P4 1,5 ghz vill klocka te 2,4 hjälp tack! :(

Permalänk
Medlem

P4 1,5 ghz vill klocka te 2,4 hjälp tack! :(

någon schyrre som kan hjälpa mig hur jag ska klocka en p4 1,5ghz till 2,4 ? när jag kör 3dmark så står det att jag kan klocka te 2,4 ! har redan tagit av "skalet" och skaffat en fläkt... + datorfläkten+takfläkt så den borde ej överhettas! ifall ni behöver mer info om min dator säg till ! tack i förhand!

Permalänk
Medlem

stor nog att du kan stoppa i en 2.4a, men överclocka en willa 1.5 till 2.4 är rätt svårt. lär nog byta minnen och mobo isf.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

jo det är såhär att det ska gå enligt 3dmark

Permalänk

hmm vad sitter det för processor i egentligen?
om det är en 1,5GHz P4 så är det en med Willamette-kärnan - det är _väldigt_ svårt att få upp en sån i 2,4... klarar du 2GHz med luft så är det bra

om det är en 2,0B som av någon konstig anledning kör på 100MHz buss så är det mycket troligt att du kommer upp i 2,4GHz däremot
(dock vet jag ínte vad som kan få en P4 att köra på lägre buss en den är avsedd för)

edit: hur kommer sig att du tror på 3dmark?
de är ju inte precis "överklocknings-guide"

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av InfecteD
jo det är såhär att det ska gå enligt 3dmark

skulle inte lita på det.....

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av InfecteD
jo det är såhär att det ska gå enligt 3dmark

Var står den infon i 3dmark?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

där *pekar*
Som maniak skrev, jag tror nog oxå att det står att ditt moderkort stöder 2.4ghz , fast finns det willamette som går i 2.4?

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk

inga Will över 2,0
inga P4A över 2,6

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

1. Du kommer troligtvis inte att lyckas klocka processorn så mycket högre än 2GHz. Processorn är en Willamette, föregångaren till Nothwood.

2. Försök att ta reda på vilka socket ditt moderkort har.
För att kunna köra en northwood processor krävs:
- Socket 478
- Moderkortet ska stödja de lägre spänningarna som krävs av NW processorerna
- BIOSen ska stödje de nya mikrokoderna (kan räcka med BIOS uppdatering)

Övriga fakta:
- Finns inga 2.0B
- En bios kan välja att köra i ett "felsäkert läge", då är oftast FSB satt till 100 (resulterar i 1200MHz på en 2.4C)

Visa signatur

Prometeia Cooled Intel P4 on Canterwood

Permalänk
Medlem

coobolt! finns bara en socket 478:a.... däremot finns det moderkort som kör FSB:n i 400Mhz eller 400/533Mhz samt 400/533/800Mhz kanske åxo 533/800Mhz men det gemensamma för alla korten är att de är socket 478 kort.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Sant, slarvade lite när jag kollade Intels sida.

Visa signatur

Prometeia Cooled Intel P4 on Canterwood

Permalänk
Medlem

Hej
Men om jag har en Willamette som jag har fått över 2GHz då, är den sönder då och ska jag gå och reklamera den där jag köpte den ?

Jag fick upp min 1.5 till 2008.52 MHz, enligt WCPUID i vart fall.
Har inte kvar den nu då jag har sålt den men gjorde denna klockning innan jag sålde den bara för att se hur mycket man kan stressa upp den i.
Kör med luftkylning, Zalman solfjäders modell i koppar, 3st PC100 Minnen i 133,9 MHz och ett sunkigt Gigabyte moderkort

Att stressa upp en 1.5 i 2.4 som trådskaparen önskar kan nog bli lite trixit men han kan ju alltid prova och se hur långt han kommer.

//Robban

Visa signatur

Here be dragons

Permalänk

"att FÅ den att gå i över 2,0GHz" är inte samma sak som "tillverkades över 2,0GHz"
de är olika saker

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Ahh
Just det ja

Så går det när man är sjuk och snurrig i huvudet och surfar på swec istället för att ligga nerbäddad och läsa en god bok

//Robban

Visa signatur

Here be dragons