Permalänk
Medlem

LED-modifiera UltraX (tangentbord)

Alla mina andra tangentbord har varit av den vanliga modellen som nästan alla har med höga knappar och så. Det har vart enkelt att byta ut orginal LED'sen mot andra i finare färger.

Men nu har jag köpt en Logitech UltraX Flat eller vad det nu heter.
Det har likadana tangenter som på en bärbar dator,dvs lågprofil.

Nu undrar jag om någon skruvat upp sitt UltraX tangentbord och om det är nå special med det eftersom det har sin lågprofilerade design.

Visa signatur

"Normalbegåvade människor hänger inte på sweclockers. Här samlas eliten och idioterna."
Citera mig så hittar jag tillbaka.

Permalänk
Avstängd

sånt tangen bord är för snyggt för att skruva upp ! jag hade inte vågat om jagh ade köpt ett sånt för typ 400 kr

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av steveo_0
sånt tangen bord är för snyggt för att skruva upp ! jag hade inte vågat om jagh ade köpt ett sånt för typ 400 kr

De kostar 250 spänn

Man kan ju inte låta grejerna vara orginal.. och med garanti.

Visa signatur

"Normalbegåvade människor hänger inte på sweclockers. Här samlas eliten och idioterna."
Citera mig så hittar jag tillbaka.

Permalänk

Garantin är bra på många sätt..

Visa signatur

Pain is temporary, glory is forever..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av |SilentSoldier|
Garantin är bra på många sätt..

Nödvändigt med garanti på ett tangentbord. Om det går sönder så är du ju man själv som pajar det när man skruvar för mycket.

Visa signatur

"Normalbegåvade människor hänger inte på sweclockers. Här samlas eliten och idioterna."
Citera mig så hittar jag tillbaka.

Permalänk

det är väl bara att öppna upp den, om det inte går får du väl helt enkelt skruva ihop den igen ....den lär ju knappast paja av att du öppnar den och om den gör det så kostar den inget ändå...

Permalänk
Medlem

Jag hade tänkt tanken tidigare, men inte gjort slag i saken. När jag såg denna tråd så tog jag tag i saken.
Ingreppet tar ca 20min om man har lite vana att skruva och löda sånt.

Man behöver:
1st PH0
1st PH1
1st PH2
3st lysdioder.
Lödpenna
Lödtenn
En spårmejsel kan vara smidigt att ha åxå.

För att få upp tangenbordet behöver man lossa 14 skruvar på undersida. 4 av dessa sitter under små runda gummipluttar. Ta bort dem och sätt fast dem på undersidan av tgb:t så länge (självhäftande).
När skruvarna är borta snäpper man loss snäppfästena (12st) runt kanten på tgb:t.

När man öppnat det ser man två små kretskort som sitter fast med 10 skruvar. Lossa dessa.
Var lysdioderna sitter monterade syns tydligt då de är markerade på kortet där de sitter. De sitter dock på lödsidan.
Peta bort med lödkolv. Löd dit de nya dioderna. Plugga in tgb:t och kolla så att allt funkar innan ihopskruvning.
Skruva ihop igen.
Klart.

Värt att notera:
Det sitter inga förkopplingsmotstånd på kretskortet. Det är därför inte säkert att det funkar med tex blå lysdioder (jag har inte testat och jag mätte inte spänningen). Röda, gröna och gula ska funka utan problem dock.

Man bör ha relativt ljusstarka dioder. Jag testade med vanliga röda och det lös väldigt svagt. Med högintensiva (inga extrema) så lyser det rätt lagom.

Bilder (Kvaliteten blev sådär. Jobbets digitalkamera och jag orkade inte hålla på och trixa):

Edit:
Man behöver bara 1st philips Nr 2, inte 2.

Permalänk
Medlem

Najs! Funderar själv på ett sånthär tangentbord, är det skönt att använda?

Permalänk
Medlem

tar ett par dagar att vänja sig, sen är det tokskönt

Visa signatur

Pentium Northwood 4 2.4C @ 3.1 Ghz + Arctic Cooling Super Silent 4 TC CPU cooler, MSI 865PE Neo 2-LS + Zalman NB47J heatsink, Arctic Cooling Silentium T1 chassi, 2x 256 MB OCZ pc-3500 Basic Series (SPD), Seagate Barracuda 7200, SATA 120 GB , Leadtek 6600GT + Zalman VF700-Cu, Soundblaster Live!, ViewSonic VP171S, NEC DVD-RW

Permalänk
Testpilot

Jag har ett sådant tangentbord men har inte orkat löda bort lysdioderna från mitt förra tangentbord som jag bytte på och flytta till det här.
Jag tycker det är underbart att skriva på men det tog ett tag att lära sig.
Det största skillnaden tycker jag är i spel men bara man kör ett tag så lär man sig det med.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

hahah nice gjort

Visa signatur

jag har läs och skrivsvårigheter klaga in på min stavning
Chieftec Dragon MediumTower . AMD Athlon 64 3200+ 2.0 GHz . MSI K8T NEO-FIS2R Moderkort Socket 754 . Sapphire Radeon 9800 Atlantis PRO 128MB . TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB m/Winbond 2 st . NEC DVD-brännare IDE ND-2500A . Creative Soundblaster Audigy 2

Permalänk
Medlem

får skaffa ett..

Visa signatur

Intel E8400 @ 3.9ghz | Asus P5E | 4x2gb Corsair Dominator TWIN2X | Gigabyte GeForce GTX 460 OC 1GB | Western Digital Velociraptor 320gb | 4x1.5TB blandad lagring | Corsair VX 550w | Lian Li A71FB

Permalänk
Medlem

kan nån ge en länk till modellen??
lat..

Visa signatur

Q6600 @ 2,8Ghz | 8800GT 512MB | 8gb A-data pc-6400 | GA-P35-DS4 |Antec sonata 3 | HP W2207

Permalänk

Re: LED-modifiera UltraX (tangentbord)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bluekiwi
Logitech UltraX Flat

Det fungerade finfint att söka på det på Buggy!

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

har hitat det på datorbutiken.com för 249 jävligt sugen att beställa ett sånt

Visa signatur

Q6600 @ 2,8Ghz | 8800GT 512MB | 8gb A-data pc-6400 | GA-P35-DS4 |Antec sonata 3 | HP W2207

Permalänk
Citat:

Nödvändigt med garanti på ett tangentbord. Om det går sönder så är du ju man själv som pajar det när man skruvar för mycket.

Nae.. har ett likadant tgb. Min katt ställde sig på numpad-4'an.. å nu e den paj
Helt underbart tgb annars.

Permalänk
Medlem

/me i in teh ultraX club

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem

fick mitt för en vecka sen ungefär och jag kan inte fatta att jag inte köpt ett tidigare... så jäkla skönt att skriva på

Visa signatur

The eternal beat of my heart will always go on for the people I love and care,
but I will always make my own opinion and I wont accept to be treated with disrespect.
I am myself, I like to be me, I wont change for nobody but I will always put my friends first.

Permalänk
Medlem

Man skriver fortare med det också. I lööööv it

Permalänk
Medlem

ska kanske köpa ett sånt när man har sommar jobbat

Visa signatur

Q6600 @ 2,8Ghz | 8800GT 512MB | 8gb A-data pc-6400 | GA-P35-DS4 |Antec sonata 3 | HP W2207

Permalänk
Medlem

haft ett sådant ganska länge nu synd bara att jag aldrig använder det...är jämt i flickvännens lägenhet och min dator är hemma hos mig...eller hur man ska säga... jobbig livssituation är det iallafall

skitskönt att använda

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dave84
fick mitt för en vecka sen ungefär och jag kan inte fatta att jag inte köpt ett tidigare... så jäkla skönt att skriva på

Samma här, det är helt undebart.
Ska pilla in röda leds i veckan också.

Visa signatur

"NO! I dont wanna die. There are still too many things I don't own..."
I7 13700K | Asus Prime z690-a | 32GB DDR5 | Asus 3080ti | Samsung 970 m.2 250 + 2000 + några 1tb 870s | 3 x Asus 27´ 1440p 165hz
NAS Synology DiskStation DS920+ 4x12TB WDred / Ender 3 PRO / Ender 3 S1

Permalänk
Medlem

funkar det lika bra att spel på som skriva?

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ziim0n
funkar det lika bra att spel på som skriva?

självklart... allting är bättre med detta än traditionella tgb

Visa signatur

The eternal beat of my heart will always go on for the people I love and care,
but I will always make my own opinion and I wont accept to be treated with disrespect.
I am myself, I like to be me, I wont change for nobody but I will always put my friends first.

Permalänk
Medlem

Det var ett väldans underskott på detta tangentbord i vintras/våras. Men jag och en kompis fick tillslut itag i våra. Helnöjda användare båda två

Visa signatur

42 * 1.618 = 67,956

Permalänk

Har haft mitt sen tidiga december förra året, älskade det från första stund, ska ta och köpa ett till och stoppa in röda dioder! Tack för guiden!

Visa signatur

Kör: Mitsubishi Lancer Evolution II GSR. Åker: Salomon Shade 155cm.
Spelar: ASUS A8V-MX, Athlon64 +3200, 1024MB, GeForce 6800 GT, Aspire X-Qpack Black/Silver 420W.
Lyssnar: iRiver S10.

Permalänk
Medlem

Jag ser inte så bra på bilderna så jag frågar
Är det 5mm eller 3mm lysisar?

Visa signatur

Debug! rough place. I'm out, leaving no trace...
: MSI K8N Neo2 Platinum 54G nForce3 Ultra : AMD 64 "winchester" 2Ghz : 2x512MB DDR400 Corsair : 2x120GB Maxtor : Dangerden MAZE4 blocks

Permalänk
Medlem

tackar för guiden.. Nu blir det blåa leds i mitt... Thanx! 3mm verkar det vara.

Visa signatur

| Intel Core2 Quad 2,4ghz@3.0ghz | 4gb Crucial Ballistix PC8500 | Abit IX38 Quad GT | ATI 3870 PRO | WD 500gb + Hitatchi 250gb 7K250 + MAXTOR Dimondmax 10 200gb SATA | Logitech Ultra-X flat & G5 mus v2 | Viewsonic VP930 + Viewsonic VP191 Dualscreen|

Permalänk

Yeah, snyggt!

Var rädd att jag var den ende som hade det tangentbordet på jorden.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM
martin.eksit. - EP 8RDA+ - XP2400+ - Prophet 9700 Pro - HyperX 512Mb - WDC 120Gb, SGB 120, 200 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bluekiwi
De kostar 250 spänn

Man kan ju inte låta grejerna vara orginal.. och med garanti.

Var har du köpt det?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |