Permalänk
Medlem

vet nån om det finns en jalcd faq eller liknande så man kan lära sig det på så vis? då menar jag nån annan än den på deras hemsida som är på tyska, blä

Visa signatur

Cooler Master Centurion 5 | MSI K8N NEO4-F | AMD Athlon 64 x2 4400+ 2mb | 2048 mb Corsair Value s | Radeon X1800XT 512MB | Hiper Type-R 580W Blue | Creative X-Fi XtremeMusic | Samsung Spin Point 250gig SATA 2 | Samsung 19" Syncmaster 913V |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Champ
vet nån om det finns en jalcd faq eller liknande så man kan lära sig det på så vis? då menar jag nån annan än den på deras hemsida som är på tyska, blä

jaLCDs fungerar inte med grafiska displayer ..

Använd programmet som det länkas till på fractronics hemsida.

Hemma har jag även ett testprogram för just den grafiska displayen, mycket användbart, men kommer inte ihåh var jag fann det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delarium.
Funkar ingenting alls, eller vad menar du?

Det som händer när jag startar datorn är att den tänds upp på detta sätt

Tilläggas kan att jag fick igång det andra programmet till de grafiska displayerna men det blev inte ett dugg bättre för det, den lyser fortfarande bara blått.

Visa signatur

*Signatur raderad 2003-12-31 09:58* Utloggningslänkar är inte snälla /Mental:D (Mental söp bort min signatur vid nyår).
Inloggningslänkar då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Woody
Det som händer när jag startar datorn är att den tänds upp på detta sätt
http://www.grendosa.com/dump/Display_blue.jpg

Tilläggas kan att jag fick igång det andra programmet till de grafiska displayerna men det blev inte ett dugg bättre för det, den lyser fortfarande bara blått.

Ställ parallellporten i BIOS på ECC (tror det var så det hette, default brukar vara två alternativ samtidigt, det funkade inte för min) och dra hem detta prog :

http://www.skippari.net/lcd/lcd_ks0108_test.zip

Tryck på Start Driver / Clear Display / Initialize LCD och sedan Test

Antar att du dragit hem Port I/O, och justerat kontrasten till max/min också?

Permalänk

Har du dubbelkollat så du lött ALLA datakablar rätt?
EPP/ECP heter inställningarna i BIOS för LPT.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av a3t
Ställ parallellporten i BIOS på ECC (tror det var så det hette, default brukar vara två alternativ samtidigt, det funkade inte för min) och dra hem detta prog :

http://www.skippari.net/lcd/lcd_ks0108_test.zip

Tryck på Start Driver / Clear Display / Initialize LCD och sedan Test

Antar att du dragit hem Port I/O, och justerat kontrasten till max/min också?

Port I/O har jag plockat hem, misstänker ändå att det är något skummt med det, vet iofs inte vad som skall stå i Addr: fältet i mitt så står det 768 i decimalform, skall det inte stå addressen till parallellporten där som std är 378 eller något?

Kontrasten har jag justerat utan att något hände.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delarium.
Har du dubbelkollat så du lött ALLA datakablar rätt?
EPP/ECP heter inställningarna i BIOS för LPT.

Jag har till och med mätt med en multimeter, körde ledningstest på alla använda ledare.
Men fungerar inte något utav era tips för mjukvara så blir det till att titta över kopplingarna en gång till.

Visa signatur

*Signatur raderad 2003-12-31 09:58* Utloggningslänkar är inte snälla /Mental:D (Mental söp bort min signatur vid nyår).
Inloggningslänkar då?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Woody
Port I/O har jag plockat hem, misstänker ändå att det är något skummt med det, vet iofs inte vad som skall stå i Addr: fältet i mitt så står det 768 i decimalform, skall det inte stå addressen till parallellporten där som std är 378 eller något?

Kontrasten har jag justerat utan att något hände.

Jag har till och med mätt med en multimeter, körde ledningstest på alla använda ledare.
Men fungerar inte något utav era tips för mjukvara så blir det till att titta över kopplingarna en gång till.

Kolla på LPT-kontakten så du inte har vänt den upp och ned, det har jag gjort första gången, hehe.
Låter kanske lite dumt, men det är uppenbarligen inte omöjligt att lyckas med

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delarium.
Kolla på LPT-kontakten så du inte har vänt den upp och ned, det har jag gjort första gången, hehe.
Låter kanske lite dumt, men det är uppenbarligen inte omöjligt att lyckas med

Kontrollmätte en gång till och det verkar vara i ordning.

Visa signatur

*Signatur raderad 2003-12-31 09:58* Utloggningslänkar är inte snälla /Mental:D (Mental söp bort min signatur vid nyår).
Inloggningslänkar då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Woody
Kontrollmätte en gång till och det verkar vara i ordning.

Har du provat den i en annan dator? , ställt om EPP/ECP i BIOS?
Kört testprogrammet?

Port I/O ska bara startas en gång, du ska inte behöva ändra några parametrar.

Är allt detta okej så måste den vara fellödd eller kaputt..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av a3t
jaLCDs fungerar inte med grafiska displayer ..

Använd programmet som det länkas till på fractronics hemsida.

Hemma har jag även ett testprogram för just den grafiska displayen, mycket användbart, men kommer inte ihåh var jag fann det.

syftade till 4x20 från frac...

dessutom.. hur gör man för att få medelanden till displayen?

Visa signatur

Cooler Master Centurion 5 | MSI K8N NEO4-F | AMD Athlon 64 x2 4400+ 2mb | 2048 mb Corsair Value s | Radeon X1800XT 512MB | Hiper Type-R 580W Blue | Creative X-Fi XtremeMusic | Samsung Spin Point 250gig SATA 2 | Samsung 19" Syncmaster 913V |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Champ
syftade till 4x20 från frac...

dessutom.. hur gör man för att få medelanden till displayen?

Hur menar du med "meddelanden", och i vilket program?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av a3t
Har du provat den i en annan dator? , ställt om EPP/ECP i BIOS?
Kört testprogrammet?

Port I/O ska bara startas en gång, du ska inte behöva ändra några parametrar.

Är allt detta okej så måste den vara fellödd eller kaputt..

Hiva över uppgiften att hitta fel på kopplingen till brorsan och visst vart där ett fel, fixade det dock utan märkbart resultat

Visa signatur

*Signatur raderad 2003-12-31 09:58* Utloggningslänkar är inte snälla /Mental:D (Mental söp bort min signatur vid nyår).
Inloggningslänkar då?

Permalänk
Medlem

Vilket interfaceprogram använder du? är det rätt konfigurerat?, dvs har du valt rätt parallellport? LPT1 vanligen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av a3t
Vilket interfaceprogram använder du? är det rätt konfigurerat?, dvs har du valt rätt parallellport? LPT1 vanligen

Använder mig av LCDinfo, parallellporten är inställd på LPT1 (0x378) i LCDinfo.
Kan ju säga att jag tidigare hade kopplat sladden från pinne 17 i Dsuben till reset på displayen, numera är det fixat.

Visa signatur

*Signatur raderad 2003-12-31 09:58* Utloggningslänkar är inte snälla /Mental:D (Mental söp bort min signatur vid nyår).
Inloggningslänkar då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av a3t
Hur menar du med "meddelanden", och i vilket program?

om man kollar på jaLCD's hemsida på dom bilderna som finns där står det" message from nobody" eller nåt och så lite text..det är de jag syftar på

Visa signatur

Cooler Master Centurion 5 | MSI K8N NEO4-F | AMD Athlon 64 x2 4400+ 2mb | 2048 mb Corsair Value s | Radeon X1800XT 512MB | Hiper Type-R 580W Blue | Creative X-Fi XtremeMusic | Samsung Spin Point 250gig SATA 2 | Samsung 19" Syncmaster 913V |

Permalänk
Medlem

Lcd koppling utan pottar?

Jag undrar om det går att koppla som clarre har gjort med sin lcd till den blå 20x4 displayen från fractronics, alltså endast en 10ohms motstånd istället för pottarna eller skiljer det mycke mellen displayerna? Och sen undrar jag om det kan bli problem med ljuset samt skärpan om man skippar pottarna eller om dom bara är där som en flash grej?

clarres bygge:
http://www.clarre.com/change_lcd_schema.GIF

fractronics ritning:
http://www.fractronics.com/4x20bla.shtml

Visa signatur

Kunskap är inte gratis. Den kostar din tid!

Permalänk

a3t vad är de svarta du har använt för att täcka kretskortet på bilden?? ska ha min grafiska i plexiglas och de blir snyggare om man döljer kretskortet..

http://w1.433.telia.com/~u43305336/ZFDSCF0119.JPG

//glömt hur man får in bilden i inlägget

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GiNgErAlE
a3t vad är de svarta du har använt för att täcka kretskortet på bilden?? ska ha min grafiska i plexiglas och de blir snyggare om man döljer kretskortet..

http://w1.433.telia.com/~u43305336/ZFDSCF0119.JPG

//glömt hur man får in bilden i inlägget

Ser ut som eltejp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GiNgErAlE
a3t vad är de svarta du har använt för att täcka kretskortet på bilden?? ska ha min grafiska i plexiglas och de blir snyggare om man döljer kretskortet..

http://w1.433.telia.com/~u43305336/ZFDSCF0119.JPG

//glömt hur man får in bilden i inlägget

Dubbelhäftande tejp.. sitter mot plexit, sitter som f_n!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mUpp
Kan någon hjälpa mig lite med kopplingsschemat för OLED.. ?

5v, står det där uppe, ska man ansluta till molex då eller ? Hur gör man för att få 5v ?

Sen det där med 10k, motstånden / motståndet ? Hur många är det ? På vänstra sidan av "Printer Port", ska alla dem lödas ifrån 1´an på LCD ? Vart ansluter jag ground ?

Tacksam för svar..

Jo jag har samma fråga om dig gällande motståndet, vill gärna ha den delen förklarad. Hur kan det vara tre kablar till ett moststånd? Det brukar väl vara 2?

Länk till kopplingsshema: http://www.fractronics.com/lcdcontrast.gif

EDIT: Såg att tråd och inlägg var ganska gammalt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deimos Sweden
Jo jag har samma fråga om dig gällande motståndet, vill gärna ha den delen förklarad. Hur kan det vara tre kablar till ett moststånd? Det brukar väl vara 2?

Länk till kopplingsshema: http://www.fractronics.com/lcdcontrast.gif

EDIT: Såg att tråd och inlägg var ganska gammalt.

Det är en trimpotentionmeter, alltså inget vanligt motstånd.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mod_Mannen
Det är en trimpotentionmeter, alltså inget vanligt motstånd.

Ok, skulle en sådan duga?:64-366-87 Är det allt som behövs förutom kablage? Är det rätt ohm?

Permalänk
Medlem

Sälja färdigmonterat

OK, vem löder ihop och säljer färdiga sådana här kit? Eller finns det liknande på någon firma, dvs plug-and-play?

Permalänk
Medlem

Ska löda min lcd idag, men jag har en fråga. Trimpottarna har tre ben, det mittersta ser man ju på schemat, men spelar det någon roll var man sätter kablarna på de andra två benen. Alltså om man löder fast de kablarna som ska pål ett av benen, på det andra benet på motsatt sida och vise versa med de andra kablarna.
Det jag försöker förklara är att finns det ett speciallt ben av de två benen på sidan av trimpotten där man måste koppla in 5V, eller går det lika bra att koppla de på andra benet.

Ksnske låter lite luddigt men hoppas ni förstår.

Visa signatur

OOO
OOO
OOO

Permalänk
Medlem

Kan man inte bara ta en LCD från typ en gammal termometer lr nåt?

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk

en LCD från en termometer är inte pixelbaserad, utan numerisk. den kan visa t.e.x 0.1 till 99.9 och sen visa en del symboler som *C eller *F och en del andra grejer. det är omöjligt att få den att visa textmeddelanden.

Visa signatur

[AMD Athlon64 4400+ ][Geforce 8800GTS][ASUS M4N-SLI]
[3x300gb i RAID0, 500 gig och en 74gb raptor = 1474 GB]

Permalänk
Medlem

Är det ingen som möjligtvis skulle kunna länka till ett schema som funkar
för den grafiska KS0108 displayen som fractronics säljer.. Pinouten på det
schema som finns på fractronics stämmer inte överens med de pins som
finns på displayen i fråga.. Haft den hemma i 4 månader utan att våga
prova mig på att göra något med den.. All hjälp är uppskattad..

Visa signatur

// paran0id

Permalänk
Medlem

Går det att klippa ena änden på en paralell kabel och använda den,om man vill ha LCD´n utanför lådan?

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ryssen
Går det att klippa ena änden på en paralell kabel och använda den,om man vill ha LCD´n utanför lådan?

Ja, det fungerar.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Medlem

"Ja, det fungerar."

Finns det någon speciell färgkodning på ledarna,eller blir det till att mäta varje ledare?
Och det fanns inte +5 volt i paralellporten så det räckte till att driva displayen?

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays