Permalänk
Medlem

Tror ni denna musmatta/mus fungerar?

Kom o tänka på en sak nu när musen börjar gå trögt på musmattan igen. Om man har en steelpadliknande musmatta fast med magnet, i hela plattan och kontaktytorna under musen även dom består av magneter.

Nu menar jag då inte att magneterna skall fästa, utan att agera som när man sätter samma pol mot magneter så blir det ju ett motstånd, och detta motsånd kan man ju faktiskt utnyttja till att få 0-friktion?!?!?

Hmm, skall experimentera i detta ämne.

Vad tror ni?

Visa signatur

God is just an imaginary friend for grownups.
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem

Att din hand har en vikt på ca 250g?

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilfirin
Att din hand har en vikt på ca 250g?

Jo, visserligen, men det borde ändå uppstå ett motstånd som ej finns normalt.
Detta motstånd leder förhoppningsvis till mindre friktion än normalt.

Visa signatur

God is just an imaginary friend for grownups.
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem

jag kan vara betatestare av din musmatta, verkar intressant

men får inte musen en tendens av att flippa runt då, om magneterna är starka dvs segt om musen lägger sig på rygg såfort man släpper den

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem

För lite friktion är inte heller bra
Då blir man lite "skakis" i aimen.

Varför tror du man kör rallybilar utan servo

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem

Magnetismen kommer troligen förstöra musen. Den kommer skada elektroniken.

Permalänk
Medlem

poppen: Det går alltid att skärma av... Plus att så tror jag inte att såppas svag magnet skadar elektronik...

Visa signatur

Hyvää Joulua!

Permalänk
Testpilot

Verkar som en väldigt bra idé men man tycker att det redan borde finnas, om det funkar bra altså.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scaz
För lite friktion är inte heller bra
Då blir man lite "skakis" i aimen.

Varför tror du man kör rallybilar utan servo

Har för mig att rallybilar har servostyrning,... är faktiskt helt säker på det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av T-BoR
Har för mig att rallybilar har servostyrning,... är faktiskt helt säker på det.

Nejde, dom har ingen styrservo

Visa signatur

.:. MSI K8T Neo FISR-2 .:. Ahtlon64 3000+ .:. 2x256 TwinMos-Winbond .:. C3D Radeon 9800 Pro .:. 120gb Maxtor Diamondmax 9 .:. Aopen H700A + Chieftec 420w .:.

Permalänk
Medlem

intressant ide måste jag säga
Håll oss uppdaterade med dina experiment

Permalänk
Medlem

Jobbigt om musen svävar ovanpå en musmatta som inte är perfekt plan

Permalänk
Medlem

noll friktion kan du aldrig få... även om musen inge är i kontakt med musmattan är där alltid friktion från luften.

Permalänk
Medlem

Med vad för material ska man skärma av magnetismen då? Då kan jag också sätta igång med ett sådant projekt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av albinoleffe
Nejde, dom har ingen styrservo

Det har dom annars skulle dom vara helt slut i armarna.
Då menar jag i alla fall dom som kör i VM serien altså WRC bilarna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Verkar som en väldigt bra idé men man tycker att det redan borde finnas, om det funkar bra altså.

kanske det, men det är alltis någon som är först med en idé, o jag kanske är först med denna tankegång

Att hitta magneter till kontaktytorna på musen var lätt, men det är svårare att hitta en stor magnet (musmatta).

Någon som har tips vart man kan hitta detta?

Visa signatur

God is just an imaginary friend for grownups.
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem

Gör en elektromagnet?

Permalänk
Medlem

Har mailat www.magnetfabriken.se med ett önskemål om en offert på en magnet som mäter
250x200x3 mm i dimension.

Är det inte alltför dyrt kommer mitt experiment att ta fart snabbare än planerat.

Elektromagnet kommer att bli för otympligt.

Visa signatur

God is just an imaginary friend for grownups.
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk

Man behöverinteskärma någon elektronik eftersom det är statiska magnetfält som skulle användas

Permalänk

Rolig idé. Hoppas det funkar ;p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av katanaa
segt om musen lägger sig på rygg såfort man släpper den [/B]

hahahaha

Visa signatur

Opteron 144 265x9 :E

Jag har en anmärkning för jag är en badboy! :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mjam
Har mailat www.magnetfabriken.se med ett önskemål om en offert på en magnet som mäter
250x200x3 mm i dimension.

Är det inte alltför dyrt kommer mitt experiment att ta fart snabbare än planerat.

Elektromagnet kommer att bli för otympligt.

Annars kan man ju köpa fler mindre(15cm) och sätta en tunn plexiskiva ovan

Visa signatur

Debug! rough place. I'm out, leaving no trace...
: MSI K8N Neo2 Platinum 54G nForce3 Ultra : AMD 64 "winchester" 2Ghz : 2x512MB DDR400 Corsair : 2x120GB Maxtor : Dangerden MAZE4 blocks

Permalänk
Medlem

Jag tror det blir svårt att få ett jämnt fält, spec då på musen.. den kommer förmodligen vilja tippa lite... men prova, så vet man!

Visa signatur

.: Barton2500+@2200 Mhz [200x11] - Tt Silent Boost : 512 MB Twinmos : Gigabyte 7n400 Pro2 : 2x80 GB Raid / 1x120 GB SATA : Geforce4 Ti4400 : Antec Sonata 2x120mm [ Idle: 41c : Full: 51c ] :.

Permalänk
Medlem

Rallybilarna i WRC rallyt kör med servo. Skulle bli sjukt jobbigt annars, kolla hur snabbt det rattar och om det vore tungt motstånd där så blir man rätt slut. Har ni aldrig sett hur griniga de är när servon pajjat under någon sträcka och de stiger ut ur bilen som om de skulle ha badat?

Detdär med musmatta tror jag blir väldigt svårt att få till, När man inte belastar den så kommer den vilja fladdra iväg och när man belastar den så kommer den få superfriktion när megneterna tar i plattan. Men om man nu skulle få till en otroligt fin balans på krafterna så skulle det kunna vara tufft.

Men jag skulle inte vilja spela spel när musen svävar iväg när jag ska sikta på någon badguy. Blir väldigt jobbigt då man måste HÅLLA still musen med sin kraft för att inte t.ex siktet ska fara runt.

Permalänk
Medlem

ma måste ha den rätt så exakt ( rätt så nära ) annars så kan den ju inte avläsa när man rör musen.

Permalänk
Medlem

Hur hade du tänkt att musen ska kunna läsa av underlaget då?
Om det är en kulmus skapas ju friktion ändå, och om det är en optisk får du kassare precition om du ens kan läsa av underlager då magnetplattor ofta även är blanka.

Visa signatur

You can never escape the Darkness

Permalänk
Medlem

Magneter är inte så blanka, om man tar såna svart/gråa. Ferrit tror jag.

Hursomhelst, de säljer magnet A4 papper på clasohlson som man kan skriva ut egna kylskåpsmagneter, de kanske är nåt? man kan ju lägga typ 3 på varanda för att få en lite tjockare eller ännu fler. Om de nu är starka. Och har man en gammal HD finns det extremt starka magneter innuti den som nog funkar bra att ha på musen. Det är Neodymmagneter tror jag.

Permalänk
Medlem

Det kommer förmodligen fortfarande skapas ett större mellanrum mellan mus och underlag, iaf kommer det vara svårt att hålla samma mellanrum hela tiden...

Visa signatur

You can never escape the Darkness

Permalänk

jag tror det är bättre med några neodynmagneter och en stålskiva

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Docksider
jag tror det är bättre med några neodynmagneter och en stålskiva

Ja, det är ju bra.. ELLER så kommer magneterna fastna i plattan om man gör så...

Visa signatur

You can never escape the Darkness