Permalänk

När jag jobbade på gambro hade vi någon etanolbaserad lösning som typ smälde den uppruggade plexiytan och så tryckte man ihop och lät det härda. Man såg fan inte skrarven.

Visa signatur

Eating fords and shitting chevys since 1914

Permalänk

Ni vet väll att radiolankort har samma frekvens som micro'sar, så dem kan bli störda om man kör med dem vid en micro.

Det där med någon syra som smälter plexit borde ju fungera.

Visa signatur

*** Signaturen raderad på grund av för många rader. Läs forumreglerna. /xphaze

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av psykopat 113
offtopic:
hmmm.. hittade på en sida en beskrivning på hur man skulle bygge en microvågs-kanon av en micro......... dom sprängde tomater på 10m asvstånd.....

tilllbaks till topic:
hmm.. ättika låter skumt..... men med varmlufts pistol måste det vell gå skitbra juh......

Läste om killar som byggde sånna "kanoner".
dom fick ett glas vatten att stormkoka efter några sekunder på typ 10m.
Dom körde flera microvågsplattor parallelt som gav en ganska pricksäker stråle.

Visa signatur

:: System 1 | 2500+ -M | 9800se |
::

saknar öä - Är på semester till ~januari

Permalänk
Medlem

Classes plexilim funkar v'ldigt bra, ser knappt skarvarna och det är helt genomskinligt.

Har gjort två dd-vattenblock på det sättet, utan läcka.

Om du ska ha det vattentätt så säger jag bara: akta dig för epoxi! Det är inte vattentätt!

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sundelin

Läste om killar som byggde sånna "kanoner".
dom fick ett glas vatten att stormkoka efter några sekunder på typ 10m.
Dom körde flera microvågsplattor parallelt som gav en ganska pricksäker stråle.

"Mikrovågsplattor"??

Mikrovågorna i en ugn genereras av ett rör kallar magnetron. Från den går en eller flera vågledare ut till ugnsutrymmet. "Plattorna" som man ser är bara till för att det inte ska komma in skit i vågledarna där det inte är särskilt lätt att få bort.

Permalänk
Medlem

när man svetsar ihop 2 plexiglas med ultraljudssvets så lägger man dom emot varandra och svetsar. då börjar plexibitarna vibrera och friktionen mellan dom gör så att det blir varmt och dom smälter samman. typ.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghost

"Mikrovågsplattor"??

Mikrovågorna i en ugn genereras av ett rör kallar magnetron. Från den går en eller flera vågledare ut till ugnsutrymmet. "Plattorna" som man ser är bara till för att det inte ska komma in skit i vågledarna där det inte är särskilt lätt att få bort.

Jag hade för mig attd et var nått i stil med plattor som dom skrev om.. alla är vi inte besatta av radar

Visa signatur

:: System 1 | 2500+ -M | 9800se |
::

saknar öä - Är på semester till ~januari

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreadlock
När jag jobbade på gambro hade vi någon etanolbaserad lösning som typ smälde den uppruggade plexiytan och så tryckte man ihop och lät det härda. Man såg fan inte skrarven.

Är inte etanol ättika..

eller d kan ha var nån sort av etanol som är ättika..

aja nått kolväte är heter även ättika i alla fall

Visa signatur

Framtida projekt Tillspejsning av min dator: Bygget har börjat men får vänta tills Ledmatrisen är klar.
Nuvarande projekt Ledmatris: Matrisen är nästan färdig bara lite mer mjukvara.
Förra projektet Ledsnurra v3.0: Snurran är så kallad klar och har flyttats till sidan.

Permalänk

Skulle bara vilja säga att, micron inte är HELT avskärmad, för min far lade alltid sin mobil vid micron (T28 när den var ny) och han fick lämna in den 5 gånger, men sen kom dom på att de va micron, även svetsar kan ge av sig strålning så att mobilen kan balla ur, bara så ni vet....

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Prophetian
Skulle bara vilja säga att, micron inte är HELT avskärmad, för min far lade alltid sin mobil vid micron (T28 när den var ny) och han fick lämna in den 5 gånger, men sen kom dom på att de va micron, även svetsar kan ge av sig strålning så att mobilen kan balla ur, bara så ni vet....

den är avskrmad från de farliga iallafall.

Permalänk
Medlem

Det är nästan omöjligt att få ett glasvatten att stormkoka på 10m;

Ta först effekten för att stormkoka i micron * x antal meter, stooora effekter...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av forngren
Det är nästan omöjligt att få ett glasvatten att stormkoka på 10m;

Ta först effekten för att stormkoka i micron * x antal meter, stooora effekter...

Lyckas man rikta vågor likt en laser så borde det funka rätt lätt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jockeman
Är inte etanol ättika..

eller d kan ha var nån sort av etanol som är ättika..

aja nått kolväte är heter även ättika i alla fall

Etanol är sprit! Sån man dricker. Blanda inte ihop det med ättika. blää

Permalänk

96% Etanol är inte att rekomendera, den får plexi att krackelera...

Visa signatur

-: Abit NF7 : AMD Athlon XP 2500+@2200MHz : ATI Radeon 9800 Pro : 2*512GB Corsair DDR SDRAM PC3200 : Hitach Deskstar 7k250 80GB : Seagate Barracuda 160GB : Waterchill L30 Entry : Aqua Computer Airplex EVO 120 : <40*C idle :-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghost
Frekvensen i en mikro har inget med huruvida vattenmolekylerna vibrerar eller inte. 2.45 GHz valdes troligen för att inte något kommunikationssystem eller radar använde den frekvensen.

En rejäl radar kan koka vatten riktigt snabbt. Belysningsradarn till luftvärnssystemet RBS 77 sägs kunna koka en hink vatten på 30 sekunder vid 10 meters avstånd. Det gäller att akta "bollarna"!

Jisses. Det skulle man kunna kalla en makrougn!

Visa signatur

| Just det. |
|#8792xx | "Är man dum i huvet får hela kroppen lida" |

Permalänk
Medlem

Såg nåt program om japaner som var helt överjävliga på att bygga bassängakvarium, de fogade samman plexiskivor helt sömlöst. Tyvärr var deras metod hemlig

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jockeman

Är inte etanol ättika..

eller d kan ha var nån sort av etanol som är ättika..

aja nått kolväte är heter även ättika i alla fall

om man oxiderar etanol 2x får man ättika

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av forngren
Det är nästan omöjligt att få ett glasvatten att stormkoka på 10m;

Ta först effekten för att stormkoka i micron * x antal meter, stooora effekter...

* avsåndet i kvadrat ska det vara..
men sedan så får man ju utforma någon slags antenn och då får man ju ta hänsyn till dess antenn-förstärkning oxå..

Visa signatur

P4 2GHz @ 2,5GHz | Abit BD7II-RAID | 512MB PC2100 RAM | Leadtek Ti4200 ViVo | 4st IBM 120GXP 80GB i Raid 0

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghost
Frekvensen i en mikro har inget med huruvida vattenmolekylerna vibrerar eller inte. 2.45 GHz valdes troligen för att inte något kommunikationssystem eller radar använde den frekvensen.

En rejäl radar kan koka vatten riktigt snabbt. Belysningsradarn till luftvärnssystemet RBS 77 sägs kunna koka en hink vatten på 30 sekunder vid 10 meters avstånd. Det gäller att akta "bollarna"!

Detta är ett enormt problem för oss på skolan, omöjligt att surfa med wlan på lunchen. Alla j-la microugnar störut signalen!

Visa signatur

A legacy of pride, A future of promise
gusvo085.mine.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghost
Frekvensen i en mikro har inget med huruvida vattenmolekylerna vibrerar eller inte. 2.45 GHz valdes troligen för att inte något kommunikationssystem eller radar använde den frekvensen.

En rejäl radar kan koka vatten riktigt snabbt. Belysningsradarn till luftvärnssystemet RBS 77 sägs kunna koka en hink vatten på 30 sekunder vid 10 meters avstånd. Det gäller att akta "bollarna"!

Som jag har förstått det så har frekvensen allt med att göra om vattenmolekylerna vibrerar eller ej.

Det är nämligen så att vattenmolekylerna (dipoler) har sin resonansfrkevens runt 2.4 GHz. Eftersom vår värld innehåller rätt mycket vatten så är det sedan länge känt att dämpningen för radiovågor runt 2.4GHz är så stor att bandet mer eller mindre ansetts värdelöst för kommunikation då skadliga effekter tidigare krävts för även korta avstånd.
Detta band kallas även för ISM-bandet (Industrial Science and Medical) och är mer eller mindre licensfritt att använda i stora dela av världens länder med vissa militära inskräkningar.

Att bandet är fritt tillsammans med att radiokommunikation idag inte kräver lika stora effekter som förr är antagligen också den bidragande orsaken till att Bluetooth, WLAN och en massa andra pryttlar på senare tid börjat använda detta band.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Prophetian
Skulle bara vilja säga att, micron inte är HELT avskärmad, för min far lade alltid sin mobil vid micron (T28 när den var ny) och han fick lämna in den 5 gånger, men sen kom dom på att de va micron, även svetsar kan ge av sig strålning så att mobilen kan balla ur, bara så ni vet....

Då skulle du bara veta hur mycket magnetfält och skit som finns i en vattenkraftstation... Men konstigt nog så klarar sig mobilerna ganksa bra, men dom byts ganska ofta.

Permalänk
Medlem

*host* tråden är ganska gammal tror nog redan han har fixat ihop det han skulle ha fixat, och magnetfält osv är dessutom ett sidospår...

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex