Permalänk
Medlem

Gelan: Lilla och stora toppen till CPU blocket, lägger bilderna i denna tråd

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Göransson
inte nödvändigt att man gör så, det är däremot ett alternativ.

satt min radiator i toppen. men jag har köpt ett antec sonata som kommer på posten på måndag. så vi får se hur jag löser det då
BILD
BILD

Jo, på första paketen tror jag pump och tank satt ihoplimmade.

Visa signatur

-

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gelan

Göransson: Du som har ett waterchill hur har du kopplat det? bild?

kopplat mitt så här... ha överseende med kabelhärvan
hoppas det synd överhuvudtaget... har markerat vägen med röd linje. så jävla dåligt kort. hade inte SB-Blocket inkopplat på denna bilden...
http://hem.passagen.se/kjaos/bilder/dator/waterchill.jpg (ca 100k)

EDIT: hehe ... jaja det blev ju fint
skönt att få ny burk...

Visa signatur

/Don't argue with idiots, they'll drag you down to their level and beat you with experience.
||ANTEC SONATA (380W)| E-Pox 8RDA3+| XP 2200+(T-bred)@2255 (205*11)| ATI Radeon 9600 128mb | 2*256MB PC3200 DDR Kingston| 2*160Gb Maxtor DiamondMax Plus 9 SATA 7200rpm (Raid 0) +2*60 IBM (Raid0) | Eheim 1048 CPU-Antarctica||

Permalänk
Medlem

Ja det var en stabil härva det där! Men tack iaf!

Visa signatur

MacBook 2.0 C2D, Samsung 226bw and I love it.

Permalänk
Medlem

Mitt system är nu installerat, dock inga bilder då min hårddisk rasade när jag satt och spelade efter
att ha installerat WaterChill paketet

Har dock ett litet problem, min fläkt startar (Sunon) startar inte när man sätter den på 7v
Den försöker dra runt men orkar inte, om man då petar till den med fingret så startar den
och snurrar på tyst och fint. Så nu snurrar den på 12v och låter som en större metall industri
eller nått. Några idéer vad detta kan bero på ? Och måste man ha fläkten kopplad till kontroll
grejen ?

Visa signatur

-

Permalänk

Så gjorde min fläkt också i början, puttade till den ett par gånger när jag startade den på 7V. sen funkade den fint sen, nu går den på 7V. tror att det är för att den är lite seg i början eller nått. Måste bli "inkörd"

Typ...

Visa signatur

/Don't argue with idiots, they'll drag you down to their level and beat you with experience.
||ANTEC SONATA (380W)| E-Pox 8RDA3+| XP 2200+(T-bred)@2255 (205*11)| ATI Radeon 9600 128mb | 2*256MB PC3200 DDR Kingston| 2*160Gb Maxtor DiamondMax Plus 9 SATA 7200rpm (Raid 0) +2*60 IBM (Raid0) | Eheim 1048 CPU-Antarctica||

Permalänk
Gäst

byggde mig ett sånt här system förra året se bilderna

hoppas det ger ngn lite ideer !

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-L
Mitt system är nu installerat, dock inga bilder då min hårddisk rasade när jag satt och spelade efter
att ha installerat WaterChill paketet

Har dock ett litet problem, min fläkt startar (Sunon) startar inte när man sätter den på 7v
Den försöker dra runt men orkar inte, om man då petar till den med fingret så startar den
och snurrar på tyst och fint. Så nu snurrar den på 12v och låter som en större metall industri
eller nått. Några idéer vad detta kan bero på ? Och måste man ha fläkten kopplad till kontroll
grejen ?

Du behöver inte ha den i kontroll-saken, utan det går fint att koppla den var du vill. Om du har en fläktkontroller kan du testa om den kan köra fläkten på 7 volt.

Om det inte alls går bör du kunna byta fläkten.

Permalänk
Medlem

Så här har jag kopplat ihop mina vattenblock : Pump-Radiator-CPU-GPU-NB-Tank.Kör fläkten på låg fart och när jag surfar stänger jag av den helt.

Lådan är en trång "LanBoy".

Permalänk
Medlem

Nu funkar det på 7v
Och lite bilder som utlovat:
blackgnome.mine.nu/wc/

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem

Hur blev det med prestandan? Fick du ner tempen nått?

//En som hatar posten, för att de är så sega... Måndag, hoppas!

Visa signatur

MacBook 2.0 C2D, Samsung 226bw and I love it.

Permalänk
Medlem

jag fick ner min temp ganska mycket och kunde klocka lite mera bara men framförallt tjäna jag ungefär 1000p i 3dmark men ikväll ska jag försöka knäcka 21k

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Jodå, men min sensor verkar mäta en någorlunda rätt temp.
Flashade bios för ett tag sen (luftkylt) då steg tempen från
ca 40-45 idle till 55-65. Ligger nu på 40-42...

Visa signatur

-

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gelan
Hur blev det med prestandan? Fick du ner tempen nått?
//En som hatar posten, för att de är så sega... Måndag, hoppas!

OFFT: måste bara kommentera att det inte är posten som brukar vara sega när det gäller paket. Det brukar vara avsändaren.
jag menar, det är ju inte speciellt slött att få sitt paket dagen efter det skickats....

ONT: det brukar aldrig visa rätt temperatur när man kör vattenkylt. sensorn visar extremt fel då... prova att sätta en fläkt mot sockeln, så får du se att det blir skillnad.

Visa signatur

/Don't argue with idiots, they'll drag you down to their level and beat you with experience.
||ANTEC SONATA (380W)| E-Pox 8RDA3+| XP 2200+(T-bred)@2255 (205*11)| ATI Radeon 9600 128mb | 2*256MB PC3200 DDR Kingston| 2*160Gb Maxtor DiamondMax Plus 9 SATA 7200rpm (Raid 0) +2*60 IBM (Raid0) | Eheim 1048 CPU-Antarctica||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Göransson
OFFT: måste bara kommentera att det inte är posten som brukar vara sega när det gäller paket. Det brukar vara avsändaren.
jag menar, det är ju inte speciellt slött att få sitt paket dagen efter det skickats....

ONT: det brukar aldrig visa rätt temperatur när man kör vattenkylt. sensorn visar extremt fel då... prova att sätta en fläkt mot sockeln, så får du se att det blir skillnad.

Ett paket som skickades i tisdags på morgonen från malmö och inte har nått umeå innan fredag anser jag vara "segt". Därför kvarstår jag vid min ståndpunkt att posten är sega.

---> LasseTM, Lycka till med de 21K...

Visa signatur

MacBook 2.0 C2D, Samsung 226bw and I love it.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gelan
Ett paket som skickades i tisdags på morgonen från malmö och inte har nått umeå innan fredag anser jag vara "segt". Därför kvarstår jag vid min ståndpunkt att posten är sega.

---> LasseTM, Lycka till med de 21K...

tack jag har precis sågat flänsar till mitt 9800 pro som ska sitta på minnena och de visade sig att de klockar lite bättre nu väntar jag bara poå lite prylar från elfa så jag kan V modda både graffe och mobo,
BTW jag testade mäta min vattentemp när min cpu gick i 222x11 vid 1.9V och gpu i 450 då fick jag en vattentemp på 27 grader under tiden jag körde 3dmark iof har jag dubbla 120 fläktar på min radiator

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Göransson
OFFT: måste bara kommentera att det inte är posten som brukar vara sega när det gäller paket. Det brukar vara avsändaren.
jag menar, det är ju inte speciellt slött att få sitt paket dagen efter det skickats....

ONT: det brukar aldrig visa rätt temperatur när man kör vattenkylt. sensorn visar extremt fel då... prova att sätta en fläkt mot sockeln, så får du se att det blir skillnad.

Ser ju hellre att tempsensorn visar för mycket än för lite
Annars sitter man där och tycker man har så bra temp när
man i själva verket har betydligt högre....

Visa signatur

-

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gelan
Ett paket som skickades i tisdags på morgonen från malmö och inte har nått umeå innan fredag anser jag vara "segt". Därför kvarstår jag vid min ståndpunkt att posten är sega.

kommer paketet inte fram på max 3 dagar ska du ju lugnt ringa posten och klaga. för då håller de inte sin leveransgaranti. men har du en aviseringsdag, så gäller inte längre leveransgarantin, dessvärre.

kolla posten.se - leveranstider för mer exakt.

Visa signatur

/Don't argue with idiots, they'll drag you down to their level and beat you with experience.
||ANTEC SONATA (380W)| E-Pox 8RDA3+| XP 2200+(T-bred)@2255 (205*11)| ATI Radeon 9600 128mb | 2*256MB PC3200 DDR Kingston| 2*160Gb Maxtor DiamondMax Plus 9 SATA 7200rpm (Raid 0) +2*60 IBM (Raid0) | Eheim 1048 CPU-Antarctica||

Permalänk
Medlem

Ska ringa om det inte kommer i morgon!
Vill ha mitt WaterChill!

Visa signatur

MacBook 2.0 C2D, Samsung 226bw and I love it.

Permalänk
Medlem

Blir tokig, har fortfarande inte fått mitt waterchill från stopshop... har gått 7 dagar nu... Undra om man får nått?

Visa signatur

MacBook 2.0 C2D, Samsung 226bw and I love it.

Permalänk
Medlem

Hmm, jag har spånat och mätt ut min låda och waterchill-paketet går in med nöd och näppe. Men för smidigast kabeldragning i lådan måste jag sätta vattentanken på baksidan av datorn, därför tänkte jag göra en slags "loop". Kanske såhär;

Radiator -> CPU -> NB -> Vattentank -> GPU -> Pump

Skulle det funka?

*BTW - Kommer en Papst 120mm försämra prestandan nämnvärt i ett överklockat AMD-system istället för medföljande fläkt? *

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mandrake
Hmm, jag har spånat och mätt ut min låda och waterchill-paketet går in med nöd och näppe. Men för smidigast kabeldragning i lådan måste jag sätta vattentanken på baksidan av datorn, därför tänkte jag göra en slags "loop". Kanske såhär;

Radiator -> CPU -> NB -> Vattentank -> GPU -> Pump

Skulle det funka?

*BTW - Kommer en Papst 120mm försämra prestandan nämnvärt i ett överklockat AMD-system istället för medföljande fläkt? *

du "måste" ha pump och tank i samma veva det är svårt att fylla så du får vatten till pumpen direkt annars eftersom du kan förstöra pumpen om den bara pumpar luft

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lasseTM
du "måste" ha pump och tank i samma veva det är svårt att fylla så du får vatten till pumpen direkt annars eftersom du kan förstöra pumpen om den bara pumpar luft

Asch, det tänkte jag inte på. Då blir det att tillverka en tight vattentank som jag kan sänka pumpen i. Damn, jag behöver större låda...

Permalänk
Medlem

Så länge tanken sitter över pumpen ser inte
jag att det skulle vara något problem att
ha pump och tank på olika ställen.

Visst, när du fyller systemet så måste du
kanske "hjälpa" till i början men sedan är
det ju inget problem.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600X | ASUS ROG STRIX B450-F | 2x8Gb | GTX 1070 | 2x2209WA, 1xVG258QR

Permalänk

om ni inter har förstått det så är vatten tyngre än luft. har han bara tanken i samma höjd eller högre så är det ingen fara. men se till så att du har tillräckligt med vatten i systemet när du kör igång...

Visa signatur

/Don't argue with idiots, they'll drag you down to their level and beat you with experience.
||ANTEC SONATA (380W)| E-Pox 8RDA3+| XP 2200+(T-bred)@2255 (205*11)| ATI Radeon 9600 128mb | 2*256MB PC3200 DDR Kingston| 2*160Gb Maxtor DiamondMax Plus 9 SATA 7200rpm (Raid 0) +2*60 IBM (Raid0) | Eheim 1048 CPU-Antarctica||

Permalänk
Medlem

Fick mitt Waterchill idag.. ska blir riktigt roligt att instalera efter morgondagens tenta...

Visa signatur

MacBook 2.0 C2D, Samsung 226bw and I love it.

Permalänk

Är Ûbernöjd med mitt

Permalänk

Nu har jag beställt Waterchill, tänkte bara höra vad ni behövde köpa till tex skruvar och dylikt. Vill inte bli tvungen och springa och köpa.

Köpt:
Slangklämmor
Kattstrypare (ifall att jag behöver)

Permalänk
Medlem

Jag behövde inget extra.... Du behöver inte slangklämmor heller.

Visa signatur

MacBook 2.0 C2D, Samsung 226bw and I love it.

Permalänk

var inte dom där plastgrejerna helt kassa som följer med?

Permalänk
Medlem

Nej, tycker de var bra...

Visa signatur

MacBook 2.0 C2D, Samsung 226bw and I love it.