Köp av en bärbar Alienware - Från USA eller England? + ett gäng frågor till...

Permalänk

Köp av en bärbar Alienware - Från USA eller England? + ett gäng frågor till...

Jag ska köpa en bärbar dator från Alienware, vad kan jag tänkas stöta på för problem om jag beställer den från England respektive USA? Jag slipper tull om jag köper den från England eller hur?

Kommer jag vara tvungen att köpa en ny strömadapter som funkar i "svenska" uttag? Hur löser jag problemet med åäö?

Finns det någon Swecare här som har en Alienware? Dela med er av erfarenheter så är jag tacksam!

Visa signatur

||BFG 7950 GX2||ANTEC 1080AMG 480W||ASROCK Dua SATAII||Opteron 146 @ 2800Mhz ||4x 512MB Kingston HyperX @ 2-2-2-5 ||BFG 7950 GX2

Permalänk

ja åöä kommer du sakna

visa svensk anpassade spel kommer du få problem med.

däremot är deras datorer drömleksaker specielt laptopen då man kan senare byta ut grafikkortet.

en kontakt omvandlare tror jag du blir tvungen till att köpa

har 2 laptops märke USa model HP de funkar att köra i sverige.

tullavgifter å sånt vet ja tror inte de då de inom eu du köper de

Ja personligen brukar märka mina kartonger skrot

Däremot slår bärbar Alienware en vanligt bärbar laptop

man kan spela avancerade spel etc

min Version kosta 105 000 :- + moms en liten uphotad sak.

Permalänk

Men det måste ju finnas något sätt att fixa åäö? Finns det inga program som fixar detta?

Visa signatur

||BFG 7950 GX2||ANTEC 1080AMG 480W||ASROCK Dua SATAII||Opteron 146 @ 2800Mhz ||4x 512MB Kingston HyperX @ 2-2-2-5 ||BFG 7950 GX2

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan ju ställa in svensk teckenuppsättning. Då blir det ända kluriga att man inte ser bokstäverna på tagentbordet.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

har du tur erbjuder de andra tangentuppsättningar, jag att DELL (även om det är aningen större än alienware ) erbjuder allt från allt från svenska till kinesiska i princip... hör med dem..

Permalänk
Medlem

Re: Köp av en bärbar Alienware - Från USA eller England? + ett gäng frågor till...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spacecowboy
Jag ska köpa en bärbar dator från Alienware, vad kan jag tänkas stöta på för problem om jag beställer den från England respektive USA? Jag slipper tull om jag köper den från England eller hur?
!

Jag skulle aldrig köpa en såpass komplex datapryl som en laptop utomlands. Tänk bara vilka problem det blir när den går sönder. Finns det inga feta laptops här i sverige?

EDIT: http://www.komplett.se/k/ki.asp?action=info&p=40453&t=1296&l=... Den här med lite mer ram kanske? Oxo 9600 men mycket billigare än Alienware

Visa signatur

A64 3400+. Alpha 8150.
nforce3 250Gb. Corsair CMX3500 BH-5.
X800 Pro. 21" Sony. 7K250 200Gb.

Permalänk
Medlem

Är lika många tangenter på ett engelskt och ett svenskt tangentbord. Går fortfarande skriva å,ä,ö

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk

Re: Re: Köp av en bärbar Alienware - Från USA eller England? + ett gäng frågor till...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av monsterr
Jag skulle aldrig köpa en såpass komplex datapryl som en laptop utomlands. Tänk bara vilka problem det blir när den går sönder. Finns det inga feta laptops här i sverige?

EDIT: http://www.komplett.se/k/ki.asp?action=info&p=40453&t=1296&l=... Den här med lite mer ram kanske? Oxo 9600 men mycket billigare än Alienware

dock so var det en dolig skarm till den

annars om det duger kan du ju kopa fron www.pctorque.com
vet dock inte om de skickar till sverige men det gor sakert att snacka med dom, finns okso en dator dar som man kan valja svenskt tadegentbord till okso

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk

Jag har pratat med dem på Alienware, de var mycket trevliga! Tyvärr hade de inget svenskt tangentbord så det får nog bli ett tyskt eller ett uk.

Visa signatur

||BFG 7950 GX2||ANTEC 1080AMG 480W||ASROCK Dua SATAII||Opteron 146 @ 2800Mhz ||4x 512MB Kingston HyperX @ 2-2-2-5 ||BFG 7950 GX2

Permalänk
Medlem

jag köpte en alienware area51m2 ganska nyligen.
du behöver ingen adapter för strömmen. det funkar prima att skriva åäö om man ställer om till svenska, såvida du inte är en sådan som måste titta på tangentbordet hela tiden.
du behöver inte betala någon tull.

däremot, som någon påpekade, är det kanske ingen hit om datorn går sönder.
och jag hade sådär jättetur så att min var trasig. har ej löst det ännu, men det är inte värre än att man får skicka tillbaka datorn dit (de skickar med små klisterlappar som ger en gratis frakt). deras tech support är synnerligen kompetent (iaf de jag pratat med). de tar sig verkligen tid, och försöker hjälpa så gått det går.

allt i allt (förutom felet med min dator, men det fixxas snart) så är det en riktig drömdator. och hela processen (betalning, leveranstid, tech support osv) var underbar.

sen så har de ju en grej som heter alien adrenaline också, vilket i stort är programmet powerstrip, men man får full garanti på all överklockning man gör med det programmet.

köp dock inte riktigt ännu, då de (förhoppningsvis) snart säljer 9700 mobile gpu. det lär bli en jävla förbättring mot 9600m som hade lite småskavanker.

Permalänk
Medlem

En liten fråga...hur långe räcker batteriet på en sån monster laptop???

Visa signatur

A64 3400+. Alpha 8150.
nforce3 250Gb. Corsair CMX3500 BH-5.
X800 Pro. 21" Sony. 7K250 200Gb.

Permalänk
Medlem

amilo D 1840 fixar ca 2 timmar på batteri. vet inte hur det är med alienware

Visa signatur
Permalänk
Medlem

HP har en fin dator, NW8000.

http://www.hp.se/produkter/model.asp?category_id=1&type_id=2&...

Kostar i och för sig muchos pesetas, men man får ett ATI Mobile Fire GL T2!

Visa signatur

-----------------------------------
My Fist Is The Divine Power

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av harkon
jag köpte en alienware area51m2 ganska nyligen.
du behöver ingen adapter för strömmen. det funkar prima att skriva åäö om man ställer om till svenska, såvida du inte är en sådan som måste titta på tangentbordet hela tiden.
du behöver inte betala någon tull.

däremot, som någon påpekade, är det kanske ingen hit om datorn går sönder.
och jag hade sådär jättetur så att min var trasig. har ej löst det ännu, men det är inte värre än att man får skicka tillbaka datorn dit (de skickar med små klisterlappar som ger en gratis frakt). deras tech support är synnerligen kompetent (iaf de jag pratat med). de tar sig verkligen tid, och försöker hjälpa så gått det går.

allt i allt (förutom felet med min dator, men det fixxas snart) så är det en riktig drömdator. och hela processen (betalning, leveranstid, tech support osv) var underbar.

sen så har de ju en grej som heter alien adrenaline också, vilket i stort är programmet powerstrip, men man får full garanti på all överklockning man gör med det programmet.

köp dock inte riktigt ännu, då de (förhoppningsvis) snart säljer 9700 mobile gpu. det lär bli en jävla förbättring mot 9600m som hade lite småskavanker.

Coolt! Det låter riktigt bra! Vet du när det där 9700 kortet kommer?

Visa signatur

||BFG 7950 GX2||ANTEC 1080AMG 480W||ASROCK Dua SATAII||Opteron 146 @ 2800Mhz ||4x 512MB Kingston HyperX @ 2-2-2-5 ||BFG 7950 GX2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spacecowboy
Coolt! Det låter riktigt bra! Vet du när det där 9700 kortet kommer?

tror att det var denna monad, tror okso att det ar 256mb po den okso

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk

Nice, då blir det till att avvakta lite!

Visa signatur

||BFG 7950 GX2||ANTEC 1080AMG 480W||ASROCK Dua SATAII||Opteron 146 @ 2800Mhz ||4x 512MB Kingston HyperX @ 2-2-2-5 ||BFG 7950 GX2

Permalänk
Medlem

batterierna räcker circa 2,5 timmar max om man bara har igång winamp och sitter och skriva något i notepad samtidigt.

jepp. 9700 skall komma denna månad. men frågan är ju när alienware börjar köra med den, de har varit rätt sega på den fronten tidigare. de gör ju sina egna moduler, viklet förmodligen tar lite tid. men det är det fan värt. är jävligt kickass att ha en laptop man själv kan byta grejjer i.

och ja... det skall tydligen vara 256 mb på den. skönt som fan.
inte för att jag har några problem med 9600... allt smider på som fan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zebes
HP har en fin dator, NW8000.

http://www.hp.se/produkter/model.asp?category_id=1&type_id=2&...

Kostar i och för sig muchos pesetas, men man får ett ATI Mobile Fire GL T2!

Som ju bara är en proffs-variant av just radeon 9600.

Visa signatur

A64 3400+. Alpha 8150.
nforce3 250Gb. Corsair CMX3500 BH-5.
X800 Pro. 21" Sony. 7K250 200Gb.

Permalänk

http://talknotebooks.com/showthread.php?t=9961

det ar denna som jag vantar po, om det inte blir den so gor nog de andra ner i pris

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk

Visserligen ett grymmare grafikkort men ack så ful den är, Alienware ser ju jävligt genuina och snygga ut, tycker jag.

Visa signatur

||BFG 7950 GX2||ANTEC 1080AMG 480W||ASROCK Dua SATAII||Opteron 146 @ 2800Mhz ||4x 512MB Kingston HyperX @ 2-2-2-5 ||BFG 7950 GX2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spacecowboy
Visserligen ett grymmare grafikkort men ack så ful den är, Alienware ser ju jävligt genuina och snygga ut, tycker jag.

Du kan ju lämna bort skalet och få det lackerat Alienware är grymt dyra ju

Visa signatur

A64 3400+. Alpha 8150.
nforce3 250Gb. Corsair CMX3500 BH-5.
X800 Pro. 21" Sony. 7K250 200Gb.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av monsterr
Du kan ju lämna bort skalet och få det lackerat Alienware är grymt dyra ju

gämfört med sager är de dyra. men gärmfört med resten av datorvärlden är de inte så dyra.
en sager är väl circa 5000 kr billigare, och med tanke på att den dels är fulare och dels ej har utbytbart grafikkort ser jag nästan alienware som mer prisvärd.
gå till dells sida och bygg ihop en bärbar med samma specs som en alienware så skall du se att den blir årskilligt dyrare (inte för att dell ens har lika bra datorer, men men...)