Problem med mjukvaru-RAID5

Permalänk
Medlem

Problem med mjukvaru-RAID5

Tjabba! Jag har precis skapat en 8x300GB mjukvaru-RAID5 i Win2k Server. Allt funkade bra tills jag skulle börja kopiera över lite till den. Först gick det någorlunda snabbt, sedan blir det segare och segare.. Och då redan efter några sekunder. Ungefär när den kopierat kanske 300-400MB. Gör man sedan ett uppehåll och börja kopiera igen, så blir det likadant.

Dock så verkar det gå riktigt snabbt när jag läser från RAIDen. Men skriva, då är det sirap. Använder två Promise Ultra100 TX2-kort.

Någon som vet vad som kan vara fel? CPU-användingen ligger aldrig över 50% iaf.

Permalänk
Avstängd

Det är tryvärr en nackdel med software raid. Vet inte hur mycket ram du har men det kan antagligen hjälpa med mer, då ram/swap används till max vid just skrivning.

Jag har 512mb ram/2500+ oklockat och skriver en gigabyte på ca 1½min, sedan går det sakta nedåt mot 2½-3 min per gigabyte efter ungefär den första gigabyten.

Permalänk
Medlem

Okej jag har på servern där jag kör RAIDen en gammal Athlon 1.4 GHz med 512MB RAM.. Men minnesanvändningen går inte över typ 150MB.. Säg att jag kopierar en film, endast en, på 700MB så går det bra o snabbt (har inte mätt dataraten) till säg 60%. Sedan stannar det upp mer eller mindre, och går jättelångsamt. Varken minnet eller CPU belastas jättemkt.

Kopierar sedan tillbaka samma fil, så går det snabbt.

Testade nu med Performance i Win2k. Första cirka 60% gick det i medel lite över 11MB/s. Sedan stannar det verkligen upp. "Last"-fältet visar för det mesta 0.00 och visar 1MB/s någon gång ibland??

Permalänk
Avstängd

hmm, det låter ju faktiskt lite udda. Är alla diskar fungerande, alltså de har inget utropstecken i Diskhanteraren? Jag plockade ur en disk som hade det felet för några dagar sedan och jevla vilken skillnad det blev i skrivprestanda. Annars så vet jag faktiskt inte. Riktigt så dåligt ska det väl kanske inte vara.

Edit

Kan även påpeka att min swap ska vara på mellan 256mb och 768mb. Jag har ofta peakat på ~600mb i swap under skrivning, samtidigt som ram-minnet används till max (enligt något diagnostikprogram)

Permalänk
Medlem

Nej det är inga utropstecken i disk hanteraren, inga konflikter i systemet heller. Och inga konstiga felmeddelanden i "Event Viewer". humm.. och suck :/

Jaså, undra varför min dator använder så lite dårå? Kör du oxå Win2k Server?

Permalänk
Avstängd

Jag kör win2003 standard. Jag kan tyvärr inte förklara din dåliga skrivprestanda, kanske valde du fel klusterstorlek? Stora kluster för stora filer brukar man ju säga. Jag valde största möjliga, kommer inte riktigt ihåg hur stort det var. Mer än så kan jag inte säga just nu iaf

Permalänk
Medlem

Okej först körde jag nog med 4096 bytes men ändrade till default (512) med en formatering. Men det gav ingen skillnad. Jag provar nu att göra två stycken RAID 3x300GB styck. För att se om det blir någon skillnad. Surt bara att det tar sån GRYM tid att "Regenerata".. 7% per timme eller något.

Permalänk
Avstängd

joo det är inget vidare. Men kanväl påpeka att när du väl gjort det och när en hårddisk går söbder då kommer du vara glad för att du slet med det. Sådant nöje att ta ur en disk och sedan se att all data faktiskt är kvar plus att allt fungerar! Om du är i stora behov av snabbare skrivprestanda så kan det vara värt att kolla på kontrollerkort med minne som har stöd för raid5.