Permalänk

Rätta mig om jag har fel, men det är väll så att man skriver in sin D-Key i Steam och är nyckeln valid så kan man börja pre-loada spelet?

Sen om man ska köpa via Steam så får Valve mer pengar av köpet än om du köper i butik, eftersom en stor del av pengarna går till affären osv... Så vill man stötta Vavle till fullo borde man egentligen köpa via Steam, men då får man ju ingen trevlig Collectors Edition box. Gäller att prioritera bara...

Permalänk
Medlem

Spelet bör vara klart nu. Dom skulle skicka det till vivendi i början av augusti och sen är det upp till dom när det släpps till butikerna. Dom gissade på mitten till slutet av september iaf.

Visa signatur

Zax
Nikon D90 | Nikkor AF-S 35/1.8 | Tamron AF SP 17-50/2.8 | Sigma HSM 50-150/2.8 II | Nikkor 55/1.2 | Nikkor 43-86/3.5
flickr | 5∞px

Permalänk
Medlem

vad är en pre-load?

Visa signatur

A few years ago I hated life. Now I understand it was mutual

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RealZion
vad är en pre-load?

Delar av spelet laddas i förväg via steam, för att inte alla ska behöva ladda hem hela spelet samtidigt när det väl släpps, eftersom det skulle döda servrarna troligen.

Visa signatur

Zax
Nikon D90 | Nikkor AF-S 35/1.8 | Tamron AF SP 17-50/2.8 | Sigma HSM 50-150/2.8 II | Nikkor 55/1.2 | Nikkor 43-86/3.5
flickr | 5∞px

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KingCobra
Enda anledningen igentligen är att man får det snabbare. Det "öppnas" ju på natten till säljstart datumet på grund av att det är amerikansk tid dom går efter (om jag räknat rätt) och man kan i lugn och ro sitta och spela medans kompissarna som skall köpa det i butiken får vänta några timmar innan butiken öppnar. Tippar att du hinner en bra bit i spelet innan dom ens fått känna på kartongen

Vad vet du om "enda" anledningen? Om inte ngn kan skaka fram priset via steam?

Permalänk

Zax: Dom skulle väll skicka en Release Candidate till Vivendi, sedan testar dom på Vivendi spelet och ger feedback till Valve? När båda parterna tycker spelet är release-färdigt så trycks allting upp och skickas till butikerna antar jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fammo
Men hl2 är väll en helt annan spel motor än steam? Counter-strike på hl2 tex. Det kommer säkert komma ngn ny variant av steam som man både kan köra singel och multiplayer på tro då jag iaf

vadm enar du med en helt annat spelmotor än steam?
steam är inget spel det är ett program för halflife så man spelar online.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

399 kostar det via steam? 39.99... Vet inte om det stämemr men har fått höra det av en kompis. Så troligen ska nog jag personligen köpa det via steam eftersom man tjännar på det. Men jag är änu miss nöjd med mitt graffe kort visst troligen får jag igång hl2 men det är ju who gives a shit det är sedan när man är inne i spelet och man börjar se att det laggar. Så har ni ngt tips på ngt bra graffe kort? som inte kostar så mycket?

Visa signatur

::NZXT H440::OCZ 850w Gold::Gigabyte Z97X-Gaming 5::
::Intel 4690k::Cooler Master Hyper 212 EVO::
::Crucial 8GB (2x4GB) 1600Mhz Ballistix Sport::MSI GTX 980ti gaming::
::Xbox One 500gb::
::Microsoft Surface 2 32gb::

Permalänk
Medlem

RAdeon 9800pro

sen heter det grafikkort inte graffe kort

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Re: Half-life 2...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fammo
Nu har jag väntat på att hl2 ska släppas det har stått svin länge att det ska släppas 3:kvartalet vad jag har hört så är det 3:kvartalet nu? Det skulle juh ha släppts för länge sen. Men vrat juh försenat.

Någon som vet exakta datumet då spelet släpps?

3 kvartalet = juli-september. Det är augusti nu...

Permalänk
Medlem

Liten fråga, ifall man nu köper spelet genom Steam, får man då någonsin hem spelet på CD?

Jag menar, det är ju lite drygt ifall man blir tvungen att ominstallera datorn, eller förlorar sin cd-key och köpa spelet igen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sweetfish
Zax: Dom skulle väll skicka en Release Candidate till Vivendi, sedan testar dom på Vivendi spelet och ger feedback till Valve? När båda parterna tycker spelet är release-färdigt så trycks allting upp och skickas till butikerna antar jag.

Ja, det är mycket möjligt. Min källa var Doug Lombarbis uttalande för någon vecka sedan.

Citat:

Doug Lombardi:
Half-Life 2 will be passed on to publisher Vivendi for final mastering and duplication within days for it's early August target. The official appearance will make store shelves sometime in mid to late September.

Visa signatur

Zax
Nikon D90 | Nikkor AF-S 35/1.8 | Tamron AF SP 17-50/2.8 | Sigma HSM 50-150/2.8 II | Nikkor 55/1.2 | Nikkor 43-86/3.5
flickr | 5∞px

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [Molotov]
RAdeon 9800pro

sen heter det grafikkort inte graffe kort

Nej det heter grafikort i svenska språket skall man inte skriva 2 k:n efter varandra. Man kan särskriva = grafik kort, eller man kan ha bindesträck grafik-kort men det lättaste är att skriva grafikort.

För alla er som inte köpt något genom steam.
När man köper Tex HL2 så får du ingen CD key. Du registrerar dig som ägare av HL2 på Steam genom att betala genom visa. Gör såhär:
1. Installera Steam med steaminstall.
2. Skapa ett användarkonto OBS!!!! GLÖM INTE AV DITT KONTONAMN (din e-mailadress) OCH DITT LÖSENORD! Man kan ALDRIG ändra eller få reda på lösen från steam. Om du glömt av det så är du körd.
3. När steamiconen syns i verktygsfältet så klicka på den
4. Nu ser du en massa gråa rader med namn på spel som du inte har registrerat dig som användare av. När HL2 är släppt kommer HL2 finnas som val här.
5. klicka på HL2.
6. Steam ber dig fylla i ditt visanummer så valve kan ta betalt, dom drar pengarna direkt.
7. HL2 börjar laddas ner till din HD (om den inte redan är preloadad som den blir hos oss med CZ.)
8. När HL2 är färdigt för att spela är den raden med HL2 inte längre grå utan i färg. Klicka nu på HL2 namnet och VIOLAA, HL2 brakar igång med buller och bång

Så här går det till på alla valves spel som du köper över Steam... hur enkelt som helst.
Nästa gång du startar Steam så måste du fylla i användarnamnet (ditt e-mail) och lösenord så kan du spela igen. Du kan ställa in i options i Steam att den loggar in automatisk eller att du skall spela offline.
Om du nu måste formatera din HD så installerar du Steam igen och loggar in... sen laddas de spel du registrerat på det kontot ner till din HD gratis...du har ju redan betalat. detta betyder att du ALDRIG kan "tappa bort" eller bli bestulen av spelet. Så länge kontot finns är du ägare till spelet och kan ladda ner det gratis från Steam.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Avstängd

Jag tänker köpa mitt i affären känns dumt att köpa ett spel som man inte kan ha ståendes i hyllan.

För man får väl inte hem en kopia av hl2 ifall man köper via steam right?

Visa signatur

-=XP-M 2400+=- -=Abit AN7=- -=9700PRO=- -=TW/WB 2x256[BH5]=- -=Antec True Power 550W=- -=Audigy2=- -=Maze 4@CPU=- -=Samsung 959NF[BNC]=-
-=Clock=250x10.5 | 11-2-2-2 [Sync][CPU Interface enable]=-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Semjonov
Vad vet du om "enda" anledningen? Om inte ngn kan skaka fram priset via steam?

Det blir inte mycket billigare. Jag har köpt CS:CZ både av en spelbutik (till sonen) och genom steam (till mig) så jag kan gämföra. I första utgåvan så var det igentligen ingen skillnad... men fördelarna kommer ju när HL2 uppdateras (buggfixar). De buggfixar som vi Steamköpare får automatiskt vid ny installation efter format får inte CD köparna eftersom dom har ju utgåva 1 på CD skivan. Vilket betyder att dom måste först installera spelet sen ladda ner alla buggfixar osv ändå.

Nej korvskall man får inte hem en HL2 CD. Men se CZ som ett exempel, installerar jag CZ från min sons CD så får han alla gammla skins osv som fanns innan alla uppdates....han måste likförbannat ladda ner hur mycket som helst innan han kan spela på nätet. Boxen han fick står i hyllan........ vi har använt den 1 ggr och kommer troligtvis inte göra det igen eftersom han laddar ju ner den genom steam vid näste formatering och då får han en fräch kopia med allt nytt i direkt.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

det där är ren lögn. Varför säljer dom hl2 då i butikerna tex?

Det spelar väll ingen roll man får väll ändå uppdatera om man köper via steam?

Och inte är det d första man gör att spela det online man spelar nog troligast singel player ett bra tag.

Visa signatur

::NZXT H440::OCZ 850w Gold::Gigabyte Z97X-Gaming 5::
::Intel 4690k::Cooler Master Hyper 212 EVO::
::Crucial 8GB (2x4GB) 1600Mhz Ballistix Sport::MSI GTX 980ti gaming::
::Xbox One 500gb::
::Microsoft Surface 2 32gb::

Permalänk
Medlem

Så du menar att det aldrig kommer ut patchar till spel??? som Far Cry Tex?
Vad exakt är det du menar jag skriver är lögn? Kolla vilka spel du vill.... i stort sett alla har uppdateringar med buggfixar, nya options och en del har tillomed nya uppdrag.
Att dom säljer det i butik är väl uppenbart eller? Alla har väl inte internet eller så vill man äga boxen. CZ har ett singelplayerläge som har uppdaterats med nya uppdrag osv så varför skulle inte HL2 uppdateras?
Allt uppdateras automatiskt och du märker det inte ens... det sker medans du spelar och nästa gång du startar om spelet är det uppdaterat.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Om du köper spelet i affären har du ju en stor fördel. Du slipper ladda ner en massa vid ominstallation. Visst kommer du att behöva installera uppdateringar men det fixas ju automatiskt. Jag ser ingen anledning till varför man skulle vilja köpa spelet via Steam. Inte så kul att köpa ett spel och inte få kartong och sånt. Men det är vad jag tycker.

Visa signatur

"All animals are equal but some animals are more equal than others." - George Orwell, "Animal Farm"

Permalänk
Medlem

Jupp! och jag tycker precis tvärt om...vad är det för kul med en kartong? Tittar på den medans man installerar spelet första gången sen står den där i hyllan och skräpar. Det är ju spelet man är ute efter. EN stor nackdel är att man inte kan sälja ett Steamköpt spel... men det spelar ingen roll för har man registrerat sig på Steam för att spela CS:S eller uppdatera det så är spelet låst till dig som användare. Vilket betyder att den som köper spelet inte kan spela på nätet med egen användare iallafall.
Som jag ser det, enda fördelen med att ha en CD är att man kan installeradet på datorer som inte har internet + att man får instruktionsboken. Steamversionen har mycket fler fördelar i mina ögon.... men det är tur att smaken är som baken

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk

Vänta ni bara tills Steams´s server totalcrashar moooaaahahaha , då hade ni önskat att ni haft det på skiva , nog känns det lite säkrare alltid att ha spelet på hårdvara.

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klargplutte
Vänta ni bara tills Steams´s server totalcrashar moooaaahahaha , då hade ni önskat att ni haft det på skiva , nog känns det lite säkrare alltid att ha spelet på hårdvara.

Pre-loading min kära vän.
Det som är bra med att man kan tanka från Steam är att vi kan prata om HL2 utan att få anmärkningar av moderatorer.

Permalänk
Medlem

Japp och vi får det innan någon kan köpa det i Sverige

Klargplutte:
det är ingen som helst skillnad mellan en uppdaterad version av CD kopian och den nerladdade versionen från Steam. Steams server behövs inte efter det är nerladdat och uppdaterat, vi kan spela det hur mycket vi vill ändå HL2 installeras på datorn från Steam....

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

tänker då inte köpa spelet via steam.
jag vill ha skivan stående i ett fint fodral i hyllan

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KingCobra
Japp och vi får det innan någon kan köpa det i Sverige

hmm ja hade för mig att de var världsrls på de här spelet, ska släppas i usa uk o eu samtidigt samma dag som de släpps på steam.

Permalänk

men det har ju släppts en totalbuggig beta för relativt länge sedan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av transition
men det har ju släppts en totalbuggig beta för relativt länge sedan.

Släppts? Den är stulen.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Korsordsguru

För att klargöra lite: Om du köper HL2 via Steam och ska formatera/avinstallera steam eller liknande och inte vill ladda hem HELA HL2 igen så kan du spara cache-filerna som kommer ligga i din Steam-mapp. Dessa kan du ju bränna ut på cd t.ex så har du en "backup". Då behöver du bara tanka uppdateringar sedan om du har lagt in dina gamla cache-filer när du har installerat Steam igen. Jag personligen kommer köpa ett hårdvaru-exemplar av HL2 eftersom jag tycker det är mycket mysigare när man kan ha kvar gamla original-saker. Blir något att visa barnbarnen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av transition
men det har ju släppts en totalbuggig beta för relativt länge sedan.

Erhm, den är långt från officiell, den stals av en hacker förra året

Permalänk
Medlem

Steam är en grym idé, iallafall ur en rent ekonomisk synpunkt, för Valve. Förstå hur många mellanled de tar ur leken genom att distribuera själva. Ett av de smartaste dragen i industrin på senare tid. Får hoppas att fler tillverkare följer deras exempel, så att priserna sjunker i affärerna. Iomed att uppkopplingarna blir snabbare och snabbare så kommer nog detta sätt inom en snar framtid bli mycket attraktivt. Klart det kommer att kosta att implementera, samt att spelutvecklarna nog måste utveckla det själva eftersom inga utgivare lär vilja skjuta till pengar till deras egen undergång. Blir nog ganska svårt om man inte har pengar från ett tidigare spel som HL1 i bakfickan att finansiera med.

Visa signatur

[b]Non illigitamus carborundum [/b]

Permalänk
Medlem

Frågade Min polare han Sitter och kollar upp d där hela dagarna han säger 24 sep Och i en Spel affär här i sthlm säger dom november nån gång

Visa signatur

I5 2500k@4,6ghz 8gb ram, 6950 Asus Directcu II Fractal design define r3, Corsair h60.
Microsoft sidewinder 4, Logitech mx518, Benq 24", Beats by dr.dre Studio edition.
PSN: Sazern