Ny firmware för Hitachi!!

Permalänk
Medlem

Ny firmware för Hitachi!!

Jag vet att det diskuterats förut att vissa haft problem med Hitachi hårddiskar som jamar som en katt lite då och då, svårt att beskriva men det låter ungefär så
Har varit i kontakt med Hitachi flera gånger utan att få någon vettig respons, de har i princip förnekat att det skulle vara nåot problem. Men enligt information jag fått från annan källa så ska alla hårddiskar tillverkade efter April 2004 ha en ny firmware som gör hårddisken tystare, så den som vågar testa finns att ladda hem från den här länken..

För vanlig IDE (PATA)

http://www.dawsonscreeknews.de/firmware.zip

För SATA hårddiskar

http://www.dawsonscreeknews.de/firmware_s.zip

Permalänk
Medlem

Självklart flashar man om sin nya 7k250 med en firmware från en tysk Dawson Creek fansite, självklart...

Visa signatur

[ GA-P67A-UD4, i7 2600K @ 4.5GHz, Noctua NH-D14, 16GB XMS3, HD6970 2GB, 2x F120 120GB ]

Permalänk
Medlem

Jag gjorde det, vet andra som också gjort det med bra resultat! Men bättre än ingenting då det inte går att ladda hem filen från Hitachi än så länge

Permalänk

Nån som kan intyga att det här funkar? Och om hitatchi nu har fixat nytt firmware till diskarna, varför kan man inte ladda ner det från dom? Det borde ligga i deras intresse att lösa det? Känns tveksamt.

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leather
Självklart flashar man om sin nya 7k250 med en firmware från en tysk Dawson Creek fansite, självklart...

LOL!!!!!!

Permalänk

Tysken som först postade firmware:t påstår att han fått det från hitatchi och om jag förstår vad som sägs i dom tyska inläggen så funkar skiten för flera? Nån som är säker på tyska kan ju tala om (försökte med babelfish men det blev mäckigt):
http://www.planet3dnow.de/vbulletin/showthread.php3?threadid=...

[edit]Verkar vara en ny version av Drive Fitness Test. ZIPfilen innehåller en .exe fil som skapar en DFT disk. Ska testa att boota på den så får vi se vad som händer Återkommer![/edit]

[edit2]Okej den bootade DFT men det första som kom upp var en ruta där det stod "Your drive does not need a new firmware. Press any key to reboot!". Hahaha... min disk mjauade som tusan innan jag bootade på disken så om den inte uppdaterade firmware automatiskt och därför sen meddelade att jag inte behövde uppgradera så kvarstår problemet Filen verkar iaf inte vara något källarhack så om nån mer vill testa är det bara att köra på. Återkommer om/när jag hör disken mjaua härnäst![/edit2]

[edit3]Tro det eller ej... det verkar som att det funkar! Nu har jag inte legat med örat mot chassit sen jag körde firmwareuppdateringen men jag har inte hört något mjauande hittills! (vilket jag brukar göra). Återkommer om katten vaknar![/edit3]

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

Jag har som sagt testat uppgradera min hårddisk, så filerna är absolut äkta! Hitachi verkar inte ha som policy att ha sin firmware offentliga av någon anledning, de kanske inte tror deras kunder är tillräckligt kompetenta?
Jag hade förresten också problem att få datorn att hitta hårrdisken gick inte alls när diskarna satt på mitt 3ware kort, men när jag flyttade till den inbyggda Intel kontrollern (ICH5) på moderkortet så gick det bättre, om det står your drive does not need a firmware update har den troligen inte uppdaterat disken, för mig kom det upp en till ruta där man skulle godkänna om man verkligen vilja uppdatera firmware..

Permalänk

Du har rätt, snacka om placeboeffekt Eftersom alla mina diskar FÖRUTOM just 7k250 disken är SATA körde jag med SATA versionen av firmwaret, jäkla tur att den inte körde tvingad flashning Flashade om med PATA versionen nu och det funkade iaf. Katten har jag fortfarande inte hört av.

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

därför jag än så länge inte köper fler hitachi. Har 2st 2.5 diskar dom jamar inte som katten utan lider av head barking (hund någon?). Bara det att disken rasar för eller senare av det. Lapptopen var från 2001. Bytte disken 2003 till en nyare rev på 40Gb gammla var 10Gb och 2.5Gb trasiga kluster. Det är i princip samma model DK23 börjar alla på och den nya lider av samma fenomen. HP som min laptop är i fån säger att det orsakar i lägden permanent skada och hårdisk haveri och det fins firmware uppgradering för dom från 10 till 30Gb men eftersom min 10Gb redan pajjat och min nya är 40Gb så har jag inge firmware. Hitachi värkar komma lagom med firware uppdateringar lagom tills diskarna rasat så tänker inte köpa någon mer hitachi då dom fortfarande tycksa vara inkompitenta när det gäller firmwares. Som sagt DK23 serien har funits i minst 3 år som jag har 2st av en rasad en till som lider av symtomet och varför släppa nya versioner av den med samma fel i firmwaren och sedan fixa firmware uppdateringar flera år senare när det är försent? Väntar fortfarande på ny firmware till min 40Gb model men som sagt fins igen nyare version än den jag har.

Så litar inte på hitachi det minsta.

Permalänk
Medlem

Jag är också lite tveksam till att köpa fler Hitachi diskar, tycker egentligen en hårddisk ska vara så optimal konstruerad från börja så att man ska slippa uppgradera firmware. Den ska ju trots allt bara skyffla en massa data inte koka kaffe eller likande

Permalänk

Jo det här blir också min sista hitachi, föredrar hårddiskar som inte låter som husdjur.

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Testpilot

Ingen som har en ljudfil på hur mjauandet låter? verkar intressant

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

Här finns en ljudfil att ladda hem!!

http://7k250.euweb.cz/

Permalänk
Inaktiv

Funkar det på IBM GXP180? För mina 2 diskar jamar också..

Permalänk

Angående filerna; de finns även här:
http://www.envynews.com/forums/index.php?showtopic=6563
Dock samma källa, men det verkar uppenbarligen fungera.

Permalänk

hmm har precis köpt 2 Hitachi diskar o har upplevt "mjauandet" :P.

Men är detta nått "farligt" för själva disken egentligen?

Och sen den här firmwaren? går det bra o lägga in det även diskarna ligger i RAID array?

Permalänk
Medlem

Märkligt - men jag har 4st 7K250 och 2st 180GXP och ingen jamar eller så överröstar chassifläktarna kattjamet.

Avssende flashande av firmware så skulle jag inte gör det pga:

1. Jamandet är ju till för att skydda disken

2. Firmware är inte utgivet/godkänt av Hitachi vilket kan ge prob med garantin

Permalänk

Jag har två 7K250 á 160gb diskar i min burk, och har inte hört nåt av det här jamandet som ni pratar om. Kan dock vara att fläktarna överröstar det, precis som jooker. Får koppla ur några fläktar och lyssna lite noggrannare.

Visa signatur

Core 2 Duo@3.0GHz|Geforce 8800GT 512MB|3GB DDR Ram|160GB Hitachi Deskstar 7K250 1x250GB Maxtor 1x 750GB Whattevva|