Kritik mot Intels nya moderkort

Permalänk
Melding Plague

Kritik mot Intels nya moderkort

<font style="font-size: 10pt"><b>Kritik mot Intels nya moderkort</b></font> <small class="small">onsdag 23 juni av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Henrik</a></small><br>
<a href="http://www.overclockers.com/articles1049/" target="_new">Overclockers.com</a> har publicerat en relativt kritisk artikel i vilken de diskuterar diverse frågetecken kring Intels nya moderkortsplattformar (moderkort baserade på i915 och i925).
<br />
<br />"<i>Intel may well be technically correct in that twenty is enough for most people, but that doesn't matter. You tell the average Joe about this "twenty" rule, and a lot of them won't buy the product even if they never intend to change the CPU.</i>"
<br />
<br />Även om artikelförfattaren upplevs som väldigt hetsig i sin argumentation belyser han två viktiga frågor - LGA755-sockelns begränsade livslängd och de överklockningsspärrar som Intel vill implementera.
<br />
<br />Artikeln finner ni hos <a href="http://www.overclockers.com/articles1049/" target="_new">Overclockers.com</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Tyvärr föll namnet på tipsaren bort - men tack i alla fall!

Visa signatur

Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre?
(Är det där en pergamentrulle i din toga, eller är du bara glad att se mig?)

Permalänk
Medlem

hehe..
"Imagine if certain very human sockets were rated for only twenty insertions. "

Varför..alltså, man kan bara ta ut/sätta in processorn 20 ggr? Ja, tänk vad dem hittar på. Det finns säkert någon logisk förklaring till detta eller?

Visa signatur

|AMD x2 3800| Asrock DualSata2 | 2048MB pc3200 | Gainward 7900gt | P120S 250GB | WD 200GB | Silverstone ST40F 120mm | Samsung SyncMaster 959NF | Scythe Ninja , Polar freezer|

Permalänk
Avstängd

Intel verkar ju verkligen försöka göra datorvärldne bättre.. ehm?
Förstår inte detta med att ta ut processorn 20 gånger så pajar den, verkar ju helt sjukt. Sen överklockningsgränsen, tror inte många överklockare kommer välja intel faktist.. Sen desginen på processorsocketen, ser ut som något jag ritade i dagis när jag försökte rita av en boll

Permalänk
Hedersmedlem

Undrar när första kylareroundupen kommer till LGA775?
PS: Det gick åt 2 moderkort till testet

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem

Jag säger då det.:) AMD e ju fortfarande bäst.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem

"The only explanations I can come up with for this "feature" are drugs or brain damage. Which is it, Intel? "

HAHAHAHAHAHAHA! Snacka om att Intel har gjort bort sig.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KnightCharger

PS: Det gick åt 2 moderkort till testet

Bara två?

Permalänk
Medlem

Oj oj, det var ord och inga visor...

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Musikälskare

Där ser man, tur att man är inriktad på Socket 939 då

Kom igen nu Intel, låt inte amd dra ifrån mer

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fordie
Bara två?

Risken finns nog om man nu skulle testa ett antal kylare, fast jag har ännu inte sett kunnat testa att montera en sådan processor Frågan är hur pass känsliga de är, det låter iaf inte bra för sådana tester.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Hedersmedlem

Han nämner ju faktiskt att AMD mycket väl kan implementera samma överklockningsspärr. En bra skriven artikel faktiskt, läsvärd.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Vad fan håller Intel på med? Jag har haft Intel i 9 år nu, dags att börja gå över till AMD tror jag. Skärpning!
Undrar om dom tänker på att dom kommer sumpa en massa kunder på det? Hoppas iaf inte AMD hoppar på trenden.

Visa signatur

Religion = War.
Religion = Based on fairytales.
Wars based on fairytales? Ban religion, welcome to the truth.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Han nämner ju faktiskt att AMD mycket väl kan implementera samma överklockningsspärr. En bra skriven artikel faktiskt, läsvärd.

Frågan är ju HUR? Det är väl en grej dom har meckat in i chipet, eller har jag fel? Ska då AMD göra samma så måste ju både VIA och nVidia låsa, och det får man hoppas att dom inte gör
(Och jag tror inte att någon av dom gör det med den anledningen att dom vet att låser vi så går kunderna till konkurenten)

Permalänk
Medlem

MrTT.. Hjälp oss få en sammanfattning

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fordie
Frågan är ju HUR? Det är väl en grej dom har meckat in i chipet, eller har jag fel? Ska då AMD göra samma så måste ju både VIA och nVidia låsa, och det får man hoppas att dom inte gör
(Och jag tror inte att någon av dom gör det med den anledningen att dom vet att låser vi så går kunderna till konkurenten)

artikeln:
"You say, "They'll never do that?" Lots of people said just that when Intel installed the multiplier lock back in 1998, too. The same people who put the multiplier lock into AMD chips are still running the company. Given their pricing and positioning policy, they're hardly likely to be as sympathetic to people cranking up their cheapest chips as they've been in the past."

om jag minns rätt så ska det inte vara några större broblem för amd att begränsa fsb-clockning genom processorn nästan på samma sätt som dom har låst multipeln. jag såg en artikel om det för någon dag sedan.

överklockningens dagar kanske är räknade

Permalänk
Avstängd

Den dagen överklocknings dör så börjar jag göra egna processorer :] Kommer ju äga hela marknaden

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SinQ
artikeln:
"You say, "They'll never do that?" Lots of people said just that when Intel installed the multiplier lock back in 1998, too. The same people who put the multiplier lock into AMD chips are still running the company. Given their pricing and positioning policy, they're hardly likely to be as sympathetic to people cranking up their cheapest chips as they've been in the past."

om jag minns rätt så ska det inte vara några större broblem för amd att begränsa fsb-clockning genom processorn nästan på samma sätt som dom har låst multipeln. jag såg en artikel om det för någon dag sedan.

överklockningens dagar kanske är räknade

Men det är en skillnad på att låsa multipliern och att låsa FSBn. Låser man inte multipliern kan företag ändra processorns multiplier och fsb för att sen kunna sälja den som en snabbare processor.

Att låsa FSBn bara för att folk överklockar tycker jag verkar överdrivet då jag inte tror att den marknaden är såpass stor att det gör så stor skillnad, däremot är det ju de som överklockar som ofta rekommenderar system till andra och då kommer det ju att drabba Intel/AMD om de låser FSBn (förutsatt att inte båda gör det).