Permalänk
Medlem

Väskdator [bilder]

Bygge av en väskdator.

Uppdatering:
Jag har skrivit en artickel om bygget som ligger uppe på Tzoom.se
http://www.tzoom.se/artikel.asp?check=artikel&id=166&sida=1

/Uppdatering¨

Det hela började med att jag fick se en snygg(?) väska i en affär. Samt att en kompis försökt sig på ett liknande projekt men bara lagt in delarna i väskan (getto deluxe). Inhandlade denna väska för hela 100:- och skred till verket med att bygga en dator i en väska.
Eftersom jag hade en fungerande Celeron 700 (Packard Bell) så tänkte jag att den kunde bli ett utmärkt offer för mitt projekt. Först av allt så tog jag och ryckte ur allt ”skräp” så som fodral för pennor och papper ur väskan. Sedan var det dags att slakta den gamla trotjänaren.

Efter det så satte jag igång med att mäta ut var grejerna skulle sitta och hur allt skulle få plats.
Allt löste sig väldigt bra eftersom moderkortet är av typen mini ATX så att få platts med allt var inget större problem. Sen var det dags att gå lös med sågen och såga ut alla hål för alla kontakter och dylikt som måste få plats, samt att slipa dessa ”fina”. Hål för skruvarna som skulle hålla moderkortet på plats borrades och skruv sattes i.

Sedan var det dags att ge sig på PSU:n. Tidigt upptäckte jag att ATX-kontakten (sladdarna) var för korta, funderingar på att inhandla en förlängare gjordes men ag beslutade att förlänga kablarna själv (20 st) sagt och gjort. Det tog tid och va jobbigt, men klart blev det och jag var nöjd med det hela.

Nu var det dags att ”modda” alla korten (2 nätverkskort och ett Ge-force 2 MX 200, PCI) plåtarna kortades av i båda ändarna och skruvades tillbaka.
Alla delar lades på sina platser i datorn för att se att allt skulle stämma. Delarna plockades ur och samkördes för att se att allt fungerade som det skulle (såklart det fungerade)
Nästa del var att modifiera power-knappen till en treläges vippa. Och sedan var det dags att finputsa alla hålen, kanterna bekläddes med silvertejp och vissa hålkanter målades svarta för att få det att se lite snyggare ut.

Nu var det dags för det kritiska momentet, att borra hålen i sidan för de två 80 mm-fläktarna. (jag kan erkänna att jag va lite nervös för ett misstag här skulle inte gå att rätta till) Allt gick som planerat och hålens innerkanter målades svarta och fläktar och galler sattes på plats.
Sedan limmades nätaggregatet på plats och cd-läsaren skruvades dit. Jag fick tillverka egna fästen för hårddisken som skulle monteras ovanpå cd:n för att den skulle gå att byta vid tillfälle

Nätaggregat modifierades för att kunna få strömmen där ”bak” på väskan så en kabel var nödvändig att dra till bakdelen.
Moderkortet skruvades på plats och diverse smådetaljer fixades till, som ex att täcka alla hål och att sätta IO-plåten på plats samt att limma fast korten så dom skulle sitta.

När detta skrivs är allt klart, förutom att strömmen till fläktarna kärvar :/ men i övrigt så funkar maskinen finfint, kommer att användas som lan-server och bredbands-rauter mm.

Mission compleated.

Eftersom datorn saknar resett-knapp så måste man hålla power-knappen intryckt i 10 sek innan datorn stängs av, för att göra det enkelt så slår man bara den till det fasta läget.

läge 1. fast läge på
läge 2. fast läge av
läge 3. ej fast, på, går tillbaka såfort man släpper "spaken"

Eftersom jag bara har kunnat bygga på helger (då jag varit hemma (i skogen där jag bor) så vet jag inte hur lång tid det tagit, skulle gissa på mellan 50 och 100 timmar. allt som allt

Verkstaden samt elektronik-hörnan är min kära faders.
Ett speciellt tack till honom för att jag fick låna hans verktyg och verkstad.

ALLA bilder finns att beskåda på: http://bilder.nagrazol.com
OBSERVERA! Bilderna ligger inte i någonsomhellst ordning.

Specifikationer:

CPU: Celeron 700
Ram: 325 Mb SD
Hårddisk: 20 Gb Seagate 5400 RPM
Grafikkort: Ge-force 2 MX 200 PCI
Nätverk: 1 st Achton 10/100 och ett ”noname” 10/100
Nätagg: 250 W (Packard bell?)

-------------------------------------FAQ---------------------------------------

[Q]: Var är väskan köpt?
[A]: Den är köpt på gekås i Ullared för 99:-

[Q]: Hur får jag tag i en sådan väska?
[A]: Åk till gekås eller kontakta mig, så kan vi lösa det.

[Q]: Ljudnivån?
[A]: Datorn låter inte särskilt mycket, förens man sätter på de 2 fläktarna i sidan, men det går attavhjälpa med tystare fläktar.

-------------------------------------------------------------------------------

också lite bilder:

Väskan, omodiefierad

Den ”gamla” 700:an

Väskan börjar ta form

Nätaggregatet modifieras

Hål är nu utsågade och ”bitar” fastlimmade för att cd och nätagg ska ligga på rätt höjd

ATX-sladdarna är nu förlängda (puh)

Moderkortet testas om det passar som det ska.

Alla delar läggs på plats för att se att det passar.

Allt testkörs (ja, XP _ÄR_ original)

Power-knappen är utbytt

Hålen snyggas-till.

HÅL-SÅG BONANZA!!!

Fläkthål, med galler och fläktar.

Nätaggett på plats med galler (nätagget är målat svart för att det ska se snyggare ut, bara därför)

CD-läsaren och nätagget är fastsatta

Strömsladden är dragen och fastlödd i kontakten på baksidan.

Moderkortet är på plats.

Sista skruven som håller moderkortet är åtdragen. Nu händer det grejjer

Lite hål snyggastill med moddarens bästa vän, ELTEJP!

Allt på plats och fastskruvat / limmat.

Bilerna nedan talar sitt tydliga språk

// Nagrazol

Visa signatur

Med sunt förnuft.

Permalänk
Avstängd

riktigt stiligt bygge!

Permalänk
Hedersmedlem

Riktigt snyggt.. och bra och många bilder uppskattas

Edit: Runda svarta IDE kablar + kabelstrumpor skulle snygga upp insidan

Nu kan du ta med datorn till Kv..
Hoppas du inte tog illa upp där

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

snyggt, vanligt, funktionellt. Roligt att se hela bygget. Dock synd att du målat nätagget med tush/spritpenna. kommer nog se slitet ut efter ett tag och en sak till vilken sjuk människa kör XP original?

Permalänk

Jävligt najs! Hur lång tid tog projektet?

Visa signatur

bozze4evigt @ xbox l!ve

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bozze4evigt
Jävligt najs! Hur lång tid tog projektet?

skulle gissa på 50 - 100 timmar

Visa signatur

Med sunt förnuft.

Permalänk

snyggt jobbat

Visa signatur

Life is a bitch, fuck it.

Permalänk
Medlem

himmla kul o följa bygget!
mycket stiligt! nice done!

Visa signatur

me computa be good

Permalänk
Medlem

shysst verkstad. skulle också vilka ha. Annars snyggt arbete

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

fint! ganska vanligt men iaf seriöst gjort

Permalänk
Medlem

Stilren och snygg, annat är min väskdator:) Där sket sig en massa saker så jag har lite att fixa, men sak är säker, det är grymt varmt i sen. Hdd ligger iallfall i 44 grader:)

dock så ska jag fixa lite fler fläktar när jag orkar, nice work again

Visa signatur

Ei bor i stockholm och tar inget ansvar för allt som han säger
7900, 64 gig ram, radeon r290
Solna arbetscenter

Permalänk
Medlem

Mycket fint!

Visa signatur

Föredetta kanalj.
JohanWJohanWWJohanWWW

Permalänk
Medlem

Creds!

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk

stilrent

varifrån har du köpt väskan :D?

Visa signatur

Antec Three Hundred | Intel C2Q Q6700 | Asus P5Q P45 | Corsair DDR2 4096MB | Radeon HD 3450 | 3xSamsung F1 1TB, 2xSamsung F1 750GB, Seagate 1TB, WD ext. 500GB

Permalänk
Medlem

snyggt. Uppskattas

Visa signatur

DHW02 rad 10 plats 24
DHW03 rad 24 plats 113

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
-text-
Nu kan du ta med datorn till Kv..
Hoppas du inte tog illa upp där

Haha! Oväntat

Snyggt bygge..

Visa signatur

P4 2.4GHz@2.6GHz | 512Mb | Ti4200 128Mb

Permalänk

underbart
Dock så verkar det vara lite "glappigt" runt I/O-plattan? det är kanske inte så lätt att fixa, det minns jag själv sedan jag gjorde min väskdator som numera är HEPC.
Men det var snyggt när du kört med hålsågen, det blir ju helt perfekt.

EDIT2: Du, varför har du båda fläktarna att pumpa in luft? måste du inte få ut luften ur lådan?

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Mycket snyggt .. men kabeldragningen och lödningarna lämnar lite att önska

Permalänk
Medlem

jävligt nice! 9p i galleriet

Visa signatur

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Permalänk
Avstängd

Vad får du för temperaturer i den där raringen?

Visa signatur

º The United States is a nation of laws: badly written and randomly enforced. - Frank Zappa
º Go veggie!
º www : @

Permalänk

Riktigt fint å 100:- för en sån väska är inte dyrt precis =0)
Snyggt bygge.

Visa signatur

:: AMD ATHLON64 3200+ S.754 :: MSI K8N NEO PLATINUM :: 1024MB DDR400 :: LEADTEK FX5600 :: 1.0 TB HDD :: ASETEK WATERCHILL :: LIAN LI PC6070 :: HERCULES 19" TFT :: COSSONIC 5.1 HS :: XENIX BLACK TBORD ::

Permalänk
Medlem

Fyfan va snyggt, gör det något för dig om jag använder den ideén till Special Projekt i 3:a (gymnasiet)? Blev sugen på att göra något liknande...

Edit: Skulle du kunna zippa ihop ALLA de där bilderna du har utlagda på din server och posta länken till zipfilen här? Skulle vara skönt att ha dem alla på datorn och "snatta" idéer från

Visa signatur

SWECLOCKERS
AMD 5800X, Gigabyte GeForce RTX 3080 AORUS MASTER, G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600MHz, Gigabyte X570 AORUS MASTER, Noctua NH-D15, Corsair HX1000 V2, Fractal Design Define 7 TG
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 16GB | RTX 3070 | 165Hz | QHD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tartin5
Fyfan va snyggt, gör det något för dig om jag använder den ideén till Special Projekt i 3:a (gymnasiet)? Blev sugen på att göra något liknande...

Edit: Skulle du kunna zippa ihop ALLA de där bilderna du har utlagda på din server och posta länken till zipfilen här? Skulle vara skönt att ha dem alla på datorn och "snatta" idéer från

ska väl kunna fixas

Visa signatur

Med sunt förnuft.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av a3t
Mycket snyggt .. men kabeldragningen och lödningarna lämnar lite att önska

jo, jag vet. men wtf, det funkar ju iaf

Visa signatur

Med sunt förnuft.

Permalänk
Medlem

Väldigt snyggt, kanske du skulle inhandla en sån där kabelstrumpa och dra kablarna genom, finns billigt på biltema.

Visa signatur

ERx -> Alltid Trött IWill KK400-RS | Athlon Xp 2000+ | 256mb ddr | 48x cdrw | Samsung dvd | Nec ND-1300A DVD+-RW | GF4Mx440 128mb | Wd 80GB + Ibm/Hitachi 120Gb | Tvkort
"Fascism är den enda ideologin som fungerar" - Koffe

Permalänk

Åh vad fiint. Blev allt avundsjuk där. Btw din länk i signen, jag säger bara det...

Mvh

Visa signatur

2003 : 3dmark 01 03| Burken
2004 : SuperPI 29s
06 - 07 : Miranda
www.porrverkad.se

Permalänk
Medlem

modem dödare på högnivå!

Visa signatur

Karlsson

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XX6
modem dödare på högnivå!

Jag sitter på 56k och det gick då snabbt för mig. Men jag kanske hade tur;)

Veckans Snygg Bygge i allafall!

Visa signatur

//The_Wuper
-------------------------------
Normal är överskattat.