Värmen påväg, förstärka rummet för sommarn!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av orka_krull
vi bör protestera mot växthuseffekten

Jupp, vi skriver en motion till regeringen

Visa signatur

Militant VIM-användare.

Permalänk
Medlem

Jo, den kan dra 660W eller vad det nu var och samtidigt kyla 2700W.

Grejen är att den tar "värme" från rummet, för över det till en sval vätska, höjer därefter trycket på vätskan så dess temperatur även stiger. Sen tar den utomhusluft och kyler av vätskan(som nu är väldigt varm och har högt tryck). Sänker sedan trycket i vätskan så den blir gas och iskall. Sen går det runt.

Elektriciteten som används går alltså enbart till kompressorn som flyttar runt vätskan/gas.
Se det som om du "fifflar" lite med värmeöverföringen. det är "fifflet" som drar ström, inte kylan.

Om ni inte fattar av min skumma förklaring så googla efter "how does a refridgerator/airconditioner work?"

/Mvh Johan

Visa signatur

128 Ghz Pentium 7, 16 mb sdram, 13 Tb hårdisk 2,5-tum

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MadModder
Köpten en AC på Bauhaus för ett par år sen då de hade utförsäljning. Pröjsade runt 4-5000 har jag för mig...
Iaf har jag idag lyft arslet från "datorstolen" och förverkligat mina planera jag haft en längre tid. (läs år...)

Ventilation, 27 bilder

Sen i vinter så drar du bara slangen till CPU kylaren istället. Kan vara litte jobbigt med fuktig luft dock :/

Permalänk
Medlem

stick ut och segla i somar!

Permalänk
Medlem

Asså om man kastar bajs på en fläkt kommer det ju bli bajs överallt :/

Visa signatur

All glory to the Hypno-toad.

Permalänk
Medlem

Jag bor oxå i min sköna källare här är det ac 16-17 C hela tiden mn cpu temp gick ner med 6 grader idle... hårddiskarna ligger inte över 20 C svin bra

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe | Conroe E6600 | 2GB Corsair PC6400 CL5 | XFX 7900GT 470M | Cooltek CT600 | 250GB+2x400GB Samsung SATA | Samsung SATA DVD Brännare |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Faust
Jo, den kan dra 660W eller vad det nu var och samtidigt kyla 2700W.

Grejen är att den tar "värme" från rummet, för över det till en sval vätska, höjer därefter trycket på vätskan så dess temperatur även stiger. Sen tar den utomhusluft och kyler av vätskan(som nu är väldigt varm och har högt tryck). Sänker sedan trycket i vätskan så den blir gas och iskall. Sen går det runt.

Elektriciteten som används går alltså enbart till kompressorn som flyttar runt vätskan/gas.
Se det som om du "fifflar" lite med värmeöverföringen. det är "fifflet" som drar ström, inte kylan.

Om ni inte fattar av min skumma förklaring så googla efter "how does a refridgerator/airconditioner work?"

/Mvh Johan

Jo, jag har en viss uppfattning om hur kompressorkylning går till. Men jag är endå tveksam till det där med att få ut mer effekt än man matar in, låter som en sån där perpetum mobile (stavning?) i mina öron.

Fast du har väl rört ihop det där lite? Man använder väl kompressorn för att komprimera gasen så att den blir flytande, runtflyttandet sköts väl per automatik när vätskan ska bli gas (och tar mycket mer plats). Sen pumpar man in det där man vill kyla och släpper på trycket, vätskan tar den värme som finns för att omvandlas till gas. Sen kyls det hela utomhus (eller på annan lämplig plats) också börjar det om igen.

Visa signatur

Micael Ehn
ICQ: 2450221 Mail: micke(at-tecken)ehn.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micke
Jo, jag har en viss uppfattning om hur kompressorkylning går till. Men jag är endå tveksam till det där med att få ut mer effekt än man matar in, låter som en sån där perpetum mobile (stavning?) i mina öron.

Fast du har väl rört ihop det där lite? Man använder väl kompressorn för att komprimera gasen så att den blir flytande, runtflyttandet sköts väl per automatik när vätskan ska bli gas (och tar mycket mer plats). Sen pumpar man in det där man vill kyla och släpper på trycket, vätskan tar den värme som finns för att omvandlas till gas. Sen kyls det hela utomhus (eller på annan lämplig plats) också börjar det om igen.

Hur mycket energi stoppar VI in i en uraniumstav, som vi kan få massor av?

Nej jag har inte rört ihop det, kanske har jag varit otydlig. Men jag orkar inte argumentera just nu, för jag ska hålla föredrag imorgon om just kylsystem.. Sök lite på google, så hittar du bra förklaringar!

Mvh Johan

Visa signatur

128 Ghz Pentium 7, 16 mb sdram, 13 Tb hårdisk 2,5-tum