Knep för att stå ut med våra högljuda datorer ?

Permalänk
Medlem

Knep för att stå ut med våra högljuda datorer ?

Tjena !
Jag tror inte jag är ensam på detta forum om att ha en högljud dator...
De flesta av oss kör ju OC:at, ett par chassifläktar och en kraftful CPU kylare får ju inte datorn att vara tyst precis
Jag börjar tappa tålamodet nu, riktigt störande när man måste ha så hög musik så att de stör resten av familjen på, för att kunna ha sin dator igång ....
Jag kör mina chassifläktar plus CPU fläkt via en fancontroll, på 7 volt, men ändå så låter den som en hel skördetröska.

Så jag undrar vad ni har för enkla knep att få ner ljudnivån, inte vatten kylning, ljuddämpningsmatta i hela lådan lr nåt sånt, t.ex ställa datorn någon annan stans, lr smart sätt att ha fläktarna osv... You name it !
Vad som heslt som jag själv inte kommit på

Visa signatur

2400+ @ 2,31 GHz -- 768 MB PC3200 -- 340 Gb -- 9600XT

Permalänk
Medlem

Ta en stor madrass och linda runt datorn
Ha den underbordet, eller i ett skåp

Visa signatur

Opteron 144 265x9 :E

Jag har en anmärkning för jag är en badboy! :)

Permalänk
Medlem

Dra på dig dina hörlurar, om du har några, och spela bra musik på hög volym.

Visa signatur

Det här är väl ingen konst.
Censur! Censur!

Permalänk
Medlem

(Det här är delar av ett svar jag gav i en annan tråd...)

Det är ju alltid helheten som räknas för att få en tyst dator.... Här kommer en lista på grejer som garanterat hjälper dig att få tyst på datorn. Jag hör inte om min dator är på eller inte längre, och ändå har jag kvar att byta till en tystare hårddisk etc.

* Zalman 400W PSU (Jag kör själv med en mkt. tyst HEC 300w nu, men ska snart byta till Zalman för att kunna plugga in lite mer grejer i datorn.)
* Zalman 7000Alcu, i princip ljudlös på lägsta rpm men kyler förvånansvärt bra ändå.
* Fixa en passiv nordbryggefläns om du har en fläkt där nu eller kolla om du verkligen behöver kylning överhuvudtaget. På mitt IS7-E funkar det bra att stänga av fläkten utan att temperaturerna går upp för mycket.
* Köp Samsungs nya P80 hårddiskar (tystare än Seagates)
* No-vibes eller liknande hårddiskupphängning. (minskar knarret när hårddisken läser)
* Kör med ADDA-fläktar (Garanterat tystare än Papst om än något sämre blås)
* Någon enkel ljudisolering. (Biltemas eller trolleflex tycker jag är de mest prisvärda.)
* Samsungs CD-RW (tystast av alla)

Gå även in på www.whynoi.se ...Handla bara inte därifrån...:) Priserna är inte att leka med...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thygesen
Dra på dig dina hörlurar, om du har några, och spela bra musik på hög volym.

Jo... brukar ju som sagt spela musik.. men blir trött på de ibland....
EDIT: låter era datorer också mycket ? Lr kör ni me papst osv?

Visa signatur

2400+ @ 2,31 GHz -- 768 MB PC3200 -- 340 Gb -- 9600XT

Permalänk
Avstängd

Ställ datorn under skrivbordet om du inte redan gjort det.

Permalänk
Medlem

Hårddiskarna låter överlag mer än dina andra komponenter, så var det för min del iaf.

Permalänk
Medlem

Zalman CNPS7000
Zalman VGA-kylare
Passiv Nb
Dämpat 360Watt agg
2x80mm chassifläktar på 20db

detta håller min dator tyst även om det inte är något överklockarmonster. Jag antar att det handlar om att prioritera, och just nu sätter jag tysthet före extra prestanda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zlugo
Jo... brukar ju som sagt spela musik.. men blir trött på de ibland....
EDIT: låter era datorer också mycket ? Lr kör ni me papst osv?

När jag körde luftkylt var mitt system precis lika tyst som nu med vatten. Bara att vattnet gjorde att det blev mycket kallare. Men iallafall. Sätt dina fläktar på 5 volt. Men om det nu låter som en skördeströska som du säger, så törs jag nästan sätta 50 öre på att du inte har ändrat spänningen till grafikkortskylningen?.

Permalänk
Medlem

Jag har skaffat Blåtand o stoppat datorn i garderoben.
Kan ta lite bilder...

Visa signatur

Asus Maximus Formula, Q6600 2.4@ 3.1, 6GB Corsair Dominator, HD 5770, Intel X25 80Gb , Viewsonic VP2130b + VP2030b
www.berndin.com

Permalänk
Medlem

har Thermaltake chassi med sammanlagt
12 fläktar
1 Asus Cd rw
1 h-disk (western)
taisolheatpipe (30dB)
GF4200 Ti
Chieftech nätagg (360W)

tycker det inte låter alls mycket kan ställa ner alla fläktar så dom nästan inte rör sig så det är inget problem(fläktstyrning)
processorfläkten låter 30dB men har en potiometer på den
graffet är det enda som låter i burken men störs inte av det.

när jag hade mitt Chieftech Fulltower med 6 fläktar i lät den mer än nuvarande o allt utom graffet kan jag ställa ner såå tycker man ska satsa på dämpmatta först o främst hjälper mycket, men Thermaltake chassit var redan så bra så det behövdes inte..

Visa signatur

AMD XP2600+@2541MHz || 1024DDR PC3200 || 120GB 8Mb || 160GB || 200GB || 250GB || Creative GeForce 4Ti4200 64Mb||

Permalänk
Medlem

Antar att du har en fläkt på ditt grafikkort, kanske dags att byta ut den? Kvaliten på grafikkortskylare brukar vara undermålig, de går sönder efter 1 eller några år. Zalman ZM80C-HP kan du köra fläktlöst om du inte tänkt överklocka och inte spelar så hårt, om du får värmeproblem eller tänkt överklocka så sätt på en fläkt. Annars så är Arctic Cooling VGA silencer både tystare och bättre än orginalkylning, har själv tänkt köpa den för 200:- på stan. När du ändå håller på så kan du göra ovanstående tips också. Finns som tre sätt att arbeta på, göra något åt själva ljudkällan, dämpa ljudkällan efteråt eller göra båda två.

Visa signatur

hardqare.com

Permalänk
Medlem

Det är ju som sagt att prioritera som gäller.. tysthet eller prestanda.

Jag valde tysthet, eftersom jag inte har nån värstingdator, se sign, men när jag flyttar hemifrån så lär jag ändra på det, då man inte har nån annan än sig själv som kan störas av datorn + att man kan ta till vissa knep, som föräldrarna kanske inte vill att man gör hemma, för att få tyst på datorn..

Visa signatur

Utvandrad till NH tills vidare

Permalänk
Medlem

Ett alternativ är att sluta överklocka och ev. köpa en lite värre processor. Då går det i de flesta fall tabort någon fläkt eller strypa/byta ut fläkt. Nätagget behöver dessutom inte köra sin fläkt på högvarv. Den fläkten kan byta ut mot en Papst ev. strypa den befintliga. Om de är så att du måste ha bra kylning i datorn så kör på större och färre fläktar. Har du glidlagrade fläktar så ska dessa vara av bra kvalitet, annars är de risken att de börja låta efter ett tag. Kullagrade fläktar låter oftast något mer, fast i längden är de mycket bättre på alla sätt. Min andra burk är väldigt tyst.

Visa signatur

hardqare.com

Permalänk
Medlem

Okej...
1. Min gfx kylning är tyst o funkar bra.
2. Min hårddisk är också tyst .. IBM 180 GXP
3. Datorn står under skrivbordet...
4. Blåtand ?

Under tiden nu fyllde upp den här tråden så gick jag och tog tag i saken... har på börjat följande.... bytte av fläkt i agget, tagit bort fläktgallret på Volcano 9, gav ett vinande tjutande ljud. Jag planerar bytta ut den fläkten också, plus några 80 mm i chassi mot tysta.. bör väl få ner ljudnivån ? Men de kostar ju en del...

Vad mer göra ?

EDIT: skall måla mitt tråkiga fulltower chassi, nu e de vit... villken färg skall man ha .. spryafärg då, så man slipper klarlack osv.

Visa signatur

2400+ @ 2,31 GHz -- 768 MB PC3200 -- 340 Gb -- 9600XT

Permalänk

Gör ett brunt chassi, det vore fint, med djur på, en bondgård på ena sidan, kanske inte världens "coolast" men jäkligt häftigt på sitt sätt.

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att spraya mitt kommande vita fulltower i guldfärg. Skulle vara lite häftigt

Visa signatur

Levicom 350W Dual Fan Abit KV7 Amd Athlon XP 2800+@3200+ Vatten Twinmos 512mb ddr pc3200 Sparkle Geforce FX5900 500/930 160 gb hd Logitech MX500

Permalänk
Medlem

jag hade tänkt svart....

Visa signatur

2400+ @ 2,31 GHz -- 768 MB PC3200 -- 340 Gb -- 9600XT

Permalänk
Medlem

En grej som kan göra mycket är att om man har ett chassi med tveksamma fläktplatser som inte släpper igenom luften ordentligt, vilket är fallet med de flesta chassin. Otrevliga damsugarljud uppkommer av detta. Såga ut och sätt dit ett fläktgaller istället eller ett filter om det är inblås.

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk
Medlem

Instämmer, på utblåsfläktar behövs det inga damfilter. På inblås behövs det ifall det är ett dammigt rum.

Visa signatur

hardqare.com

Permalänk
Medlem

menar ni att man skall ta bort de som är ett "fläktgaller" som sitter i chassit ?

Visa signatur

2400+ @ 2,31 GHz -- 768 MB PC3200 -- 340 Gb -- 9600XT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zlugo
menar ni att man skall ta bort de som är ett "fläktgaller" som sitter i chassit ?

Tabort det som är stansade fläktgaller, de som är gjord av liknande tjock ståltråd är helt ok.

Visa signatur

hardqare.com

Permalänk
Medlem

Måste dra ner på farten på nårga fläktar under telefonsamtal pga av den höga ljudnivån.

Uppmätt med DB mätare - 47DB på 1meter

Det magiska ordet är hörlurar.

Visa signatur

Power_slave_ "jag gillar lagom stora möss men jag vill ha mina lätta och glidiga"
Luzt på techsweden.org

Permalänk
Medlem

ställ datorn i ett annat rum o skaffa trådlöst

Permalänk
Medlem

förstår inte varför ni stör er på fläktljudet? en dator ska ju låta!!! ja har inte nåra somhelst problem även fasst min dator låter en hel del! sover alltid med den igång åxå.. skulle bli för tyst och kännas för ovant att ha den av:)

Permalänk
Medlem

hehe... men bli lite varm nu med fläktarna på 7 volt, har bara ett utsug bakom, ett klent insug fram nere.... räcker inte... skall moddas !
Maxxar nu 49 c i dietemp....

Visa signatur

2400+ @ 2,31 GHz -- 768 MB PC3200 -- 340 Gb -- 9600XT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pulv3r
förstår inte varför ni stör er på fläktljudet? en dator ska ju låta!!! ja har inte nåra somhelst problem även fasst min dator låter en hel del! sover alltid med den igång åxå.. skulle bli för tyst och kännas för ovant att ha den av:)

Det beror på hur ljudkänslig man är. Jag är både ljus, ljud och luktkänslig periodvis. Så det är från person till person. Min dator låter något mellanting, ska förska få den tystare med att optimera kylningen och dämpa lådan. Men jag har inte så brottom, vill att det ska vara lite mer påkostade lösningar. Har tidigare haft mekonomens ljuddämpningsmattor men ska nu köpa kit för 500:- istället, typ ACOUSTIPACK SONATA. Finns en massa att göra om man vill, endel lju uppstår vi vibrationer så man kan ju sätta silikonlister för att avvibrera fläktar.

Visa signatur

hardqare.com

Permalänk
Medlem

Istället för att hålla på o mekka med isolering av olika slag eller fläktkontrollers osv så köper man vattenkylning och kyler alla värmekällor med den. Ja kör själv vattenkylning på grafikkort och cpu, snart kommer de eventuelt till mina hdd också.
Men om man inte har råd eller tycker de verkar för bökigt att använda vattenkylning så är nog de absolut bästa alternativet för att få tyst att flytta datorn ut ur rummet eller under sängen, in i gardroben eller liknande.

Annars e de bara punga upp slantarna o investera i dyra papstfläktar och passiva kylare. Kan nästan garantera att om man ska hålla på o köpa dyra fläktar, kylflänsar och ljuddämpningsmaterial av olika slag så kommer de i slutändan troligen bli dyrare än att köpa vattenkylning på en gång.

Så köp vattenkylning. Det solklara valet tycker iaf ja

Visa signatur

i7 930 @ 4.3][Corsair Dominator 5x2GB][Asus P6X58D-E][Nvidia GTX780 Ti][Corsair AX1200][Intel X25-M G2 80gb - Seagate 2x1tb][Mozart TX][Kylning: Ek supreme HF - 3x 120x3 Rad - Mch655 pump

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mobne
Istället för att hålla på o mekka med isolering av olika slag eller fläktkontrollers osv så köper man vattenkylning och kyler alla värmekällor med den. Ja kör själv vattenkylning på grafikkort och cpu, snart kommer de eventuelt till mina hdd också.
Men om man inte har råd eller tycker de verkar för bökigt att använda vattenkylning så är nog de absolut bästa alternativet för att få tyst att flytta datorn ut ur rummet eller under sängen, in i gardroben eller liknande.

Annars e de bara punga upp slantarna o investera i dyra papstfläktar och passiva kylare. Kan nästan garantera att om man ska hålla på o köpa dyra fläktar, kylflänsar och ljuddämpningsmaterial av olika slag så kommer de i slutändan troligen bli dyrare än att köpa vattenkylning på en gång.

Så köp vattenkylning. Det solklara valet tycker iaf ja

Hej, det har du rätt i. Men t.ex. ljudisolering är inte fel vid vattenkylning heller, dämpar radiatorfläkten, cd/dvd-enheter och hårddiskarna.

Visa signatur

hardqare.com

Permalänk
Medlem

Problemet med att ställa datorn långt bort (exempelvis, annat rum, garderoben mm mm.) är väl ändå att man behöver en bildskärm med något kul på? Tex det som skall visas från datorn.
Jag är lite osäker på detta men kan man inte få problem med störningar på en vanlig CRT om man börjar köra med kablar uppåt en 10m och i värsta fall tom mer?

Tror inte CRT är någon höjdare på över 5-6m, men det är visserligen inga tekniska fakta mer än känsla, har ett "hum" om det iaf.

Sen blåtand, det är faktiskt en bra lösning rent tekniskt, problemet är väl prislappen där, fast konkurerar man med ett vattenkylningssystem så är det å andra sidan inga problem där!
Övrigt, ljud, ström, nätverk osv spelar ju ingen roll, det enda känsliga är som sagt skärm, möjligtvis mus/tangentbord om man inte går blåtandsvägen, går dock att lösa iaf beroende på situation.

Visa signatur

Alldeles för mycket för att få plats med kompletta hårdvarulistor i den här lilla ¤#%@!/ rutan.