Permalänk
Medlem

Ni med Xstream.

Jag tror jag har lite problem med mitt Internet.

Det är så att när jag laddar hem filer från kompisar med BBB maxar jag 180KB/s. Om jag däremot skulle sätta igång en nerladdning till, från samma person får jag två stycken på 140KB/s. Dvs totalt 280KB/s.

Förut har jag kunnat tanka i 290-300KB/s enbart med en session.

Vi har inte hastighetsbregänsat eller något sånt och vi har testat FTP och ICQ.

Om jag däremot tankar från webben (http) så kan jag komma upp i 300KB/s.

Om jag överför filer i mitt eget LAN så kommer jag lätt upp i 8000KB/s.

Är det någon annan med Xstream som upplever samma sak som mig?

Är det kanske någon som vet varför det blir så här?

Permalänk
Medlem

Upplever samma sak mellan min dator hemma och mina datorer på jobbet.
En av min datorer maxar 180 singel session medans den andra lätt tar all min bandbredd. Mycket mysko har inte hittat någon anledning till det.

Det enda som skiljer datorerna åt är att den som bara når upp till 180Kb/sec kör w2000 den andra kör XP.

Datorn hemma kör w2000.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk

Det där är cp, när jag hade xstream och tankade ifrån en BBB polare kom jag upp i 50kb/s, gjorde en tracert och såg att en av noderna på vägen var seg som få. En skanova nod, sen så fixade dom det efter massa mailade och sånt och det gick i 300-350 igen.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem

Har att göra med routringen mellan de olika maskinerna och diverse linor däremellan.

Visa signatur

Winchester 3500+, Sapphire X850XT,2x512 Kingston hyperX,2x200Gb Diamondmax10,DFI Lanparty Nf4-sli dr
(23:42:26) <@Garland|Greene> peGGy: du är inget annat än en attentionwhore, så dig skiter jag fullkomlit i

Permalänk
Hedersmedlem

Har du läst artikeln ang. BoStream och traffic shaping, om inte, gör det, länk finns i någon tråd.

Permalänk
Medlem

Det var tydligen fler som hade samma problem som jag

Angående trafic shaping, det ska väl bara påverka om man skickar och tar emot samtidigt.

I mitt fall så maxar jag 180 enbart när jag drar hem själv. Om jag skickar samtidigt så går det ner till 100 kanske. Hursom helst, när jag har testat så har jag enbart tankat och då får jag en på 180 eller två på 140 (280).

Jag vet att jag tankade i 290-300 med en session inom de första månaderna med Xstream.

Ska man orka ringa Bostream Supporten?

Ni som har problem, var i landet bor ni?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jee
Jag vet att jag tankade i 290-300 med en session inom de första månaderna med Xstream.

Du har missuppfattat mitt inlägg, BoStream använder sig av traffic shaping i sin tjänst, det är inget klientbaserat som du syftar på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jee
Angående trafic shaping, det ska väl bara påverka om man skickar och tar emot samtidigt.

Nej, det Bostream ska göra med trafficshaping är att prioritera all traffik utom just filöverföringar, så att man ska kunna surfa och spela utan problem även om det är hög belastning, det som kommer ta stryk är då filöverföringar. Jag antar bara att de slår mot all filöverföring och inte bara p2p.

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the_wiz
Har att göra med routringen mellan de olika maskinerna och diverse linor däremellan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
Har du läst artikeln ang. BoStream och traffic shaping, om inte, gör det, länk finns i någon tråd.

Kan inte vara någon av alternativen eftersom mina uppsättning är identisk på arbetsdatorerna och ändå så är hastigheterna olika.

Från punk A till B är dom identiska, nätverkskort, hastighet 100Mbit LAN (2x100Mbit till leverantören), switch och routing allt är identiskt.

jee>> Sitter i Stockholm.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk

citat:
--------------------------------------------------------------------------------
Ursprungligen inskrivet av TommyToad
Har du läst artikeln ang. BoStream och traffic shaping, om inte, gör det, länk finns i någon tråd.[/B]
--------------------------------------------------------------------------------

Ursäkta mig?
Jag har inte ens skrivit det där

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem

I X-Stream tjänsten så används inte alls Traffic shaping...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Coca
Kan inte vara någon av alternativen eftersom mina uppsättning är identisk på arbetsdatorerna och ändå så är hastigheterna olika.

Från punk A till B är dom identiska, nätverkskort, hastighet 100Mbit LAN (2x100Mbit till leverantören), switch och routing allt är identiskt.

jee>> Sitter i Stockholm.

Är det din XP dator som kommer upp i 300?

Själv sitter jag på en XP maskin och det gör förmodligen polarna med BBB oxå.
Det kan vara någon som kör W2K men jag upplever samma hastighet från alla.

I början när jag kunde tanka i 300 så var det bara från en av polarna som jag uppnådde den hastigheten och vid det tillfället körde han nog W2K om jag inte minns fel.

Jag har en dator i LANet som kör W2K, kanske skulle testköra med den..

Sen angående trafic shaping så har jag ett program som heter Netlimiter som jag testkör nu men det verkar inte göra någon skillnad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mcneil
I X-Stream tjänsten så används inte alls Traffic shaping...

JOOO

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Medlem

Traffic Shaping börjar bli vanligt bland operatörerna nu.....Tråkigt tycker man ju!

Permalänk
Hedersmedlem

Traffic Shaping - det nya modeordet! Tänk en snurra extra så inser ni nog att det är mer positivt än negativt med det.

Ang problemet med överföringar BBB <-> BoStream så är det vida känt att BBB alltid har haft problem med sin peering mot andra nät. Prova att leecha från ftp.sunet.se så får du nog se på andra bullar.

Visa signatur

Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre?
(Är det där en pergamentrulle i din toga, eller är du bara glad att se mig?)