Permalänk
Medlem

compaq

varför har compaq datorerna så dåligt rykte??
det är typ tabu att ha en. varför?

(PS jag har ingen compaq ^^)

Visa signatur

Intel Core i5 2500 3,3GHz, 4gb ddr3 1600mhz, Gigabyte P8P67 PRO, Samsung 1TB, Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC

Permalänk
Medlem

Compaq har åtminstone tidigare, vet inte hur det är numera, haft den egenheten att de inte är riktigt kompatibla med alla program och hårdvaror.

Visa signatur

Min signatur - inte din!

Permalänk
Medlem

Speciellt hårdvara. Inte för att jag har varit med om det, men min första dator (en HemPC) var en P2 450MHz, 128MB etc. var en Compaq och i manualen som jag kollade i när jag skulle köpa mer minne stog det tom. att det var en skröna att Compaq skulle ha dålig kompabilitet med saker och ting.

Sen att lådan var ett helvete att byta något i är en annan femma :).

Permalänk
Medlem

compaq e skit!!!!!!. dem luktar inte som andra datorer...å så e d fukkat hårdvara!

Visa signatur

halllå vem e dy?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ozman
compaq e skit!!!!!!. dem luktar inte som andra datorer...å så e d fukkat hårdvara!

Ozman du verkar vara kung på det här med datorer!!!!11

Jag har en Compaq och kan inte säga annat än att jag är hur nöjd som helst med den. Krånglar aldrig och har fungerat med allt jag testat den med.

Jag är inte någon datornörd och spelar ingenting utan surfar, webbdesignar, photoshoppar och liknande. Dock kan jag det mesta ang. hårdvara Lite komiskt.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ozman
compaq e skit!!!!!!. dem luktar inte som andra datorer...å så e d fukkat hårdvara!

*Sett*

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

tack för ni tycktet ja e kungen. ja buger jupt. tack så micket!

Visa signatur

halllå vem e dy?

Permalänk
Medlem

Jag tycker Compaq har varit som ni beskriver, dålig kompabilitet när man ska uppgradera, skumma egna lösningar på kylning osv. Efter HP köpte Compaq så tycker jag att deras Presarioserie har blivit mkt bättre. Det är nästan bara standardkomponenter i vilket gör att den är lätt att uppgradera. Iof så är BIOS fortfarande låst men så har ju alla stora tillverkare: DELL, Fujitsu Siemens, IBM, HP osv.

Vill man ha en dator med bra support där man vet att alla komponenter är testade med varandra så är en OEM dator ett bra val. Kan man acceptera lite strul och vill pilla själv så är en OEM dator ett dåligt val.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem

fy fan, alldrig compaq

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J

Permalänk
Medlem

ja ticker okså compapq er schit, ja vill ha egna märket, asså bugga skälv. nån kann ge mej tipps hur ja bugga?tack så micket

Visa signatur

halllå vem e dy?

Permalänk
Medlem

ozman ig svenska? Men jag har en compaq och den äger. Kan inte säga att den är dålig faktiskt och fattar inte varför de flesta säger att compaq är skit när de inte ens har testat en compaq dator. Så ni borde nog vara tysta ni som inte har provat en compaq.

Visa signatur

[P4 2.0GHz] [512DDR RAM] [HDD 120GB] [GeForce 4TI 4600 128 mb]

Permalänk
Medlem

compaq tar över pris

Visa signatur

Allt-i-allo: MacBook Pro 15" Mid 2015 - 2.8GHz i7 - 16GB Ram - AMD Radeon R9 M370X 2GB
HTPC: Mac Mini Late 2012 - 2.5GHz i5 - 4GB Ram - Skräp GPU
Annat: Flera lekburkar för meck och server
Övrigt: Synology DS213j med 2*WD30EFRX 3TB i SHR

Permalänk
Medlem

Hellre DELL än Compaq men det är för mig högst personligt. Detta är när det gäller stationärt på PC-sidan. Angående laptops så har jag inga problem med compaq.

Permalänk
Medlem

Compaq har ju varit kass när det kommer till uppdatering, det ska vara speciell hårdvara till dom osv, vet dock inte hur det är i dagsläget.
Beträffande driften av Compaq annars är det ju inget o tjafsa om, stabila är dom ju. Det är ju dessutom mest på hemma marknaden som det har tjutits, servrar och laptops har dom ju varit bra på länge.

Permalänk
Medlem

Compaqs bärbara Evo-serie(företagsmodeller) anser jag att det är högsta klass på! Har en N410c som funkar ypperligt. Supporten är även den alldeles utmärkt

Visa signatur

Hey, how you doin'?

Permalänk
Hedersmedlem

Det var (är?) ofta ful-lösningar i Compaqs billigare system. T.ex. en BigFoot 4 GB som primär disk i många av deras P2 266 och däromkring, hur smart är det? Dessa "raketer" (med anspelning på formen) var mycket vanliga som hyrköpdatorer för en tid sedan. Presario 4500 eller något liknande tror jag modellen hette.
Lådan var så trång att man nästan fick skruva ur nätagget för att nå PCI-platsen (just det, det fanns bara en). Överhettade kunde de bli under varma sommardagar dessutom.

Om ni ser en sån här så spring!

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

En kompis hade en sådan. Den fick ett roligt fel en gång. Hade man kåpan av så funkade den. Satte man dit den så fungerade inte ..cd-romen tror jag det var. Inga sladdar i kläm eller något sådant.. helt skumt

Tror alla normala miditower-märkesburkar idag använder standardkomponenter. De kan ha kraftigt bantade BIOS. Annars inget konstigt.

Förr var det annorlunda dock. Inte nog med att det var specialkomponenter - de var svinidgt dyra också. AST vill ha 5000 kr för 32 mb ram när man kunde köpa likvärdiga för 2000 spänn!

Jag skulle dock som någon annan sa välja Dell före Compaq/HP. Men idag är nog datorn inte dålig bara för att det står Compaq på den.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Avstängd

Vicotnik: Det är vad du tycker ja. I ditt inlägg får man intrycket av "att det är så". (Syftar på dina åsikter kring designen)

Permalänk
Medlem

Mod_Mannen : Men du kan påstå att dom där små.. raketlådorna.. var någon höjdarkontruktion?!

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlackBird
Mod_Mannen : Men du kan påstå att dom där små.. raketlådorna.. var någon höjdarkontruktion?!

För vilka personer? För de som gillar att mecka och kyla med vatten så nej, då är de inte de bästa lådorna. Men för personer som aldrig ens öppnar datorn, då kan jag inte säga annat än att de fungerar perfekt. Inget som helst fel på dem då.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mod_Mannen
Vicotnik: Det är vad du tycker ja. I ditt inlägg får man intrycket av "att det är så". (Syftar på dina åsikter kring designen)

Man får inte in en normalstor hand mellan botten på lådan och nätagget. Utrymmet kring PCI-platsen är för litet, det är en objektiv sanning.
Att systemet överhettar varma sommardagar är inte heller en "smaksak" utan ett faktum.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Avstängd

Vicotnik: Ber om ursäkt, även om det inte var meningen att sätta dit dig eller nåt med mitt inlägg. Ser nu att jag läste första meningen i ditt inlägg fel, och förstår att du missförstod mig. Hoppas det är ok. My fault.

Permalänk
Medlem

Har en Compaq PII 266 mhz (likadan som på bilden ovan). Håller me om att det är trångt som tusan i den, men den krånglar aldrig och den funkar mycket bra med voodoo II kortet och 64 mb extra ram så den har 96 mb nu.

Syrran använder den till att surfa med, och spela grafikmässigt enklare spel funkar bra.

Visa signatur

|| i7-6700K @ 4.0 GHz ~~ 16gb RAM ~~ GTX 970 ||

Permalänk
Medlem

Min brorsa har en sån där P2:a *springer*
Jag har öppnat den och det såg inte trevligt ut *ryser*
Dessutom ska jag snart sätta i mer minne i den...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lett1
ozman ig svenska? Men jag har en compaq och den äger. Kan inte säga att den är dålig faktiskt och fattar inte varför de flesta säger att compaq är skit när de inte ens har testat en compaq dator. Så ni borde nog vara tysta ni som inte har provat en compaq.

EY! eru rasse elle? vadd fan sejjer dy til mej?komma här å va taskit mot mej, inta snäll!
å dy ja harr testat sån compaq shiiiitful säger ja, å så den e itna bra heller...ja låvar om man tar en gameboy å lägger dataskärm å hårdisk så kommer den äga alla compaq bak å framm dit å dit!!testa du får se.
ere inta nån som har tipps på hur jag bugga dator shälv, asså hur denn ska se ut... aja de va allt
hej då

Visa signatur

halllå vem e dy?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ozman
EY! eru rasse elle?

Hur kan du dra slutsatsen att han har rasistiska åsikter? Vad har han sagt som indikerar det?

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem

att ozman ig i svenska!!!men ja trur att den sak heta ozman har dy ig i svenskan. inta ozman ig svenska såmm han skräv.så hann burde ha ig inta ja. han sejer att ja har ig för ja e invandraret!!

Visa signatur

halllå vem e dy?

Permalänk
Hedersmedlem

Hallå ja! Nu lugnar vi oss lite. Ozman om du känner dig kränkt får du kontakta en moderator och _INTE_ diskutera det i en tråd som du gjort här. Åter till topic!

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Fattar inte varför alla klagar på compaq. De är iaf inte sämmre än andra märkes datorer.
Min farsa fick sin compaq/hp 8940se för 3dagar sedan. Och den är raka motsatsen till dålig.
Det som är anmärkningsvärt med Compaq är att man inte får med nån vanlig windows-cd. De har nån recovery-cd där det är massa program och skit som man tvingas ha på datorn.
Och Compaq datorer går hur bra som hällst att uppgradera, kanske inte de äldre men på de nyare går det lika bra som på vilken dator som hällst!

Permalänk
Medlem

Recovery-cd finns på de flesta märkes-datorer. Det är väl billigare än en riktig windows-cd