Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Hög UDP men låg TCP, förslag

Har fått BBB via VDSL, skall enligt BBBs beräkningar ha 12Mbit/9Mbit, kommer inte riktigt upp i de hastigheterna

Kör via en router (Netgear RP114), men har även provat utan routern utan att det blev någon förbättring

Körde TPtest och fick

TCP med router
3.15/2.60
UDP med router
9.65/8.36

TCP utan router
3.70/1.65
UDP utan router
10.4/8.36

DVS hastigheten finns där utan felkorrigering, vad kan det bero på att det går så slött över TCP? Har läst att BBB har haft vissa hastighetsproblem, någon som kan bekräfta detta?

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så går det alltid slöare med TCP eftersom den hela tiden väntar på kvitto från mottagaren att datan mottagits ok.. och UDP bara skickar fortast möjligt utan att fråga efter kvitto av mottagning..

Visa signatur

• AMD Ryzen 7 7800x3D • 32Gb G.Skill TZ5 Neo RGB DDR5 • XFX Radeon RX 6900XT Speedster Merc 319 Black Limited • Kingston Fury Renegade 1Tb M.2 NVMe • Microsoft Sculpt Ergonomic Desktop • Fractal Design Torrent • Internet 500Mbit Bredband2 •

Permalänk
Medlem

Kör testet på natten eller mycket tidigt på morgonen på bredbandsbolagets server. Då får du det bästa resultatet.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

ändra tcp receive window så kan du kräma ut mer..

Visa signatur

Allting har en ände, fibern den har två
Layer 2 loopen har ingen, men den får va med ändå

Permalänk
Medlem

Re: Hög UDP men låg TCP, förslag

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mynock
Har fått BBB via VDSL, skall enligt BBBs beräkningar ha 12Mbit/9Mbit, kommer inte riktigt upp i de hastigheterna

Kör via en router (Netgear RP114), men har även provat utan routern utan att det blev någon förbättring

Körde TPtest och fick

TCP med router
3.15/2.60
UDP med router
9.65/8.36

TCP utan router
3.70/1.65
UDP utan router
10.4/8.36

DVS hastigheten finns där utan felkorrigering, vad kan det bero på att det går så slött över TCP? Har läst att BBB har haft vissa hastighetsproblem, någon som kan bekräfta detta?

jag kan lätt bekräfta deras hastighets problem... men dock bara uppströms. Nedströms får jag enl. tptest ca 11mbit, men upp inte högre än 4mbit.. och jag skall oxå ha 12/9
jag är helt klart besviken på upload hastigheten.

Visa signatur

MB 13" Retina

Permalänk
Medlem

www.speedguide.net
gör testet och/eller ladda ner deras program som heter TCPoptimizer.exe

Permalänk
Medlem

Re: Re: Hög UDP men låg TCP, förslag

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ullmark
jag kan lätt bekräfta deras hastighets problem... men dock bara uppströms. Nedströms får jag enl. tptest ca 11mbit, men upp inte högre än 4mbit.. och jag skall oxå ha 12/9
jag är helt klart besviken på upload hastigheten.

Jepp, samma här...:(

Permalänk
Medlem

Jag nu kört lite Tp-tweak och kört om testerna. Gjorde ingen störr skillnad. Körde TPtest mot både Bredbandsbolaget och Skanova i morse och kom upp i 6/6 som bäst på TCP...

Permalänk
Medlem

alla hastigheter är ju upp till och ingen garanti att du ska kunna optimera det.

Visa signatur

whiskas - om katten själv får välja

Permalänk
Medlem

Fast det verkar ändå ganska mystiskt när man maxar ner, men har knappt 1/3 hastighet upp...eller?

Permalänk
Medlem

Jag antar att tekniken lider av en del barnsjukdomar..har ingen större erfarenhet av vdsl ...antar att man får ringa bbb och ligga på dom som en iller.

Visa signatur

whiskas - om katten själv får välja

Permalänk
Medlem

men asså.. problemet ligger ju inte i vdsl.. då hade du aldrig fått bra hastighet med udp heller.

ganska uppenbart att det är tcp som är "problemet"
problemet i det här fallet är att tcp ofta är optimerat för modem länkar eller annat skräp, receive window är då helt knasigt inställt..
vet iofs inte om widnows 2k eller liknande kanske ändrar sådant automatiskt..

hur som helst borde man kunna hitta program som ändrar det där, alternativt kan man göra det manuellt via registret.

eller ännu bättre, kör ett 'riktigt' os

Visa signatur

Allting har en ände, fibern den har två
Layer 2 loopen har ingen, men den får va med ändå

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ply
men asså.. problemet ligger ju inte i vdsl.. då hade du aldrig fått bra hastighet med udp heller.

ganska uppenbart att det är tcp som är "problemet"
problemet i det här fallet är att tcp ofta är optimerat för modem länkar eller annat skräp, receive window är då helt knasigt inställt..
vet iofs inte om widnows 2k eller liknande kanske ändrar sådant automatiskt..

hur som helst borde man kunna hitta program som ändrar det där, alternativt kan man göra det manuellt via registret.

eller ännu bättre, kör ett 'riktigt' os

Modem existerade inte när tcp kom till...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neco
Modem existerade inte när tcp kom till...

har jag påstått det??
jag sa bara att en tcp implementation kan vara optimerad för modem.. det betyder inte att alla är det, eller att tcp på något sätt är det fårn början.

Visa signatur

Allting har en ände, fibern den har två
Layer 2 loopen har ingen, men den får va med ändå

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ply
men asså.. problemet ligger ju inte i vdsl.. då hade du aldrig fått bra hastighet med udp heller.

ganska uppenbart att det är tcp som är "problemet"
problemet i det här fallet är att tcp ofta är optimerat för modem länkar eller annat skräp, receive window är då helt knasigt inställt..
vet iofs inte om widnows 2k eller liknande kanske ändrar sådant automatiskt..

hur som helst borde man kunna hitta program som ändrar det där, alternativt kan man göra det manuellt via registret.

eller ännu bättre, kör ett 'riktigt' os

TCP ställer väl in windowsize själv efter hur bra eller dåligt det går att skicka. Den måste iofs utgå från någon storlek...

Visa signatur

-det finns ingen ödets och himmelens lag, det finns ingen slumpens cynism, människor lider vareviga dag, de lider av kapitalism
-Vilken otursmango, den låg som oskyldig, så tog hon fram flera

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legendary21
TCP ställer väl in windowsize själv efter hur bra eller dåligt det går att skicka. Den måste iofs utgå från någon storlek...

mm, precis som jag sa "vet iofs inte om widnows 2k eller liknande kanske ändrar sådant automatiskt.." så var jag inte riktigt säker på hur windows hanterar det hela. och det är ju precis som du säger att den utgår säkert ifrån någon hastighet..
visserligen ökar den ju window sizen sakta men säkert då den märker att det går bra att skicka, men överför man en liten fil så tar inte det så lång tid och den hinner inte öka window sizen tillräckligt för att utnyttja hela linan...

Visa signatur

Allting har en ände, fibern den har två
Layer 2 loopen har ingen, men den får va med ändå

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ply
har jag påstått det??
jag sa bara att en tcp implementation kan vara optimerad för modem.. det betyder inte att alla är det, eller att tcp på något sätt är det fårn början.

Det är den inte i vilket fall som helst.

Permalänk
Medlem

hopp hopp

Grabbar grabbar nu tar vi det lugnt (jag antar att ni är grabbar)...

UDP går snabbare då det saknar bekräftelser. återsändningar, flödeskontroll och liknande.

Alltså kan man säga att om man skickar något med UDP så köttar det bara på utan hänseende till andra protokoll och grejer på linan (väldigt förenklat).

Man kan dock bygga in kontroller i applikationslagret el. liknande men det är en annan historia.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ply
hur som helst borde man kunna hitta program som ändrar det där, alternativt kan man göra det manuellt via registret.

Se mitt inlägg ovan.

Permalänk
Medlem

Kolla duplex läget. 100 full duplex ska det va med BBB.

EDIT: fick samma med 10 halv duplex men får max med 100 full.

Visa signatur

Dont worry be happy

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem, men stängde just av Windows XP's QoS bandwidth reservering och kom helt plötsligt upp i 8/8 med TCP och 10/9 med UDP ^^

Visa signatur

”I do not fear computers. I fear the lack of them.” --- Isaac Asimov

Permalänk
Medlem

Tryatron: Åh...hur stänger man av den?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av d-boy
Tryatron: Åh...hur stänger man av den?

Kontrollpanelen - nätverksanslutningar - egenskaper för "din anslutning" -sen är det väl bara bocka q & s packet scheduler eller vad den heter, om det är det han menar.

Visa signatur

-det finns ingen ödets och himmelens lag, det finns ingen slumpens cynism, människor lider vareviga dag, de lider av kapitalism
-Vilken otursmango, den låg som oskyldig, så tog hon fram flera

Permalänk
Medlem

Ah, okej...det hände inget...samma upload som tidigare...:(

Permalänk

Jag fick sämre TCP och bättre UDP när jag slog av den.

Visa signatur

-det finns ingen ödets och himmelens lag, det finns ingen slumpens cynism, människor lider vareviga dag, de lider av kapitalism
-Vilken otursmango, den låg som oskyldig, så tog hon fram flera

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av d-boy
Tryatron: Åh...hur stänger man av den?

Även om du stänger av tjänsten QoS i Windows XP så kommer den fortfarande att roffa åt sig 20 procent. Det enda sättet att minska detta är använda ett program som heter gpedit.msc.

För att ändra detta värde gör du enligt följande:

Klicka på Start-knappen och välj sedan Kör. Skriv gpedit.msc och klicka på Ok. Klicka sedan på fliken som heter ”Dator Konfiguration” och sedan ”Administrativa Mallar”. Välj sedan ”Nätverk”.

Klicka sedan på fliken som heter ”QoS Packet Scheduler” i det vänstra fönstret. Klicka sedan på ikonen som heter ”limit reservable bandwidth” i det högra fönstret. Aktivera (enable) denna funktion och ändra värdet till 0 (noll).

Du behöver sedan starta om datorn för att ändringen ska verkställas.

Visa signatur

Daily

Permalänk
Medlem

Daily_rush: Tack för förklaringen!
Två följdfrågor:

1. Behövs QoS till någonting speciellt egentligen, eller är det lugnt (eller t o m bra) att ta bort det?

2. Om man behöver installera det igen, hur gör man då?

Permalänk
Medlem

Nu har det allt blivit fel.

QOS används inte för att statiskt ta 20% bandbredd utan för att garantera bandbredden (quality of service).

Det är inget du behöver bry dig om, felet ligger inte där.

Permalänk
Medlem

Hej hopp...

Ja eftersom tråden inte är avslutad så...

Så här fungerar det:
Datorn börjar skicka data, den ställer windowsize till ett värde som är bra mycket större än vad det bör vara. Man kommer då få en timeout vilket innebär att TCP gör en slow start och börjar om från "noll". Samtidigt som detta händer så sätter den ett värde där den ska gå in i congestion avoidance. Så nu efter att första timeouten har inträffat kommer den arbeta sig uppåt som förut fast då den kommer till det värde som congestion avoidance gav så ökar den hastigheten mycket saktare. Den kommer ju dock till slut nå den gräns där man förr fick timeout, då kommer den istället att vänta på att få ett visst antal likadana ACKar (omsändning behövs) och då det händer går den ner till värdet för congestion avoidance. Sen fortsätter det så i en "loop" tills sändningen är avslutad.

Den initiala hastigheten på en TCP-koppling skall vara MSS/RTT ( MSS = fönsterstorlek i byte, RTT=round trip time eller ping, fördröjning, lagg...). Om man har ett högt värde på MSS kommer alltså den initiala sändhastigheten vara större men de hundradelarna (eller vad det handlar om) borde inte ha så stor betydelse (om man inte har grymt bråttom då).

Med tanke på att implementationen av TCP/IP ligger i operativsystemet så tror jag inte att det finns någon speciell implementation för modem (iallafall inte i windows), men vad vet jag...

Varför UDP går fortare beror på det ovanstående. När man skickar UDP-paket så kollar man inte vilken bandbredd som finns "ledig" eller i vilken takt mottagaren kan "tillgodogöra" sig information utan man skickar och hoppas det går fint (även om andra lager i stacken kan begränsa en del tokigheter osv).

Att ändra recieve window ska således operativet klara av själv om det inte är tokigt på något sätt. Man kan ju faktiskt få lite bättre prestanda genom att ändra detta men jag vet inte om det ger så mycket. I vanliga fall så ska detta fungera och om det inte gör det så beror det nog oftast inte på att receive window är fel med tanke på att det fungerar för några miljoner andra.

TCP: http://www.ietf.org/rfc/rfc0793.txt?number=793
UDP: http://www.ietf.org/rfc/rfc0768.txt?number=768
QoS: http://www.ietf.org/rfc/rfc2990.txt?number=2990
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;31666...

Rätta mig om jag har fel, lite "avlegad"....

Permalänk
Medlem

Har exakt samma problem, men sitter då bakom 10Mbit och sunet.
Det konstiga var att för några månader sedan fungerade det utan några som helst problem, men sen utan någon som helst anledning så började jag få problem med att skicka filer till folk på området.
Ibland fungerar det, men som oftast ligger jag mellan 100-400kb/s.
Testade senast idag med en kompis bärbara dator i samma vägguttag för anslutningen med samma resultat som med min dator, och då fungerar hans hemma. Så jag kan trösta dig med att risken att något är fel hos dig är liten, verkar vara ett vanligt problem som inge disskuterar.

Visa signatur

"Inte alltid, bara ibland"