Permalänk

Kablar, vart köpa/skaffa/sno?

Jag har nu beställt lite saker från gtek, bl.a. lite ljusdioder. Jag undrar nu vart man kan köpa små smala sladdar som man kan använda till å löda fast dioden på... Helst ska det vara en offline-affär, dvs som man måste besöka IRL... Och jag har inte clas-ohlsson eller motsvarande där jag bor... Så nåt tips på nån elkedja eller liknande som kan tänkas ha sånt... Typ Expert eller nåt?

Tips?

Visa signatur

Core 2 Duo@3.0GHz|Geforce 8800GT 512MB|3GB DDR Ram|160GB Hitachi Deskstar 7K250 1x250GB Maxtor 1x 750GB Whattevva|

Permalänk
Medlem

jadu. kolla i gamla radios osv.. annars kan du ju slakta ngn gammal fläkt!

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk

Har redan "råkat" klippa dom sladdarna lite för kort, så dom duger nog inte riktigt... Snodde 3 stycken gamla nätaggsfläktar när jag gjorde lumpen, och dom fick man ju peta in i molexkontakterna manuellt, och sladdarna är tyvärr lite för korta...
En annan sak, hur ska jag göra för att förhindra risken för kortslutning? Hade tänkt å löda fast en diod i änden på varje sladd.. Ska jag linda eltejp runt lödpunkten o hoppas på det bästa, eller vad föreslår ni?

Visa signatur

Core 2 Duo@3.0GHz|Geforce 8800GT 512MB|3GB DDR Ram|160GB Hitachi Deskstar 7K250 1x250GB Maxtor 1x 750GB Whattevva|

Permalänk
Medlem

För att förhindra kortslutning kan du andvända krypslag. Finns hos clas ;). Nej men kolla hos nån elaffär de har det ju men man kanske måste fråga efterdet, inget de har öppe i affären. Järnaffärer kan också ha.

Visa signatur

"Duct tape is like the force it has a light and dark side and it holds the universe together"

Permalänk

Kablar måste väl finnas på Siba? Dock vetefan om dom har så små kablar som jag vill ha.. Hmmm.... får åka dit efter jobbet o kolla runt lite.

Visa signatur

Core 2 Duo@3.0GHz|Geforce 8800GT 512MB|3GB DDR Ram|160GB Hitachi Deskstar 7K250 1x250GB Maxtor 1x 750GB Whattevva|

Permalänk
Medlem

klart det finns. Kör på nå högtalarkabel då om du inte hittar något annat

Visa signatur

Søk på "BjoKib" på Spotify om du gillar Progressive House / Deep / Trance.

Permalänk

Men dom är ju så jävla tjocka... jag behöver ju inte mer än typ nb-fläkt kabel... typ 1mm i diameter eller vad det är..

Visa signatur

Core 2 Duo@3.0GHz|Geforce 8800GT 512MB|3GB DDR Ram|160GB Hitachi Deskstar 7K250 1x250GB Maxtor 1x 750GB Whattevva|

Permalänk
Medlem

De e kopplingstråd ...sån här 1.2 mm kanske?

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?vat=0&dok=6523.htm
fkux

kanske dom här hos clas ohlson?
http://www.clasohlson.se/shop/store/main.asp?COSID=5B3A76B751... (scrolla ned en bit, bild 2)
fkux

ba ta me en sladd å fråga i nån elektronikbutik, vet ej va de finns för affärer i kalmar (kanske på nått pc reparations ställe om inte annat)

Men annars går det snabbt att betälla från elfa typ 1 / 2 dar max. man behöver inge kreditkort lr så heller.

Permalänk

ledarna som finns i vanlig telefonsladd lär ju duga rätt bra till det du vill göra.

Visa signatur

surgubbe, familjefar , nörderier i allmänhet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [dannzig]
ledarna som finns i vanlig telefonsladd lär ju duga rätt bra till det du vill göra.

Vanliga telefonsladdar suger, dom går av när man böjer dem för många gånger.

Annars kan han säkert beställa ifrån elfa eller classe, borde inte vara några större problem.

Visa signatur

:: MAIN :: Asrock P67 Extreme4 :: 2500K :: 970 GTX :: HP W2207 :: Corsair 16GB :: TRUE :: Samsung 850 :: Logitech diNovo Edge :: HTPC :: ION :: Intel X-25 G2 :: Array R2 :: Samsung F4 ::

Permalänk

annars kan du ta en flatkabel (typ ide kabel) och använda då det inte är några stora strömmar som skall strömma genom kabeln.

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk

Känns ju inte riktigt som om jag kommer behöva 100m sladd... iofs inte dyrt, men ändå, lite overkill.

Det där med ide-kabel lät helt ok... Har nog nån som ligger och skräpar här tror jag...

Hittade en från min jättegamla 100mhzare som jag har slaktat... Den blir säkert jättebra... va ganska lång o fin så den duger säkert.

Tack för idén.:)

Visa signatur

Core 2 Duo@3.0GHz|Geforce 8800GT 512MB|3GB DDR Ram|160GB Hitachi Deskstar 7K250 1x250GB Maxtor 1x 750GB Whattevva|

Permalänk
Medlem

Åk till nån miljöstation eller nåt sånt om du har i närheten..
Jag var o fyndade som bara faan igår

Permalänk

Tar dom betalt för att man ska hämta saker på miljöstationen? Alltså en bemannad miljöstation...

Visa signatur

Core 2 Duo@3.0GHz|Geforce 8800GT 512MB|3GB DDR Ram|160GB Hitachi Deskstar 7K250 1x250GB Maxtor 1x 750GB Whattevva|

Permalänk
Medlem

Pimmelmann, det tror jag inte... Be snällt så får du nog lite kablar av dom...

Visa signatur

Hyvää Joulua!

Permalänk

... Har slaktat en ide-kabel nu i väntat på att få grejerna... Får väl inte dom förräns tidigast på måndag... :/ jävla posten som slappar på helgerna...

Visa signatur

Core 2 Duo@3.0GHz|Geforce 8800GT 512MB|3GB DDR Ram|160GB Hitachi Deskstar 7K250 1x250GB Maxtor 1x 750GB Whattevva|

Permalänk

ähhh ta bara nån elektronik grej som inte funkar hemma o operera den så har massvis med kablar, så gjorde jag iaf

Visa signatur

Aspire x-cruiser 400w, Lanparty ultra-d S939, Athlon 64 venice 3000+@2400mhz, Corsair XMS pro, Saphire X800 GTO, Seagate 160gb, Musketeer II, viewsonic g90f+ 19"
Helt enkelt det "bäääääääääääästa" systemet

Permalänk

Det duger bra med eltejp för att isolera lysdiodbenen. Men det bästa är ju iaf krympslang. Man kan också använda jätteliten och tunn PVC-slang som man trär på sladden innan lödning och sen skjuter upp över lödningarna när det är klart.

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Visa signatur

:7