Permalänk

Lämplig router och switch

Hallå!
På kontoret där vi är runt 15 pers skall vi nu få 10 mbps uppkoppling. Vi kommer dock inte att få 15 egna IP-adresser, så vi måste köra en router emellan. En switch behöver vi då också.

Eftersom jag tagit på mig att fixa detta så undrar jag vad som är lämpligt att köpa i router och switchväg. Det viktigaste är att det inte strular utan fungerar stabilt. Jag har tidigare använ lite enklare d-link produkter, men jag har inget större förtroende för dem. Hellre dyrt och bra än billigt och halvbra. Så vilken router och vilken switch?

Permalänk

Kolla på blocket.se efter beggade cisco 2514 routrar. De har två ethernet portar och brukar gå att få för 2000:- och nedåt. De kostade minst det tiodubbla när de var nya. Enda nackdelen är att de bara klarar 10Mbps, men du skulle ju inte ha mer ändå.
Dock kräver ju denna router att du vet lite vad du håller på med...

När du ändå är där och tittar kan du ju leta efter nån cisco, hp, dell eller liknande switch.

Permalänk
Medlem

Vad för sorts uppkoppling ska ni få?

Att köpa beggat till ett företagsnätverk...då kan ni lika bra gå ut och be om problem. Bäst är att ha vettiga garantier på utrustning OCH installation av denna.

Kontakta ett företag som sysslar med nätverk och be dem konfa / installera.

För att ge dig en uppfattning om utrustning och pris....

Cisco 1700 serien (router) ca 10 000 kr ( http://www.cisco.com/go/1700 ). Modell beroende på vilken sorts uppkoppling.

Switch från samma tillverkar blir "väl" en 2950 switch 24 portar för ungefär 5000 kr.
Alternativ är en 3Com SS3 Baseline (oövervakad) 24 port för ca 2000 kr.

Installation av tekniker ca 4000 kr (?) Kablar ? Moms tillkommer....

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem

hur mycket kan ni tänkas lägga ner?
Skall ni installera allt själva?

Permalänk

Tja, någon tekniker hoppas jag klara mig utan. Det är Ethernetteknik som kommer att användas. En fördel är förstås om routern kan konfigureras via ett webbgränssnitt. Cisco känns lite dyrt och svåradministrerat...3Com är väl bra?

Permalänk
Medlem

Netgear är et bra alternativ om man inte vill köra D-link
har för mig att de görs på samma fabrik som Cisco=)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xeno84
Netgear ...
har för mig att de görs på samma fabrik som Cisco=)

Det verkar inte rimligt. Kan tillägga att användarna i princip bara behöver kunna surfa och hämta hem mail. Inte så avancerat alltså.

Permalänk
Medlem

Att de görs på samma fabrik???
Det e mycket möjligt. Finns flera företag som gör fler produkter i samma fabirk med andra märken. Kanske inte vanligt men det finns.

Nu e det nog inte så att det är Cisco hårdvara i Netgear=)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av clarkbones
Det verkar inte rimligt. Kan tillägga att användarna i princip bara behöver kunna surfa och hämta hem mail. Inte så avancerat alltså.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av clarkbones
Tja, någon tekniker hoppas jag klara mig utan. Det är Ethernetteknik som kommer att användas. En fördel är förstås om routern kan konfigureras via ett webbgränssnitt. Cisco känns lite dyrt och svåradministrerat...3Com är väl bra?

OK..

En internet Gateway/bredbandsrouter fungerar för ändamålet.

I denna kategori finns 3Com, Netgear, D-Link, Zyxel mfl. Pris runt 800-2000 kr och installation brukar vara (är) via webbgränssnitt.

Utnyttja login via Swec för att se rabbaterade priser på inwarehouse under kategori - nätverk - bredband.

Lite info jag trillade över här på swec (iofs äldre modell)
http://www.sweclockers.com/html/recension/rec_021229_zyxel_pr...

Info på svenska om Zyxels aktuella produkt...
http://www.zyxel.se/product/product_01.php?product_id=53

"Prestige 324 kan anslutas direkt till ditt ADSL/Kabel modem **men går också bra att direkt till Ethernet** för dom som önskar det."

Hoppas detta hjälper!

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem

Som sagts i tidigare trådar om ämnet så bör man, om man köper en "hemmarouter", kolla dels att routern har tillräcklig genomströmmning mellan LAN- och WAN-porten (beror nästan helt på routerns processorhastighet), samt ev. genomströmmningshastighet i bakplanet om det är en inbyggd switch.

I och med att du ska göra inköpet till ett företag så rekommenderar jag att du ringer och talar med en säljade på Dustin.

En rekommendation på val av router:

Netgear FR328SGE (1918.75:- inkl moms) från Dustin

Permalänk
Medlem

clarkbone: att cisco känns dyrt och svåradministrerat kan jag inte riktigt hålla med om, men att du skulle köpa en 1700 series router bara för att dela bredband är idiotiskt, dels är det krångligt att konfigurera (om man inte kan) och dels är det dyrt. jag tycker du borde kolla på "bredbandsdelare" från tillverkare som cisco. Switchar jag skulle kunna rekommendera är 24 portars HP eller 3com switch som håller hög kvalité till ett lågt pris!

När man däremot kan konfa en router så går det mycket snabbare att kriva än att klicka sen har man ju alltid full kontroll när man skriver och inte klickar...

här är mina tips till dej!

Router"bredbandsdelare": http://www.dustin.se/shopping/ProductDetail.asp?PID=501005846...

Denna har allt du behöver och lite till...

Pris: 2250 + moms

läs mer om den här: http://www.dustin.se/DustinPictures/PDF/C/5010058466.pdf
www.cisco.com

Switch: http://www.dustin.se/default.asp?ORIGIN=shopping/ProductDetai...

En väldigt "basic" switch, klarar vad den ska klara men sen är det inte mycket mer, men ändå fullt tillräcklig för dina behov...

pris: 1800 + moms

läs mer om den här: www.3com.com

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Medlem

Du har fårtt många bra tipps i tråden men det få har gjort är sagt varför du inte ska köpa en hemma-bredbandsdelare.

Hemma är nätverket ofta kontrolerat och litet, få som har mer än tre burkar hemma på an vanlig bredbandsdelare. När man är 15 pers kommer ni märka att bandbredden i bland kommer användas, inget illa med det med ni betalar för den. Men i en sådan situation så behöver man prioritering i routern så att viktiga saker fortfarande funkar. Detta stöder inte billiga bredbandsdelare.

Permalänk
Medlem

Är ni verkligen 15 pers på ett företag som inte har högre krav än att kunna surfa??

Har ni inga krav på att dessutom ha en central mailserver, en central fileserver för dokument, administration, ekonomi, etc? Vilken slags verksamhet har företaget?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av clarkbones
...Kan tillägga att användarna i princip bara behöver kunna surfa och hämta hem mail. Inte så avancerat alltså.

Permalänk
Medlem

Varget: läs vad clarkbones har skrivit

"någon tekniker hoppas jag klara mig utan."
"Cisco känns lite dyrt och svåradministrerat"
"Kan tillägga att användarna i princip bara behöver kunna surfa och hämta hem mail"
"Jag har tidigare använ lite enklare d-link produkter"
"En fördel är förstås om routern kan konfigureras via ett webbgränssnitt"

Vad skulle prio ändra på här? att olle har förkörsrätt på att hämta mail och surfa på aftonbladet? clarkbones vill dessutom ha en lättkonfigurerad router och då går ju tyvärr cisco och andra "riktiga" routrar bort, eftersom han inte har pysslat med det tidigare... han vill även ha ett web interface och jag antar då ett grafiskt, inte "ip http server" sen finns det faktiskt en hel del konfigurerings möjligheter i en bredbandsdelare för ~2000 nu har jag inte testat cisco SOHO-91 själv, men då all annan ciscoutrustning håller TOPPKVALITÉ så skulle jag bli mycket förvånad om inte 91:an också gör det!

Sen har jag svårt att tro att 15 användare som surfar lite och kollar mail gör åt med 10mbit bandbredd under mer än nån sekund då och då... enda orsaken till en konstant "peak" är ju isf nerladdningar... och det får man ju göra upp planer för eller strypa med accesslistor... vet iofs inte om det går med 91:an med den har ju ett ios så det borde funka...där det sista alternativet är att föredra... isf kan man även disabla funktioner för att kolla på videoklipp och streama ljud över nätet ju...

Sen är säkert alla dina arbetskollegor gamla damer och 50 åriga gubbar som tittar en stund på blocket, läser lite på aftonbladet och skickar massa mail med "kontorsskämt" emellan varandra...

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av John_J
Är ni verkligen 15 pers på ett företag som inte har högre krav än att kunna surfa??

Har ni inga krav på att dessutom ha en central mailserver, en central fileserver för dokument, administration, ekonomi, etc? Vilken slags verksamhet har företaget?

Det är inte ett företag för att precisera det hela. Det är ett kontorshotell med fem, sex små företag. De flesta är konsulter av något slag. Det är bara jag som har DC installerat och jag toktankar inte heller direkt.

Jag har fått en hel del bra tips här och slutsatsen är väl att jag skall satsa på mellanklassen. Stabila grejer som fungerar och inte behöver startas om med jämna mellanrum. Jag kommer inte köpa budgetgrejer àla D-link 604 och inga Ciscoroutrar för 10 000...

Permalänk
Medlem

Till router/NAT/DHCP/Bandwidthshaping/IDS så kan man använda antingen en vanlig linuxdist eller en specialicerad för just brandväggsändamål såsom ex. http://www.smoothwall.org/

Och jag har för mig att HP har livstidsgarantier på många av sina switchar.

Bara en tanke, kanske inte helt rätt här men ändå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Discharged
Varget: läs vad clarkbones har skrivit

"någon tekniker hoppas jag klara mig utan."
"Cisco känns lite dyrt och svåradministrerat"
"Kan tillägga att användarna i princip bara behöver kunna surfa och hämta hem mail"
"Jag har tidigare använ lite enklare d-link produkter"
"En fördel är förstås om routern kan konfigureras via ett webbgränssnitt"

Vad skulle prio ändra på här? att olle har förkörsrätt på att hämta mail och surfa på aftonbladet? clarkbones vill dessutom ha en lättkonfigurerad router och då går ju tyvärr cisco och andra "riktiga" routrar bort, eftersom han inte har pysslat med det tidigare... han vill även ha ett web interface och jag antar då ett grafiskt, inte "ip http server" sen finns det faktiskt en hel del konfigurerings möjligheter i en bredbandsdelare för ~2000 nu har jag inte testat cisco SOHO-91 själv, men då all annan ciscoutrustning håller TOPPKVALITÉ så skulle jag bli mycket förvånad om inte 91:an också gör det!

Sen har jag svårt att tro att 15 användare som surfar lite och kollar mail gör åt med 10mbit bandbredd under mer än nån sekund då och då... enda orsaken till en konstant "peak" är ju isf nerladdningar... och det får man ju göra upp planer för eller strypa med accesslistor... vet iofs inte om det går med 91:an med den har ju ett ios så det borde funka...där det sista alternativet är att föredra... isf kan man även disabla funktioner för att kolla på videoklipp och streama ljud över nätet ju...

Sen är säkert alla dina arbetskollegor gamla damer och 50 åriga gubbar som tittar en stund på blocket, läser lite på aftonbladet och skickar massa mail med "kontorsskämt" emellan varandra...

jag har använt soho 71 routrarna.. fungerar alldeles utmärkt, har en hemma (används iofs inte) och en på ett jobb där den NATar för runt 10 datorer.

webgränsnittet är alldeles utmärkt och man kan ställa in allting som är värt att ställa in därifrån. vill man bli mer avancerad kan man använda CLI..
2500 är inte dyrt och den är inte svåradministrerad..

så jag rekommenderar den!

Visa signatur

Allting har en ände, fibern den har två
Layer 2 loopen har ingen, men den får va med ändå