Permalänk

Ugn

Jag tänkte bygga in en liten ugn i en 5,25" plats för att värma typ panpizza å sånt men jag är lite fundersam på vad jag ska använda för att alstra värmen. först tänkte jag på 2 helt vanliga kopparspiraler för över och under värme men jag är då orolig för vad som händer med min dvd som sitter ovanför samt hdd'n som sitter under. Då tänkte jag att peltier block kanske skulle kunna funka om man sket i att kyla dom och använde en termistor för att hålla den på rätt värme men då är frågan: kommer peltiern fortfarande kyla mot hdd och dvd även om den ligger kring 150-200*C och finns det något peltier block och termistor som klarar dom temperaturerna?

Visa signatur

-Death is just a lame excuse to lay still and do nothing.

Permalänk

Tror du inte det funkar bättre att sätta den varma sidan mot "ugnen" istället för att inte köra någon kylning på den varma och ha den kalla sidan mot? Tror inte att peltiers är tillräckligt varma för att värma en panpizza, i en mikro så kör man dom runt 900W i 2 minuter, rätt mycket ström.

Permalänk

ja altså jag tänkte sätta den varma sidan mot ugnen så att den alstrar värme och att den kalla sidan sitter utåt så att plasten inte smälter etc. och sen om det tar lite längre än 2min får jag väl leva med men kan man få en peltier att hålla för körning i 150*C så ska det nog inte vara några problem så länge värmen inte läcker in i chassit

Visa signatur

-Death is just a lame excuse to lay still and do nothing.

Permalänk

Men det kommer inte att fungera att både värma och kyla. Om man ska kyla så få man leda bort kylan och om man ska värma så får man också värma den kalla sidan. Annars kommer dom antagligen motverka varandra och peltiern går sönder.

Permalänk
Medlem

groggy är du inte ett "proffs" så fundera inte ens på den här ideén för de är många saker som kan gå fel... bara ett tips

Visa signatur

|| AMD64 Winchester 3200+ @ 2040mhz || Minne 2x512mb|| Radeon 9800pro 128mb || Abit AV8 3RD EYE || HDD 1TB ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mqx
groggy är du inte ett "proffs" så fundera inte ens på den här ideén för de är många saker som kan gå fel... bara ett tips

Chicken..

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Groggy_Toaster
ja altså jag tänkte sätta den varma sidan mot ugnen så att den alstrar värme och att den kalla sidan sitter utåt så att plasten inte smälter etc. och sen om det tar lite längre än 2min får jag väl leva med men kan man få en peltier att hålla för körning i 150*C så ska det nog inte vara några problem så länge värmen inte läcker in i chassit

Då behöver du bara hitta en peltier med ett deltaT på 150-200C. Lycka till.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Ditt största problem är nog att inte överhetta resten av datorn. Ett tips är att lägga ugnen längst ner i chassit sen ha en fläkt som suger ut värme därifrån.

Som värmekälla kan du testa att slakta en brödrost dom värmetrådarna bli ju snabbt rejält varma.

Visa signatur

Livet, universum och allting...

Permalänk
Medlem
Citat:

först tänkte jag på 2 helt vanliga kopparspiraler för över och under värme men jag är då orolig för vad som händer med min dvd som sitter ovanför samt hdd'n som sitter under.

Vad skall alstra energi till kopparspiralerna?

Annars kan du använda den ugnen du har i huset. Mycket bekvämare och du slipper mecka med datorn ;).

Visa signatur

tomt

Permalänk
Medlem

ett annat lan-trick för att värma panpizzor är att ta två hårddiskar och lägga sin panpizza imellan.. Ett annat trick är att lägga den ovanpå en CRT monitor.

Har själv nästan lyckats koka vatten i en pet-flaska med hjälp av en CRT-monitor och en ljusslinga som blev ruskigt varm.. Blev dock inte så bra när flaskan började kryma av värmen men men lite farligt ska man leva

Som en del säger så är nog inte peltier det bästa sättet tror att slakt av brödrost eller så skulle man möjligtvis kunna ta en Varmluftspistol så får man en varmluftsugn .-)

Visa signatur

Framtida projekt Tillspejsning av min dator: Bygget har börjat men får vänta tills Ledmatrisen är klar.
Nuvarande projekt Ledmatris: Matrisen är nästan färdig bara lite mer mjukvara.
Förra projektet Ledsnurra v3.0: Snurran är så kallad klar och har flyttats till sidan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jockeman
Som en del säger så är nog inte peltier det bästa sättet tror att slakt av brödrost eller så skulle man möjligtvis kunna ta en Varmluftspistol så får man en varmluftsugn .-)

Klockren

Visa signatur

AMD 8320, Radeon 7950 etc... | Trächassi :) |

Permalänk
Medlem

på lasn brukar ja sätta panpizza på upptining på skärmen ..funkar asbra

Permalänk

På tal om brödrostar, mig veteligen är det spiraler i sånna, ser ut som löst lindade spolar till o med. Ström genom spolar blir magnetfält, inte så smart o ha i datorn kanske. Dock blir fältet kanske inte så påtagligt i o med saknaden av järnkärna, men ändå...

Visa signatur

Peter

Permalänk
Medlem

Lägg ner iden de blir för dyrt, svårt, trångt att bygga in den i en dator..

1: Har du nånsin sett hur jävla mycket tätning,isolering en ungn/mikro har? det e lixom flera lager av många olika matrial o endå så blir det varmutanför..
2: Om du inte har ett 19" server skåp så kommer det alldrig att på plats..
3: En Mirko (modell liten) är mycket billigare o enklare!!

Så lägg ner iden..

Mch Jim

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jine
Lägg ner iden de blir för dyrt, svårt, trångt att bygga in den i en dator..

1: Har du nånsin sett hur jävla mycket tätning,isolering en ungn/mikro har? det e lixom flera lager av många olika matrial o endå så blir det varmutanför..
2: Om du inte har ett 19" server skåp så kommer det alldrig att på plats..
3: En Mirko (modell liten) är mycket billigare o enklare!!

Så lägg ner iden..

Mch Jim

Det där är väl ingen sweclockers anda.

Det GÅR att lösa frågan är bara hur komplicerat det blir.

Visa signatur

Livet, universum och allting...

Permalänk
Medlem

håller med snachel... "inget är omöjligt" det är ju ändå ett modding forum

Visa signatur

"Din bakgård är en kyrkogård och du har ett mini-auswitch i källaren? Nä precis, fast i kyrkan hittas detta." -Hipshot

Permalänk
Medlem

Jag tror nog att det skulle gå, dock så får man acceptera att det lär bli ganska varmt runtom datorn i rummet man är i..

Det jag tror man får göra är att man bygger en innerlåda som är så stor som en panpizza ungefär, sen så bygger man en låda som är lite större att ha utanför och imellan de lådorna får man ha någon form av isolering så att värmen stannar där inne, sen så som extra kan man göra ytterligare en låda ytters som man sen sätter en fläkt i botten så den blåser luft igenom det yttersta skalet helatiden för att se till så att övriga datorn inte blir allt för varm..

Visa signatur

Framtida projekt Tillspejsning av min dator: Bygget har börjat men får vänta tills Ledmatrisen är klar.
Nuvarande projekt Ledmatris: Matrisen är nästan färdig bara lite mer mjukvara.
Förra projektet Ledsnurra v3.0: Snurran är så kallad klar och har flyttats till sidan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jine
1: Har du nånsin sett hur jävla mycket tätning,isolering en ungn/mikro har? det e lixom flera lager av många olika matrial o endå så blir det varmutanför..

Men doh - anledningen till att det är så mycket "konstig" isolering i en micro är inte främst för temperaturens skull, utan för microvågorna!

Och vad gäller själva ämnet:
Det bästa är antagligen att bygga ugnen som en "egen" inkapslad enhet längst upp i chassit och ha en ordentlig fläkt som transportar bort den varma luften! (som jockeman snackar om)
Jag skulle nog satsa på antingen en varmluftsugn byggd av en varmluftspistol eller en kopparplatta som värms av ett peltierelement!

Permalänk

GROGGY_TOASTER

hittade tråden nu och vill gärna veta om du har lyckats eller ej?

Visa signatur

sweclockers.com
Citera för svar. Maila här. Please come again!
Homer: Kids, you tried your best and you failed miserably. The lesson is, never try.

Permalänk
Medlem

Värmeslingor måste ju finnas på Elfa eller nåt i den stilen...

Bocka och poppnita ihop en aluminiumlåda som är lika stor som en panpizza eller objektet som skall värmas. Du kanske skall lägga in en liten bottenplatta som är upphöjd nån cm från botten för att det inte skall bli så mycket direktvärme på pizzan (blir ju så hård botten).

Sen lägger du värmeslinga runt aluminiumlådan. Det finns nog nån tråd som du bara kan vira runt och sen skicka på lagom mycket spänning så får den rätt temperatur. Det är ju egentligen bara fråga om trådens resistans/meter och längden på tråden.

Utanpå värmeslingan virar du några varv aluminiumfolie och sen lägger du på några centimeter rockwoll (Sånt man har i husisolering), därefter några varv aluminiumfolie och för att göra det hela lite snyggt en låda utanpå allt detta i valfritt material.

Köp en digital ungstermometer och en termistor. Termistorn slår av värmningen när den är på rätt temperatur och med termometern kan du se att den inte får spel. Lämna inte ugnen utan uppsikt om du inte vill elda upp ditt hus!

BTW: Jine har inte sagt nåt upplyftande till någon sen han flytta in på swec, Skit i honom!

Visa signatur

Man kan inte polera en bajskorv

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pelle76
Värmeslingor måste ju finnas på Elfa eller nåt i den stilen...

Bocka och poppnita ihop en aluminiumlåda som är lika stor som en panpizza eller objektet som skall värmas. Du kanske skall lägga in en liten bottenplatta som är upphöjd nån cm från botten för att det inte skall bli så mycket direktvärme på pizzan (blir ju så hård botten).

Sen lägger du värmeslinga runt aluminiumlådan. Det finns nog nån tråd som du bara kan vira runt och sen skicka på lagom mycket spänning så får den rätt temperatur. Det är ju egentligen bara fråga om trådens resistans/meter och längden på tråden.

Utanpå värmeslingan virar du några varv aluminiumfolie och sen lägger du på några centimeter rockwoll (Sånt man har i husisolering), därefter några varv aluminiumfolie och för att göra det hela lite snyggt en låda utanpå allt detta i valfritt material.

Köp en digital ungstermometer och en termistor. Termistorn slår av värmningen när den är på rätt temperatur och med termometern kan du se att den inte får spel. Lämna inte ugnen utan uppsikt om du inte vill elda upp ditt hus!

BTW: Jine har inte sagt nåt upplyftande till någon sen han flytta in på swec, Skit i honom!

Precis, så skulle jag också göra/Tipsa.
Värmeslingan görs av Kantaltråd, finns att köpa på Elfa eller Clas i sjön. Men man måste nog funder alite runt vad man skall använda som drivare. Datorns egna nätagg kommer inte att räcka till. Man med ett extra näragg på 400-500W så blir det säkert varmt nog. Det finns säkert billigare lösningar. Om man inte är rädd för den mangnetism som uppstår så kan amn köra med en DC/DC spole som tar ned 240 [V] till lämpliga 20-40 [V]. Är man rädd så blir det till att köpa likriktar brygga och lagom stor elektrolyt-kondning. Men då blir priset i nivå med ett billigt nätagg.

Visa signatur

Ordspråk 1: Enklaste sättet att skapa en liten förmögenhet är att börja med en större.
Ordspråk 2: Det är aldrig försent att ge upp.

Permalänk
Medlem

Borde det inte gå att mer eller mindre koppla direkt till 220AC ?

Jag tänker på t.ex. såna där vattenkokare. Det är inte mycket elektronik i sådana. Det är nog bara fråga om rätt mängd tråd av rätt typ.

EDIT: värmetråd på elfa

Du skall nog isolera tråden från aluminiumlådan så du inte får 220 genom lilla kroppsingen och kollapsar

Visa signatur

Man kan inte polera en bajskorv

Permalänk
Medlem

Om du vill dö i förtid så kan du ju göra något liknande. Rör på dig istället va, det är nyttigt.

Visa signatur

| AMD Athlon64 3000+@4048+ (9x285=2565MHz) | MSI K8N NEO2 Platinum | 1GB Corsair XMS PC3200 XL |
| Leadtek 6800LE (8/6) @ 410/830 | 3x120GB HD | 250GB SATA | NEC 3500-A | Logitech MX 510
| 19" DAEWOO CRT | SuperPI = 33s | Powered by: ColorsIT 400W (13A@12V = skräp)|

Permalänk
Medlem

De man måste passa sej lite för, är nog för varmt också. Tex. om du skulle ta slingorna från en brödrost så skulle pizzan bli kolsvart på utsidan och djupfryst inuti. Jag tror garanterat på en "varmluftsugn".

Jag vet att det finns att köpa en form av "film" de är typ som staniol/folie men tjockar och mycket mer värme tåligt. för hade brandmänn de inuti sina dräckter men nu har dom mer hight teck pryttlar.

Lycka till!

Visa signatur

"It takes a big man to cry, but it takes a man with a rail gun to laugh at the big man crying."

Permalänk
Medlem

Är det inte bättre och göra en fristående liten ugn ?
Då riskerar du inte att datorn tar skada, och du kan göra pizza på rummet/LAN:et när du vill

Visa signatur

[Workstation] CPU: Intel Xeon E3-1240v5 + Noctua NH-U12S | MB: Supermicro X11SSH-LN4F | RAM: Samsung 32GB 2133MHz ECC DDR4 | SSD: 2x Samsung 850 Evo 500GB | GPU: Asus GeForce GTX 970 OC | CHASSI: Fractal Design Node 804 | PSU: Corsair RM650x |

| iMac 27" Late 2013 | MacBook Pro 13" Early 2015 | Server/NAS 36TB |

Permalänk

du gör så att den sitter högst upp så det blir en lite fläkt fast är du inte rädd för att det ska börja brinna?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the_guru
Om du vill dö i förtid så kan du ju göra något liknande. Rör på dig istället va, det är nyttigt.

Vad gör du i modifikationsforumet om du inte gillar nya ideer?....

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bloink
Är det inte bättre och göra en fristående liten ugn ?
Då riskerar du inte att datorn tar skada, och du kan göra pizza på rummet/LAN:et när du vill

Det är ju det som e grejjen. Fatta hur coolt det skulle va på LAN att ha ett minikylskåp bredvid datorn samt någonting som inte drar för mkt ström men som ändå kan värma en pan pizza på relativt kort tid. (sånt här är ju såklart inte genomförbart på stora LAN, men på kompisLAN) .

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Hacking hasn't been this easy since the axe was invented. - Tomshardware

Permalänk
Medlem

Jag skulle satsa på varmluftspistolmodellen.

Men värma med strålen och inte värma upp något "rum".

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Medlem

Eller att använda halogenlampor som dom verkar göra på thinkgeek, billigt och ganska enkelt. Antingen använder man lampor till arbetsbelysningar http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=14270
eller kör man med 12v lampor som man driver med datorn nätagg, troligen kan man inte kräma på lika mycket då men kanske det kan vara tillräckligt.