Permalänk
Medlem

Att det känns kallare än när det blåser ute beror till stor del på att luften närmast dig värms upp av kroppen, är det vindstilla har du samma (nästan) luft närmast kroppen hela tiden. Blåser det kommer ny kall luft hela tiden. Vinden har en avkylande effekt på dig, men om du mäter med en termometer kommer du upptäcka att tempertur skillanden mellan blåst och lä inte är så stor som du upplever den.

Det går inte och kommer aldrig gå att få medeltemperaturen på en kylfläns lägre än medeltemperaturen på den omgivande luften (eller vattnet eller vad man nu anväder till att kyla). Varför? Naturen strävar efter balans kan man säga. Din kylfläns har högre temperatur än omgivningen, den har en större värmeenergi, om något har en högre energinivå än omgivningen kommer energi överföras, detta går olika lätt med olika material (kallas värmekonduktivitet eller termisk resistans har jag för mig). Energinivåerna kommer jämnas ut. Ju större temperaturskillnaden är desto större blir energiöverföringen (1).

Har man lika höga energinivåer överförs på två platser kommer kan man inte ändra balansen utan att tillföra mer energi, detta leder oftast till att energinivån på ena platsen höjs och sedan jämnas nivåerna ut igen (2).

Varför använder man fläktar?
Om luften är stillastående kommer den till slut bli ungefär lika varm som kylflänsen, detta har ju ingen någon större nytta av. Därför sätter man dit en fläkt, luften byts ut hela tiden och hinner inte värmas upp till flänsens temperatur. Ju mer luft man kan pressa fram deso bättre, ju kallare luften är desot bättre. Hur mycket energi som kan överföras mellan flänsen och luften beror till stor del på hur stor flänsens yta är. Se (1.)

Det såklart andra sätt att överföra energi, till exempel peltier-element eller sk heat-pipes.

Energi, värme alltså, kan inte förstöras eller tillverkas bara byta form och överföras.

Hoppas det går att förstå och att jag inte glömt allt för mycket av fysiken på gymnasiet, rätt om jag har fel.

Visa signatur

Jag kör Einstein@home: http://einstein.phys.uwm.edu/

Permalänk

du kan komma ner i 16 grader med luft ifall du har svalt i rummet/kör på vintern utomhus eller liknande..

som påpekat kan du aldrig komma lägre än rumstemp med luftkylning.. och sedan så producerar en processor värme som all annan elektronik vilket gör det omöjligt att få det i chassi/rumstemp på coren utan kväve/kompressor eller torris.. då vatten inte kan gå under rumstemp utan is i vattnet eller liknande.

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk
Medlem

rätt men lite fel..

man kan faktiskt komma ner under rumsdtemperatur med luft kylning.

ska dra ett litet exempel.

när du är på stranden och badar och det är 18 grader i vattnet 30grader och det blåser så fryser du när du kommer upp. varför?

jo det är så att när vattnet på din kropp avdunstar till den torra luften som fläcktar mot din hud då måste det till energi för att få den att avdunsta.
således används det värme från din kropps för att värma upp vattnet som sedan avdunstar till den ej mättade luften.

så vad du kan gör är att lägga en blöt socke på din kylare och låta fläckten blåsa på den tills den blir torr.

då skulle du komma ner under temperaturen i rummet.

jag skulle ju iofs. inte vilja prova det då det skulle bli kortis mm. men det funkar i teorin.

Ps: ursäkta den förförliga text uppbygnaden

Visa signatur

DFI LP revB, 2400+M @220x11,5 9800 pro@450/425,wd 250sata. OCZ 3200 Dual Channel, H2O cpu,nb,gpu,hd

Permalänk
Medlem

Men då är det inte luften som kyler kroppen utan vattnet... Alltså kvittar lufttemperturen just då. Det går inte att kyla ner processorn i ett vattenkylt system under vattentemperaturen, men det går att kyla ner den under lufttemperaturen om man kyler ner vattnet.

Visa signatur

Jag kör Einstein@home: http://einstein.phys.uwm.edu/

Permalänk
Medlem

svar på tal!

som jag sa så kan du även linda in massa våta trasor i radiatorn för att tillfälligt kyla ner vattnet till under rumstemperaturen.

men du har en liten poeng i att det faktiskt är vattnet som kyler kroppen med hjälp av luften iofs.

Visa signatur

DFI LP revB, 2400+M @220x11,5 9800 pro@450/425,wd 250sata. OCZ 3200 Dual Channel, H2O cpu,nb,gpu,hd

Permalänk
Medlem

Visst fungerar evaporativ kylning. Det är ganska vanligt förekommande men det är inte möjligt att kyla ett torrt föremål under omgivningstemperaturen. Detta bryter mot termodynamikens andra huvudsats.

Visa signatur

Det här är väl ingen konst.
Censur! Censur!

Permalänk
Medlem

tja då får man ju se till att det inte är tort då..;)

Visa signatur

DFI LP revB, 2400+M @220x11,5 9800 pro@450/425,wd 250sata. OCZ 3200 Dual Channel, H2O cpu,nb,gpu,hd

Permalänk
Medlem

hmm, glömde faktiskt bort evaporativ kylning lite.
Om man istället för att tänka på hur temperaturen förändras och istället använder ett energiresonemang fungerar det mycket bättre...

Jag blir bara väldigt trött på att alla vägrar tro på att det inte går att kyla ner nåt till lägre än lufttemperatur med luft. Det är väl ändå saker man lär sig på högstadiet.

Visa signatur

Jag kör Einstein@home: http://einstein.phys.uwm.edu/

Permalänk
Medlem

jo men då är det inte "vanlig" luftkylning utan då används ett annat kylmedium också

Permalänk
Medlem

Defeninsion?

vad är Defenitionen av "vanlig" luft kylning?

skulle det kunna va så att det är extrem luftfuktighet i rumet så att det hela tiden kondenceras vatten på kylaren som sedan tvnigas avdunsta av fläkten.. skulle det räknas som vanlig luftkylning?

Visa signatur

DFI LP revB, 2400+M @220x11,5 9800 pro@450/425,wd 250sata. OCZ 3200 Dual Channel, H2O cpu,nb,gpu,hd

Permalänk
Medlem

"vanlig" luftkylning en fläns medelstor fläns av al/cu med en en 80/60 mm fläkt som inte låter 50 db.
om du har så hög luftfuktighet i rummet så skulle jag inte rekommendera elektronik i närheten

Permalänk

Om vi säger såhär då..
om du har en brutal über mega fläkt som blåser för kung och fosterland, bildas det inte ett vakum på sugsidan av fläkten som är kallare än omgivningen?

bara en gissning :=)

Permalänk
Medlem

vatten avdunstar väl inte vid 15 grader direkt? Så så tillvida din dator inte är väldigt varm, varvid målet ändå inte är nåbart...

Visa signatur

.: Barton2500+@2200 Mhz [200x11] - Tt Silent Boost : 512 MB Twinmos : Gigabyte 7n400 Pro2 : 2x80 GB Raid / 1x120 GB SATA : Geforce4 Ti4400 : Antec Sonata 2x120mm [ Idle: 41c : Full: 51c ] :.

Permalänk
Medlem

avdunstning.

vad gäller vattnets avdunstning så vet jag inte om du har funderat på varför ett klädes plagg som hängs ut i många minusgrader faktiskt torkar om det blåser bra...?

kallas frys torkning vilket bevisar att du inte skulle behöva någon direct värme för en avdunstning.

vad gäller att dator komponenter i det fuktiga rummet så är det väll ganska själv klart att det inte är lämpligt om du inte har modifierat det hela på något vis..... fukt säkrat det tex.

men men det är ju bara en diskusion vad som skulle vara möjligt.

hängde upp mig lite på mångas "det går inte" vilket i stället skulle vara "vilket i normal fall inte fungerar"

Visa signatur

DFI LP revB, 2400+M @220x11,5 9800 pro@450/425,wd 250sata. OCZ 3200 Dual Channel, H2O cpu,nb,gpu,hd

Permalänk

Re: avdunstning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av XenonX
...bevisar att du inte skulle behöva någon direct värme för en avdunstning.

Inte för att jag vet vad "direct värme" är... Men om du menade att det inte behövs värme för avdunstning så har du ju fel. Men jag antar att du menar att man inte behöver någon hög värme...

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Defeninsion?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av XenonX
vad är Defenitionen av "vanlig" luft kylning?

skulle det kunna va så att det är extrem luftfuktighet i rumet så att det hela tiden kondenceras vatten på kylaren som sedan tvnigas avdunsta av fläkten.. skulle det räknas som vanlig luftkylning?

Vanligt luftkylning är just vanlig luftkylning. Kylning som involverar avdunstning av vatten är inte vanlig luftkylning.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nergyconny
Om vi säger såhär då..
om du har en brutal über mega fläkt som blåser för kung och fosterland, bildas det inte ett vakum på sugsidan av fläkten som är kallare än omgivningen?

bara en gissning :=)

Hm. Rent teoretiskt bildas det ju ett undertryck på sugsidan av en fläkt, men jag skulle gissa att detta undertrycket är så litet att det inte är mätbart. Så i princip har du ju rätt, fast då skulle det ju bli ett övertryck på andra sidan som blir varmare, eller hur?
Således kan vi dra slutsatsen att man bör ha en sugande fläkt av ungefär samma typ som kompressorn i en RM8 i sin dator för att kunna dra nytta av detta fenomenet. Alternativt kanske en divergerande kanal mellan fläkten och flänsen som sänker det statiska trycket. Hm.. vänta lite. detta kanske inte var så dum idé som jag först trodde.

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem

Bygg en Bong cooler. Den bygger ju på evaporativ kylning...

Det är väl så här (Rätta mig om jag har fel)

Vattenmolekylerna studsar runt i vätskeform och krockar med varandra. dom har en viss rörelseenergi. Rörelseenergin är det som ger upphov till vätskans temperatur.
När en molekyl kommer nära vattenytan kan det hända att den får en knuff av en annan molekyl som trycker den genom ytan. Den knuffande molekylen förlorar en del av sitt rörelsemoment vid knuffen medans den knuffade molekylen får lite extra. Den är nu utknuffad utanför vätskan och är nu i gasform (vattenånga). Således har en del av rörelseenergin lämnat vätskan och temperturen i vätskan har minskat lika mycket.

på detta sätt kan en effektiv bongkylare kyla vattnet i ett vattenkylningssystem till under den omgivande temperaturen.

Man får bara inte glömma att fylla på den ibland Det bygger ju på att vattnet avdunstar med en del av energin.

Visa signatur

Man kan inte polera en bajskorv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scanian
Hm. Rent teoretiskt bildas det ju ett undertryck på sugsidan av en fläkt, men jag skulle gissa att detta undertrycket är så litet att det inte är mätbart. Så i princip har du ju rätt, fast då skulle det ju bli ett övertryck på andra sidan som blir varmare, eller hur?
Således kan vi dra slutsatsen att man bör ha en sugande fläkt av ungefär samma typ som kompressorn i en RM8 i sin dator för att kunna dra nytta av detta fenomenet. Alternativt kanske en divergerande kanal mellan fläkten och flänsen som sänker det statiska trycket. Hm.. vänta lite. detta kanske inte var så dum idé som jag först trodde.

Även om jag inte är så haj på evaporativ kylning, så vet jag att vanlig kylning går ut på värmeavledning. Det betyder att det måste finnas ett medium som absorberar värmen. Om man använder en kraftig sugfläkt som skapar ett litet vakuum i flänsen så försämras avledningen avsevärt. Vakuum i sig är inte kallt, nej vakuum har ju inte ens en temperatur, för det är.. ingenting (perfekt vakuum i teorin)...
Ett övertryck gör det inte heller varmare, utan pressar ihop atomerna och minskar deras rörselser...

Visa signatur

.: Barton2500+@2200 Mhz [200x11] - Tt Silent Boost : 512 MB Twinmos : Gigabyte 7n400 Pro2 : 2x80 GB Raid / 1x120 GB SATA : Geforce4 Ti4400 : Antec Sonata 2x120mm [ Idle: 41c : Full: 51c ] :.

Permalänk
Medlem

Om man blåser på som en tokig. Borde det inte bli varmare då pga av friktionen. Vid en viss lufthastighet måste det ju vända.

Tänk på en meteorit eller en rymdfärja som faller/flyger genom atmosfären. Inte blir den kall direkt

Visa signatur

Man kan inte polera en bajskorv

Permalänk
Medlem

ett inlägg angående avdunstning av vatten, när vatten avdunstar blir det till ånga för att bilda ånga behövs bara en viss mängde energi inte värme nödvändigt vis, den energin kallas för ångbildningsentabilitet(eller nåt sånt, orka med fysik:P)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Avstängd

Re: Kyla för mycket?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av isak88
hej hej alla, ja har satt i ytterligare 3 fläktar i min dator, det är väl inte så att dom kyler för mycket va? menar, det kan väl inte sänka prestandan eller skada datorn, snarare höjja?

Några kyler idag sina processorer med flytande kväve som är -196.8c så jag tror knappast inte att du behöver oroa dig. Kylning är alltid bra. Det kan heller inte skada om man har isolerat på rätt sätt (när man änvänder mer extrem kylning). Ju kallare desto bättre då processorn har mindre risk att räkna fel, ökad livslängd och går även att överklocka bra mycket högre.

Sen, ni som snackar om att ni har under rumstemp, hur f*n har ni tänkt att få något kallare än med det ni kyler det med? Skitsnack alltihopa. Det är bios/program som ger fel värden.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av velox
Ok. Du krossade precis vad många forskare har trott på runt om i världen, och du bröt dessutom en naturlag.

ohh shit ring polisen.. nån har brutit en lag

Permalänk
Inaktiv

Luft i rörelse kan visst kyla ner CPU:n under rumstemteratur. T.ex. vid väldigt höga lufthastigheter som med en kompressor så kan det bildas is av kondensen på blåsmunstycket.

Men frågan är ju om man vill ha ljudet av så hög lufthastighet.

Nog borde väl de kunniga här på forumet känna till detta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kunzite
Men frågan är ju om man vill ha ljudet av så hög lufthastighet.

Nog borde väl de kunniga här på forumet känna till detta?

Nja det är ju ingen vetenskap utan mer eller mindre var mans egen åsikt... alltså hur högljudd dator man vill ha...

Sorry... Kunde inte låta bli att feltolka.

Visa signatur

Man kan inte polera en bajskorv