Permalänk
Medlem

CPU användning 95% i Idle...

Tja, nu har jag återigen fått hem en dator till mig som polaren har problem med, eftersom han inte lyckades med att formatera den så fick jag göra det...
Men problemet kvarstår.

Problemet är det att när man startar datorn och kommer in i Windows (XP), så hinner man inte göra mkt innan processor användningen ligger på ca 95%, detta gör den alltså utan att några program, filmer, spel körs...

Datorn är helt nyformaterad & ingen internet uppkoppling har den fått, så virus, spyware m.m borde då vara uteslutit.

Vad kan vara fel?

Har tyvärr inga specs på den men det är en DELL dator, knappt ett år gammal...

Visa signatur

Asus P5Q Deluxe | C2D E8500 3.16GHz | 4GB OCZ Reaper PC2-8500 1066MHz | Sapphire 4870 512MB | Chieftec Mesh Big Tower

Permalänk
Medlem

Kolla vilken process som tar kraften. Finns under fliken Processer.

Visa signatur

Its not the fart that kills, its the smell....
(Det är inte farten som dödar, det är smällen....)

Permalänk
Medlem

Det börjar inte direkt verkar det som, men om jag tar ctrl, alt, delete och rör på det fönstret tex så går CPUn upp till 100% direkt

"taskmgr.exe CPU 99"

*Edit* Jag tror jag har löst det.... Idioterna hade inte installerat drivrutinerna till deras Radeon 9700.... verkar vara det som slukade cpu kraft....

Visa signatur

Asus P5Q Deluxe | C2D E8500 3.16GHz | 4GB OCZ Reaper PC2-8500 1066MHz | Sapphire 4870 512MB | Chieftec Mesh Big Tower