har en grafritare eller inte att göra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fakta
Om du blir bättre på matte för att du köper en dyr räknare? Svar: Nej.
Sanningen är att gymasister och studenter blir allt sämre på matte, alla nya räknare och datorer till trots. Förstår man inte grunder hjälper det inte att man har en miniräknare som ritar grafer, kokar kaffe och spelar upp divx.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Det är olagligt fast företaget använder den lite, även om du hade ägt företaget och köpt den för privat bruk. Sedan varför bry sig alla håller på med fusk på något sätt. Det är likadant med datorer, en företagsdator får igentligen inte familjen använda för skojs skull. Men hur många lyder det?

Självklart fuskar man om det ges tillfälle att fuska. Men man brukar ju vanligtvis inte berätta det för folk man inte känner.

Bara det jag menade.

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex