Permalänk
Medlem

Japanska skolor inför Linux.

http://www.idg.se/ArticlePages/200408/05/20040805160122_CS/20...

Se och lär sverige.

Det kanske kan få linux att spridas ännu mer.

Visa signatur

Into the Web Browser for iPhone, http://www.intothewebbrowser.com/

Permalänk
Medlem

Ja, vi får hoppas att Linux kommer mer och mer till skolorna.

Visa signatur

must!

Permalänk
Medlem

Min skola som jag ska börja på nu på måndag kör Linux... Gentoo för att vara specifik.

Visa signatur

i5-4670k | GTX 670 | ASUS Z87-A | 2x4GB Corsair Vengeance 1333 MHz | Corsair VX 450 | 80 GB Intel X25 SSD systemdisk | 256 GB Samsung 840 spel/cachedisk | 2+3 TB WD Green lagringsdiskar | Fractal Define R4 | G2420HDBL (24") + L227WT (22")

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Appropå skolor och linux.

Just nu är det 94 skolor i Norge som kör Skolelinux (hittils som testskolor för vad som komma skall, men går man in på norska sidan ser verkar de väldigt nöjda). Men det är ett globalt projekt baserat på debian. version 1.0 släpptes för lite sen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ingen
Min skola som jag ska börja på nu på måndag kör Linux... Gentoo för att vara specifik.

Åhh, Vilken skola kör en sådan pass "avancerad" dist?

Visa signatur

Into the Web Browser for iPhone, http://www.intothewebbrowser.com/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _Ogge_
Åhh, Vilken skola kör en sådan pass "avancerad" dist?

Forsmarks Skola... www.forsmark.uu.se. Den är 'halv-kommunal', alltså den är kommunal på pappret och får pengar från kommunen, men den styrs av Forsmarks Kraftgrupp och får bidrag därifrån.
Tror inte att det står något om det på sidan, men vi kör med massor med tunna klienter spridda över hela skolan samt en fiberanslutning mellan skolan och barrackerna där eleverna bor, ca 5km från skolan. 10mbit internet rakt in i barracken, eget rum+toa, äckligt bättre budget än en vanlig skola... Just det, vi får får bada i biotest-sjön där de släpper ut kylvattnet från reaktorn, 10 grader varmare än en vanlig sjö, plus enormt fin natur.
Flyttar på söndag, skönt att bo 12 mil från morsans eviga tjat

Visa signatur

i5-4670k | GTX 670 | ASUS Z87-A | 2x4GB Corsair Vengeance 1333 MHz | Corsair VX 450 | 80 GB Intel X25 SSD systemdisk | 256 GB Samsung 840 spel/cachedisk | 2+3 TB WD Green lagringsdiskar | Fractal Define R4 | G2420HDBL (24") + L227WT (22")

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Så fort jag börjar på gymnasiet ska jag dra.. Ahh

Visa signatur

Into the Web Browser for iPhone, http://www.intothewebbrowser.com/

Permalänk
Medlem

Jag tror att vi kommer köra någon form av Linux på våra skoldatorer nu till hösten. Snackade lite med admin förut och han lät ganska övertygande om detta.

Visa signatur

must!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ingen
Forsmarks Skola... www.forsmark.uu.se. Den är 'halv-kommunal', alltså den är kommunal på pappret och får pengar från kommunen, men den styrs av Forsmarks Kraftgrupp och får bidrag därifrån.
Tror inte att det står något om det på sidan, men vi kör med massor med tunna klienter spridda över hela skolan samt en fiberanslutning mellan skolan och barrackerna där eleverna bor, ca 5km från skolan. 10mbit internet rakt in i barracken, eget rum+toa, äckligt bättre budget än en vanlig skola... Just det, vi får får bada i biotest-sjön där de släpper ut kylvattnet från reaktorn, 10 grader varmare än en vanlig sjö, plus enormt fin natur.
Flyttar på söndag, skönt att bo 12 mil från morsans eviga tjat

Oh yes! Drar på Lördag, 52 mil från morsans tjat (Rätt off-topic, men vad diskuteras egentligen?:()

Permalänk
Medlem

vår skila har linux som ämne men inte normal.. jag kör slack på vår skol laptop alla program som vi ska ha i windows finns ändå så..

Permalänk
Medlem

Det borde jag försöka få in på elevens val, synd att nätverksansvariga är macfrälst. (Ja, han är den enda som kan något om datorer). Alla andra lärare är typ halft efterblivna, ska man söka efter någonting så förpassar dom en till uppslagsverken och säger att det tar alldeles för länge att googla efter det :(.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag läste nyligen att ett land (tror det var Tyskland) funderat på att satsa på OS, men samtidigt verkar det som om något mjukvarujätteföretag skulle ta och stämma staten om man använder produkter som gör intrång på dess patent (MS) vilket troligen tvingar tyskland ifrån OS.

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Medlem

sphr: Satsa på OS?

Har för mig att jag också läste något sådant. Men var det inte SCO som skulle stämma de?

Förövrigt skulle jag också önska att våran skola körde mer Linux/*BSD än vad vi gör i dagens läge, dvs. endast i slutet på operativssystems-kursen.

Permalänk
Medlem

Vi fick välja operativsystem själva i gymnasiet (alla hade en egen stationär dator), fast ibland krävdes det att man hade linux för någon uppgift och windows för någon annan.
De flesta högskolor har väl *nix på iaf några burkar, på mdh där jag pluggar finns redhat i alla datorer på datavetenskapliga instutitionen (fast högskolor kanske är offtopic?).

Visa signatur

Micael Ehn
ICQ: 2450221 Mail: micke(at-tecken)ehn.nu

Permalänk
Avstängd

De flesta länder satsar på OS. Vissa få medaljer, andra inte.

OnT: Man skulle eventuellt kunna spara smått otroliga summor genom att anställa en liten grupp programmerare som knåpar ihop ett svenskt skol-operativsystem. Lämpligtvis bygger detta på Linux eller någon annan form av gratis *nix-variant. Gör add-on-paket för att kurser som Programmering A/B/C, webbdesign och sånt ska fungera smärtfritt.

Vissa kurser kanske inte är möjliga att genomföra med enbart detta operativsystem men då kan man använda ett annat operativsystem som komplement.

edit: Bara i min skola finns det 125 datorer, exklusive servrar och en sal med Mac-datorer. Alla innehåller XP, Novell och Officepaketet, Photoshop m.fl. Fy fan vad pengar man sparar om man ersätter de här programmen med mitt föreslagna operativsystem, OpenOffice, GIMP... Ja, mjukvara är det ingen brist på.

Visa signatur

H.T.I.D.
One man to rule them all.
Jag har en Powerbook G4 667MHz.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrl
tror att det var detta sphr pratar om: http://piratbyran.org/index.php?view=forum&a=thread&id=11385

Det där var precis vad jag menade

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")