Permalänk

tyst hdd?

tja jag tänkte att jag skulle skaffa en ny hdd som helst är så tyst som möjligt. det ska helst vara rimliga priser...

Permalänk
Medlem

Samsung Spinpoint V80, 5400rpm. Tystare än vilken 7200rpm-disk som helst. 160GB för 800 spänn.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem

Re: tyst hdd?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_goose
tja jag tänkte att jag skulle skaffa en ny hdd som helst är så tyst som möjligt. det ska helst vara rimliga priser...

KAn även rekomendera samsuns sp160 på 7200 för dom är både tysta och håller temepen bra

Permalänk
Medlem

Seagate helt klart....

Visa signatur

|| AMD64 Winchester 3200+ @ 2040mhz || Minne 2x512mb|| Radeon 9800pro 128mb || Abit AV8 3RD EYE || HDD 1TB ||

Permalänk
Medlem

Seagate säger jag också

Visa signatur

Vill ha tillbaka Övriga ämnen!

Permalänk
Medlem

seagate är det som gäller om man ska ha en tyst hårddisk. De har även 5 års garanti

Permalänk
Avstängd

yep
Samsung eller Seagate är mina val med

Permalänk
Medlem

Håller med om seagate, har två 160G själv. Mycket tysta, och man offrar inte för mycket speed heller.

Permalänk

är det barracuda ni tänker på då eller?

tack för svaren

Permalänk
Medlem

Mina 2 Western digital 160gb 7200RPM är väldigt tystlåtna av sig faktiskt.

Permalänk
Avstängd

Barracuda 7200.7 är de jag tänker på

jag har Barracuda V, Barracuda 7200.7, Maxtor DiamondPlus och Samsung Spinpoints (alla utom Barracuda V är på 160gb/8mb/7200varv) och jag gillar allihopa starkt. Mina Maxtors är från september förra året och de låter lite, fick en ny Maxtor i går och den är verkligen knäpptyst men samma prestanda så det kan variera kanske. Mina samsungs är lika tysta som min Barracuda 5 och mina 7200.7 diskar är tysta de med, men när de jobbar så låter de lite mer dovt än det vanliga knattret. Tystast hos mig är samsungdiskarna, sedan den nya maxtorn, baracuda V, Baracuda 7200.7 och sist Maxtorna. Hoppet till maxtorn i ljudnivå är rätt markant faktiskt. Man vet när man använder dem så att säga.

Permalänk
Medlem

har 60gb(5400rpm), 80gb, 120gb seagate.
60gbaren är extrem tyst(men lika slö som tyst men funkar som lagring)!!! dom andra är också tysta med snabbare.
pappas dator har en Spinpoint (vilken Samsung Spinpoint vet inte mer om den) men den låter ganska mycket mer än vilken som av mina seagates!
så köp SEAGATE! för dom är tystast och tystare (ganska varma dock)

Visa signatur

Dator1: AMD 64 x2 4400+, GeForce 7800GTX, 2Gb ram, 1.2TB HD
Dator2: P4 2,4MHz @ 3,2, MSI PT880 NEO LSR, PC2300 512MB, NVIDIA 6600GT 256MB 500GB HD
Dator3: AMD 64 x2 4800+, X1950XT 256MB, 2Gb ram, 250gb HD

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet av Western Digital(och IBM) är att de är tysta och fina när de är nya, riktigt tysta faktiskt, men det är efter ett halvår-år som det börjar bli intressant att jämföra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MPI
Min erfarenhet av Western Digital(och IBM) är att de är tysta och fina när de är nya, riktigt tysta faktiskt, men det är efter ett halvår-år som det börjar bli intressant att jämföra.

Jag har en åtta år gammal WDC som är ljudlös, ifall du undrar.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Hedersmedlem

Samsung Spinpoint P80 är tystare än Seagate 7200.7.

Vill du ha en extremt tyst disk rekommenderas Barracuda IV med få antal GB = få plattor som snurrar. Alt. en 2.5" disk som ljuddämpas med en dämpad låda (med 3.5" blir ofta täta lådor alledels för varma för disken).

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av isecore
Jag har en åtta år gammal WDC som är ljudlös, ifall du undrar.

Paj antar jag?

Ingen WD har väl nånsin hållt åtta år?

Citat:

Urspungligen inskrivet av jonasy
Samsung Spinpoint P80 är tystare än Seagate 7200.7.

Hmm, det är inte vad storagereview säger:
http://www.storagereview.com/articles/200401/20040112SP1614N_...

, men det verkar vara skapligt bra prestanda på den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MPI
Paj antar jag?

Ingen WD har väl nånsin hållt åtta år?

Nejdå, den är i drift precis i detta ögonblick. Den är OS-disk i min ena server, har varit igång i nästan ett år nu.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kxdude
seagate är det som gäller om man ska ha en tyst hårddisk. De har även 5 års garanti

Alla diskar utom samsung ligger på 1 års garanti?????

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MPI
Hmm, det är inte vad storagereview säger:
http://www.storagereview.com/articles/200401/20040112SP1614N_...

, men det verkar vara skapligt bra prestanda på den.

Storagereview är en bra källa för hårddisktester, ja, men de lägger ingen större vikt vid att mäta ljud.

Läs istället vad en sida dedikerad tysta datorer säger - http://silentpcreview.com/article152-page1.html

I really did not expect this contest to be so clear-cut. The Samsung SP1614N clearly beats the Seagate Barracuda 7200.7 (ST3160023A) in both performance and acoustics. It is a far quieter drive, and faster, too! (Editor's Note: As both the Seagate Barracuda IV and V appear to be discontinued, the Samsung SP series are the current 3.5" quiet hard drive champs.)

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt nöjd med min sata samsung 7200-rpm. Man måste hänga upp den dock, för att få njuta av tystnaden, eftersom den vibrerar ordentligt. Då är den tyst, sval, snabb.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.