Permalänk
Hedersmedlem

100Mbit/s Nätverk

Hej

Jag hade tänkt fixa ett 100 Mbit/s-nätverk hemma. Såhär hade jag tänkt att det skulle se ut:

Min dator och familjens har integrerade nätverkskort på 10/100 Mbit/s. Det jag är ute efter är: En bra 8-portars switch som funkar i 100Mbit/s. Kabel som klarar 100Mbit/s ~15m. Samt ett nätverkskort (nr2) till servern.

CC-servern är en 733MHz med 512 sdram, så kraft fattas inte på den. Den ska alltså agera som router eller NAT vilket ni nu vill.

Det jag hade tänkt mig är:
Switch: http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=NETGFS108
Kabel: http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=CA601195
Nätverkskort: http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=NICPCI100

Hur tror ni att detta kommer funka? Kommer man komma upp i 12 MB/s? Om ni fick välja vad skulle ni ta då (helst under 1000kr)?? Behöver inte vara från DB.

Ang. switchen så vet jag att när det står 100 Mbit/s så är det det, men jag har haft dålig erfarenhet av bla dlink 604. Den inbyggda switchen skulle också vara på 10/100 Mbit/s fast man kom inte upp i mer än ca 10 Mbit/s...

Har sökt och kollat FAQ:en fast ifall jag har missat nått får ni gärna länka dit.

Om det är något mer ni vill ha reda på så är det bara att fråga.

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk
Medlem

Det enda som jag blir lite tveksam till är nätverkskortet, jag skulle nog lägga till en 50lapp eller något på det.

Visa signatur

"Utom de elva omkomna, av vilka en var tolv år, skadades 24 oftast äldre personer, sade polisen." - expressen.se
Data/Dator?

Permalänk
Hedersmedlem

Ok, har du/ni något förslag till ett bättre då? Vilket märke etc...

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk
Medlem

Vad har du för ett nätverkskort i 733:an nu?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog satsat på ett http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=DFE-530TXR för 159kr.
D-link är förvisso inget jättebra märke, men jag litar mer på det är ett NoName-kort.

Visa signatur

"Utom de elva omkomna, av vilka en var tolv år, skadades 24 oftast äldre personer, sade polisen." - expressen.se
Data/Dator?

Permalänk
Medlem

D-link kortet kommer nog ge rätt ok prestanda nu. Jag sitter med ett Realtek kort i server och ett Telix kort i den här burken (inget direkt välkänt märke här, och realtek är ju inte kända för topprestanda). Kommer med FTP upp i omkring 9 MB/s, vilket jag tycker är fullt godtagbart. Har du tänkt ha någon trafik via samba är det bara att glömma 12 MB/s dock kan jag säga, linux-linux har jag som bäst kommit upp i 6 MB/s, med Win-linux brukar jag hamna runt 4 MB/s. Jag är inte hundra på att de inbyggda nätverkskorten kommer pumpa 12 MB/s heller, du kommer nog få ok prestanda iaf.

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Medlem
Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Vad har du för ett nätverkskort i 733:an nu?

Nr1 på bilden är ett gammalt intel-kort har jag för mig. Fick med den med burken (gammal Dell-burk).

Tack för förslagen med, ska kolla igenom allt och se vad som passar.

Xaanin: Vad är Samba? Har inte hört talas om det Trafiken består mest av fildelning (ftp) samt lite spelande när polare kommer över.

osytol: Tack för förslaget. Har som sagt var ganska dåliga erfarenheter med Dlink så jag skulle föredra ett annat märke.

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk
Medlem

apropå samba nån som har någon länk till en installationsguide o felsökningsguide osv?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hilton: Ah, missade att du ogillade d-link Satsa på skruvis första förslag istället, 3com gör bra grejer.

Visa signatur

"Utom de elva omkomna, av vilka en var tolv år, skadades 24 oftast äldre personer, sade polisen." - expressen.se
Data/Dator?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oft!
apropå samba nån som har någon länk till en installationsguide o felsökningsguide osv?

http://www.unix.se/article/articleview/617/1/5/

Sist jag använde samba så gick det runt 9-10Mbyte/s vilket jag tycker är övenskomligt

Permalänk
Hedersmedlem

Tack för hjälpen allihop! Får se vad det blir för saker, det lutar åt Skruvis 1a variant just nu

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk
Medlem

Ja, kör på Skruvis 1:a så får du bra saker...

Det du kan fundera på är om det är värt att tom. satsa på att bygga ett gigabit-nät. Då får man ett mer "framtidssäkert" nät. Utrustningen börjar också krypa ner i priserna ganska rejält nu, men det kommer spränga 1000kr-kränsen och du måste köpa nytt kort till båda datorerna.

Exempel från Komplett:

Nätverkskort:
Intel Pro/1000MT Desktop Adapter (bulk)..........496kr
Switch:
CNet Switch Gigabit Ethernet 5P..........941kr
Kabel:
(samma som till 100Mbit/s-nät)

Permalänk
Medlem

Bah ! Köpt ett netgear 1gb switch på dustin ! 800 inkl moms. 10gb genomströmningshastighet
alltså 2000mbit per port.. rätt schysst . Och jag kommer upp i 12mbit/s winxp-> linux, med samba.

/livet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alive
Bah ! Köpt ett netgear 1gb switch på dustin ! 800 inkl moms. 10gb genomströmningshastighet
alltså 2000mbit per port.. rätt schysst . Och jag kommer upp i 12mbit/s winxp-> linux, med samba.

/livet

Det var inte mycket =( Vad för program använder folk för att mäta överförningshastigheten hos samba? Då utforskaren (till skillnad från konqueror) inte visar hastigheten undrar jag lite hur ni gjort.

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Medlem

mbit = millibit?
gb = gigabit?

12Megabit/s kanske? drygt 1,5MegaByte/s låter lite lågt?

Xaanin: är nätverk i aktivitetshanteraren tillförlitlig?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohanS
Ja, kör på Skruvis 1:a så får du bra saker...

Det du kan fundera på är om det är värt att tom. satsa på att bygga ett gigabit-nät. Då får man ett mer "framtidssäkert" nät. Utrustningen börjar också krypa ner i priserna ganska rejält nu, men det kommer spränga 1000kr-kränsen och du måste köpa nytt kort till båda datorerna.

Exempel från Komplett:

Nätverkskort:
Intel Pro/1000MT Desktop Adapter (bulk)..........496kr
Switch:
CNet Switch Gigabit Ethernet 5P..........941kr
Kabel:
(samma som till 100Mbit/s-nät)

Jo, fast i detta läge har jag inte användning av 1 Gbit/s hemma. Har för övrigt inte råd med det heller
Men tack för förslagen iaf Det uppskattas

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xaanin
Det var inte mycket =( Vad för program använder folk för att mäta överförningshastigheten hos samba? Då utforskaren (till skillnad från konqueror) inte visar hastigheten undrar jag lite hur ni gjort.

Perfmon är nog det bästa alternativet.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"