Permalänk
Medlem

TT Xaser VS Lian Li

Förstår inte varför alla trycker ner Xaser och hyllar Lian Li. Har sett ett X antal gånger att nån nämner sitt Xaser då kommer där garanterat ett inlägg efter där man förklarar hur fult det är och hur töntig ägaren måste vara. Har man därimot ett Lian Li är man tuff och design medveten(?). Xaser och Lian li är extrema i vars en hörna. Tycker personligen att både Xaser och lian Li ser för jävliga ut. Xaser för det plottriga plastiga uttrycket och Lian Li för den tråkiga och kalla borstade aluminiumen som bara böjts till för att få en vättig form på skiten. kvalitetsmässigt ligger Lian Li och Xaser på samma nivå.

Syftet med detta inlägg är att få reda på mer konkret information om vad som skilljer Lian Li och Xaser.

EDIT: Stavning ^^

Permalänk
Medlem

Jag tror nog att TT's chassin har tonåringar som målgrupp, dvs såna som åker på lan hela tiden och vill ha ett chassi med en tuff look.
Det är alltid så att yngre personer vill speciella looks på sina saker, det gäller inte bara datagrejjer utan även kläder tex..
Lian-li struntar i den tuffa looken och försöker hålla sig till så cleana chassin som möjligt, DÄRFÖR de vet att när barnen växt upp så vill de inte ha massa kraffs på sina chassin utan de vill ha STILRENA chassin.

Jag bryr mig inte ett dugg vem som har vilket chassi för jag tycker hela tjaffset om 'lian vs tt' är löjligt.
För övrigt så är det väl ingen större skillnad på kvallen på chassina för den delen heller, det är och kommer förbli en smaksak vilket chassi man köper.

Varför folk ogillar Xaser chassin är enbart för att det här är ett modding-forum och de flesta tycker man ska modda allt själv. Det är inte så konstigt... Xaser är i princip färdigmoddat. Medans lian-li är som gjorda för att moddas..

Dock så funderar jag på vad trådskaparen tänkte när han frågade vad som skiljer dessa 2 chassimärken åt, när han själv skrivit att det inte är nån skillnad, förutom utseendet.

Visa signatur

:: MAIN :: Asrock P67 Extreme4 :: 2500K :: 970 GTX :: HP W2207 :: Corsair 16GB :: TRUE :: Samsung 850 :: Logitech diNovo Edge :: HTPC :: ION :: Intel X-25 G2 :: Array R2 :: Samsung F4 ::

Permalänk
Medlem

Xaser_är_skit! en ful chieftec kopia med massa plottriga saker, bara skräp.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JimBow
Xaser_är_skit! en ful chieftec kopia med massa plottriga saker, bara skräp.

Och så börjar det igen.

Som sagt, Lian Li och TT Xaser är för lite olika målgrupper. På det här forumet går Lian Li hem, på grund av det mycket stilrena utséendet, medan TT Xaser ser ut som ett tivoli i samma ögon. Ett färdigmoddat tivoli.

Permalänk
Medlem

lian li e dom bässta chassina och e för pro
tt suger köp hellre en cheiftec dom e bättre till ett billigare pris

Permalänk
Medlem

fortfarande vill jag ha en motivation till varför Lian Li är för pro och TT suger. Tycker bara att ni är tramsiga när ni skriver så.

Permalänk
Medlem

*skratt* har en känsla av att jag sa exakt samma sak i en annan tråd i natt angående Lian Li vs TT.

En liten punkt dock, väldigt många gnäller om att Xaser serien är en omgjord Chieftech burk (det står tom chieftech på drive-skenorna), okay det må stämma, iallafall om man tänker på Xaser II'an som använder samma chassi som 90% av alla andra stålchassin som finns där ute för tillfället och är allmänt accepterat som en av de bästa som finns, så den enda skillnaden är i princip att X-II'an har en väldigt gedigen aluminiumdörr istället för den flimmsiga dörren chieftech chassit har, den har exakt samma moddingsmöjligheter som alla andra som använder samma chassi, och det finns dussintals tillverkare som gör det så sluta gnälla!

Vad gäller Xaser III'an så är det INTE ett chieftech chassi, vet inte vem som gör det men har sett iallafall 2 andra tillverkare som använder samma konstruktion enermax t.ex. Och det är sant, med plats för 7 fläktar och filter till alla insug och en reobus så behöver man inte modda den, men det går om man vill, den har en del intressanta möjligheter, se det som en utmaning. Modding handlar om mer än att såga hål i chassit för att få plats med en extra fläkt.

LianLi har jag inte lika mycket erfarenhet av men det skulle förvåna mig om de inte anlitar OEM tillverkare som alla andra, och även om de i stilrena så har de ofta minst lika många platser för fläktar och inte alls ovanligt med färdiga fönster så de kan vara nog så pre-moddad de med. Personligen tycker jag oftast att LianLi chassin oftast är lite kliniska och tråkiga.

Har ännu inte hittat ett chassi från någon tillverkare som jag skulle klassa som det "perfekta chassit" som har alla de egenskaper jag söker.

Visa signatur

P4 3.0Ghz Radeon 9800Pro 128Mb, 1Ghz RAM. P3-800Mhz Geforce4 Ti-4400 512Mb Ram

Permalänk
Medlem

dumpa både lian li och xaser.. fixa till lådorna själva så ni kan kalla er moddare.. köp inte en färdig moddad låda o stoppa in lysrör.. ^^

jag började på en ny låda för inte så längesen.. försökte hitta den mest fyrkantiga o gråa lådan som finns,.. sen fixar man det själv..

Visa signatur

Amd 64 3200+ säljes inklusive moderkort..

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Warheart
Varför folk ogillar Xaser chassin är enbart för att det här är ett modding-forum och de flesta tycker man ska modda allt själv. Det är inte så konstigt... Xaser är i princip färdigmoddat. Medans lian-li är som gjorda för att moddas..

Det har jag också förstått, men det heter faktiskt "Modifikatione - Eget bygge - CHASSI" och så fort någon har en fråga om chassit så skriver alla att Xaser suger. men det var ingen modningsfråga? så varför besvära sig att svara när man inte har något vettigt att komma med.. och sen måste jag hålla med vem det var ovanför som sa att XaserII är inte mkt mer än ett Chieftec med Aluminiumlucka. det är i pricip enda skillnaden.. jag menar man behöver inte köpa modellen med fönser.. precis som med lian li, där behöver man inte heller köpa modellen med fönster.. och ja, jag gillar både Lian Li (med undantag för dom nya stolpskotten) och jag gillar även XaserII.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av waxiz
dumpa både lian li och xaser.. fixa till lådorna själva så ni kan kalla er moddare.. köp inte en färdig moddad låda o stoppa in lysrör.. ^^

jag började på en ny låda för inte så längesen.. försökte hitta den mest fyrkantiga o gråa lådan som finns,.. sen fixar man det själv..

Men om man har byggt ett chassi själv så har man inte moddat det.

Visa signatur

Föredetta kanalj.
JohanWJohanWWJohanWWW

Permalänk
Medlem

Hmm, jag sitter som ägare till TT xaser II grått aluminium.... Min polare har ett lian li..
Jag kan hålla med många av de åskiter folk här har fört fram angånde Xaser. SÅ varför valde jag mitt xaser chassi, jo, de verkade lite kul o annorlunda och det erbjöd stort utrymme för att vara midi tower, man fick även en schyst front, en massa fläktar.. o detta stora utrymme inuti lådan gör att jag kan har bra cirkulation av luft o allt. Vistt det är inget chassi sopm behöver moddas så mkt... Men nu är det så att man tröttnar faktiskt på xaser chassina efter ett tag o blir man senare intresserad av att modda lite på egen hand så finns inte så mkt kul att göra med xaser chassit.. Medans lian li har som någon sa ett mer vuxet o stilrent chassi, vilket jag gillar o nu när man börjar bli lite pille sugen så verkar det roligare att modda lian li.. Dock är lian li chassit mindre..

blev en jevvla massa mumbo jumbo här...

Visa signatur

jag hatar damm i datan...

Permalänk
Medlem

e det bara jag som undrar varför folk dömer chassin efter utseende e det inte funktionen som räknas.
Bara för att TT e förmoddat lite så har ju det inget med funktionen att göra det e som när man köper bil, det e ingen som köper en bil för att den e bäst, för det finns ingen bil som e bäst precis som med chassin.
JAg tycker dock själv att chassin först och främst ska va funktionella och eftersom både TT och lian har i princip samma mängd fläktplatser så tycker jag att dom e lika bra....

Mitt dröm chassi e dock trots allt ett lian li fulltower men jag klankar inte ner på TT för det jag tycker det e ett helt ok chassi för dom som har behov av ett rejält chassi....

Visa signatur

=-Datorn:Athlon 64 2249mhz (9x250) s939(Primestabil 3 dygn), Abit KN8 Ultra Pci-e, 2x512 mb Kingston PC-3200 ,Powercolor X800GTO 16, Seagate 200Gb+250Gb+250Gb, Antec Lanboy,Zalman Cnps 7700 & NB47J, Seasonic S12 430w=-=Soffleksakerna:Viewpia 32" LCD (Mördad Av Postverket),Xbox 360 Pe, Dilog DT355-=

Permalänk

Varken Xaser eller Lian-Li är dåliga chassin, det borde ju prislappen avslöja om något.

Om man inte hänger upp sig på designen så är ju Xaser ett bättre chassi, eftersom det följer med sju fläktar och en fancontroller.

Nu har jag ingen aning hur bra de medföljande fläktarna till Xaser chassit är, men kollar man bara på stats så får man mer för pengarna om man köper Xaser.

Har själv ett Wavemaster chassi från Coolermaster. Det är jag jäkligt nöjd med, även om hårddiskracket är dåligt utformat.

Visa signatur

- Rasande Joel

Permalänk

asså herregud.. ni säger att en Xaser är färdigmoddad? vad tänker ni med?
Det den har är väll en Fläkt kontroll (många köper det löst, ohh gud vilka Moddare nu är)
Sen har den en annan sorts Framsida än den vanliga Chieftec (som oxa är snygg iofs)
Xaser är bara en start.
Den har vissa saker som inte är så snygga dock, men dem är lätta att fixa.

Jag har själv funderat på att införskaffa ett Xaser III chassi men inte bestämt mig än.
Iaf, efter jag moddat det så skulle ni inte kunna säga att det inte är "moddvänligt" eller att det är färdigmoddat från början.
Och stilrent behöver inte ett chassi vara från början. det kan det bli efter moddningen.

Själv tycker jag Lian Li inte är speciellt snygga.. iaf inte på de bilder jag sett.. Men men.. stilrena kan jag väll hålla med om att de är.

Btw: folk som säger "Lian li är bäst. xaser uhhh kass.." .. ja ni.. inte speciellt mogen kommentar kanske..

Permalänk

LianLi-chassit är snyggare.
LianLi-chassit behöver inte vara "färdigmoddat"
LianLi-chassit förknippas inte med CS.
LianLi-chassit är stilrent.

Lite oroni iaf, men lite sant är det...

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

och tt suger för att hdd racket sitter på sidan så dina hdd blir skit varma och kablarna räcker knappt den väger en massa tack vare den massiva dörren mm
lian li e mindre, väger mindre, e snyggare, bätttre kylning, plats för mer hdds

och till tt finns alternativet cheiftec som e bättre då tt e en förstörd cheiftec

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delarium.
LianLi-chassit är snyggare.
LianLi-chassit behöver inte vara "färdigmoddat"
LianLi-chassit förknippas inte med CS.
LianLi-chassit är stilrent.

Hmm... LianLi-chassit förknippas inte med CS.... jag ANTAR att du inte hänsyftar på CounterStrike hehe, det är problemet med förkortningar, ta WC, när jag skriver WC
så tänker jag oftast på WingCommander, medans de flesta annars verkar hänsyfta
på WarCraft, och så får man ju inte glömma resten av omvärlden som antagligen tror
att man pratar om toaletten

Visa signatur

P4 3.0Ghz Radeon 9800Pro 128Mb, 1Ghz RAM. P3-800Mhz Geforce4 Ti-4400 512Mb Ram

Permalänk
Medlem

TT suger. Varför? För att _JAG_ tycker att det är fult. För _MIG_ suger det. Visst, det finns fördelar och nackdelar med alla chassin, både på insidan och utsidan. Men jag tycker att TTs chassin är fula, och jag tänker inte ens ta reda på fördelarna med chassit, eftersom det är fult i mina ögon.

Permalänk

Tycker man får mer för pengarna av ett TTs chassin än ett LianLi.
För mig spelar det ingen roll om det är fult, har 7m ps/2 kabel.
Så datorn står inne i en skrubb.

Visa signatur

IT-Fundamentalist

Permalänk
Medlem

Ibland får man en känsla av att medelåldern här är så där runt en ca 13 år Vad vi, ja en del av oss iallafall, försöker få fram är att ni får tycka så illa ni vill om vilka chassin ni vill, gudarna ska veta att det finns gott om chassin jag inte gillar själv. Men är det för mycket begärt att ni åtminstånde skulle kunna försöka tona ner ert ogillande lite? De som frågar om diverse olika chassin gillar antagligen vad de ser och då är det det sista de vill höra ett gäng datanazister som bara är ett steg ifrån att gå runt med basebollträn från hem till hem och kvadda sagda burkar medans de sjunger slogans.

Visa signatur

P4 3.0Ghz Radeon 9800Pro 128Mb, 1Ghz RAM. P3-800Mhz Geforce4 Ti-4400 512Mb Ram

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thakisis
Ibland får man en känsla av att medelåldern här är så där runt en ca 13 år Vad vi, ja en del av oss iallafall, försöker få fram är att ni får tycka så illa ni vill om vilka chassin ni vill, gudarna ska veta att det finns gott om chassin jag inte gillar själv. Men är det för mycket begärt att ni åtminstånde skulle kunna försöka tona ner ert ogillande lite? De som frågar om diverse olika chassin gillar antagligen vad de ser och då är det det sista de vill höra ett gäng datanazister som bara är ett steg ifrån att gå runt med basebollträn från hem till hem och kvadda sagda burkar medans de sjunger slogans.

LoL bra skrivet hehe.
Har fortfarande inte fått några vettiga skäl. Hämskt vad svårt det ska va.

Permalänk
Medlem

Hmm.. TT = ombyggd Chieftec. Till det bättre tycker jag med bla. fråntlucka i stål. och jag minns för en 2 år sedan då jag köpte mitt Chieftec fulltower hur alla tyckte att det var så super bra och många skaffade Chieftec´s. Varför är det då så stor skillnad som gör att TT är så mycket sämmre? Dom har monterat en fancontroler och en lucka i stål vilket är bättre och inte gjort mycket mer. Så nu undrar jag hur först Alla/många kan vara för Chieftec/TT och nu har så många vänt sinna åsikter helt. Jag tycker att det är fel att jämnföra 2 så olika chassin med varandra som ni har gjort. Där finns för mycket som skiljer dom åt med både användnings område och design. Jag skulle vilja säga något i stil med att Chieftec/TT är Praktiska strycktåliga chassin medans Lianli också är praktiska men lite mer finlir´s chassin. Det är på det stora hela så jag ser på det. Detta är mina tankar och jag vet att många inte håller med men för det behöver ni inte komma med en massa dumma komentarer.

PS. Jag sa aldrig vilket chassi som är bäst. Det får användaren som har sinna önskemål själv avgöra.
DS.

Visa signatur

Phanteks Evolv X, Asus x470 Crosshair 7 Hero, Rysen 2700x, 2x8gb Trident Z 3600mhz, 2x Samsung 970 evo 512gb m2 @ raid 0, samsung 860 evo 1tb, Zotac RTX 2070, EK-FB ASUS C6H RGB Monoblock, HW Labs Black Ice Nemesis Gtx 420, 140 & Gts 280, Primochill ctr res & d5 combo, Bitspower fittings, 6x noctua 140mm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohanW
Men om man har byggt ett chassi själv så har man inte moddat det.

Ska man vara petig så kan man ju påstå att man moddat ett träd ;P (om man byggt ett trächassi)

Permalänk
Medlem

jag tror att grupp trycket gör att alla diggarlian li bara för at några gör det =/ grupp tryck är skit huvud saken är att man själv är nöjd sen kanske det har lite att göra med åldern!
vvarför trycka ner folk med Xaser?!
sitt och runka framför era Lian li och låt oss andra vara ifred

Edit: (ursäkta ordvalet =/ blev lite förbannad)

Visa signatur

Stationära - Intell Pentium 4 2.4ghz @ 3600mhz - Cooling/H2o - x800Pro - 2048DDr - /\ - Notebook (Nx7010 Upgraderad) - Intell centrino 1.6ghz - Ati radeon 9700pro 128mb Delat - 2048 ddr - Dvd burner - Wide screen - /\ - Server - AMD Athlon64 Newcastle 3000+ @ 2200mhz - 1024ddr - 3x 200gb Hdd 1x 40gb Hdd -

Permalänk
Medlem

Att det sitter loggor precis överallt på Xaser sänker utseendet rejält.

I samband med att jag köpte mitt PC-71 så klämde jag och kände lite på ett Xaser III. Tyckte inte kvaliteten kändes lika bra som Lian-Li.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghost
Att det sitter loggor precis överallt på Xaser sänker utseendet rejält.

I samband med att jag köpte mitt PC-71 så klämde jag och kände lite på ett Xaser III. Tyckte inte kvaliteten kändes lika bra som Lian-Li.

Uhm vart är överallt? på XII fins det ett logo på dörren och ett klistermärke med TT på fönstret, och det samma på XIII om jag minns rätt, det är väl inte mycket mer än de flesta andra burkar som finns? Vet ett märke som har sitt logo hela 3 ggr på framsidan *L*

Visa signatur

P4 3.0Ghz Radeon 9800Pro 128Mb, 1Ghz RAM. P3-800Mhz Geforce4 Ti-4400 512Mb Ram

Permalänk
Medlem

Vad är det som säger att man inte kan modda ett xaserchassi om jag får fråga? så mycket plotter är det väl ändå inte? Plottret i fråga är ju färger och många målar väl om sina chassin så huh? fattar inte.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk

Exakt som Gorion menade jag.. fast jag sa det i många fler rader och mycket luddigare..

Det ända som egentligen skiljer ett TT chassi från ett Chieftec är Fronten.. som man kan få jevligt stilren och vacker om man väljer rätt spray färger..

Permalänk
Medlem

Vissa gillar japanska stylade bilar. Vissa gillar amerikanska muskelbilar med snällare utseende?

Jag valde Lian Li-chassi eftersom designen är jäkligt tilltalande iaf i mina ögon. Det är fruktansvärt funktionabelt och känns rymligt trots att det är ett miditower. Har trots allt vattenkylning, 5 hårddiskar, brännare och fancontroller.

Permalänk
Medlem

Uh jag vet inte om jag skulle säga att en Corvette har ett så snällt utseende? Alltså amerikanska bilar har väl mer ett primitivt och brutalt utseende isådanfall?

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850