när jag klickar på en mapp så öppnas "sök"-funktionen hjälp!

Permalänk
Medlem

när jag klickar på en mapp så öppnas "sök"-funktionen hjälp!

jag har ett problem... mina mappar har börjat att bugga sig. när man dubbelklickar på en mapp i stort sett vilken som helst så öppnas "sök" -funktionen. alltså man får int eupp mappen med des sinnehåll utan bara en blank mapp o sök rutan till vänster... snälla hjälp mig!

Visa signatur

...sa han och gick!

Permalänk

Sitter just med samma problem. på nåt sätt så har det kommit in ett sök kommando i verktyg/mappalternativ/filtyper/filmapp.

jag kan inte få bort den men jag lyckades på nåt sätt att få den att öppna mappar istället. fråga mig inte hur men nåt gjorde jag hehe. men nu öppnas istället mappen i nytt fönster och det går inte att ändra så att det öppnas i samma.

Visa signatur

Core I7 7700k . Asus GTX 1080 . 32GB Corsair Vengeance . Asus Maximus IX . Corsair AX860 . Samsung 960 PRO Nvme ssd x2 raid0

Permalänk
Avstängd

Som tur är kan detta hjälpas med två commands som ska köras från kommandotolken (cmd.exe)

Kör -> cmd

ftype folder=%SystemRoot%\Explorer.exe /idlist,%I,%L assoc folder=folder

Stäng sessionen

Omstart kan behövas.

// Apansons Hjälpservice AB

Visa signatur

DDR, Beatmania & Pop 'n Music. For life.

Permalänk

Apanson:

Jag får felaktig kommandosyntax när jag testade ditt tips. Är du säker på att detta är rätt?

Visa signatur

Core I7 7700k . Asus GTX 1080 . 32GB Corsair Vengeance . Asus Maximus IX . Corsair AX860 . Samsung 960 PRO Nvme ssd x2 raid0

Permalänk
Avstängd

devilstar: Du har väl skrivit C:\WINDOWS (om du har det) istället för %SystemRoot%. Jag har fått det att funka. =/ Ska kolla en sak.. Editar om några minuter.

Visa signatur

Permalänk

Desverre så fick jag kommandosyntax igen

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av devilstar
Desverre så fick jag kommandosyntax igen

Kolla hur jag editade ovan.. det ska vara det översta först, kör det.. sen det andra därefter.
Såg inte att jag inte separerat dem.

Visa signatur

Permalänk

okej.... sökningen är borta men nu så öppnas mapparna i separata fönster. vet inte hur jag ska få bort det!!!!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Varför diskutera detta kl 5.40 på en måndagmorgon?!?! ^_^

antagligen i utforskaren under Verktyg/Mappegenskaper/
Och kryssa för Öppna mappar i samma fönster.

Vet inte om det heter precis så då jag sitter på ett engelskt system...

Permalänk

hehe kan inte gå och lägga mig förrens ett problem är löst ;)....

Det var det första jag kollade upp, men den är inställd på att det ska öppnas i samma mapp

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu har jag råkat ut för samma sak >_<
Gjorde det som Apanson skrev, men får det iaf inte att fungera.
Någon har något annat förslag? :s

Edit:
efter lite sökande på google fick jag fram detta.

Kör > regedit >
HKEY_CLASSES_ROOT\Folder\shell

värdet hos mig hade ändrats till 'open'.
Ändra värdet till 'explore'

Stäng sedan registereditorn.