Permalänk
Medlem

Ta itu med några fraser

Jag har överklockat min processor som innan var 166x11,5 till 200x11,5 med FSB/DDR på 6/5, men vill gärna överklocka mer, Så jag stoppade FSB på kring 210 tror jag det var, och FSB/DDR Till vadän passande, jag kommer inte ihåg just nu. Men när jag startade Windows fick jag bluescreen, jag undrar då vad detta kan bero på?

Nu till frågan i topic,
Jag ser i min Softmenu i min BIOS olika val som jag inte känner igen, Det ena var: "CPU Interface", Detta valet var av typen Enable/Disable. Samt i menyn man ställer in FSB/DDR Ratio, finns det ett val som heter By SPD.

Jag skulle vara tacksam om en _Vettig_ person kunde hjälpa mig att reda ut dessa begrepp.

Samt att jag måste ursäkta min korthet, har bråttom i sängen, är riktigt trött
Sov gott sweclockare

Visa signatur

HEHE!!!11

Permalänk
Medlem

Instruktionsboken för moderkortet är ett hett tips.

Visa signatur

Religion = War.
Religion = Based on fairytales.
Wars based on fairytales? Ban religion, welcome to the truth.

Permalänk

Cpu interface enable = Tajtare timings mellan nordbrygga-cpu

By SPD så sätter den minnes frekvensen på det minnena är byggda för, mao 3200=400mhz, 2700=333, osv..

ang bluescreen behöver du troligtvis dra upp vcoren

Permalänk
Avstängd

Re: Ta itu med några fraser

Citat:

Ursprungligen inskrivet av chax
Jag har överklockat min processor som innan var 166x11,5 till 200x11,5 med FSB/DDR på 6/5, men vill gärna överklocka mer, Så jag stoppade FSB på kring 210 tror jag det var, och FSB/DDR Till vadän passande, jag kommer inte ihåg just nu. Men när jag startade Windows fick jag bluescreen, jag undrar då vad detta kan bero på?

Nu till frågan i topic,
Jag ser i min Softmenu i min BIOS olika val som jag inte känner igen, Det ena var: "CPU Interface", Detta valet var av typen Enable/Disable. Samt i menyn man ställer in FSB/DDR Ratio, finns det ett val som heter By SPD.

Jag skulle vara tacksam om en _Vettig_ person kunde hjälpa mig att reda ut dessa begrepp.

Samt att jag måste ursäkta min korthet, har bråttom i sängen, är riktigt trött
Sov gott sweclockare

Kan vara en fördel att uttrycka sig lite bättre om du vill ha hjälp. T.ex vad för komponenter man har i datorn.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Medlem

Moderkort: Abit NF-7

Minnen: DDR PC2700

CPU: Athlon XP 2600+

Ang. manualläsning har jag testat det men gav mig ingen vidare förklaring, stof bara "When CPU Interface Enabled motherboard will use overclocked (någonting) and when disabled it will use the most stabile (någonting)" Jag skriver (någonting) för att jag inte hittar ordet just nu

Ang. VCore så är jag inte så säker på det, min vcore var då i 1,8V som jag tror bör räcka.

Om jag har på By SPD på minnet, kan jag då röra FSB fritt utan att minnet säger ifrån ?

Tack på förhand,nu ska jag tillbaka till skolarbetet

Ha en bra dag sweclockare

Visa signatur

HEHE!!!11

Permalänk
Medlem

(nånting) = settings.

Kör du på SPD på minnet så skall det köras konstant, ja. Så gör det i mitt bios iaf. När du ställer FSB/DDR så ställer du ju ratio Processor:Minne typ, alltså om de skall klockas till samma hastighet. Detta kan jag varmt rekommendera att du då har 1:1, alltså i Sync, då det i allra fall ger bäst prestanda (bättre än att höja ena och köra asynkront, eller lika bra).

Sen som nergyconny säger, prova dra upp vcore...

Visa signatur

.: Barton2500+@2200 Mhz [200x11] - Tt Silent Boost : 512 MB Twinmos : Gigabyte 7n400 Pro2 : 2x80 GB Raid / 1x120 GB SATA : Geforce4 Ti4400 : Antec Sonata 2x120mm [ Idle: 41c : Full: 51c ] :.

Permalänk
Avstängd

Här är lite inställningar som är bra till NF7-S kort:

BIOS INSTÄLLNINGAR

AGP Frequency: 66Mhz
CPU FSB/DRAM Ratio: 3/3
Cpu Interface: Enable
Memory timings: Expert
Row-active delay: 6 (beror på vad minnet klarar, lägre värde ger mer prestanda)
RAS-to-CAS delay: 3 (beror på vad minnet klarar, lägre värde ger mer prestanda)
Row precharge delay: 3 (beror på vad minnet klarar, lägre värde ger mer prestanda)
CAS Latency Time: 2.5 (beror på vad minnet klarar, lägre värde ger mer prestanda)

CPU Voltage: 1.65 (öka succesivt)
AGP Voltage: 1.5v
DIMM Voltage: 2.9v
Chipset Voltage: 1.7v

System Bios Cacheable: Disable
Video Ram Cacheable: Disable
AGP Aperture Size: 64 eller 128M
FSB Spread Spectrum: Disable
AGP Spread Spectrum: Disable
CPU Thermal- Throttling: Disable
AGP Fast Write: Disable

Init Display First: AGP
Serial ATA Controller: Disable

Din processor, är det en barton processor eller T-bred? Om det är en T-bred, vilken busshastighet, 266 eller 333Mhz? Är processorn upplåst, dvs kan du ändra multiplier?

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sledgehammer
Här är lite inställningar som är bra till NF7-S kort:

BIOS INSTÄLLNINGAR

AGP Frequency: 66Mhz
CPU FSB/DRAM Ratio: 3/3
Cpu Interface: Enable
Memory timings: Expert
Row-active delay: 6 (beror på vad minnet klarar, lägre värde ger mer prestanda)
RAS-to-CAS delay: 3 (beror på vad minnet klarar, lägre värde ger mer prestanda)
Row precharge delay: 3 (beror på vad minnet klarar, lägre värde ger mer prestanda)
CAS Latency Time: 2.5 (beror på vad minnet klarar, lägre värde ger mer prestanda)

CPU Voltage: 1.65 (öka succesivt)
AGP Voltage: 1.5v
DIMM Voltage: 2.9v
Chipset Voltage: 1.7v

System Bios Cacheable: Disable
Video Ram Cacheable: Disable
AGP Aperture Size: 64 eller 128M
FSB Spread Spectrum: Disable
AGP Spread Spectrum: Disable
CPU Thermal- Throttling: Disable
AGP Fast Write: Disable

Init Display First: AGP
Serial ATA Controller: Disable

Yey, Tackar har letat effter några Nf7-s tipps på inställningar ! tack

Visa signatur

Mobo: Abit nf7-s v2.0 CPU: 2500+ (200x11.5) Gfx: 6800le flashat 12/5 1.4 HD: Maxtor 120gig
RAM: 512Mbyte DDR 400 Kylning: CPU: Vatten GFX: CPU kylare ALX 800

Permalänk
Medlem

Många tack till Sledgehammer som har tagit sig tid att skriva !

Jag har en Barton processor, där framsidebussen är i 166mhz ^^, Den är icket upplåst, Står det i FAQen hur man låser upp Barton prollar? (för lat för att kolla just nu)

Mina minnen är av typen PC2700 så de klarar inte att gå i 200mhz som jag har överklockat FSB till nu, så jag måste ha FSB:DDR Ratio på 6/5...
Om jag nu har förstått detta rätt, så kan jag sätta in FSB:DDR till By SPD och röra i FSB hur mycket jag vill, utan att minnet går snabbare än 166mhz (333mhz)?

Samt en till fråga, vad gör CPU Interface egentligen?

Tack på förhand

Visa signatur

HEHE!!!11

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chax
Många tack till Sledgehammer som har tagit sig tid att skriva !

Jag har en Barton processor, där framsidebussen är i 166mhz ^^, Den är icket upplåst, Står det i FAQen hur man låser upp Barton prollar? (för lat för att kolla just nu)

Mina minnen är av typen PC2700 så de klarar inte att gå i 200mhz som jag har överklockat FSB till nu, så jag måste ha FSB:DDR Ratio på 6/5...
Om jag nu har förstått detta rätt, så kan jag sätta in FSB:DDR till By SPD och röra i FSB hur mycket jag vill, utan att minnet går snabbare än 166mhz (333mhz)?

Samt en till fråga, vad gör CPU Interface egentligen?

Tack på förhand

Det har bara skrivits en gång så det är lungt. Jag skriver ju inte en ny för varje snubbe som frågar :rolleyes:. Har en massor med txt filer på sånt vettu. Dina minnen tror jag mycket väl att dom fungerar i 200Mhz, det är bara att köra dimm voltage på 2.9v och lite sämre timings. Sen så skall ratio vara på 3/3 då det ger bäst prestanda. Din processor har en multiplier på 11.5 (11.5*166=1909Mhz). Den borde fixa 2300Mhz lätt så därför är det optimalt att köra 11.5*200=2300Mhz. Jag skulle tippa på att du kan köra ännu högre. Använd dock dom inställningar jag gav dig, börja på 166Mhz och gå uppåt med 3/3 ratio. Kör 2.9v dimm voltage (inget farligt för minnena, jag kör 3.15v) och även 1.65v vcore (cpu voltage). När datorn börjar blir instabil så ökar du vcore ett snäpp, prova igen, öka, och så fortsätter du så ända tills du blir nöjd eller att datorn inte vill mer. vcore kan du köra riktigt högt sålänge temperaturen på processor inte blir alltför varm. Undvik att gå över 60c. Dock så tor jag att den fixar 2300Mhz med runt 1.7v vcore eller så kanske det är ett bra ex som klarar det utan att öka spänningen.
Även minnena kan strula. Sätt då timings på 3.0-4-4-11. Det ger inte så stor prestanda förlust. Sen "CPU Interface Enabled" liknar den "Turboknapp" som man hade på gamla datorer förr kan man säga. Det finns även på andra moderkort kallat "Fast command" "System performance" "CPC". Den ökar prestanda lite grann och skall vara PÅ.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk

Får bara påpeka lite saker Sledgehammer :)..
Saker jag råkat ut för och jag är säkert inte den enda, men men..
Alla minnen gillar inte vmem 2.9 lr cas 3.0 förän det behövs, sen timings.. Många verkar få bra prestanda med 6-2-2-2 men med dom 2 nf7-s jag provat så har jag varit tvungen att köra 11-2-2-2 (2 olika minnen), Båda har funkat utmärkt i Memtest.
Problemet var att datorn fick för sej att frysa när den kände för det..

Tack för mej

Permalänk
Medlem

chax..varning fö Sledgehammers BIOS inställningar, han må vara duktig..men mitt moderkort (ABIT NF7-S 2.0) gillade inte alls dom inställningarna..hände as många gånger att jag inte fick nån skärmbild när jag starta datorn..moderkortet "tjöt" som fan en gång..så akta dej bara..testa en inställning i taget !

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem

Som sagt: Man kan bara inte ställa allt på max utan att veta åtminstonde LITE vad man gör. Öka i steg och du behöver inte kräma på vcore och vdimm till max direkt. Gör det då det behövs inte förr. Bara onödigt!

testa 2.5-3-3-11 2.8/2.9v i 200mhz 3:3/4:4/5:5/6:6/1:1 spelar ingen roll, bara annat namn på samma sak. vcoren höjer du då det tar stopp och om det inte är det som är felet sänk timingsarna lite. NF7 kan ha en tendens att fucka ur med cas 3 så håll dig undan det så länge du kan.

OBS: Optimala timings för alla NF7 -x är x-x-x-11 inte så lågt det går även om det verkar bäst. Kom ihåg det!

Visa signatur

XP-Mobile2400+@2650mhz|2x512 CorsairLLPro3200@245 2-2-2-11|AsusX800ProViVo@510/510 16pipes|mm...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nergyconny
Får bara påpeka lite saker Sledgehammer :)..
Saker jag råkat ut för och jag är säkert inte den enda, men men..
Alla minnen gillar inte vmem 2.9 lr cas 3.0 förän det behövs, sen timings.. Många verkar få bra prestanda med 6-2-2-2 men med dom 2 nf7-s jag provat så har jag varit tvungen att köra 11-2-2-2 (2 olika minnen), Båda har funkat utmärkt i Memtest.
Problemet var att datorn fick för sej att frysa när den kände för det..

Tack för mej

Alla minnen jag testat och sett överallt har inte ahft problem med 2.9v. Spänningen till ett minne påverkar inte minnet stabilitetsmässigt osv. Ett minne blir heller inte varmt. Finns dom som kör BH-5 kretsar i 2-2-2-6 @ 280Mhz med 3.65v och dom blir inte speciellt varma. Sen så är det inget farligt att minnen blir varma om dom blir det. Se bara på grafikkort, där är minnena RIKTIGT varma men dom fungerar utmärkt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne2k
chax..varning fö Sledgehammers BIOS inställningar, han må vara duktig..men mitt moderkort (ABIT NF7-S 2.0) gillade inte alls dom inställningarna..hände as många gånger att jag inte fick nån skärmbild när jag starta datorn..moderkortet "tjöt" som fan en gång..så akta dej bara..testa en inställning i taget !

Dom intällningarna har fungerat för andra som har frågat. Dom fungerar för mig och det är inget fel på dom. Moderkortet kan ta alla inställnignar förutom TOKHÖG FSB. Det som kan ta stopp det är kringutrustning som processor, minne osv. Det är på din dator som det krånglar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Labolina
Som sagt: Man kan bara inte ställa allt på max utan att veta åtminstonde LITE vad man gör. Öka i steg och du behöver inte kräma på vcore och vdimm till max direkt. Gör det då det behövs inte förr. Bara onödigt!

testa 2.5-3-3-11 2.8/2.9v i 200mhz 3:3/4:4/5:5/6:6/1:1 spelar ingen roll, bara annat namn på samma sak. vcoren höjer du då det tar stopp och om det inte är det som är felet sänk timingsarna lite. NF7 kan ha en tendens att fucka ur med cas 3 så håll dig undan det så länge du kan.

OBS: Optimala timings för alla NF7 -x är x-x-x-11 inte så lågt det går även om det verkar bäst. Kom ihåg det!

Att kräma på 2.9v vdimm är inget att skryta med. Det är självklart, speciellt när man har PC2700 minnen. Kör han vDIMM högt så minskar risken för att minnena kan vara ett eventuellt stopp vid överklockningen.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Sledgehammer
[B]Alla minnen jag testat och sett överallt har inte ahft problem med 2.9v. Spänningen till ett minne påverkar inte minnet stabilitetsmässigt osv. Ett minne blir heller inte varmt. Finns dom som kör BH-5 kretsar i 2-2-2-6 @ 280Mhz med 3.65v och dom blir inte speciellt varma. Sen så är det inget farligt att minnen blir varma om dom blir det. Se bara på grafikkort, där är minnena RIKTIGT varma men dom fungerar utmärkt.

Vad jag menade var att minnet kanske inte gillar 2.9vmem när det går i 333mhz, alts¨när han ska börja prova.. ja tror inte jag är den ända som råkat ut för det

EDIT: Mysko quote

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nergyconny
Vad jag menade var att minnet kanske inte gillar 2.9vmem när det går i 333mhz, alts¨när han ska börja prova.. ja tror inte jag är den ända som råkat ut för det

Men han skall FSB klocka för att tjäna prestanda, och ett par 333Mhz minnen som han har kanske är noname minnen, vad vet jag, dom kanske inte klockar bra alls. Därför skall han köra 2.9v.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Medlem

Mina minnen är Twinmos minnen... Fortsätt skriva i tråden ni, jag fylls med överklockningsvett

Visa signatur

HEHE!!!11

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chax
Mina minnen är Twinmos minnen... Fortsätt skriva i tråden ni, jag fylls med överklockningsvett

Använd fortfarande mina inställningar som bas och gör såhär SOM SAGT:

Dina minnen tror jag mycket väl att dom fungerar i 200Mhz, det är bara att köra dimm voltage på 2.9v och lite sämre timings. Sen så skall ratio vara på 3/3 då det ger bäst prestanda. Din processor har en multiplier på 11.5 (11.5*166=1909Mhz). Den borde fixa 2300Mhz lätt så därför är det optimalt att köra 11.5*200=2300Mhz. Jag skulle tippa på att du kan köra ännu högre. Använd dock dom inställningar jag gav dig, börja på 166Mhz och gå uppåt med 3/3 ratio. Kör 2.9v dimm voltage (inget farligt för minnena, jag kör 3.15v) och även 1.65v vcore (cpu voltage). När datorn börjar blir instabil så ökar du vcore ett snäpp, prova igen, öka, och så fortsätter du så ända tills du blir nöjd eller att datorn inte vill mer. vcore kan du köra riktigt högt sålänge temperaturen på processor inte blir alltför varm. Undvik att gå över 60c. Dock så tor jag att den fixar 2300Mhz med runt 1.7v vcore eller så kanske det är ett bra ex som klarar det utan att öka spänningen.
Även minnena kan strula. Sätt då timings på 3.0-4-4-11. Det ger inte så stor prestanda förlust. Sen "CPU Interface Enabled" liknar den "Turboknapp" som man hade på gamla datorer förr kan man säga. Det finns även på andra moderkort kallat "Fast command" "System performance" "CPC". Den ökar prestanda lite grann och skall vara PÅ.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!