Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Måste gråta av mej lite...

Jag har lyckan att ha Telias 2 mbit, något jag vet att många inte kan ha som istället sitter på 56k modem.
Ni har mitt medlidande, inget snack om det...

Men nu är det ju så att "mycke" vill ha mer. Jag vill ha någon tjänst som ger ca 10/10.

Det förj_vliga i hela soppan är att jag är uppkopplad mot en sketen understation med max 200 abbonemang på. Jag har tjatat på alla som kan leverera den tjänst jag vill ha men samma svar kommer från alla håll, "vi gör inte understationer".

Senaste glädjeskuttet kom när det helt plötsligt stog Grattis på Bredbandsbolagets hemsida efter att man knappat in postnummer. Dom hade missat min lilla understation som förövrigt ligger som en litenliten ö mitt i huvudstationens täckningsområde. Med missat menar jag att just mitt postnummer inte är med i deras planer om utbyggnad.

Nåja, man kanske kan få hjälp från kommunen med deras IT-infrastrukturplan.
Jag söker på min kommuns hemsida och hittar planen. Där står det att staten(kommunen) kommer att subventionera orter där en utbyggnad inom fem år inte är aktuell.

Jag bor i en förort till Stockholm som många skulle anse som "ute på landet".
När jag tittar vilka "orter" i kommunen som skall byggas ut med hjälp av statliga medel ser jag orter som "Upprätta", "Lingsberg", "Gustavslund" och "Angarn". Orter som jag knappt eller aldrig hört talas om trots mina 26 års boende här.
När jag sedan hör mej för lite bland bekanta visar det sej att "samhället" Upprätta består av tre (3!) hus med sammalagt 10 personer i blir jag väldigt upprörd.
Ska dom personerna få tillgång till höghastighetsuppkoppling men inte jag??
Skulle inte skattemedel kunna användas rättvisare om ett bostadsområde på ca 150 hushåll kunde få ta del av utbyggnaden framför lilla området med tio personer?

När man tittar på kommunens plan ser man den ena feta fibern efter den andra swochar förbi mej, bara ett par hundra med härifrån. På fibrerna står det namn som Skanova, Utfors och Vattenfall. Varför ska det vara så svårt...
Inget företag kommer att bygga ut "min" station. Det har jag förstått, det är helt enkelt inte ekonomiskt försvarbart.

Just därför så har jag utarbetat min egna lilla infrastrukturplan som inte är det minsta seriös.
Nästa fylla ska jag sno en bil, ställa mej en bit ifrån understationen och sedan lägga en sten på gaspedalen och helt enkelt låta bilen köra in i understationen. Om nödvändigt och möjligt, göra det multipla gånger efter varandra.
Är inte understationen satt ur bruk och i oreparationablet skick går jag lös med en slägga på den till målet är nått.
Sedan ska jag sluta betala skatt, flytta upp på något berg och leva eremitliv.

Jag har 139 meter till stationen...och meningslösare inlägg än det här får man nog leta efter, jag har dock fått skriva av mej lite...

Permalänk
Medlem

Trist, men du kommer nog få Telia 8000 inom sinom tid. Det ryktas att alla stationer skall uppgraderas under året...vem vet.

edit: med alla stationer menar jag de som har Skanova ADSL idag.

Permalänk
Medlem

Låter som Tuna det där. Ett tips: flytta därifrån. 26 år är mer än nödvändigt länge i den hålan.

Visa signatur

Byggare Bob

Permalänk
Medlem

trist det där sitter i samma sitts... har telias 2mbit idag men min kompis som bor 200-300m, fågelväg, ifrån mej har beställt BBB VDSL....

olle22
hm... det där skulle inte vara helt fel om det hände.... synd att det bara är ett rykte

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

Re: Måste gråta av mej lite...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hkman
Jag har lyckan att ha Telias 2 mbit, något jag vet att många inte kan ha som istället sitter på 56k modem.
Ni har mitt medlidande, inget snack om det...

Men nu är det ju så att "mycke" vill ha mer. Jag vill ha någon tjänst som ger ca 10/10.

Det förj_vliga i hela soppan är att jag är uppkopplad mot en sketen understation med max 200 abbonemang på. Jag har tjatat på alla som kan leverera den tjänst jag vill ha men samma svar kommer från alla håll, "vi gör inte understationer".

Senaste glädjeskuttet kom när det helt plötsligt stog Grattis på Bredbandsbolagets hemsida efter att man knappat in postnummer. Dom hade missat min lilla understation som förövrigt ligger som en litenliten ö mitt i huvudstationens täckningsområde. Med missat menar jag att just mitt postnummer inte är med i deras planer om utbyggnad.

Nåja, man kanske kan få hjälp från kommunen med deras IT-infrastrukturplan.
Jag söker på min kommuns hemsida och hittar planen. Där står det att staten(kommunen) kommer att subventionera orter där en utbyggnad inom fem år inte är aktuell.

Jag bor i en förort till Stockholm som många skulle anse som "ute på landet".
När jag tittar vilka "orter" i kommunen som skall byggas ut med hjälp av statliga medel ser jag orter som "Upprätta", "Lingsberg", "Gustavslund" och "Angarn". Orter som jag knappt eller aldrig hört talas om trots mina 26 års boende här.
När jag sedan hör mej för lite bland bekanta visar det sej att "samhället" Upprätta består av tre (3!) hus med sammalagt 10 personer i blir jag väldigt upprörd.
Ska dom personerna få tillgång till höghastighetsuppkoppling men inte jag??
Skulle inte skattemedel kunna användas rättvisare om ett bostadsområde på ca 150 hushåll kunde få ta del av utbyggnaden framför lilla området med tio personer?

När man tittar på kommunens plan ser man den ena feta fibern efter den andra swochar förbi mej, bara ett par hundra med härifrån. På fibrerna står det namn som Skanova, Utfors och Vattenfall. Varför ska det vara så svårt...
Inget företag kommer att bygga ut "min" station. Det har jag förstått, det är helt enkelt inte ekonomiskt försvarbart.

Just därför så har jag utarbetat min egna lilla infrastrukturplan som inte är det minsta seriös.
Nästa fylla ska jag sno en bil, ställa mej en bit ifrån understationen och sedan lägga en sten på gaspedalen och helt enkelt låta bilen köra in i understationen. Om nödvändigt och möjligt, göra det multipla gånger efter varandra.
Är inte understationen satt ur bruk och i oreparationablet skick går jag lös med en slägga på den till målet är nått.
Sedan ska jag sluta betala skatt, flytta upp på något berg och leva eremitliv.

Jag har 139 meter till stationen...och meningslösare inlägg än det här får man nog leta efter, jag har dock fått skriva av mej lite...

Det sista alternativet kan dock kosta dig en tid i fängelse!

Permalänk
Inaktiv

Re: Re: Måste gråta av mej lite...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av VitoC
Det sista alternativet kan dock kosta dig en tid i fängelse!

Då kanske reparationer och ombyggnader är klara när han kommer ut. I dagens rättsamhälle kan väl det inte röra sig om mer än ett par månader.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Grina över en internet uppkoppling, bah. Du sitter ju ändå på 2 Mbit så vafan. Modemare får grina men inte du

Sen är du gammal nog och flytta dit du vill där det finns 10/100 mbit uppkopplingar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grubben
Grina över en internet uppkoppling, bah. Du sitter ju ändå på 2 Mbit så vafan. Modemare får grina men inte du

Sen är du gammal nog och flytta dit du vill där det finns 10/100 mbit uppkopplingar.

Jag får väl grina över vad jag vill...snacket att "du sitter ju ändå på 2 mbit" tycker jag är ovesäntligt. Det räcker inte för mina behov...och vad dom är ska vi inte gå in på här...
Jag har utryckt mitt medlidande till de som sitter på modem....punkt...

Jadå jag är gammal nog att flytta var jag vill men det jag ville belysa var det osolidariskt användadet av skattemedel. Orten Upprätta med sina 10 pers (3 hushåll) får sin station utbyggd, något som förmodligen är ungefär lika dyrt som min station skulle kosta att bygga ut.
Skillnaden är att då skulle 150 hushåll få tillgång till tjänsten.

Sen ska man läsa det jag skrev med glimten i ögat...