Permalänk
Medlem

Datorn startar bara liggandes!?

Jag håller på och försöker få igång en av mina äldre datorer, en AMD Thunderbird 1.4Ghz med ett MSI K7T266 moderkort.

Det roliga är att den fungerar fint när den ligger ner men vägrar att starta stående... datorn hänger sig när man rätat upp den ca 85 grader. Detta händer varenda gång.

När systemet är stående så signalerar moderkortets diagnos lampor ibland 4 röda lampor vilket betyder :
"System Power On - The system will hang here if the processor is damaged or not installed properly"

men mestadels 3 gröna och en röd lampa. Problemet är att jag vet inte vilken som är "Led 1" och vilken som är "Led 4" Så antingen stannar den på "Testing Real Time Clock" eller "Boot attempt - This will set low stack and boot via INT 19h".

Någon som har några idéer om vad man kan göra? Jag har har rengjort cpufläkt och fläns, haft loss cpu'n och satt fast den igen. Någon som känner igen symptomen, vad är det som glappar?

Permalänk
Medlem

låter lurigt. vet dock inte vad du ska göra.. låter som cpu:n glappar.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk

Det e HDn som rykigt!:)
Testa att bara snurra HDn så den ligger på sniskan!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joddla me Siv
Det e HDn som rykigt!:)
Testa att bara snurra HDn så den ligger på sniskan!

Tyvärr inte, det är samma sak om jag har hårddisken utkopplad

Permalänk
Medlem

prova håll i CPU flänsen när du rätar upp den....
eller vicka på den den ligger ner å se vad som händer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Unreality_88
prova håll i CPU flänsen när du rätar upp den....
eller vicka på den den ligger ner å se vad som händer

Händer inget när jag vickar på flänsen under drift sålänge den är liggandes... så det känns inte riktigt som ett glapp heller.

När den startar så får jag förövrigt meddelandet "CMOS settings wrong", men jag antar att det beror på ingen HDD är ikopplad eller att jag nollade CMOS tidigare.

edit: Eller.... jag lyckades ett par gånger starta den i stående genom att trycka snett "uppåt" på flänsen. Det är något litet jäkla glapp alltså....

edit 2: Det sjuka är att jag kan inte få den att hänga sig när den ligger ner! Jag rycker, drar och trycker på flänsen i alla möjliga riktningar.... så... glapp eller inte?

Permalänk
Antielefant

montera dän fläns och cpu, och kolla oxå så att inte grafikkortet glappar.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
montera dän fläns och cpu, och kolla oxå så att inte grafikkortet glappar.

Har haft av och på fläns, fläkt och cpu Grafikkortet tror jag inte det är, har för säkerhetsskull testat att dra och rycka i det för att se om jag kan åstadkomma någon hängning, men när den ligger ner så går den som smort.... då verkar inget kunna hänga den.

Flänsen går förövrigt att rubba några mm hit och dit, skall det vara så?

Permalänk
Medlem

Mest troligt moderkortet som blir kortslutet. Antagligen har du kvar en standoff som inte används.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ykalon
Mest troligt moderkortet som blir kortslutet. Antagligen har du kvar en standoff som inte används.

Med standoff så menar du spacers typ va? Sitter 6 stycken i och det är 6 iskruvade.... så det är tyvärr inte så (men åh vad jag hoppades att du hade rätt ). Jag kom just att tänka på att jag inte har testat nätagget innan, skulle det kunna orsaka något sådant här?

edit: Nej, nätagget var det inte heller, testade med ett annat. Om huvudet på skruvarna som håller fast moderkortet skulle gå utanför den lilla metallbeslagna delen av skruvhålen... skulle det kunna orsaka en kortslutning? Jag har några skruvar som är på gränsen...

Permalänk
Medlem

Säg till om du hittar felet.. Lite intressant å se vad det var som orsakade det..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Säg till om du hittar felet.. Lite intressant å se vad det var som orsakade det..

Faktiskt

Visa signatur

If you fool around with a thing too much you will screw it up.

Permalänk
Medlem

köp en desktop-låda istället

Visa signatur

who need windows and gates in a world without walls and fences.

Permalänk
Medlem

Blev så då jag råkade klicka dit en "moderkortsskruvhållare" på fel plats.. Så den gick bara igång då jag drog ur tbg:t....

Visa signatur

a3gz0r:
"haru haxxa cfg någe för d e fett me options i den såg ja då ja haxxa den för ja int byta efter brorsan spela.. fann typ allt då där e nog svare.... men du ja sejer d.. d e MKT!! saker där ja fatta inte allt men nån kanske kan?!!? ja fick hjelp här me min förut..."

Permalänk
Medlem

Jag skall ha loss moderkortet såfort jag kommer hem ifrån jobbet och se till att det inte finns något som kan kortsluta det! Distanserna är förresten i plast, så dessa borde inte kunna kortsluta moderkortet även om någon skulle suttit fel... eller?

Permalänk
Medlem

Demontera hela datorn och sätt ihop den igen, det kanske kan hjälpa.

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk
Moderator
Testpilot

Ärligt talat så låter som att du har en tung fläns.

Hur ser det ut?

Är flänsen limmad på CPU:n eller är det klämma? Har också en T-bird 1.4 och dem blir som bekant ruggigt varma, därför har jag en rätt saftig fläns till den.

Min teori är att när din dator ligger ner så sitter flänsen med processor fast och allt är frid och fröjd. Men när du sedan försöker ställa den upp så drar flänsen i processorn och det blir många instruktioner fel. Därav att CMOS tror att något är galet. Där är ju ingen processor installerad.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Ärligt talat så låter som att du har en tung fläns.

Hur ser det ut?

Är flänsen limmad på CPU:n eller är det klämma? Har också en T-bird 1.4 och dem blir som bekant ruggigt varma, därför har jag en rätt saftig fläns till den.

Min teori är att när din dator ligger ner så sitter flänsen med processor fast och allt är frid och fröjd. Men när du sedan försöker ställa den upp så drar flänsen i processorn och det blir många instruktioner fel. Därav att CMOS tror att något är galet. Där är ju ingen processor installerad.

Den är hakad fast med klämma... storleken...allt är ju relativt, men den är mindre än monstret jag fick till min nya P4 3Ghz Jag hade kunnat posta en bild, men forumet tillåter bara så himla små bilder. Har ingen webbserver för tillfället. Men om nu flänsen kan dra processorn fel, borde jag inte kunna replikera felet genom att putta på flänsen i liggande läge? För det är det som jag inte kan

CMOS felet fick jag när allt gick som det skulle Det är borta nu sedan jag vart inne och sparat inställningarna i BIOS (när datorn låg ner såklart). När datorn står upp så startar ingenting, och ställer jag den upp efter start så tvärhänger den sig.

81_jocke: Det är ju det som jag har gjort Men skall ha loss moderkortet igen när jag kommer hem och se så att det inte är någon skruv som kortsluter.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ds99jove
Den är hakad fast med klämma... storleken...allt är ju relativt, men den är mindre än monstret jag fick till min nya P4 3Ghz Jag hade kunnat posta en bild, men forumet tillåter bara så himla små bilder. Har ingen webbserver för tillfället. Men om nu flänsen kan dra processorn fel, borde jag inte kunna replikera felet genom att putta på flänsen i liggande läge? För det är det som jag inte kan

CMOS felet fick jag när allt gick som det skulle Det är borta nu sedan jag vart inne och sparat inställningarna i BIOS (när datorn låg ner såklart). När datorn står upp så startar ingenting, och ställer jag den upp efter start så tvärhänger den sig.

81_jocke: Det är ju det som jag har gjort Men skall ha loss moderkortet igen när jag kommer hem och se så att det inte är någon skruv som kortsluter.

Hmmm... oki.

Måste ju som sagt vara "något" som lägger sig fel när den står upp. Mitt nuvarande mobo sitter fast med endast två skruvar . Så det borde ju inte vara något problem med hur moderkortet sitter fast.

Om det inte glider till och kortsluts när den ställs upp förstås. Men det hade ju andra redan kommit fram till.

Märkligt om inte annat. Varför inte låta skiten ligga ner då? Platsbrist?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Provat att koppla loss alla delar och köra datorn helt cabbat dvs med moderkortet utanför lådan och sedan skaka på en sak i taget?

Annars tycker jag din dator låter deprimerad, lyssa bara på symptomen för en deprimerad själ: Ligger helst ner och måste man ställa sig upp kan man lika gärna hänga sig...

Visa signatur

Livet är ganska bra om man ser till alternativet

Permalänk
Medlem

du kan ju pm:a mej så kan jag lägga upp den åt dej...

låter som om det är glapp i cpusocketen på nåt sätt dock..:)

Visa signatur

K M K !

Permalänk
Medlem

Hah, jag har hittat felet! Det var precis så där dumt som man skulle kunna gissa sig till Jag har ju precis fått chassit (datorn innan var "sönder" så det användes inte)..... 5,25" racket stack ut så långt att det preeeeciiiiiis nuddade vid moderkortet..... Antar att jag får göra en liten chassimodifiering

edit: Kan någon rekommendera bästa sättet att göra ingrepp i chassiplåt? Eller räcker det med att sätta något icke ledande material på den bit som nuddar vid moderkortet?

Permalänk
Medlem

Kör med duct tape på racket.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Det fungerade fint med tejp! Nu är antingen cd-rom'en paj eller ram-minnena... får random fel när jag skall installera Windows. Jag hoppas förstås på cd-rom fel eftersom jag lättare skaffar en sådan

edit: Fan, jag föll på mållinjen! Jag får "skadad fil" när jag installerar Windows... och det är inte fel varken på cd eller cd-rom. Testade ram-modulerna en och en... och nu tjuter datorn när jag sätter in det ena Med det andra startar datorn men blir fel under windows installationen..... suck!